Saako imettävä äiti juoda saunakaljan tai kaksi. Mitä mieltä ootte?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28991820]Jos juominen on sama juttu kuin karkien syöminen niin miksei lapset saada juoda???[/QUOTE]

Haitallisia juttuja molemmat, toinen on jo kielletty ja toista verotetaan kovemmin ja kovemmin että sekin pian loppuisi...
 
"elisa"
Mä taas en ymmärrä miks yks annos alkoholia repii niin monen perseet riekaleiks o_O "Koska mä haluan" on ihan täydellinen syy, varsinkin jos siitä ei ole minkäänlaista haittaa.

Eri asia sit tietenkin kännin vetäminen.
Koska ei se alkoholi ole lapselle terveellistä eikä hyväksi edes pieninä annoksina. Turvallista rajaa ei ole voitu osoittaa tutkimuksin.

Tutkimukset osoittaa myös (USA) että jos äiti polttaa vähemmän kuin 20 tupakkaa päivässä niin kannattaa mielummin imettää kuin jättää imettämättä. Ei se tarkoita sitä ettei tupakka olisi haitallista myös silloin kuin vedät yhdet savut.

Voit tehdä niinkuin haluat, mutta turha väittää että se on lapselle mitenkään hyväksi. Alkoholi on haitallista ihan kaikille.
 
"vieras"
Ei tulis kyllä mieleenkään juoda alkoholia. Enkä kyllä suoraan sanottuna ollenkaan ymmärrä sitä miksi on niin vaikeaa pysyä alkoholittomana sitä odotus ja imetysaikaa. Miksi aikuisilla ihmisillä on niin kauhea mankuna päästä viihteelle tai ottaa se yksi saunaolut ihan vain koska voi ja mä nyt haluan. Ihan kuin joku teini "koska mä nyt haluun haluun haluun".
Et varmaan myöskään halua käyttää muuta kuin luomukosmetiikkaa deodoranteista hammastahnaan, käyttää kemikaalipommeja pyykinpesussa ja kodin puhtaanapidssa, syödä ruokaa jossa voi olla ympäristömyrkkyjä, lisäaineita jne..?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28991820]Jos juominen on sama juttu kuin karkien syöminen niin miksei lapset saada juoda???[/QUOTE]

Tarkoitinkin sitä että miksi sitten kaataa kurkkuunsa muuta sontaa, mikä ei ole varsinaisesti elimistölle hyväksi. Kaikkiko täällä pitää vääntää rautalangasta... :rolleyes:
 
[QUOTE="elisa";28991836]Koska ei se alkoholi ole lapselle terveellistä eikä hyväksi edes pieninä annoksina. Turvallista rajaa ei ole voitu osoittaa tutkimuksin.

Tutkimukset osoittaa myös (USA) että jos äiti polttaa vähemmän kuin 20 tupakkaa päivässä niin kannattaa mielummin imettää kuin jättää imettämättä. Ei se tarkoita sitä ettei tupakka olisi haitallista myös silloin kuin vedät yhdet savut.

Voit tehdä niinkuin haluat, mutta turha väittää että se on lapselle mitenkään hyväksi. Alkoholi on haitallista ihan kaikille.[/QUOTE]

Sä oot vissiin fundamentalismihöyryissäs hypänny niiden tutkimusten yli joissa puhutaan siitä miten pieni määrä alkoholia on esmeks hyväks sydämelle.
 
"elisa"
[QUOTE="vieras";28991837]Et varmaan myöskään halua käyttää muuta kuin luomukosmetiikkaa deodoranteista hammastahnaan, käyttää kemikaalipommeja pyykinpesussa ja kodin puhtaanapidssa, syödä ruokaa jossa voi olla ympäristömyrkkyjä, lisäaineita jne..?[/QUOTE]

Samalla periaatteella alkoholia juovat sitten varmaan haluavat myös polttaa ja käyttää kiellettyä lääkkeitä, juoda kahvia liikaa ja polttaa hitosti pilveä, syödä pelkkää sokeria ... jne?

VAI MITÄ?
 
"vieras"
[QUOTE="elisa";28991863]Samalla periaatteella alkoholia juovat sitten varmaan haluavat myös polttaa ja käyttää kiellettyä lääkkeitä, juoda kahvia liikaa ja polttaa hitosti pilveä, syödä pelkkää sokeria ... jne?

VAI MITÄ?[/QUOTE]

Ehkä ja varmasti jotkut haluaakin. En vaan ymmärrä, miksi pitää yhdestä alkoholiannoksesta tehdä joku numero ja kauhistella, miten joku ei voi olla ottamatta sitä yhtä imetysaikana, jos kuitenkin lappaa samaan aikaan omaan vatsaan, iholle ja hengitysilmaan yhtä jos toista lisäainetta ja ympäristömyrkkyä.
 
"vieras"
[QUOTE="elisa";28991863]Samalla periaatteella alkoholia juovat sitten varmaan haluavat myös polttaa ja käyttää kiellettyä lääkkeitä, juoda kahvia liikaa ja polttaa hitosti pilveä, syödä pelkkää sokeria ... jne?

VAI MITÄ?[/QUOTE]

Ai kuinka niin? Ei kohtuullinen alkoholinkäyttö imetyksen aikana aiheuta vauvalle yhtään mitään, tutkittu juttu. Kun taas noi sun mainitsemat on ihan tutkitusti vauvalle haitaksi ja järkikin sen sanoo.
 
sama vieras
[QUOTE="vieras";28991876]Ehkä ja varmasti jotkut haluaakin. En vaan ymmärrä, miksi pitää yhdestä alkoholiannoksesta tehdä joku numero ja kauhistella, miten joku ei voi olla ottamatta sitä yhtä imetysaikana, jos kuitenkin lappaa samaan aikaan omaan vatsaan, iholle ja hengitysilmaan yhtä jos toista lisäainetta ja ympäristömyrkkyä.[/QUOTE]

Tähän mun piti vielä lisätä, että tuohon alkoholikauhisteluun liittyy yleensä edes vihjaus, jos ei suoraan sanota, että äiti on jotenkin itsekäs ihminen ja huono äiti joka ei voi laittaa lastaan omien mielihalujensa edelle, kun kehtaa vaikka pari kertaa imetysaikana ottaa sen siiderin, mikä on ihan naurettavaa jos suhteuttaa siihen, että moni ei ole moksiskaan siitä että suuri osa perheistä altistaa lapsensa ja vauvansa haitallisille aineille jatkuvasti ja joka päivä.
 
"Mie"
Saa. Perustelu on se, että yksi siideri rentouttaa minua silloin kun olen kireenä. Toki rentouttaa myös lenkki tai meditointi, mutta siideri on kaikkein nopein konsti. Olen tehnyt selvityksiä ja erään lääkärin kanssa laskenut veren/maidon alkoholipitoisuuksia. Vahinkoa vauvalle ei yhdestä tule.

Usein kun viikonloppuna teen ruokaa pitemmän kaavan mukaan, juon samalla lasin viiniä. Perustelu on sama: rentoudun ja tekeminen on kivaa.

Nyt kun olen aikuinen ja lapsekin ovat isoja, en enää syyllistä itseäni tästä. Nuorempana mietin yhteiskunnan painon alla paljonkin "miksi tarvitsen" ja koin huonommuutta sen vuoksi: ajattelin olevani ihan kehno äiti, kun edes haluan sitä yhtä siideriä..
 
[QUOTE="vieras";28991820]Jos juominen on sama juttu kuin karkien syöminen niin miksei lapset saada juoda???[/QUOTE]

Koska lapsen elimistö ei pysty käsittelemään alkoholia samoin kuin aikuisen, siksi alkoholi on lapsilta kielletty. Ei ne karkitkaan hyvästä ole mutta eivät siinä määrin vahingollisia.

Aikuisella en nyt tiedä onko terveydellisesti merkitystä sillä juoko hän esim sen yhden saunaoluen viikossa vai syökö sen sijaan karkkipussillisen.
 
"elisa"
Sä oot vissiin fundamentalismihöyryissäs hypänny niiden tutkimusten yli joissa puhutaan siitä miten pieni määrä alkoholia on esmeks hyväks sydämelle.
Olet tainnut yhden mahdollisen hyödyn kuullessasi unohtaa kaikki haitat. Onkin ehkä järkevää miettiä voittaako hyödyt alkoholin haitat. Ei ole yhtäkään tutkimusta ainakaan vielä jossa olisi todettu että alkoholi on lapsille hyväksi. Puhe ei siis ollenkaan ole lapsien yhä kehittyvistä sydämmistä.

Esim. rintasyöpä naisilla ja muut syövät miehillä lisääntyy jo hyvin vähäisestä määrästä ja jo 1-6 alkoholiannosta VIIKOSSA odotusaikana alentaa lapsen älykkyyttä. Puhutaan siis hyvin pienestä määrästä joka kuitenkin suurentaa riskiä.

Voiko siis todella väittää ettei lapsille mikään riski lisäänny vaikka äiti juo alkoholia? Tutkimuksia tehdään koko ajan.

Ja jos kerta vanhemmat oikeasti ajattelevat tekevänsä oikein, ei olisi niin tarvetta puolustella.
 
[QUOTE="elisa";28991911]Olet tainnut yhden mahdollisen hyödyn kuullessasi unohtaa kaikki haitat. Onkin ehkä järkevää miettiä voittaako hyödyt alkoholin haitat. Ei ole yhtäkään tutkimusta ainakaan vielä jossa olisi todettu että alkoholi on lapsille hyväksi. Puhe ei siis ollenkaan ole lapsien yhä kehittyvistä sydämmistä.

Esim. rintasyöpä naisilla ja muut syövät miehillä lisääntyy jo hyvin vähäisestä määrästä ja jo 1-6 alkoholiannosta VIIKOSSA odotusaikana alentaa lapsen älykkyyttä. Puhutaan siis hyvin pienestä määrästä joka kuitenkin suurentaa riskiä.

Voiko siis todella väittää ettei lapsille mikään riski lisäänny vaikka äiti juo alkoholia? Tutkimuksia tehdään koko ajan.

Ja jos kerta vanhemmat oikeasti ajattelevat tekevänsä oikein, ei olisi niin tarvetta puolustella.[/QUOTE]

Mä tosiaan puhun siitä yhdestä annoksesta sillontällön, en 6 annoksesta viikossa. Mä en oikeasti jaksa uskoa että yks annos alkoholia sillon tällön tekee mitään sen kummempaa pahaa.
 
[QUOTE="elisa";28991911]Olet tainnut yhden mahdollisen hyödyn kuullessasi unohtaa kaikki haitat. Onkin ehkä järkevää miettiä voittaako hyödyt alkoholin haitat. Ei ole yhtäkään tutkimusta ainakaan vielä jossa olisi todettu että alkoholi on lapsille hyväksi. Puhe ei siis ollenkaan ole lapsien yhä kehittyvistä sydämmistä.

Esim. rintasyöpä naisilla ja muut syövät miehillä lisääntyy jo hyvin vähäisestä määrästä ja jo 1-6 alkoholiannosta VIIKOSSA odotusaikana alentaa lapsen älykkyyttä. Puhutaan siis hyvin pienestä määrästä joka kuitenkin suurentaa riskiä.

Voiko siis todella väittää ettei lapsille mikään riski lisäänny vaikka äiti juo alkoholia? Tutkimuksia tehdään koko ajan.

Ja jos kerta vanhemmat oikeasti ajattelevat tekevänsä oikein, ei olisi niin tarvetta puolustella.[/QUOTE]

Puhutaanko tässä nyt raskaus- vai imetysajan alkoholinkäytöstä? Ne kun ovat (lapselle) kaksi ihan eri asiaa.

Niin, tylsiksi käyvät nämäkin keskustelut joissa kysytään "miksi teet näin?" ja he jotka kokevat tekevänsä oikein eivät vastaa lain.
 
Ylittää ymmärryksen
Ei tulis kyllä mieleenkään juoda alkoholia. Enkä kyllä suoraan sanottuna ollenkaan ymmärrä sitä miksi on niin vaikeaa pysyä alkoholittomana sitä odotus ja imetysaikaa. Miksi aikuisilla ihmisillä on niin kauhea mankuna päästä viihteelle tai ottaa se yksi saunaolut ihan vain koska voi ja mä nyt haluan. Ihan kuin joku teini "koska mä nyt haluun haluun haluun".

Alkoholittomia voi toki juoda.
Mä en suoraan sanottuna ollenkaan ymmärrä miksi aina löytyy joiden päässä asiat kääntyy aina ihan yliampuviksi. Yhden oluen nautinta on kin "kauhea mankuna päästä viihteelle tai ottaa se yksi saunaolut ihan vain koska voi ja mä nyt haluan." Ensinnäkään tässä ei kai kukaan "mankunut" ja hei, eiköhän tämänkin kirjoittaja tee aika montaa asiaa elämässään juuri siltä pohjalta että voi ja haluaa. Eihän se haluaminen tee asiasta negatiivista. Ennemmin ihmettelisin jos olutta juotaisiin tahtomattaan.

Miksi sitä alkoholitonta sitten voi juoda? Koska voi ja haluaa, oletan? Selitätkö mulle näiden eron.
 
dddd
[QUOTE="vieras";28991825]Jos kysymys on, että saako imettävä äiti juoda saunakaljan, mitä mieltä ootte? Niin sinä vastaat, että miksi juoda? Mikä ihmeen mielipide se on?

Sun mielestä sitten ilmeisesti ei saa juoda? Kerrotko vielä perustelut sille. Mun mielestä saa juoda, vaikka kaksikin, kunhan ei kännejä vedä vauvan lähettyvillä eikä käsittele lasta humalassa. Perusteluna se, ettei se vauvaan vaikuta mitenkään, päinvastoin buustaa kaiken hyvän lisäksi vielä maidontuotantoa. Ja lisäksi itse tykkään oluen mausta niin antaa hyvän mielen mullekin.[/QUOTE]

Ihmeen sitten. Älä haasta riitaa.
 
Vähän imetystä
Nää ehdottoman nollalinjalaiset taitaa olla näitä max. vuoden imettäviä. Itse imetän kaksivuotiasta ja ihan luonnollista on, että välillä nautin oluen tai lasin punaviiniä. Enkä pelkää lasta yhden oluen jälkeen käsitellä.
 
vierasss
[QUOTE="Höps";28992017]Miks pitäis juoda saunakalja? Miks pitäis käydä saunassa?

Ja miten "saunakalja" käsitteenä sulle sopii mutta esim. "olohuonekalja" ei?[/QUOTE]

Saunakalja aika monelle työssäni kohtaamalle alkoholiongelmaiselle (jolla ei omasta mielestään ole a-onglemaa) tarkoittaa sitä, että se sauna lämmitetään joka päivä ja otetaan joka päivä pari saunakaljaa, koska eihän saunakalja ole paha juttu :kieh:
Sähän voit kutsua sitä vaikka vessakaljaksi - ei vois vähempää kiinnostaa.
Mut jos imettävän äidin on pakko ottaa kaljaa niin silloin voi puhua alkoholiongelmasta ja jos on oikeesti kyse vaan siitä saunakaljasta niin mun mielestä se on kerran viikkoo saunapäivänä ja se yks kalja. Jos sitä on tarvetta ottaa enemmän ja useana päivänä viikossa voi kysyä itseltään onko kaikki ihan ok alkon käytön suhteen.
 

Yhteistyössä