Aaargh kaveria ja sen lapsikeskeisyyttä!

• Viestiketjun aloittaja Napanuora tiukalla
  • Ensimmäinen viesti
däg
[QUOTE="Aloittaja";28968467]Ööö no varmaan siksi, että tapaaminen oli sovittu jo viikkoja sitten? Olisko pitänyt jättää koko nelipäiväinen reissu vapaaksi, jotta voidaan oven takana kerjätä liikeniskö kaverilta jonain päivänä aikaa meille? Mä olen erittäin otettu, että ulkomaanystävä halusi töidensä ja perheenjäsentensä tapaamisen lisäksi nähdä vielä meitäkin noin lyhyessä ajassa, mutta tää yksi mamma se vähät piittaa.[/QUOTE]

Nelipäiväinen reissu, eikä yhdellekään niistä sovi tapaaminen ennen lasten nukkumaanmenoaikaa? Olikohan tuosta nukutusasiasta silloin kesällä kavereiden kesken puhetta, että se mahdollisesti tuottaa hankaluuksia, otettiinko sitä huomioon? Jotenkin kuulostat aika kylmältä tyyliin "en sitten leiki sun kaa enää", jos ei herää huoli "erakoituvasta " ystävästä. Oletko koskaan kysynyt, miten hänellä oikeasti menee?

• Tykkää
Reactions: Helmi Hamina
"Just"
[QUOTE="vieras";28968509]Mikä siinä muka ihmeellistä on? Tunnen ihmisiä, jotka tekevät näin ihan vaan kun tulevat Suomen sisällä asuinpaikkakunnalta toiselle paikkakunnalle. Sitten kun olen Suomessa kysyn niiltä keitä haluan nähdä, yleensä siis niitä keitä en viime reissulla ehtinyt näkemään, ovatko he tavattavissa joku päivä.[/QUOTE]

Joo, mäkin saattaisin soittaa ex tempore jollekin kaverille tai tuttavalle, että moi, oon täällä Turussa seminaarimatkalla, käydäänkö kahvilla?

Mutta jos mulla on siellä Turussa ihan oikeita ystäviä, niin kyllä pyrin hyvissä ajoin selvittelemään, onnistuuko tapaaminen. Ihmisillä kun on aika paljon kaikkea nykyään.

"Aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja däg;28968520:
Nelipäiväinen reissu, eikä yhdellekään niistä sovi tapaaminen ennen lasten nukkumaanmenoaikaa? Olikohan tuosta nukutusasiasta silloin kesällä kavereiden kesken puhetta, että se mahdollisesti tuottaa hankaluuksia, otettiinko sitä huomioon? Jotenkin kuulostat aika kylmältä tyyliin "en sitten leiki sun kaa enää", jos ei herää huoli "erakoituvasta " ystävästä. Oletko koskaan kysynyt, miten hänellä oikeasti menee?
Voi apua tätä palstaa! En nyt ala ulkomaaystäväni aikataulua tähän kirjaamaan, mutta jos hänellä on kolme kokonaista (työ)päivää aikaa olla täällä plus puolikkaat lähtö- ja tulopäivät, niin onko todella noin vaikea kuvitella, että ne on helppo saada täyteen ohjelmaa? Nukutusasiasta ei aiemmin hiiskuttu sanaakaan vaan kaikki olivat mukana suunnittelemassa tapaamista. Olis silloin voinut ilmoittaa, että btw, minä sitten olen tavattavissa vain klo 17-19, ottakaa tai jättäkää.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28968496]kaikki isät eivät pärjää/kestä lapsen nukutusta tms. näin esim. meillä. niinpä minä olen joutunut jättämään kaikki omat menot iltaisin :( ei kiva, mutta ei kiva sitten sekään että tunnekylmä mies karjuu taaperolle tai uhkaa jättää vauvan yöksi rattaisiin huutamaan. ikinä ei voi tietää toteuttaisiko uhkauksensa ja vaikka epäilisin että ei niin en voi ottaa riskiä :( niinpä ymmärrän täysin ystävääsi joka mieluummin itse jää kotiin vaikka haluaisikin tulla mukaanne![/QUOTE]

Aloittajahan sanoi, että kyseessä normaali osallistuva mies, joka kykenee hoitamaan lapsen nukutuksen vallan mainiosti. Suurimmassa osassa perheissä näin varmasti on. Teidän perheen tilanne taasen kuulostaa aika huolestuttavalta, tarvitsisiko miehesi kenties jotain apua? Normaalia kuvaamasi käytös ei ole.

"neljän äiti"
[QUOTE="vieras";28968496]kaikki isät eivät pärjää/kestä lapsen nukutusta tms. näin esim. meillä. niinpä minä olen joutunut jättämään kaikki omat menot iltaisin :( ei kiva, mutta ei kiva sitten sekään että tunnekylmä mies karjuu taaperolle tai uhkaa jättää vauvan yöksi rattaisiin huutamaan. ikinä ei voi tietää toteuttaisiko uhkauksensa ja vaikka epäilisin että ei niin en voi ottaa riskiä :( niinpä ymmärrän täysin ystävääsi joka mieluummin itse jää kotiin vaikka haluaisikin tulla mukaanne![/QUOTE]

Herranjumala! No sinun tapauksessa ymmärrän kyllä ettet halua jättää lapsia isän hoidettavaksi mutta sitä en ymmärrä että miten ihmeessä olet tuollaisen kanssa perheen perustanut. Mitä tapahtuu jos sinä vaikka joudut sairaalaan muutamaksi viikoksi?

däg
[QUOTE="Aloittaja";28968594]Voi apua tätä palstaa! En nyt ala ulkomaaystäväni aikataulua tähän kirjaamaan, mutta jos hänellä on kolme kokonaista (työ)päivää aikaa olla täällä plus puolikkaat lähtö- ja tulopäivät, niin onko todella noin vaikea kuvitella, että ne on helppo saada täyteen ohjelmaa? Nukutusasiasta ei aiemmin hiiskuttu sanaakaan vaan kaikki olivat mukana suunnittelemassa tapaamista. Olis silloin voinut ilmoittaa, että btw, minä sitten olen tavattavissa vain klo 17-19, ottakaa tai jättäkää.[/QUOTE]

No varmasti on helppo saada täyteen ohjelmaa, en todellakaan sitä epäile. Tietenkin, jos tuosta rajoitteesta ei ole ollut aiemmin puhetta, niin eipä sitä voi silloin ennakoida. Mutta edelleen sitä mieltä, ettet sinä voi tietää kaverisi todellisia motiiveja, ja paasaat siitä, kuinka jätät huonon ystävän nyt omiin oloihinsa, kuulostaa kylmältä. Mulle on täysin fine, jos ystävä, joka harvoin kulmilla pyörii, ei ehdi näkemään johonkin tiettyyn aikaan. En epäile hänen motiivejaan (eri asia, jos esim. syy on se, että täytyy ruokkia kultakaloja, siinä tapauksessa ymmärtäisin vihjeen), en kyseenalaista elämäntyyliä tai ystävyyttä. Mutta mikäs siinä, jos sä haluat ystävät jaotella. Ehkäpä ystävä on sen jo aiemmin huomannut... Vai tiedätkö todellakin ystäväsi elämästä kaiken voidaksesi häntä arvostella?

"Aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja däg;28968682:
Mutta edelleen sitä mieltä, ettet sinä voi tietää kaverisi todellisia motiiveja, ja paasaat siitä, kuinka jätät huonon ystävän nyt omiin oloihinsa, kuulostaa kylmältä. Mulle on täysin fine, jos ystävä, joka harvoin kulmilla pyörii, ei ehdi näkemään johonkin tiettyyn aikaan. En epäile hänen motiivejaan (eri asia, jos esim. syy on se, että täytyy ruokkia kultakaloja, siinä tapauksessa ymmärtäisin vihjeen), en kyseenalaista elämäntyyliä tai ystävyyttä. Mutta mikäs siinä, jos sä haluat ystävät jaotella. Ehkäpä ystävä on sen jo aiemmin huomannut... Vai tiedätkö todellakin ystäväsi elämästä kaiken voidaksesi häntä arvostella?
Kuka jaksaa vaalia sellaista ystävyyttä, jossa jatkuvasti tulee torjutuksi ja jossa turhaan saa pyytää ihmistä olemaan kanssaan? En minä ainakaan, koska se tuntuu pahalta. Eli todellakin jaottelen ystäväni niihin joita kiinnostaa ja niihin, joita ei kiinnosta. Arvaa, kumpaan ryhmään kuuluva on ajan mittaan entinen ystävä? Kuinka kauan täytyy yksipuolisesti ystävyyttä yrittää jatkaa, että saa jonkun hyvän ihmisen palkinnon?

däg
[QUOTE="Aloittaja";28968726]Kuka jaksaa vaalia sellaista ystävyyttä, jossa jatkuvasti tulee torjutuksi ja jossa turhaan saa pyytää ihmistä olemaan kanssaan? En minä ainakaan, koska se tuntuu pahalta. Eli todellakin jaottelen ystäväni niihin joita kiinnostaa ja niihin, joita ei kiinnosta. Arvaa, kumpaan ryhmään kuuluva on ajan mittaan entinen ystävä? Kuinka kauan täytyy yksipuolisesti ystävyyttä yrittää jatkaa, että saa jonkun hyvän ihmisen palkinnon?[/QUOTE]

Niinno jos tämä ystävä on tehnyt selväksi, ettei seura kiinnosta oikeastaan koskaan, niin kyllähän siitä voi omat johtopäätökset tehdä. Taustalla voi kuitenkin olla masennusta tms. jos yleisesti eristäytyy ystäväpiiristä, se kannattaa muistaa.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28965678]Miettikää meitä vuorotyötä tekeviä äitejä...ilta-ja yövuoroja....onneks lapset ovat tottuneet isänsäkin hoitoon![/QUOTE]

Jokainen tekee valintansa töiden suhteen. Olen valinnut työni niin, että voin olla lasten luona heidän mennessää nukkumaan. Olen onnellinen tästä.

En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta sen verran haluan sanoa, että jos olisin asettanut lapset ihan aina omien kavereiden ja menojen edelle kun muksut oli pieniä, olisin nykyään aika yksinäinen ihminen kun lapset on isoja ja kaverit olisivat kyllästyneet odottamaan sopiiko mulle joskus lähteä mukaan. Lisäksi mun mielestä oli ihan mahtavaa välillä pukeutua ja meikata siististi ja viettää ilta aikuisessa seurassa syöden rauhassa ja jutellen kaikesta muusta kuin ipanan hampaista tai vaipparumbasta. Lapsetkaan ei ole mitenkään kärsineet siitä, että ovat olleet joskus iltoja, ehkä jopa öitä isänsä kanssa tai jos isä on mun mukana, jommankumman mummin ja vaarin kanssa!

Lapset on etusijalla tottakai, mutta älkää hyvät naiset unohtako itseänne ja omia ystäviänne. Lapset on vain lainassa, ei mene kauaa kun heillä on omat menot ja omat kaverit.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Perus
Meidän kolme vuotias on yrittänyt monesti tuota mutta lauletaan ja luetaan vuoroiltoina miehen kanssa. Jos ei sovi niin sitten ei tule kumpikaan. Yleensä se vuorossa oleva sopii erittöin hyvin vaihtoehtojen jälkeen.

"vieras"
Mun exäni, joka oli ja on edelleen hyvä ja osallistuva isä, saattoi juuri torpedoida mun menoni esim. ilmoittamalla ettei pane lasta nukkumaan, koska "se on vain huutoa". Hyvä isyys ei tee miehestä hyvää aviomiestä :/

Ap, jos ystävälläsi on usein tapana tehdä ohareita, niin kysy, mikä vaivaa. Tosin mä en olisi silloin aikoinaan kehdannut kertoa oikeaa syytä...

-
[QUOTE="Aloittaja";28967993]Ei, sä selvästikään et ole lukenut aloitusta, tai ainakin keksit puolet lisää päästäsi. Mitä sä oikein selität? Missähän muka kirjoitin, ettei päivämäärästä olisi sovittu yhdessä??

Tämä vierailu on ollut tiedossa kesästä asti, jolloin kaikki olivat vielä innoissaan tapaamisesta. Tai tietysti nyt ymmärrän tän yhden teeskennelleen, mutta kuitenkin. Into alkoi hänellä laantua heti kun piti tosissaan sopia aikaa, mutta lopulta löytyi sopiva päivä, jonka hän nyt sitten perui. Ja isän kykyjä epäileville tiedoksi, että tunnen hänetkin hyvin ja oikein pärjäävä mies on kyseessä. Ja vielä aikaisempaa kellonaikaa ehdottaneille kerron, että minä olen päivän töissä ja ulkomaanystävä äitinsä luona. Ei ehkä ole kohtuullista, että mä otan miinussaldoa ja ystävä jättää äitinsä tapaamatta, että yhden leikki-ikäisen iltarutiini ei muutu milliäkään?[/QUOTE]

Ok. Mä taisin lukea aloituksen huolimattomasti. Pahoittelut.
Mä kuule luulen, että tämä yksi ei vaan halua hengata teidän kanssa juuri silloin tai sitten ei enää ikinä. Ehkä te ette vaan ole sille niin tärkeitä.
Tai sitten se on sellanen kuin mä. Sinkkuaikoinani ja edelleen äitinä, mua ei arkena saa kirveelläkään pois himasta kello 19.00 jälkeen. Mun mielestä on kiva rauhottua himassa ja olla. Viikonloppuisin voin harkita asiaa.

Mutta sitä mä en edelleenkään tajua, että jengi on täällä ihan hiilenä, jos joku äiti haluaa nukuttaa lapsensa joka ilta. Mä en ymmärrä sitä. Mun mielestä se on ihan hieno juttu ja jos koko perhe on tyytyväinen, niin sehän on mahtavaa. Mua kiristää ihmiset, jotka ei hoida lapsiaan ja jättää ne aivan heitteille, ei tällaset asiat. Se lapsi ei mene siitä pilalle. Ja vaikka se jonkun muun mielestä oliskin ihan järkyttävä kauhuskenaario, että joka ilta pitää nukuttaa lapsensa, niin se ei välttämättä ole sitä jollekkin toiselle. Mun mielestä on kiva, että meillä vuorotellaan nukuttamisissa. Jos joku toinen ei halua niin tehdä, niin mitä se mulle kuuluu? Pääasia, että jokainen maksimoi onnensa ja saa tehdä asioita haluamallaan tavalla ja pitää sillä vielä muunkin perheen tyytyväisenä. Eikö siinä kaikki voita?
Jotkut myös tykkää kömpiä kehään ja nyrkkeillä ja toisia se pelottais ihan sikana.

-
[QUOTE="Aloittaja";28968594]Voi apua tätä palstaa! En nyt ala ulkomaaystäväni aikataulua tähän kirjaamaan, mutta jos hänellä on kolme kokonaista (työ)päivää aikaa olla täällä plus puolikkaat lähtö- ja tulopäivät, niin onko todella noin vaikea kuvitella, että ne on helppo saada täyteen ohjelmaa? Nukutusasiasta ei aiemmin hiiskuttu sanaakaan vaan kaikki olivat mukana suunnittelemassa tapaamista. Olis silloin voinut ilmoittaa, että btw, minä sitten olen tavattavissa vain klo 17-19, ottakaa tai jättäkää.[/QUOTE]

Mä en vaan tajua. Kumpikaan teistä ei voi joustaa työkuvioidensa tai sukulaistensa tapaamisesta, mutta tän yhden pitää joustaa siitä, mikä on sille tärkeää? Mun mielestä ei ole oleellista mitä se tekee, vaikka se haluais nyplätä pitsiä tai sen lempiohjelma tulee töllöstä tai se on sopinut miehensä kanssa tekevänsä pitsaa juuri silloin.
Anteeksi, mutta mä nyt vaan näen tän vähän sellasena pata kattilaa soimaa tilanteena.
Sun mielestä sun duuni ja se, ettei sulle tule miinuksia, on tärkeämpää, kuin sun kaverin tarve nukuttaa lapsensa. Ettei vaan mennä kenenkään kersan ehdoilla. Sen lisäksi tämä ulkomailta tuleva tyyppi ei voi vaihtaa päittäin äitinsa ja teidän tapaamista. Miksi sinulla on oikeus määrätä mikä on riittävän tärkeä syy ystävältäsi passata teidän tapaaminen? Miksi sinulla on oikeus määrätä se, mikä ystävällesi on merkityksellistä?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28969859]Ei voi kuin ihmetellä tätäkin ketjua, melkein kaikki puolustelevat ap:ta. Mikä ihme tarve sinne hummailemaan perheenäitinä...[/QUOTE]
Ystävän menettäminen harmittaa aina. Ainakin vähäsen. Ap:n ystävä on tehnyt valintansa ja elää mieluummin perheenäitinä ilman ystäviään ja se valinta hänelle suotakoon. Mutta saa kai ap:kin harmitella asiaa?

myös ulkomailla asuva
Rehellisesti sanoen en ymmärrä mikä ongelma tilanteessa on. Yksi ystävä pääsee tapaamiseen ja toinen ei. En rupeaisi sen enempää analysoimaan miksi ja oliko se tarpeeksi pätevä syy. Hulluinta mitä me naiset voimme tehdä mielistäni on se, että sit kaks kaverusta tapaa ja analysoi selän takana, miksi kolmas ei tullut negatiiviseen sävyyn ja "loukkaannutaan" yhdessä ja päätetään että enää ei olla tään kolmannen kanssa kavereita...Hei oikeesti mikä meissä naisissa on vikana, eikö voitais välillä ottaa asioita rennommin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja myös ulkomailla asuva;28969939:
Rehellisesti sanoen en ymmärrä mikä ongelma tilanteessa on. Yksi ystävä pääsee tapaamiseen ja toinen ei. En rupeaisi sen enempää analysoimaan miksi ja oliko se tarpeeksi pätevä syy. Hulluinta mitä me naiset voimme tehdä mielistäni on se, että sit kaks kaverusta tapaa ja analysoi selän takana, miksi kolmas ei tullut negatiiviseen sävyyn ja "loukkaannutaan" yhdessä ja päätetään että enää ei olla tään kolmannen kanssa kavereita...Hei oikeesti mikä meissä naisissa on vikana, eikö voitais välillä ottaa asioita rennommin.
Niinpä... ap:n kaveri nimenomaan voisi ottaa vähän rennommin. Lapsi ei mene pilalle vaikka hän ei olekaan aina peittelemässä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28969859]Ei voi kuin ihmetellä tätäkin ketjua, melkein kaikki puolustelevat ap:ta. Mikä ihme tarve sinne hummailemaan perheenäitinä...[/QUOTE]

Hummailemaan? Itse en ainakaan saanut mistään sellaista käsitystä, että olisi hummailusta (=juhliminen tmv.) kyse. Normaalista ystävien tapaamisesta, jota oli suunniteltu jo pitemmän aikaa eikä rajoitteet tapaamisaikojen suhteen olleet tuleet ilmi. Ap nimenomaan sanoi, että tämä ystävä ei kertonut etukäteen, että joku tapaamisaika olisi huonompi kuin toinen.

Perheenäitinä oleminen ei itselleni ole mikään määrittelevä tekijä: "nyt kun olen perheenäiti, en näe ystviäni, en harrasta mitään kodin ulkopuolella...". Jokainen tekee omat valintansa ja laittaa elämässään asiat tärkeysjärjestykseen, mutta mielestäni ap ihan syystä kummastelee ystävänsä tekemiä valintoja. Itse en olisi tosin laittamassa ystävyyttä telakalle tämän takia, varsinkaan kun en tiedä onko tuo oikea vai tekosyy.

• Tykkää
-
Alkuperäinen kirjoittaja myös ulkomailla asuva;28969939:
Mä olen samaa mieltä. Ei tarvi heti ottaa kaikesta niin itseensä.

Alottaja
Mä en vaan tajua. Kumpikaan teistä ei voi joustaa työkuvioidensa tai sukulaistensa tapaamisesta, mutta tän yhden pitää joustaa siitä, mikä on sille tärkeää? Mun mielestä ei ole oleellista mitä se tekee, vaikka se haluais nyplätä pitsiä tai sen lempiohjelma tulee töllöstä tai se on sopinut miehensä kanssa tekevänsä pitsaa juuri silloin.
Anteeksi, mutta mä nyt vaan näen tän vähän sellasena pata kattilaa soimaa tilanteena.
Sun mielestä sun duuni ja se, ettei sulle tule miinuksia, on tärkeämpää, kuin sun kaverin tarve nukuttaa lapsensa. Ettei vaan mennä kenenkään kersan ehdoilla. Sen lisäksi tämä ulkomailta tuleva tyyppi ei voi vaihtaa päittäin äitinsa ja teidän tapaamista. Miksi sinulla on oikeus määrätä mikä on riittävän tärkeä syy ystävältäsi passata teidän tapaaminen? Miksi sinulla on oikeus määrätä se, mikä ystävällesi on merkityksellistä?
Ai susta olisi kohtuullista laittaa työkaverit tekemään mun työt siksi, että kaverini lapsi pääsee tutimaan normaalisti? Aika jännä käsitys työmoraalista sulla:D Itse en kuuna päivänä kehtaisi laitattaa toisten työpäivää uusiksi sen vuoksi, että meidän perheen rutiinit eivät muutu milliäkään. Ja ulkomaankaveri on menossa auttamaan äitiään hommassa, johon tarvitaan päivänvaloa, joten turha on hänenkään illalla sinne mennä. Äh, provohan tää on, miksi edes vastasin:)

Jos kyse on tosiaan vain halusta, niin on kyllä harvinaisen typerä tai välinpitämätön kaveri. Minä kyllä tekisin sitä aikaa ulkomailta asti tulevalle kaverille, varsinkin jos itse olen vieläpä kotiäitinä, ettei työt voi käydä tapaamisten päälle. Kehtasi vielä sopia ensin ja perua myöhemmin sen takia, että isi ei voikaan lasta nukuttaa.

Toisaalta taas ottaisin ehkä kuitenkin ennen mitään välirikkoa selvää, ettei kyseisellä naisella ole oikeita ongelmia, joita hän peittelee tällaisella kotiin hautautumisella. Voi olla masennusta tai ongelmia parisuhteessa ym. ja mieluummin märisee marttyyriäitinä kuin paljastaa mikä siellä kulissien takana rakoilee.

"vieras"
Tässä hyvä esimerkki siitä miksi ei ole hyvä asia, että äidit ovat pitkään kotona. Kun alkaa olla niin vieraantunut työelämästä, että luulee että työpäivän voi jättää väliin, jotta ehtii nähdä kaveria ollaan jo aika huolestuttavassa tilanteessa.

• Tykkää

Yhteistyössä