Onko mielestäsi vauva herätettävä aamulla

  • Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti
"äitee"
samaan aikaan, kuin isompikin tenava - koululainen, vain sen takia, että pienempi näkisi että isompi lähtee kouluun ja pienempi tavallaan "saattelee" isompaa koulumatkalle?

Tuollaisen leikkisän heiton äitii minulle tänään sanoi, kun sanoin, että vauva tykkää nukkua aamusta myöhään. Niin äitini vain letkautti, että "ei sentään - kyllä teidän pitää olla ajoissa aamusta hereillä isompaa veikkaa kouluun saattelemassa." ( mikä tosin äitini tuntien sisältää myös totuuden eli sen että hänestä vauvakaan ei saisi nukkua aamulla pitkään vaan hänen pitäisi kanssa ajoissa aamulla herätä ylös )

Mutta en kyllä ymmärrä silti, miksi 3kk ikäinen vauva pitäisi herättää aamulla jo vähän yli seitsemän aikaan ylös - jos hän on vielä tuossa vaiheessa täydessä unessa? Jos vauva on aamu-unista sorttia, mitä pahaa siinä on jos hänen antaa nukkua aamulla sinne asti kun häntä nukuttaa?

Meillä vauva tykkää nukkua noin kymmeneen asti aamulla. Kuitenkin siitä eteenpäin on joka päivä suunnilleen sama rytmi iltaan asti päällä.

( Joskus kun on ollut aikaisesta aamusta menoja ja vauva on silloin ollut pakko herättää, niin kyllä hän on heräämisen jälkeen ollut tosi itkuisen kiukkuisen oloinen. Ei ole tykännyt kyllä yhtään hyvää herättämisestä. )
 
"milla"
No ei kais kolmikuinen veikalle osaa vilkuttaakaan...
Ihan oikeast äitisi päästi sammakon suustaan. Harmittaako häntä, että sinun vauvasi on ilmeisen hyvä nukkumaan.
 
"maalainen"
Meidän perheemme systeemi on aina ollut sellainen että vauvat saavat nukkua juuri silloin kun heitä nukuttaa.

Nyt olen kyllä huomannut että tämä nuorimmainen, 9 kuukautta, on kovin ihmeissään jos herätessään ei näekkään isoveljeään (3 vuotta) kun pari kertaa on käynyt niin että veli on herännyt aikaisemmin ja lähtenyt isän kanssa järvelle. Jos pikkulikka on hereillä kun isi ja veli lähtevät johonkin niin hän on jotenkin tyytyväisemmän oloinen.
Mutta en siltikään ala edes tämän ikäistä herättämään sanomaan "hei-hei", uni on niin paljon tärkeämpää kuin hetkellisen hämmennyksen esto.

Anna pienen nukkua vaan, sama se mitä mummo asiasta sanoo.
 
nooo
Ilmeisesti olen joku poikkeus, mutta kyllä vähän rytmitin vauvaakin. Talossa oli siis vauva ja 3v. Ulkoiltiin aamulla isomman tarpeesta lähtien, eikä olis ollut reilua häntä kohtaan olla lounaaseen ja päikkäreihin asti sisällä. Aamulla verhoa ylös ja päivä käyntiin. Äkkiä oppi heräämään silloin, kun muutkin. Mutta ap:n tapauksessa en toki herättäis.
 
"Anne"
Ei. Meillä vauva nukkui kellon ympäri, 3kk;n iässä jo muistaakseni 14h. jotta se olisi virkeänä herännyt 7-8 niin olisi pitänyt laittaa nukkumaan 17-18. Eli itse puoliunisena viettää koko aamu ja sitten illallakaan mihinkään ei olisi päässyt kun vauvan iltatoimet alkaa heti hyvä jos isää olisi nähnyt..
 
Ilmeisesti olen joku poikkeus, mutta kyllä vähän rytmitin vauvaakin. Talossa oli siis vauva ja 3v. Ulkoiltiin aamulla isomman tarpeesta lähtien, eikä olis ollut reilua häntä kohtaan olla lounaaseen ja päikkäreihin asti sisällä. Aamulla verhoa ylös ja päivä käyntiin. Äkkiä oppi heräämään silloin, kun muutkin. Mutta ap:n tapauksessa en toki herättäis.
Toki meilläkin vauvat on herätetty silloin jos ollaan isompien kanssa johonkin lähdetty tai vaikka esikoisen ollessa vauva mentiin avoimeen päiväkotiin tms. Tai vaikka aikuisten menoja tai koiran ulkoilutusta.

Mutta jos kukaan ei ole menossa mihinkään niin vauva -ja muutkin lapset- saavat nukkua niin pitkään kuin haluavat. Kymmeneen nukkujia meillä ei ole kyllä koskaan ollutkaan, yhdeksäänkin harvinaista. Jos kahdeksaan nukkuvat olen tyytyväinen. :)
 
"vieras"
Meillä vauva pian 8kk ja ikinä en ole häntä herättnyt. Vauvoja ei käsittääkseni edes saisi herättää kesken unien. Eli vain pakkotilanteissa vauva herätetään. En kyllä pysty ymmärtämään äitisi logiikkaa mitenkään päin!
 
Enpä ole ikinä vauvaa herättänyt jollei ole ollut pakko joten antaisin kyllä nukkua aamulla just niin pitkään kuin lystää. Mukavampi äidillekin kun saa aamulla juotua kahvit ja tehtyä vähän kotitöitä ennen kuin tarvitsee keskittyä vauvaan.
 

Yhteistyössä