Pomoni ilmoitti että ihan lähiaikoina alkaa 10-18 vuorot töissä...iso päivähoito-ongelma!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29016900:
Joissakin kunnissa päiväkodeissa on joustavat hoitoajat, niistä vaan ei hirveästi huudella.
Sinuna kýsyisin neuvoa päiväkodin johtajalta, löytyykö joustoa vai pitääkö hankkia uus paikka

Ei löydy kuulemma joustoa tuon 17.30 jälkeen.

Hae ensiksi vuorohoitopaikkaa, ja ala samalla etsiä ja hakea uutta työpaikkaa. Jos molemmat on töissä 18.00 asti niin koulun alkaessa tulee ongelmia lasten hoidon kanssa.

[QUOTE="vieras";29017002]Hae ensiksi vuorohoitopaikkaa, ja ala samalla etsiä ja hakea uutta työpaikkaa. Jos molemmat on töissä 18.00 asti niin koulun alkaessa tulee ongelmia lasten hoidon kanssa.[/QUOTE]

Lapsi menee kouluun vasta 3 vuoden päästä, mutta totta kyllä. Tosin miehelläkin määräaikainen työsuhde tuo mikä kestää 18 saakka, ja pätkätöitä muutenkin, sitä ei tiedä minkälainen työaika on sitten kun lapsi menee kouluun. Jos tekee vielä noin myöhäistä vuoroa, sitten viimeistään vuoden-parin päästä on pakko alkaa etsiä uutta työtä.

[QUOTE="a p";29017044]Lapsi menee kouluun vasta 3 vuoden päästä, mutta totta kyllä. Tosin miehelläkin määräaikainen työsuhde tuo mikä kestää 18 saakka, ja pätkätöitä muutenkin, sitä ei tiedä minkälainen työaika on sitten kun lapsi menee kouluun. Jos tekee vielä noin myöhäistä vuoroa, sitten viimeistään vuoden-parin päästä on pakko alkaa etsiä uutta työtä.[/QUOTE]

Tai sitten lapsi voi mennä iltapäiväkerhoon, joka kestää viiteen asti. Tunnin verran pärjää yksin ekaluokkalainenkin.

[QUOTE="a p";29016902]Joo soitankin heti huomenna varmuuden vuoksi, tosin pomo ei ole vielä kertonut koska nuo uudet vuorot alkavat, vain että ne alkavat "jossain vaiheessa".

Miksi ihmeessä tämä ei olisi "äkillinen hoidontarve"?

Sitä vielä mietin, että löytyyköhän erityisryhmistäkin noin pian paikkoja, ensi kuussa selviää että tarvitseeko lapseni erityisryhmää vai ei.[/QUOTE]

minun lapseni on ympärivuorokautisessa päiväkodissa, siellä on kehitysvammainen down-tyttö avustajan kera ihan tavisryhmässä.
Oma erityiseni oli erityisryhmässä, mutta niitä kai on aina vähemmän ja lapsia sijoitetaan mielummin tavisryhmiin ns. kahden paikalle avustajan kera.

[QUOTE="vieras";29017084]Tai sitten lapsi voi mennä iltapäiväkerhoon, joka kestää viiteen asti. Tunnin verran pärjää yksin ekaluokkalainenkin.[/QUOTE]
Pärjää kyllä, mutta syksyn ja talven pimeiden ajan on aika kurjaa kävellä yksin kotiin pimeässä pitkän päivän jälkeen. Nälkäkin siinä vaiheessa alkaa jo tulla, jos ip-kerhon välipala on syöty 14.30.

[QUOTE="vieras";29017196]Pärjää kyllä, mutta syksyn ja talven pimeiden ajan on aika kurjaa kävellä yksin kotiin pimeässä pitkän päivän jälkeen. Nälkäkin siinä vaiheessa alkaa jo tulla, jos ip-kerhon välipala on syöty 14.30.[/QUOTE]

kyllä ekaluokkalainen osaa jo ottaa leipää kaapista tai lämmittää ruoan mikrossa

Meillä töissä alkaa iltalisät klo 18 jälkeen, joten klo 18 asti on päivätyötä. En tiedä onko alakohtaista vai jokin yleispätevä sääntö.

Ja eihän se pomo heti seuraavalle tai sitä seuraavalle viikolle vo enääi laittaa noita vuoroja, eikös ne työvuorolistat ole jo seinällä!

[QUOTE="a p";29016777]Kuulun liittoon. Pomoni tosiaan sanoi että lain mukaan työaika 18 saakka on vielä päivätyötä. Klo 18 päättyvät työaika olisi kuulemma vasta iltatyötä.[/QUOTE]

Näin se taitaa olla. Olen itse vuoropk.ssa töissä ja teen vain päivävuoroja eli 06-18 välillä. Iltalisätkin lähtevät käyntiin vasta klo 18 jälkeen.

Älä soita päiväkodin johtajalle vaan suoraan ylemmälle johtajalle. Hän tekee ne päätökset näissä asioissa.
Päiväkodin johtajilla ei sitä valtaa ole.
Kaikki järjestyy kyllä.
Lapsesi kun aloittaa koulun niin jäät sopivasti äitiyslomalle:)

[QUOTE="Mil";29016812]Kun olet ollut yli 12 v niin jos et suostu, niin sinulla on oikeus pitää entiset työehdot puoli vuotta. Eli jos pomo irtisanoo sinut tämän vuoksi, niin 6 kk voit olla entisten työaikojen mukaisesti töissä, sitten joko otat tai et uuden sopimuksen uusilla työajoilla.

Onko kyseessä kaupan ala?[/QUOTE]

Mihin tämä perustuu? Eihän työnantaja muuta työsopimuksen ehtoa vaan antaa työnjohdollisen määräyksen sen rajoissa.

Vuorohoitoon yleensä tosiaan jonot ja monilla vuorohoidon tarve paljon suurempi kuin tuo 1 tunti. Ainakaan täällä se ei riittäisi tällä hetkellä vh.paikkaan. Tod.näköisemmin oma pk joustaa, mutta tosiaan kaikki pk:t ei jousta, täällä nyt nuo iltaroikkujat keskitetty yhteen pk:iin. Mutta johtajalta kannattaa kysyä ensin.
Vuoropk:ssa myöskään tuskin on erityisryhmää.
Hankala tilanne :(

eikö sulla ole kuitenkin jo seuraavan 4vk listat näkyvissä? eli ainakaan sinäaikana ei näitä uusia vuoroja voi tulla ja kyllä kuukaudessa kaupunki hoitaa lapselle hoitopaikan
meillä on 6 viikon työvuorolistat, tämä ja ensi viikko vielä, sitten tulee uudet listat. Uudet listat tulevat aina vasta ti-to, kun listat alkavat seuraavana maanantaina. Ja noita vuoroja siis voi olla vaikka jo 3-4 työpäivän päästä siitä kun olen uuden listan saanut.

[QUOTE="Vieras";29017351]Älä soita päiväkodin johtajalle vaan suoraan ylemmälle johtajalle. Hän tekee ne päätökset näissä asioissa.
Päiväkodin johtajilla ei sitä valtaa ole.
Kaikki järjestyy kyllä.
Lapsesi kun aloittaa koulun niin jäät sopivasti äitiyslomalle:)[/QUOTE]

Tein ekan (ja vikan) lapseni sen ikäisenä että ainoaksi jää. Muuten hyvä idea. :-)

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29017136:
minun lapseni on ympärivuorokautisessa päiväkodissa, siellä on kehitysvammainen down-tyttö avustajan kera ihan tavisryhmässä.
Oma erityiseni oli erityisryhmässä, mutta niitä kai on aina vähemmän ja lapsia sijoitetaan mielummin tavisryhmiin ns. kahden paikalle avustajan kera.
Minun lapseni on nyt kahden paikalla tavallisessa ryhmässä ilman avustajaa, tämän syksyn vasta ollut kahden paikalla. Ensi kuussa on palaveri jossa päätetään siitä jatkaako lapsi kevätkauden kahden paikalla samassa ryhmässä, vai siirtyykö esim. integroituun ryhmään. Itse luulen että tod. näk. pärjää näin kuten nytkin, eli kahden paikalla tavallisessa ryhmässä.

Vuorohoitoon yleensä tosiaan jonot ja monilla vuorohoidon tarve paljon suurempi kuin tuo 1 tunti. Ainakaan täällä se ei riittäisi tällä hetkellä vh.paikkaan. Tod.näköisemmin oma pk joustaa, mutta tosiaan kaikki pk:t ei jousta, täällä nyt nuo iltaroikkujat keskitetty yhteen pk:iin. Mutta johtajalta kannattaa kysyä ensin.
Vuoropk:ssa myöskään tuskin on erityisryhmää.
Hankala tilanne :(

Ai, MLL:kin sitten ilmeisesti on lopettanut täällä. :-/ Eikä tosiaan ole ketään tuttua joka voisi hakea lapsen päiväkodista 17.30 sen kaksi kertaa viikossa kun olisin töissä klo 18 saakka. Ja olla hänen kanssaan tunnin verran.

Joku opiskelijatyttö on ainut vaihtoehto. Mutta pitää olla yli 18 v., koska päisäkodissa ei anneta lasta alle 18-vuotiaalle, tiedän, kun siskoni pienimmän lapsen 16-vuotias sisaruskaan ei saanut tätä hakea 200 m päästä päiväkodista. En tiedä antaisivatko kenellekään hoitajallekaan, en ole kysynyt vielä, täytyy kai kysyä ennen kuin tulee ajankohtaiseksi, ettei sitten ole ihan hätä kädessä.

Mutta jos ei tuota hoitajaa/hoitopaikkaa ole ennen kuin tuo vuoroni alkaa, niin on sitten otettava vaikka sairaslomaa tms. siihen saakka kunnes hoitopaikka löytyy, pakkohan se on. :-/

[QUOTE="a p";29020981]meillä on 6 viikon työvuorolistat, tämä ja ensi viikko vielä, sitten tulee uudet listat. Uudet listat tulevat aina vasta ti-to, kun listat alkavat seuraavana maanantaina. Ja noita vuoroja siis voi olla vaikka jo 3-4 työpäivän päästä siitä kun olen uuden listan saanut.[/QUOTE]

Eikö laki sano että pitää olla kuluva+2 viikkoa esillä?

Ja sanallinen sopimus on aivan yhtä pätevä kun kirjallinen sopimus,jos te ollette joskus sopinut 7-15 työajasta mun mielestä sitä ei voi muuttaa muutakun molempien osapuolten yhteisestä sopimuksesta,korjatkaa jos olen väärässä...

Mutta sitä en tiiä et jos työnantaja vetoaa esim. tuotannollisiin tai taloudellisiin syihin ni voiko sillon muuttaa sopimusta itekseen,kannattaa kysyä liitosta.

Tsemppiä ap,toivottavasti saatte asiat järjestymään!

[QUOTE="Mil";29016812]Kun olet ollut yli 12 v niin jos et suostu, niin sinulla on oikeus pitää entiset työehdot puoli vuotta. Eli jos pomo irtisanoo sinut tämän vuoksi, niin 6 kk voit olla entisten työaikojen mukaisesti töissä, sitten joko otat tai et uuden sopimuksen uusilla työajoilla.

Onko kyseessä kaupan ala?[/QUOTE]

Eipäs leikitä lakimiestä siellä! Jos jättää toistuvasti vuoron tekemättä sinne klo 18 asti, on kyseessä työstä kieltäytyminen. Silloin työsuhdetta ei enää irtisanota irtisanomisajan puitteissa, vaan työsuhde puretaan. Tuolloin palkanmaksu päättyy sekunnilleen siihen paikkaan. Toki aina voi lähteä riitauttamaan asiaa oikeuteen, mutta liitto ei sitä tuossa tilanteessa todellakaan tee jos sitä ajattelit.

Kunnallista hoitoa pitää tarjota kello kuuteen asti. Se ei toki teitä hyödytä.

Vuorohoitoon ei ole subjektiivsita oikeutta eli kunnan ei ole sitä pakko järjestää missään ajassa. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on aamukuudesta iltakuuteen. Toistaiseksi.

[QUOTE="vieras";29017462]Mihin tämä perustuu? Eihän työnantaja muuta työsopimuksen ehtoa vaan antaa työnjohdollisen määräyksen sen rajoissa.[/QUOTE]

Niinpä juuri. Työsopimuksessa olen suostunut päivätöihin, kellonaikaa ei siinä erikseen lue. Ja vaikka silloin luulin että minulla tulisi aina olemaan vain 7-15-vuoroa, (miinus työajan lyhennykset 1,45 h/vko, niitä ei voi sitten ottaa 17 tai 18 päivinä loppupäästä...) niin vaan tuo 9-17-vuoro alkoi keväällä. Ja siis 10-18-vuoro voi kuulemma alkaa koska vaan, heti kun pomo sen näkee tarpeelliseksi...

Yhteistyössä