alkuraskaus ja alapään paha haju...emätintulehdus tms..miten voidaan hoitaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kökkönen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kökkönen"

Vieras
minulla ollut joskus epäspesifi emätintulehdus johon sain joitain puikkoja tms aikanaan. Silloin oli hajun ja vuodon lisäksi kipuakin. Nyt vain pelkkä ikävä tympeä haju alapäässä... :( Oli jo ennen raskauden alkua siis, mutta olen ainakin aiemmin saanut ohjeen että jos ei oirehdi kummemmin sitä ei tarvitse hoitaa.

Nyt vaan mietin että olisko nyt syytä hoitaa kun raskauskin kerran alullaan... vai odotellako vähän myöhempään kun mitään oiretta ei edelleenkään ole.

Raskaus siis aivan alullaan. Menen alkuraskauden ultraan viikolla 7, kysyn asiaa viimeistään tietysti siellä sitten gyneltä.

En tiedä onko asialla suurtakaan merkitystä vielä noin alussa, mutta periaatteessa raskauden aikaiset tulehdukset (myös bakteerivaginoosi) kannattaa hoitaa, koska ne altistavat ennenaikaisille supistuksille ja keskenmenolle. En halua mitenkään pelotella, itselläni oli vain BV:stä vaivaa useaan otteeseen raskauden aikana ja lääkärit olivat sitä mieltä että se on tärkeää hoitaa pois :) Muulloin kuin raskauden aikanahan BV:n voi jättää hoitamattakin.

"Kotikonstina" voi kokeilla emättimeen laitettavaa maitohappobakteerikuuria tai Vagi-C-nimistä askorbiinihappovalmistetta, joka happamoittaa pH:ta ja estää ei-toivottujen bakteerien kasvua. Mutta ainakin jos vaiva jatkuu niin olisi suotavaa käydä labrassa tarkistamassa, mistä on kyse, ja tarvittaessa ottaa ihan lääkekuuri.

[QUOTE="vieras";28951238]En tiedä onko asialla suurtakaan merkitystä vielä noin alussa, mutta periaatteessa raskauden aikaiset tulehdukset (myös bakteerivaginoosi) kannattaa hoitaa, koska ne altistavat ennenaikaisille supistuksille ja keskenmenolle. En halua mitenkään pelotella, itselläni oli vain BV:stä vaivaa useaan otteeseen raskauden aikana ja lääkärit olivat sitä mieltä että se on tärkeää hoitaa pois :) Muulloin kuin raskauden aikanahan BV:n voi jättää hoitamattakin.

"Kotikonstina" voi kokeilla emättimeen laitettavaa maitohappobakteerikuuria tai Vagi-C-nimistä askorbiinihappovalmistetta, joka happamoittaa pH:ta ja estää ei-toivottujen bakteerien kasvua. Mutta ainakin jos vaiva jatkuu niin olisi suotavaa käydä labrassa tarkistamassa, mistä on kyse, ja tarvittaessa ottaa ihan lääkekuuri.[/QUOTE]

Ok. Kiitos kovasti sinulle tiedosta!!

Onko ne lääkkeet sitten kuitenkin turvallisia käyttää raskauden aikana? Varmaan riittää kun menen viikolla 7 siihen alkuraskauden ultraan ja saan sieltä tarvittaessa sitten sen lääkekuurin tuohon tulehdukseen. :)

Miten niin ei ole oireita? Siis tuo hajuhan nimenomaan ON oire. Jos oireita ei ole ja ei ole raskaana, silloin voidaan odottaa sen paranemista itsekseen, mutta nyt tilannehan on toinen sekä oireiden että raskauden takia. Epäspesifi emätintulehdus kannattaa ehdottomasti hoitaa ennen raskautta ja sinuna menisin nyt kyllä heti lääkäriin keskustelemaan miten se kannattaa hoitaa pois enkä odottaisi asian kanssa.

[QUOTE="aloittaja";28951252]Ok. Kiitos kovasti sinulle tiedosta!!

Onko ne lääkkeet sitten kuitenkin turvallisia käyttää raskauden aikana? Varmaan riittää kun menen viikolla 7 siihen alkuraskauden ultraan ja saan sieltä tarvittaessa sitten sen lääkekuurin tuohon tulehdukseen. :)[/QUOTE]

Dalacin-voidetta voi ainakin käyttää raskaana ollessa. Asettimen kanssa pitää vain olla varovainen, ettei tunge sitä liian syvälle, vaan ihan vaan siihen emättimen suulle. Näin mulle neuvoi neuvolalääkäri.

Menisin lääkäriin. Mulla oli oireena vain satunnainen kellertävä vuoto. Streptokokkejahan sieltä löytyi ja sitten tulikin 3 viikon sairaalareissu, kun lyhensivät kohdun kaulan. Tällä kertaa löydettiin ajoissa, mutta edellisessä raskaudessa menivät kohtuun. Vedet meni rv. 17 ja lopun voit arvatakin. :'(

Viimeksi muokattu:
Miten niin ei ole oireita? Siis tuo hajuhan nimenomaan ON oire. Jos oireita ei ole ja ei ole raskaana, silloin voidaan odottaa sen paranemista itsekseen, mutta nyt tilannehan on toinen sekä oireiden että raskauden takia. Epäspesifi emätintulehdus kannattaa ehdottomasti hoitaa ennen raskautta ja sinuna menisin nyt kyllä heti lääkäriin keskustelemaan miten se kannattaa hoitaa pois enkä odottaisi asian kanssa.

Haju Ei ole oire lääketieteessä. Ihme "tohtoreita"..

T. SH

Kyllä pitää hoitaa. Itse olen molemmissa raskauksissa joutunut jatkuvasti noiden tulehdusten vaivaamaksi. Raskaus muuttaa niin paljon alapään ph arvoa tai jotain.. Kotihoitona voi ensin kokeilla käsikauppalääkkeitä, muistaakseni ainakin lactalia voi käyttää myös raskausaikana. Jos ei mene sillä ohi, saat ajan labraan ja tod.näk. antibiootit. Itse jouduin kuopuksen raskaudessa ottamaan kaksi antibioottikuuria :/ Tulehduksessa riskinä on kohdunkaulan pehmentyminen (tms), ennenaikaiset supistukset tai jopa tulehduksen nouseminen kohtuun eli hoidettava on.

Söin myös ennaltaehkäisynä maitohappobakteereita koko raskauden ja multi-gynin tuotteita, kannattaa tutustua. Asettimia ei raskaana saa käyttää sitten ja muutenkin huolehdittava hygieniasta erittäin hyvin kun jotain alapäähän laittelee..

Toiset on alttiimpia tulehduksille kuin toiset, sille ei oikein mitään voi.

Yhteistyössä