Onko kilpirauhasen vajaatoiminta tekosyy

• Viestiketjun aloittaja pluh
  • Ensimmäinen viesti
No, jos tietää että omaa ko. tilan, kuuluisi syödä vähemmän mutta monipuolisesti, aineenvaihdunta kun hidastuu, pitäisi tietenkin lakata syömästä kuin ennen.

Eihän nämä mitään kivoja juttuja ole, mutta jos sinulla on 30-40 kiloa ylimääräistä, ei se tämän piikkiin mene, vaan oman liiallisen syömisen.

Hidas aineenvaihdunta tarkoittaa sitä siis että energiaa ei kulu kuin normaalin kilpirauhasen omaavalla, joten ei silloin voi syödäkään kuin normaali, mitä tulee määriin.

joo o
jos lääkitys kunnossa, niin ei todellakaan ole syy lihoa tai olla laihtumatta. ei ole tekosyy eli siis peruste on mutta tosiaan jos lääkkeet kunnossa niin sit ei ole syykään.

Taisto Toimisto
Jos on oikeasti vajaatoimintaa, ei ole tekosyy vaan oikea syy.

Vajaatoiminnalla elintoiminnot käyvät hitaalla ja paino nousee siksi.
Älä puhu paskaa. Se on juurikin tekosyy. Paino ei nouse "koska elintoiminnot käyvät hitaalla", ja tämän tajuaa 4-vuotias lapsenikin. Paino nousee jos syö enemmän kuin kuluttaa - tämä on yksinkertainen fakta. Jos "elintoiminnot käyvät hitaalla", sitten pärjää vähemmällä ruoalla. Mikä tahansa ominaisuus (kipeä jalka, suklaa-addiktio, kipeä kurkku, hormonihäiriö, jne) toki voi helpottaa tai vaikeuttaa syömisen ja kuluttamisen välisen tasapainon ylläpitoa - jos väsyttää, mutta ruoka maistuu kuten normaalisti, ei tule liikuttua niin paljon kuin pirteänä ja paino nousee; jos kurkku on kipeä, tulee syötyä vähemmän ja paino laskee, jne jne.

Mutta loppujen lopuksi lähinnä kyse on oman elämän hallinnasta ja järjen käytöstä. Tunnen muutamia kilpirauhasongelmaisia, ihan normaaleja painoltaan ja elämäntavoiltaan - paitsi yhdellä näistä on nykyään paino-ongelmia, ja tällä kuvio on 100% tekosyy, ruokaa uppoaa kuin pieneen kylään, ja edes kämpän päästä toiseen käveleminen ei yleensä kiinnosta, paitsi jos on jokin mielenkiintoinen syy, silloin kyllä kävely onnistuu vaikka kaupungin poikki. Mutta aina kuulee tuosta kilpirauhasesta. Juupa juu.

Ärsyttää koko tekosyy-nimitys. Kyllä se on ihan oikea syy jos ei vaan jaksa laihduttaa tai ei ole mielenlujuutta pysytellä jollain tuhannen kalorin dieetillä estääkseen lihomisensa kun elimistö käy hitaammalla kuin läpipaskoilla ikiliikkujilla, jotka ovat aina valmiina aukomaan päätään toisten ulkonäöstä ja elämänvalinnoista.

Ja kyllä, minä olen laiska ja itse kuule katselen sen perään mitä syön ja miten liikun. Mutta ei siihen tarvitsekaan kenenkään muun tulla urputtamaan, laihdutan tai en.

• Tykkää
Reactions: hipsterström
pluh
No entä syömishäiriö sitten, onko se vain tekosyy mielestänne? Esimerkiksi BED-ahmimishäiriö? Paraneeko vain ottamalla itseään iskasta kiinni? (Itselläni ei tuota ole, mutta mielenkiinnosta kysyn.)

hipsterström
Ärsyttää koko tekosyy-nimitys. Kyllä se on ihan oikea syy jos ei vaan jaksa laihduttaa tai ei ole mielenlujuutta pysytellä jollain tuhannen kalorin dieetillä estääkseen lihomisensa kun elimistö käy hitaammalla kuin läpipaskoilla ikiliikkujilla, jotka ovat aina valmiina aukomaan päätään toisten ulkonäöstä ja elämänvalinnoista.

Ja kyllä, minä olen laiska ja itse kuule katselen sen perään mitä syön ja miten liikun. Mutta ei siihen tarvitsekaan kenenkään muun tulla urputtamaan, laihdutan tai en.
Nimenomaan. Ihan ku se olis joltain pois jos jotkut on laiskoja.

nooo
Silloin, kun vajaatoiminta hiipien mun kehoon iski, niin painonnousu oli fakta. Sille en voinut mitään. Täysin samoilla elämäntavoilla lähes 20kg vuodessa. Mutta, kun lääkitys on kohdillaan, niin paino putoaa kyllä kuten ennenkin. Laihdutin sitten melko nopeassa tahdissa 24kiloa.

tiedätkös semmoista asiaa
vähän aikaa sitten.. Lääkitys ei ole vielä kohdillaan.
Mutta pitkään ihmettelin et vaikka mulle ei ruoka juuri edes maistu, karkkia en syö.. ni paino vaan nousee.. Ja nyt kun arvot on pielessä ei edes jaksa tehdä mitään. Sydän hakkaa pienestäkin.. ja aijemmin olin himolikkuja :(
Et eipä se kuule kaikilla ole tekosyy..

Yhteistyössä