Antakaas vähän perspektiiviä - missä menee miehen alkoholinkäytössä se raja, että se on parempi heivata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helmi S"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Helmi S"

Vieras
Yhdessä ollaan oltu 13 vuotta. Kaksi alle kouluikäistä lasta. Parin viime vuoden aikana on alkanut maistumaan alkoholi enemmän. Siis joka viikonloppu ja aika usein ihan humalaan asti. Kesälomalla tissuttelu oli lähes jokapäiväistä. Asiasta on väännetty monet kerrat. Perusteellisesti. Nyt meni jopa kolme viikkoa ihan kivasti, mutta nyt taas maistuu. Aiemmin on juonut oikeestaan vasta kun lapset nukkuu, mutta esim. tänään jo tunti sitten puhe oli epäselvempää ja liikkeet hoippuvia. Lapset siis oli vielä hereillä. Aiemmin se aiheutti vain sitä, että mä en saanut nukutuksi kunnolla viikonloppuisin sen takia ja silti mies nukkui puolillepäivin ja mä nousin lasten kanssa. Sitä mä en halua, että lapset joutuu näkemään isänsä humalassa.

Se on sen ainoa puute, eikä humalassakaan muutu miiten miksikään öykkäriksi. Mä vaan välillä ihmettelen, miksi mä tuollaista katson. Asioihin tottuu ja turtuu. Ja suurimman osan ajasta kaikki on hyvin. Mitä te tekisitte?

Miehesi juo liikaa ja liian usein. Alkoholin takia jää jo muita asioita tekemättä/kuluu aikaa alkoholin mukanaan tuomion sivuasioihin. Lapset..no, jos haluatte tarjota heille lapsuuden alkoholisti-isän kanssa. Tai haluatte heidän oppivan, että on ihan normaalia olla melkein päivittäin kännissä. Alkoholia voi käyttää, mutta lapsen ei tarvitse ikinä katsella humalaisia vanhempaansa!

Olet todellakin tottunut asiaan ja se on sinulle normaalia. Ei saisi olla. Mieti mitä kaikkea tuolla ajalla voisi yhdessä/erikseen tehdä. Mieti, miksi sinun tarvitsee ylipäänsä pohtia tätä asiaa ja kerta toisensa jälkeen vääntää aikuisen ihmisen kanssa aiheesta. Jo se on merkki, että alkoholi on ongelma. Hänelle, sinulle ja teidän perheellenne.

Miehesi juo ihan liikaa. Mun mielestä viinilasillinen tai pari on ihan ok hyvällä aterialla viikonloppuna tai saunaolut tai illalla lasi viiniä kun lapset nukkuu. Humalaan asti juomista en ymmärrä, ns. kalsarikännejä siis. Jos juhlimaan lähtee niin eri juttu, surullista jos kotona ollessaan yksinään juo kännit.
Lasten ei tarvii nähdä vanhempiaan kännissä.

[QUOTE="Vieras";29064595]Silloin, kun itsellä alkaa olla jatkuvasti paha olo, ja pelko siitä että puoliso ottaa taas. Silloin kun tajuaa suojelevansa lapsia siltä, että eivät näkisi toista vanhempaansa humalassa.[/QUOTE]

Aika hyvin tiivistettynä.

Mulle asia on helppo. En siedä kotona juomista yhtään. Tästä tulikin pari viikkoa sitten paha mieli, kun sain vahvistuksen sille, että mies on juonut. Useana iltana jo haistoin, mutta en sanonut mitään ennen kuin löysin kasan tyhjiä kaljatölkkejä. Olen oikesti vihainen ja pettynyt. Viime keväänä meillä oli jo tämä asia esillä, kun huomasin, että mies on hiprakassa ja siitä kun mainitsin niin alkoi mies huutamaan. Sen jälkeen olikin monen viikon mykkäkoulu ja asia jäi puimatta. Tämä nyt on sellainen tilanne, että asia puidaan ja se on joko juomattomuus tai ero. Miehen valinta. Miehellä itsellä oli isä aika pahapäinen aikoinaan humalassa. Omista vanhemmista mulla on omat traumat ja minulla on oikeus siihen ettei kukaan kotonani juo.

Asia tietty on eri, kun ilmeisesti alkoholi on kuulunut teidän perhe-elämään. Meille se ei ole kuulunut, mutta mies on nyt sitten itsekseen juonut.

Kiitos vastauksestasi.
Se ei ole minulle normaalia. Tästä riidellään joka viikonloppu, silloin kun juo liikaa. Ongelma se on. Ja mä taas luulin herätelleeni sitä terpeeksi, että tajuaisi ongelman. Ilmeisesti ei.

Sen verran puolustelen (vaikka se taitaa vaikuttaakin naurettavalta) että lasten nähden ei ole ollut kuin pari kertaa humalassa. Vielä. Toistaiseksi ne menee sen verran ajoissa nukkumaan. Mutta mietin, mitä sitten, kun ne on isompia. Tilanteen täytyy muuttua ennen sitä.

Muuten se on hyvä isä ja aviomies. Pakotanko mä' sen eron uhalla jonekin AA:han? Eikö tälle tosiaan enää muuta voi?

[QUOTE="Vieras";29064595]Silloin, kun itsellä alkaa olla jatkuvasti paha olo, ja pelko siitä että puoliso ottaa taas. Silloin kun tajuaa suojelevansa lapsia siltä, että eivät näkisi toista vanhempaansa humalassa.[/QUOTE]

Kiitos, tää oli aika hyvä määritelmä.

[QUOTE="Helmi S";29064646]Kiitos vastauksestasi.
Se ei ole minulle normaalia. Tästä riidellään joka viikonloppu, silloin kun juo liikaa. Ongelma se on. Ja mä taas luulin herätelleeni sitä terpeeksi, että tajuaisi ongelman. Ilmeisesti ei.

Sen verran puolustelen (vaikka se taitaa vaikuttaakin naurettavalta) että lasten nähden ei ole ollut kuin pari kertaa humalassa. Vielä. Toistaiseksi ne menee sen verran ajoissa nukkumaan. Mutta mietin, mitä sitten, kun ne on isompia. Tilanteen täytyy muuttua ennen sitä.

Muuten se on hyvä isä ja aviomies. Pakotanko mä' sen eron uhalla jonekin AA:han? Eikö tälle tosiaan enää muuta voi?[/QUOTE]

Minä en hyväksy lasten aikana juomista humalahakuisesti, joskus jouluna voi juoda vaikka useamman ravintola-annoksen päivän mittaan, ei siitä humalaan tule kun juo viiniä ruoalla, saunaoluen, vaikka glögiä illalla ja vielä vaikka eggnoggia, kun juominen tapahtuu 12 tunnin aikana. Jos nuo juo peräkkäin humalahakuisesti, se on liikaa.
Meillä ei ole lapset nähneet ikinä humalaista ihmistä, eikä tarvi nähdäkään.

[QUOTE="Helmi S";29064646]Muuten se on hyvä isä ja aviomies. Pakotanko mä' sen eron uhalla jonekin AA:han? Eikö tälle tosiaan enää muuta voi?[/QUOTE]

Ei tolle asialle voi oikein totakaan. Kun viina vie, niin vaimo ja lapset eivät ole niin rakkaita.

Mä oon ollut samassa tilanteessa kuin sinä ja tilanne eteni vain pahemmaksi ja mun oma perspektiivi katosi kokonaan, lapset oppivat alle kouluikäisenä mikä on alkoholi, humala ja krapula. Nykyään mies on exä. Oon vihainen ja katkera, mutta en edelleenkään puhuisi miehen kohdalla niinkään alkoholismista kuin alkoholiongelmasta.

En tykkäis (yllättäen). Antaisin vaihtoehdoksi muuttaa käytöstään tai sitten pakkaisin kamat ja lähtisin lasten kanssa. Lasten elinympäristön on oltava vakaa, siitä en anna periksi. Jos kotona ei olisi enää lapsia asumassa niin oletettavasti pinnani saattaisi venyä pitemmälle tällaisen käytöksen kanssa, vaikkakin kokisin asian hyvin epämiellyttävänä. Mutta luultavasti moiseen juomiseen on jokin syy ja haluaisin, että mies hoitaisi sen syyn, ei vain oireita.

En tykkäis (yllättäen). Antaisin vaihtoehdoksi muuttaa käytöstään tai sitten pakkaisin kamat ja lähtisin lasten kanssa. Lasten elinympäristön on oltava vakaa, siitä en anna periksi. Jos kotona ei olisi enää lapsia asumassa niin oletettavasti pinnani saattaisi venyä pitemmälle tällaisen käytöksen kanssa, vaikkakin kokisin asian hyvin epämiellyttävänä. Mutta luultavasti moiseen juomiseen on jokin syy ja haluaisin, että mies hoitaisi sen syyn, ei vain oireita.

"Lasten elinympäristön pitää olla vakaa."

Sulla on lapsia useammalle miehelle ja asuinpaikat (=lasten kaverit) vaihtuvat useasti: tarjoatko sinä lapsillesi vakaan elinympäristön?

[QUOTE="vieras";29065229]"Lasten elinympäristön pitää olla vakaa."

Sulla on lapsia useammalle miehelle ja asuinpaikat (=lasten kaverit) vaihtuvat useasti: tarjoatko sinä lapsillesi vakaan elinympäristön?[/QUOTE]

Kyllä hän tarjoaa. Tarjoatko sinä?

[QUOTE="vieras";29065229]"Lasten elinympäristön pitää olla vakaa."

Sulla on lapsia useammalle miehelle ja asuinpaikat (=lasten kaverit) vaihtuvat useasti: tarjoatko sinä lapsillesi vakaan elinympäristön?[/QUOTE]

? Lasteni kaverit eivät ole vaihtuneet, enkä sanoisi, että yhden vuoden asuminen eri kunnassa 12 vuoden aikana olisi taajaan vaihtumista? Lapset Helsingissä palanneet vanhoihin kouluihinsa, ihan samoihin uomiin kuin ennenkin.

? Lasteni kaverit eivät ole vaihtuneet, enkä sanoisi, että yhden vuoden asuminen eri kunnassa 12 vuoden aikana olisi taajaan vaihtumista? Lapset Helsingissä palanneet vanhoihin kouluihinsa, ihan samoihin uomiin kuin ennenkin.

Ei kannata tarttua näihin "täkyihin". Siitä ne saavat vain lisää voimaa, aivan kuin heittäisi bensaa tuleen. Ja samalla nuo kiusaajat tuntevat onnistumista, kun saivat taas toisen reagoimaan. Sama neuvo myös miehellesi, muistakaa että "koirat haukkuu, mutta karavaani kulkee". :)

Jotkut on sitä mieltä ettei lasten tarvi nähdä ikinä humalaisia ihmisiä, missä pumpulissa te kasvatatte ne? Sitten kun sellaisessa tilanteessa ovat niin ovat kauhuissaan ja alkoholista tulee paha.

Alkoholi on kyllä yhdenlainen kuningas, jos sen päästää valloilleen. Jos alkoholi todella määrittää kaiken vapaa-ajan, en katselisi pitkään. Ex-mieheni oli juuri sellainen ja sama peli kuulemma jatkuu.

Kun alkoholi alkaa rytmittämään elämää, kaikki vapaat ja viikonloput. Inhottaa ajatuskin humalaisesta miehestä, ällöttävine letkautuksineen ja laittaa lapset aikoinaan nukkumaan, koska isä alkaa olla jo hoippuva ylimukava kaikkia kohtaan.

En hyväksynyt, enkä hyväksy.

[QUOTE="vieras";29065497]Jostain syystä jätit kommentoimatta lastesi isien määrän...[/QUOTE]

Kaikkea elämässä ei voi hallita eikä kaikki muutos ole pahasta.

AP miehesi juo aivan liikaa ja valitettavasti uskon, että juominen vain pahenee jos asialle ei mitään tehdä. Itselläni isä joi lapsuudessa liikaa ja se oli hirveää :( Money viikonloput meni isän juodessa ja nukkuessa... Ei hän ilkeä ollut tms, mutta ahdistuin aina kun huomasin hänen ottaneet, edes sen yhden. Se tiesi riitoja äidin ja isän välillä, vkl suunnitelmien perumista ym.

Nytkin pyörii tuo ketju ( voiko ottaa kolme siideriä..), jossa oikeasti aikuiset kuvittelevat ettei lapsia häiritse heidän tissuttelunsa ja lapset eivät huomaa jne. Tiedän yhäkin milloin isä on ottanut sen yhden kaljan, mitähän se kertoo? Ja vaikka jotkut eivät lapsena ole asiasta häiriintyneet niin suurinta osaa edes hieman päihtynyt vanhempi pelottaa.

Ja Astro ja Data älkää välittäkö ja älkää vastailko näille teidän valintojamme arvosteleville.. Palsta on täynnä pahaa oloa ja kateutta ym. Te olette liian onnellisia, sovitte liian hyvin yhteen, olette liian älykkäitä ym. Ärsytätte jotaikin selkeästi vähän liikaa. Olisi mielenkiintoista tietää haukkujien omat perhetilanteet, alkoholinkäytöt ym...

[QUOTE="bbb";29065575]Ja Astro ja Data älkää välittäkö ja älkää vastailko näille teidän valintojamme arvosteleville.. Palsta on täynnä pahaa oloa ja kateutta ym. Te olette liian onnellisia, sovitte liian hyvin yhteen, olette liian älykkäitä ym. Ärsytätte jotaikin selkeästi vähän liikaa. Olisi mielenkiintoista tietää haukkujien omat perhetilanteet, alkoholinkäytöt ym...[/QUOTE]

Mä pyytäisin samaa. Mun mielestä on ärsyttävää, kun kiinnostava keskustelu menee ihan sivuraiteille teitä arvostelevien ja teidän vastausten takia.

Yhteistyössä