OK, vanhuksen voi sitoa kolmeksi tunniksi, mutta lasta ei saa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Aloittaja";29007147]Pakko vielä vastata tähän. Minkä takia sitten lasta ei saa sitoa syöttötuoliin hänen turvallisuutensa takia? [/QUOTE]

Kyllä mä ainakin pistin lapselle välillä syöttötuolissa valjaat tippumisen estämiseksi eli ihan samasta syystä kuin uutisen vanhuskin oli varmistettu. Ja aika monen muunkin olen nähnyt lapsilleen samaa tekevän ja selviävän täysin ilman pahoinpitelysyytteitä.

korjaan vielä että seison vieressä jos on siis vaara että asiakas nousee ylös ja kaatuu. jos on asiakas joka ite kykenee istua pöntöllä odotan lähietäisyydellä. sen verran lähellä että pystyn seurata tilannetta mutta samalla antaa yksityisyyttä.

[QUOTE="Aloittaja";29007402]--Onko teistä kukaan koskaan istunut vessanpöntöllä esim. 20 minuuttia. Jo siinä vaiheessa rinkula alkaa painaa. Kuinka kivuliasta se on siis KOLMEN tunnin kuluttua.--[/QUOTE]

Tapaukseen kummemmin kommentoimatta kävi mielessä ihan sama. Vessanpöntöllä ei pysty tuskitta istumaan kovinkaan pitkään.

En pystyny koko juttua lukemaan eilen, pilas päivän totaalisesti. Pöyristyttävää pahuutta että jättää vanhuksen sidottuna vessaan EIKÄ KANNA VASTUUTA teostaan, haluaa vaan rahaa... Miten omaiset uskaltaa jättää vanhuksia noihin hoitopaikkoihin, kaikenlaista tehdään ja tapahtuu, ja mikä pahinta, virheitä harvoin myönnetään ja vastuunkanto puuttuu. Ei ole väliä kun on vanhus. Esim. jos lasta tai keski-ikäistä lyö tai tönii, voi joutua käräjille. Vanhuksen kohdalla asia painetaan villaisella, joku vielä voi epäillä että omaiset vaan projisoi omaa syyllisyyttään! Totuutta ei nähdä. Tokihan on paljon hyviäkin hoitajia mutta myös alalle sopimattomia. Jos minä omaisena teen pahaa/väärin, ainakin myönnän sen enkä keksi selityksiä ja puolusteluja.

Kyllä mä ainakin pistin lapselle välillä syöttötuolissa valjaat tippumisen estämiseksi eli ihan samasta syystä kuin uutisen vanhuskin oli varmistettu. Ja aika monen muunkin olen nähnyt lapsilleen samaa tekevän ja selviävän täysin ilman pahoinpitelysyytteitä.

No niin minäkin olen tehnyt ja Suomen lain ja oikeuskäytännön mukaan sekä sinä että minä ja kaikki muut teon tehneet, OVAT syyllistyneet pahoinpitelyyn. Ja mikä olisikaan ollut tuomio, mikäli olisit jättänyt lapsesi siihen yksin sidottuna KOLMEKSI TUNNIKSI???

Kuten olen monesti sanonut, ymmärrän sitomisen pytylle, mikäli kyseessä on oven toiselle puolelle siirtyminen vanhuksen toivomuksesta intimiteetin takia. Ja en ole tässä missään vaiheessa ottanut kantaa muihin kiinnisitomiskäytäntöihin laitoshoidossa. Todella paha olo on vain tästä suhtautumisesta tähän yksittäiseen tapahtumaan ja en voi ymmärtää, miksi vanhuksien ihmisarvon vieminen on niin monien mielestä (ja myös oikeuskäytännön mielestä) hyväksyttävää. Eli huomattavasti rankempi teko vanhukselle mitä lapselle, ei ole edes sen verran moitittavaa, että olisi ollut laillinen oikeus erottaa tekoon syyllistynyttä hoitajaa. :(

[QUOTE="viola";29007058]No kyllä noita muistisairaita/sekavia on lepoliiveissä päiväkausia, pakkohan se on, kun ei kukaan ehdi vahtimaan ettei putoa tai revi irti piuhoja... Jotkut tosin saatetaan rauhoittaa lääkkeillä sellaiseen pöllyyn, että nukkuvat.[/QUOTE]

Meleko vanhanaikaista!

[QUOTE="Vieras";29007512]En pystyny koko juttua lukemaan eilen, pilas päivän totaalisesti. Pöyristyttävää pahuutta että jättää vanhuksen sidottuna vessaan EIKÄ KANNA VASTUUTA teostaan, haluaa vaan rahaa... Miten omaiset uskaltaa jättää vanhuksia noihin hoitopaikkoihin, kaikenlaista tehdään ja tapahtuu, ja mikä pahinta, virheitä harvoin myönnetään ja vastuunkanto puuttuu. Ei ole väliä kun on vanhus. Esim. jos lasta tai keski-ikäistä lyö tai tönii, voi joutua käräjille. Vanhuksen kohdalla asia painetaan villaisella, joku vielä voi epäillä että omaiset vaan projisoi omaa syyllisyyttään! Totuutta ei nähdä. Tokihan on paljon hyviäkin hoitajia mutta myös alalle sopimattomia. Jos minä omaisena teen pahaa/väärin, ainakin myönnän sen enkä keksi selityksiä ja puolusteluja.[/QUOTE]

Minuakin järkyttää ennen kaikkea ihmisten ja oikeuden suhtautuminen tekoon. Täälläkin suurin osa on vain selittelee ja voivottelee. Hemmetti minua, kun menin tekemään tämän aloituksen, ilman sitä olisin sentään voinut ajatella, että kyseessä olisi ollut marginaalinen teko / suhtautuminen. Nyt minulle on monen ihmisen näppiksistä lähtöisin kerrottu, että näin ei ole. :(

[QUOTE="Aloittaja";29007147]Pakko vielä vastata tähän. Minkä takia sitten lasta ei saa sitoa syöttötuoliin hänen turvallisuutensa takia? Saatika sitten jättää häntä yksin? Intimiteetin ymmärrän, mutta miten on mahdollista että yleisesti hyväksytään, että avuttoman vanhuksen voi jättää täysin yksin ja lähteä vallan pois?[/QUOTE]

Mitä ihmettä höpötät? Kyllä meillä pk;ssa lapset kiinnitetään valjailla syöttötuoliin kiinni, turvallisuuden nimissä. Teipin käyttö on taas täysin eri asia.

Samaten vanhukset pitää joskus sitoa siihen pöntölle, heidän oman turvallisuutensa tähden. Mutta kun ei oo kehitetty vielä niitä vessanpönttövaljaita, joilla sen tekis... sitten käytetään esim. sukkahousuja omaisten luvalla, josta ei ole vanhukselle mitään haittaa. (sukkahousut on kuitenkin pehmeät, joustavat, ja niiden tarkoitus on vain estää vanhuksen putoaminen ja esim. luunmurtumat!). Ota huomioon, että myös muistisairaat voivat haluta tehdä asiansa ihan rauhassa, ilman että hoitaja seisoo vieressä koko toimituksen ajan.

Ei ollenkaan sama asia, kuin esim. lapsien sitominen teipillä jaloista ja käsistä kiinni syöttötuoliin ja pakkosyöttää, joka on täysin sairasta!

Mitä tulee unohdukseen, sellaista ei saisi käydä, eikä kukaan ole väittänyt että tuo on OK. Mutta ilmeisesti kyseistä hoitajaa ei voitu rankaista, jos on katsottu että hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa (esim. jätetty yksin 20 vanhuksen kanssa ja toiset soittaa hätäkelloa kesken kun olet auttamassa yhtä vessassa). Silloin täytyy katsos priorisoida parhaansa mukaan, jos sulla on mummo kaatunut lattialle ja toinen istuu turvallisesti siellä pytyllä, niin silloin kaatunut menee kiireellisyysjärjestyksessä ohi. Jos on ollut oikea hulabaloo päivä= tilannetta tilanteen perään, niin on sitten käynyt inhimillinen unohdus. Kuitenkin oikeus on katsonut, että tuo 3h istuminen pöntöllä ei ole aiheuttanut vanhukselle vakavaa haittaa, ONNEKSI.

Lapsen teippaaminen syöttötuoliin ei ole hyväksyttävää siksi, että silloin aktiivisen lapsen liikkeitä rajoitetaan (käsitän, että kädet tms. teipataan). Joskus vanhus "sidotaan" pöntölle (eli luultavasti sukkahousut on laitettu nousutukiin kiinni molemmin puolin "aidaksi", raajoja ei sidota mihinkään) siksi, että vanhus ei kaadu pöntöltä eteenpäin tai lähde yksin kävelemään ja kaadu. Valitettavasti vanhainkodeissa joudutaan hoitamaan montaa asiaa yhtä aikaa, jotta kaikki asiat saadaa hoidettua ajallaan. Joku vanhus saattaa vaatia pitkän ajan pöntöllä asiansa toimittamiseksi, eikö hoitajalla ole aikaa olla vieressä puolta tuntia. Tai kuten joku jo sanoikin, intimiteetinkin takia on hyvä joskus poistua paikalta - ei ihminen ala nauttia vieressä seisovasta hoitajasta ulostaessaan vaikka onkin vanha.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja lähihoitsu;29007708:
Mitä ihmettä höpötät? Kyllä meillä pk;ssa lapset kiinnitetään valjailla syöttötuoliin kiinni, turvallisuuden nimissä. Teipin käyttö on taas täysin eri asia.

Samaten vanhukset pitää joskus sitoa siihen pöntölle, heidän oman turvallisuutensa tähden. Mutta kun ei oo kehitetty vielä niitä vessanpönttövaljaita, joilla sen tekis... sitten käytetään esim. sukkahousuja omaisten luvalla, josta ei ole vanhukselle mitään haittaa. (sukkahousut on kuitenkin pehmeät, joustavat, ja niiden tarkoitus on vain estää vanhuksen putoaminen ja esim. luunmurtumat!). Ota huomioon, että myös muistisairaat voivat haluta tehdä asiansa ihan rauhassa, ilman että hoitaja seisoo vieressä koko toimituksen ajan.

Ei ollenkaan sama asia, kuin esim. lapsien sitominen teipillä jaloista ja käsistä kiinni syöttötuoliin ja pakkosyöttää, joka on täysin sairasta!

Mitä tulee unohdukseen, sellaista ei saisi käydä, eikä kukaan ole väittänyt että tuo on OK. Mutta ilmeisesti kyseistä hoitajaa ei voitu rankaista, jos on katsottu että hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa (esim. jätetty yksin 20 vanhuksen kanssa ja toiset soittaa hätäkelloa kesken kun olet auttamassa yhtä vessassa). Silloin täytyy katsos priorisoida parhaansa mukaan, jos sulla on mummo kaatunut lattialle ja toinen istuu turvallisesti siellä pytyllä, niin silloin kaatunut menee kiireellisyysjärjestyksessä ohi. Jos on ollut oikea hulabaloo päivä= tilannetta tilanteen perään, niin on sitten käynyt inhimillinen unohdus. Kuitenkin oikeus on katsonut, että tuo 3h istuminen pöntöllä ei ole aiheuttanut vanhukselle vakavaa haittaa, ONNEKSI.

Lueppa nyt tekstisi oikein tarkasti ja mieti mikä siinä ihmisyyden nimissä oikein mättää...

[QUOTE="vieras";29007744]Lueppa nyt tekstisi oikein tarkasti ja mieti mikä siinä ihmisyyden nimissä oikein mättää...[/QUOTE]

Tiedän tarkalleen mitä kirjoitin.

Haastan jokaisen tämän teon "ymmärtäjän" sitomaan itsensä kiinni vessanpönttöön kolmeksi tunniksi, niin ettei saa mistään apua tarvittaessa. Tai oikeastaan terveiden hyväkuntoisten aikuisten kohdalla aika pitäisi olla kaksinkertainen eli haastan teidät istumaan sillä vessanpöntön rinkulalla kuusi tuntia yksin, ilman avun mahdollisuutta ja täysin epätietoisena ajankulusta ja avun saamisesta. Ja lisätään siihen vielä sekavaksi tekevä lääkitys päälle.

Tämän jälkeen teillä on sitten mahdollisuus tulla kommentoimaan asiaa ja sitä kuinka vähän haittaa ja kuinka ymmärrettävä kyseinen kokemus on ollut.

Nyt minä lopetan ja toivon, että jonkun teistä sydämessä syttyisi kuitenkin valo ja inhimillisyys.

[QUOTE="Aloittaja";29007777]Haastan jokaisen tämän teon "ymmärtäjän" sitomaan itsensä kiinni vessanpönttöön kolmeksi tunniksi, niin ettei saa mistään apua tarvittaessa. Tai oikeastaan terveiden hyväkuntoisten aikuisten kohdalla aika pitäisi olla kaksinkertainen eli haastan teidät istumaan sillä vessanpöntön rinkulalla kuusi tuntia yksin, ilman avun mahdollisuutta ja täysin epätietoisena ajankulusta ja avun saamisesta. Ja lisätään siihen vielä sekavaksi tekevä lääkitys päälle.

Tämän jälkeen teillä on sitten mahdollisuus tulla kommentoimaan asiaa ja sitä kuinka vähän haittaa ja kuinka ymmärrettävä kyseinen kokemus on ollut.

Nyt minä lopetan ja toivon, että jonkun teistä sydämessä syttyisi kuitenkin valo ja inhimillisyys.[/QUOTE]

Hei, se kolme tuntia oli vahinko. Ei kai kukaan ole väittänytkään että se on ok? Mutta on ihan ymmärrettävää, että niin voi käydä, koska vanhustenhoidossakin sattuu yllättäviä tilanteita ja ihmisiä ne hoitajatkin vain ovat.

[QUOTE="Aloittaja";29007777]Haastan jokaisen tämän teon "ymmärtäjän" sitomaan itsensä kiinni vessanpönttöön kolmeksi tunniksi, niin ettei saa mistään apua tarvittaessa. Tai oikeastaan terveiden hyväkuntoisten aikuisten kohdalla aika pitäisi olla kaksinkertainen eli haastan teidät istumaan sillä vessanpöntön rinkulalla kuusi tuntia yksin, ilman avun mahdollisuutta ja täysin epätietoisena ajankulusta ja avun saamisesta. Ja lisätään siihen vielä sekavaksi tekevä lääkitys päälle.

Nyt minä lopetan ja toivon, että jonkun teistä sydämessä syttyisi kuitenkin valo ja inhimillisyys.[/QUOTE]

Joo ja mä haastan sut tekemään töitä yksin esim. koko yön, jolloin sulla on jopa 40 vanhusta omalla vastuulla. Tulee varmasti vastaan tilanteita, joissa joudut valitsemaan ketä autat ensin. Ellei sulla ole sitten taitoa jakaantua esim. viiteen osaan.

Luulenpa taas että se kenen tuosta olisi kuulunut rangaistus saada, oli kyseisen hoitajan työnantaja.

"Lisäksi oikeus katsoi, että työnantajan ohjeet olivat epäselviä eikä niissä tarjottu muuta toimintatapaa tällaisiin poikkeustilanteisiin. "

Hoitaja olisi varmaan saanut rangaistuksen, jos nyt kyse olisi ollut esim siitä että lähti huvikseen kaffelle kesken kaiken. Mutta huomaan että sulla ei ole ilmeisesti a. paljonkaan kokemusta nykyisestä vanhustenhoidosta b. kykyä tarkastella asioita muun kuin tunteenpalon kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja lähihoitsu;29007800:
Joo ja mä haastan sut tekemään töitä yksin esim. koko yön, jolloin sulla on jopa 40 vanhusta omalla vastuulla. Tulee varmasti vastaan tilanteita, joissa joudut valitsemaan ketä autat ensin. Ellei sulla ole sitten taitoa jakaantua esim. viiteen osaan.

Luulenpa taas että se kenen tuosta olisi kuulunut rangaistus saada, oli kyseisen hoitajan työnantaja.

"Lisäksi oikeus katsoi, että työnantajan ohjeet olivat epäselviä eikä niissä tarjottu muuta toimintatapaa tällaisiin poikkeustilanteisiin. "

Hoitaja olisi varmaan saanut rangaistuksen, jos nyt kyse olisi ollut esim siitä että lähti huvikseen kaffelle kesken kaiken. Mutta huomaan että sulla ei ole ilmeisesti a. paljonkaan kokemusta nykyisestä vanhustenhoidosta b. kykyä tarkastella asioita muun kuin tunteenpalon kautta.

Aapee taisi mainita, että on ollut yhtäaikaisesti muistisairaan omaishoitaja ja kolmen pienen lapsen äiti? Itse olen parhallaan oman äitini omaishoitaja. Äitini sairastaa Alzheimeria ja minulle moni vanhustenhuollon piirissä oleva hoitaja on suoraan sanonut, että omashoitajan työ on raskaudessaan ja rankkuudessaan ihan omaa luokkaansa.

Ruokapöydässä kenenkään vanhuksen ei ole pakko istua, ei olla samaan aikaa syömässä muiden kanssa. Kolmeksi tunniksi wc:hin sitomista en ole nähnyt vaikka joskus vatsantoimitus kestää ja minusta se on huomattavasti ihmillisempää hoitaa siellä wc:ssä istuen kuin vaippoihin. Ihannetilanne tietysti olisi jos hoitajalla/omaisella/ystävällä/vapaaehtoisella olisi aikaa istua jokaisen sitä tarvitsevan vieressä riittävän kauan, mutta... sellaisia määriä hoitajia ei löydy mistään ja jos löytyisikin seuraavaksi valitetaan siitä että hoitajat istuu tekemättä mitään.

Jos huomaisin oman omaiseni istuneen vaikkapa vahingossa kolmetuntia wc:ssä sidottuna tai sitomatta, tekisin kyllä asiasta valituksen/huomautuksen ja haluaisin että tilanne hoitopaikassa selvitetään, mistä syytä niin pääsi käymään.

Yhteistyössä