Miksi elämä pitäsi muuttua kun saa lapsen?

  • Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti
ddsds
Naivia luulla, ettei elämä muutu kun saa lapsen.

Se muuttuu jollain tavalla joka tapauksessa. Jos taas se kriteeri muuttumiselle on siinä, voiko käydä baareissa vai ei, noh, hyvinpä on asiat kai sitten.
 
"äitee"
no kuka niin on väittänyt ettei joskus baareissa saisi käydä? En nyt näkisi että joka vko.loppu tai ihan kerrankaan kk. oisi hyvä homma... MUTTA kyllä se vaan elämän muuttaa;D
 
Hmmps
Siis pakostahan se elämä muuttuu kun saa lapsen. Ei voi niin impulsiivisesti elää, kun pitää ottaa vauvan tarpeet ja mahd. Mies huomioon. Joillakin muuttuu vähemmän, ja joillakin enemmän. Riippuu myös miten vastuuta kantava yksilö on äidiksi tullut. Kyllä mä olen tässä viiden vuoden aikana baareissa käynyt, ehkä vähemmän kuin ennen, ja hieman enemmän on pitänyt tehdä etkäteisjärjestelyitä kuon aiemmin.
 
"vieras"
Toki saa käydä baarissa, mutta silti se elämä muuttuu. Pitää laittaa toisen tarpeet ennen omia, pitää herätä yöllä jos vauva itkee, pitää herätä aamulla laittamaan lapsille aamupalaa ja kuskata ne illalla harrastuksiin. Sinne baariinkaan ei voi lähteä ilman, että sopii ensin puolison kanssa, että hän voi katsoa lapsia sen illan.
 
"vieras"
Muuttuuhan se pakostikin. Jos on itse lapsen luota pois, pitää aina järjestää lapselle hoitaja tai sopia puolison kanssa menoista, eikä voi noin vain lähteä. Jos menojen takia jää unet vähälle tai muuten väsyttää, ei voi vaan levätä, kun on se lapsi huolehdittavana jne. Rahaakin niihin omiin menoihin jää vähemmän, kun tulot tippuu ja menot kasvaa ;)
 
täh
[QUOTE="vieras";28960049]Muuttuuhan se pakostikin. Jos on itse lapsen luota pois, pitää aina järjestää lapselle hoitaja tai sopia puolison kanssa menoista, eikä voi noin vain lähteä. Jos menojen takia jää unet vähälle tai muuten väsyttää, ei voi vaan levätä, kun on se lapsi huolehdittavana jne. Rahaakin niihin omiin menoihin jää vähemmän, kun tulot tippuu ja menot kasvaa ;)[/QUOTE]

No eipä mulla ole kovin paljoa muuttunut.
 
Ken guru
Mulla ei myöskään muuttunut elämä mitenkään kummoisesti lasten myötä. Lähes samaa arkea elettiin ennenkin lapsia.

Opiskeluajoista mun elämä on kyllä muuttunut.
 
"Vieras"
Sama kysymys heräsi minulla tuolla toisessa keskustelussa. Tuntui olevan yleinen mielipide se, että elämän pitäisi muuttua radikaalisti.

Arjen muuttuminen riippuu paljolti elämäntavasta, mitä ennen lasta on elänyt. Tottakai se muuttuu paljon lapsen myötä, sehän on selvä, mutta en ymmärrä miksi kaikki omat jutut pitäisi loppua. Kuten toisessa keskustelussa sanoin, vauva ei sitä tiedä käykö äiti baarissa, verotoimistossa vai salilla. Tottakai saa ja pitääkin jatkaa omia juttuja.

Ihme asenteita äitejä kohtaan, meillä ainakin lapsella on isäkin eli lasta ei viedä hoitoon ja vähemmän se lapsi huomaa esimerkiksi minun illanistujaisia/baarissakäymisiä kuin esimerkiksi sen, että lähden yksin shoppailemaan tai harrastamaan liikuntaa päiväsaikaan. Baariin lähden illalla, joten lapsi nukkuu lähes koko poissaoloaikani.

Ja baarissa käyminen ei käsittääkseni tarkoita, että pitäisi vetää pää täyteen viinaa jne. niin että se vaikuttaa muuhunkin arkeen.
 
Muuttuu ja ei muutu
Perhekeskeisen, ns. koti-ihmisen elämä ei radikaalisti muutu, tietysti arvojärjestys muuttuu.

Todella impulsiivista elämää elävien ihmisten elämä muuttuu eniten, vauva sitoo paljon ja paikallisesti sitoo myös kotiin.

Joku baarissa käyminen ei nyt varsinaisesti mielestäni aiheeseen liity, kaikenlaiset ihmiset käyvät baareissa, tilalla voisi olla vaikkapa jokin harrastuksessa käyminen yhtälailla.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate ja rops
"Tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja täh;28960005:
Miksi ei saisi joskus käydä baareissa yms?
Pääsee helpommalla kuin myöntää, että se muuttuu ja ymmärtää sen jo ennen lapsen syntymää. Toki äiditkin voi käydä baarissa ja jos on lastenhoitoapua, niin vaikka joka vkonloppu. Tiedä sitten onko se kovin järkevää.
 
"jepa"
Toki saa baarissakin käydä, mutta kyllä elämä muuttuu! Jonkun toisen tarpeet menee omieni edelle. Esim, olen odottanut kuukauden ystäväparin tupareita ja juhlapäivänä pienimmälle nousee korkea kuume ja tulee oksennustauti. Bileet on osaltani peruttu ja voin todeta, että elämäni on muuuttunut.... Näin on joskus käynyt. Näin ei käynyt ennen lapsia.
 
"mammanen"
Siksi kun YLEENSÄ vanhemmat ovat esimerkkinä lapsille ja onko baarissa ravaaminen ja ryyppääminen tervejärkistä viihdettä? EI OLE! Kyllä AIKUISEN tehtävä on vanhemmaksi tultua oltava esimerkillinen AIKUINEN ja siihen kuuluu niin paljon muutosta, että yleensä terve aikuinen muuttuu lapsen myötä JÄRKEVÄKSI ja MALLIKELPOISEKSI aikuiseksi, joka on TURVALLINEN JA LUOTETTAVA AIKUINEN/VANHEMPI! Kaikkihan ei muutu koskaan ja sellaiset ihmiset hyvin hyväksyy KAIKEN ja mitään ei tarvitse muuttaa, kun saa lapsen. Lapsen parhaaksi se elämä muuttuu ja perhe-elämä nyt vaan on ERI asia kuin sinkkuelämä tms. hulttioelämä.
 
Oikeasti tuo baareista jauhaminen rupeaa saamaan jo koomiset mittasuhteet. :D

Mun tuttava-/kaveripiirit on suureltaosin pari-kolmekymppisiä opiskelijoita ja lapsettomia, eikä baareilla ole ainakaan niiden elämässä suurta sijaa.
 
[QUOTE="mammanen";28960165]Siksi kun YLEENSÄ vanhemmat ovat esimerkkinä lapsille ja onko baarissa ravaaminen ja ryyppääminen tervejärkistä viihdettä? EI OLE! Kyllä AIKUISEN tehtävä on vanhemmaksi tultua oltava esimerkillinen AIKUINEN ja siihen kuuluu niin paljon muutosta, että yleensä terve aikuinen muuttuu lapsen myötä JÄRKEVÄKSI ja MALLIKELPOISEKSI aikuiseksi, joka on TURVALLINEN JA LUOTETTAVA AIKUINEN/VANHEMPI! Kaikkihan ei muutu koskaan ja sellaiset ihmiset hyvin hyväksyy KAIKEN ja mitään ei tarvitse muuttaa, kun saa lapsen. Lapsen parhaaksi se elämä muuttuu ja perhe-elämä nyt vaan on ERI asia kuin sinkkuelämä tms. hulttioelämä.[/QUOTE]

No tämä tuli SELVÄKSI!! Onneksi meitä on MONEEN JUNAAN, eikä kaikkien tarvitse olla noin MUSTAVALKOISIA!
 
Perhekeskeisen, ns. koti-ihmisen elämä ei radikaalisti muutu, tietysti arvojärjestys muuttuu.

Todella impulsiivista elämää elävien ihmisten elämä muuttuu eniten, vauva sitoo paljon ja paikallisesti sitoo myös kotiin.

Joku baarissa käyminen ei nyt varsinaisesti mielestäni aiheeseen liity, kaikenlaiset ihmiset käyvät baareissa, tilalla voisi olla vaikkapa jokin harrastuksessa käyminen yhtälailla.
Jospa joku harrastaa baareissa käyntiä.
 
Se muuttuu sillä tavalla että ne lapset kulkevat aina vanhemman mukana, vaikkeivat olisi fyysisesti läsnä.

Vanhempi on aina vastuussa lapsistaan, ja sitten kun jurdinen velvollisuus loppuu, jää vain jäljelle henkinen puoli.

Jälkeläisistään ei enää koskaan pääse eroon. Enkä tarkoita että se olisi negatiivista.
 

Yhteistyössä