Haluan päättää päiväni, mietin vaan miten sen teen

• Viestiketjun aloittaja ei valoa tunnelin päässä
  • Ensimmäinen viesti
"Purppura"
[QUOTE="piia";29000003]En mä rupee tästä riitelemään. Jokainen taaplaa tyylillään. ja kuten kaikki varmaan tiedämme täällä on edelleen olemassa sosiaaliturva, joten kenenkään ei tarvitse olla täysin rahaton.
Juu ja dyykkaus on parempi vaihtoehto kuin olla nälässä, mutta Suomessa tähän ei pitäisi olla kenelläkään tarvetta.[/QUOTE]

Realismi ei siis kuulu hyveisiisi. Tosiasia on että Suomessa on ''sosiaali turva'', se ei ikävä kyllä riitä mihinkään jos on asuntolainaa tai jos asuu vuokralla eikä onnistu saamaan töitä. Ei edes vaikka laina olisi pieni.
Tämä johtuu siitä, että Suomessa on tällä hetkellä kolme asiaa jotka ovat rapauttaneet elintason: 1) massa työttömyys 2) elintarvikkeiden hintojen nousu 3) Kova verotus
Kreikassakin on sosiaaliturva, silti osa koululaisista joutuu tosiaankin dyykkaamaan roskiksista. Espanjassa samasta syystä huomattava osa jo kodittomia, vanha koti on mennyt velkohin ja vuokra-asuntoja ei saa, koska sosiaaliturva ei riitä siihen.

ei valoa tunnelin päässä
Apuja joita olen kysynyt 1. keskusteluapua ahdistukseen 2. Rahallista apua sukulaisilta, pankista (olisin halunnut yhden isomman lainan, jolla maksaisin nykyiset velat pois. Nyt kun koko ajan tulee koron päälle korkoa, velkasumma ( joka on tällä hetkellä n.13 000 e) ei lyhene ollenkaan, kasvaa vaan. Nyt olen hakenut takuusäätiön lainaa mutta niiltä päätöstä pitää odottaa melkein vuosi ja se on mun nykytilanteessa liian pitkä aika. Viimeinen naula arkkuun tuli tänään iltapäivällä, kun pomo kutsui käymään töissä ja ilmotti, että työt loppuu vuoden lopussa. Eli kohta ei ole enää niitäkään :(

hjhj
Oletko sä tappamassa itseäsi vaivaisen 13 000 takia??
Voi jestas. Tollasen summan saa maksettua takaisin, vaikka kasvaakin korkoa. Ihmisillä on satojen tuhansien velkoja.

Mistä ne velat on tulleet? Ilmoita velkojille että jäät työttömäksi ja sovi maksusuunnitelmat.

"Vieras"
[QUOTE="piia";29000003] ja kuten kaikki varmaan tiedämme täällä on edelleen olemassa sosiaaliturva, joten kenenkään ei tarvitse olla täysin rahaton.[/QUOTE]

En minä saisi ainakaan sossusta mitään vaikka kuolisin nälkään, käskettäis vaan myydä omaisuus, oli se mahdollista tai ei. Ja miten yrittäjät ja niiden perheenjsenet, ei taida nekään saada mitään...

"lise"
Alkuperäinen kirjoittaja ei valoa tunnelin päässä;29000841:
Apuja joita olen kysynyt 1. keskusteluapua ahdistukseen 2. Rahallista apua sukulaisilta, pankista (olisin halunnut yhden isomman lainan, jolla maksaisin nykyiset velat pois. Nyt kun koko ajan tulee koron päälle korkoa, velkasumma ( joka on tällä hetkellä n.13 000 e) ei lyhene ollenkaan, kasvaa vaan. Nyt olen hakenut takuusäätiön lainaa mutta niiltä päätöstä pitää odottaa melkein vuosi ja se on mun nykytilanteessa liian pitkä aika. Viimeinen naula arkkuun tuli tänään iltapäivällä, kun pomo kutsui käymään töissä ja ilmotti, että työt loppuu vuoden lopussa. Eli kohta ei ole enää niitäkään :(
Älä nyt hyvä ihminen lannistu! 13000e ei ole iso summa velkaa. Etsi töitä jo nyt aktiivisesti. Sä olet todennäköisesti vaan shokissa vielä pomosi lausahduksesta ja just nyt tuntuu siltä, ettei ulospääsyä ole. Usko pois, asiat voi nopeasti kääntyä iloiseksi! Miten suhun on suhtauduttu (ystävien, sukulaisten toimesta) kun olet apua pyytänyt?

ei valoa tunnelin päässä
Ainoa joka tuntuu ymmärtävän on isosiskoni. Mutta hänellekään en oo kertonu, miten synkkiä ajatukset on. Mutta oon saanu osakseni myös halveksuntaa ja tylytystä. Tuo 13000 velka on vaan jäävuoren huippu. Kyse ei ole velan määrästä, vaan tästä jatkuvasta ahdingosta, jota en enää jaksa

ei valoa tunnelin päässä
Mitä se mihinkään kuuluu, mistä velat on tullu?? Tai mitä se kuuluu palstalle? Mulle tietty ja velkojille ja muille asianosasille. Ei liity tähän mitenkään.

Niii
No hitto, myy se omaisuus ja kuittaa velkoja. Parempi hetken olla ilman sitä omaisuutta kuin miettii itsarii. Ja sitäpaitsi, jos vuoden lopulla jäät työttömäksi, niin ei oo vara maksaa velkoja ja aikanaan ne vanhenee

"hmmm"
Olitko jo soittanut velkaneuvontaan? Ilmainen numero on ainakin sinne.

Ei ole omakohtaista kokemusta tuollaisesta, mutta kertokaa nyt miksi se Suomen sosiaaliturva ei tuossa tilanteessa auta? Aina pitäisi jäädä, tilanteessa kuin tilanteessa, tietty osuus ihan vain elämiseen? Jos jätät laskut/lainat maksamatta, niin ulosottoon menee osa ja kuitenkin osa jää siihen elämiseen? Jos on kämppä niin pankki myy sen huutokaupassa ja toivon mukaan edes osa lainasta lähtee pois?

Ja miksi se vuosi on liian pitkä aika odottaa sitä takuusäätiön päätöstä? Mitä siinä ajassa ehtii tapahtua että on liian myöhäistä?

Niii
Alkuperäinen kirjoittaja ei valoa tunnelin päässä;29001250:
Huomaa kyllä, että tähän vastaa ihmiset, joilla ei ole ikinä ollut todella vaikeeta.
Just. Sä ite vellot itsesäälissä ja kuvittelet, että muilla ei ole koskaan ollut vaikeaa. No, kuvittelet väärin! Mm mä tiedän, mitä on elää, kun tilillä on vuokran jälkeen enää 90e ja sillä pitäisi kahden ihmisen elää kk ja saada ruokaa. Näin meni useamman vuoden, mutta siitä selvittiin ilman itsarimietteitä.

"piia"
No mieluumin valitsisin sinun tilanteesi kuin sen mitä itse olen kokenut. (esim. mieheni kuolema 35 vuotiaana)
Mutta en halua vertailla, sanon vaan että ei oo meikäläinenkään helpolla päässy.
Tällä hetkellä sairaseläkkeellä ja tulot n. 600 e/kk. Mut pääasia et saa vielä elää.

ei valoa tunnelin päässä
Tää talo missä asun ei ole mun eli en voi tätä myydä. Eikä sitä voi myöskään velkojen maksuun hyödyntää. Toki myisin omaisuuteni jos mulla sellasta olis. Jos olis ollu aikanaan, olisin myyny jo sillon, eikä tähän pisteeseen olis edes tultu.

pikavippivelkanen
mullakin on ulosotossa n.15000e enkä edes vielä lyhennä sitä. elän pienillä tuilla suunnilleen sama summa kun olisi se minimi ulosoton laskurissa. onhan se rankkaa, mutta älä itseäsi rahan takia tapa. pystytkö jotenkin pienentämään menoja vielä jotenkin? asumiskulut, ruoka, kaikki ylimääränen pois, kirrpikseltä vaatteet, huutonetistä tavarat, hygieniatuotteet halpiskaupoista. laita nyt kuitenkin valmiiksi hakemus siihen takuu säätiön lainaan. varaa aika kunnan velkaneuvontaan ja kysy olisiko teidän kunnassanne mahdollisuus saada sosiaalista luottoa velkojen maksuun. voit myös yrittää neuvotella ulosottoviranomaisen kanssa pienempää summaa eli tehdä sellaisen maksusopimuksen sinne. kun jäät työttämäksi saat kuitenkin työttömyyskorvausta ja voitte hakea toimeentulotukea mikä kattaa sitten ainakin terveyskulut lisäksi. myös vaatteiden ja tavaroiden myynnillä voi saada vähän rahaa. seurakunnan diakoniasta voi saada avustusta johonkin tiettyyn isompaan menoon ja ruoka-asvustusta. ruokajonot kannattaa selvittää myös. tupakoinnin ja alkoholinkäytön lopettaminen myös kannattaa. josset saa aikaa keskusteluapuun niin seurakunnan diakonille voi varata ajan ja hänen kanssaan voi keskustella. auttavat puhelimet myös hätätilanteessa, tai terveyskeskuspäivystys. terveyskeskuslääkäriltä voi saada masennuslääkereseptin ja ajan psykiatrille. netistä voi löytää vertaistukea ylivelkaantuneille. muutto paikkakunnalle jossa on enemmän työpaikkoja tarjolla, uudelleenkouluttautuminen miehelle jos alalla ei ole töitä.

ei valoa tunnelin päässä
Mä en ole masentunut, mua vaan ahdistaa tää tilanne enkä usko että masennuslääkkeet auttaa mitään. Velkaneuvonnasta sanottiin, että kyseessä on "kevytmielinen velkaantuminen" eli ei ilmeisesti ole mahdollista saada apua sitä kautta. Ja niin ku jo totesin, myytävää omaisuutta ei ole. Vaatteiden/ irtaimiston myymisestä kirppareilla tuskin saa kasaan yli kymppitonnia.

ei valoa tunnelin päässä
Nyt kun työtkin kerran loppuu niin mahdollisuudet velkojen järjestelyyn heikkenee oleellisesti. Mihinkin ylimääräiseen en nytkään tuhlaa eli kauheasti ei menoja voi enää pienentää.

....
Hei ! Oletko ollut yhteydessä velkojiin ? Soitat jokaiselle ja kysyt mahdollisuutta maksusuunnitelmiin. Ulosotonkin kanssa pystyy vielä sopimaan maksuerät. Kysyt vielä uudelleen pankista, vaikka sitten vähän pienempää lainaa. Yrittänyttä ei laiteta ! Tilanne on nyt vaan sellainen, että sinun pitäisi nyt jaksaa olla aktiivinen. Asioilla on yleensä aina tapana järjestyä. Älähän nyt lannistu. Selviät kyllä !

ei valoa tunnelin päässä
Pankista en saa apua. Velkaneuvonnasta voisi yrittää uudestaan vielä. En vaan tiedä, johtaako se mihinkään. Jotenkin mun päässä kiertää vaan ajatus, että miehen on parempi ilman mua. Saapahan edes eläkettä ja sit voi paremmin saada soskustaki apua. En tiedä.

.....
Kysy vielä sitä velkaneuvontaa ja ota yhteys paikkakuntasi seurakuntaan. Osaavat siellä myös neuvoa. Ja sitten on vielä se sosiaalinen luototus, ota myös siitä selvää. Ystäväni maksoi sillä pois ulosottovelkansa ja pääsi uuden elämän alkuun !

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/talous-ja-velkaneuvonta/velkojen-jarjestely/jarjestelylainat-ja-sosiaalinen-luototus/

Olen joskus ollut myös tilanteessa, josta ajattelin, että ulospääsyä ei ole, mutta väärässä olin, kun vaan jaksaa olla sinnikäs !

Ja ovatko velat pelkästään sinun nimissäsi ? Nyt olisi kyllä tärkeää, että miehesikin olisi tukenasi ja apuna.

Aivan varmasti asiasi järjestyvät ja saat niin rahallista apua peruselämiseen kuin hoitoa masennukseen ja itsetuhoisuuteen josta selvästi kärsit. Ota vastuu elämästäsi. Se on sen arvoista ja jos et sinä pidä itsestäsi huolta, kuka pitää? Itsemurha ei ole milloinkaan ratkaisu. Sun elämä on arvokas ja olet hyvä ihminen - velkaantuminen ei tee susta poikkeuksellista tai epäonnistunutta! Nyt marssi lääkäriin ensimmäisenä ja kerro koko kuvio. Siitä se lähtee, voimahaleja<3

ei valoa tunnelin päässä
Asun pienellä paikkakunnalla ja kynnys mennä tk:seen hakemaan apua on liian korkea. Masennuslääkkeilläkö velat muuttuu saataviksi vai mikä ratkaisu ne muka ovat? Kun ei rahat riitä elämiseen nytkään niin vielä pitää kalliita lääkkeitä alkaa syömään?

Yhteistyössä