Hmm. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Kyse koulukiusaamisesta

  • Viestiketjun aloittaja -äiti-
  • Ensimmäinen viesti
-äiti-
Lastani on nyt kiusattu esikoulusta asti, enemmän ja vähemmän. On hyviä kausia, mutta on todella pahoja kausiakin. Edellinen opettaja lakaisi kiusaamiset aina maton alle ja hyssytteli. Käski kiusaajan vanhempia juttelemaan asiasta rakentavasti kiusaajan kanssa, ei saanut antaa rangaistuksia jne. Eli silitellään vain päätä, että voivoi, ei niin saa tehdä.

Nyt kiusaaminen taas jatkuu :/ Tänään on huudeltu ja valitettu, kun ei ollut saanu maalia tehtyä jalkapallossa tarpeeksi. Sanoi, että koko ajan valitetaan ja kätistään aivan sama mitä hän tekee. milloin kävelee edessä tai pyöräilee liian hitaasti jne. Ja on siis urheilullinen ja osaava, ei siis osaamattomuudesta kyse. Sekä hänen polkupyöräänsä haukuttu rumaksi ja romuksi nyt joka päivä. Tänään tuli sitten jo itkien kotiin, kun ei jaksa enää sitä kiusaamista.

Kysyin, että kerroitko opettajalle näistä kiusaamisista? Oli kuulemma kertonu, mutta opettaja ei ollu välittäny. Eli TAAS on meillä luokanopettaja, joka ei puutu kiusaamiseen :/

Tätä kiusaamista tapahtunu nyt kouluaikana, sekä koulumatkalla (kouluun ja kotiin).

Mitä teen?? Tätä kiusaamista on nyt siis kestänyt jo 5-vuotta kokonaisuudessaan. Lapsi puhuu välillä, että haluaa vaihtaa koulua toiseen.

Puuh, anteeksi ja kiitos.
 
ohje
Noh.
Nyt otat yhteyden koulun rehtoriin ja koulukuraattoriin,kerrot juurta jaksain tilabteen alusta asti tähän päiväön ja vaadit muutosta. Jos ei auta niin koulunvaihto.jos se ei auta niin kotikouluun.
 
"Mimuli"
Ehdttomasti kiusaamiseen pitää puuttua. Soita reksille. Hän on sit velvollinen tekemään jotain. Itseasiassa reksi on soitellut meillekkin kotiin muutaman kerran ja hänen kanssaan on selvitetty näitä kiusaamisjuttuja ( mun poika aikoinaan oli mukana porukan kanssa kiusaamassa jotain oppilasta).
 
"Niippa"
No olen omalle muksulle aina sanonut, että niin hyvistä kuin huonoistakin jutuista pitää puhua aina heti. Illan päälle on tarhasta asti käyty tapahtumat läpi; Mitä kilttiä sinulle tänään tapahtui? Tapahtuiko jotain sellaista, joka tuntui huonolta?

Jo kolmevuotiaasta asti lapsi on opetellut puoliensa pitämistä milloin minkäkin asian suhteen. Kun lapsi on kasvanut, on tilanteetkin mutkistuneet.

Kehottaisin ensin istumaan lapsen kanssa alas ja kartottamaan tilanteen kokonaan läpi. Onko kiusaaminen vain tuota huutelua ja valittamista vai onko vielä muutakin. Ja sitten mietitään ratkaisut.

Polkupyörää haukutaan rumaksi: Ratkaisu: Miksi kummassa minun pitäisi siitä välittää, mitä mieltä sinä minun pyörästäni olet? En minäkään hauku sinun pipoasi/takkiasi jne.

Liian hitaasti edessä liikkuminen: Ratkaisu: Mene nyt ihmeessä ohi, jos noin paljon ahdistaa! Tyhmähän siinä pitää olla, jos ei ohi tajua mennä.

Ei maaleja jalkapallossa tarpeeksi: Ratkaisu: Parhaani yritin, jos huutelija teki enempi maaleja, niin onnitella niistä ja jos ei, niin huomauttaa että "et se sinäkään kovin montaa maalia tehnyt".

Ja viiminen keino on kommentoida: "Mahtaa äitiäsi hävettää, kun on kasvattanut tuollaisen lapsen, joka huutelee tuollaista!"

Olen itse vasta aikuisiällä opetellut olemaan välittämättä liiaksi samantekevistä muiden mielipiteistä. Pojalleni olen opettanut tämän taidon tietoisesti jo pienestä asti.
 
-äiti-
[QUOTE="Niippa";28948698]No olen omalle muksulle aina sanonut, että niin hyvistä kuin huonoistakin jutuista pitää puhua aina heti. Illan päälle on tarhasta asti käyty tapahtumat läpi; Mitä kilttiä sinulle tänään tapahtui? Tapahtuiko jotain sellaista, joka tuntui huonolta?

Jo kolmevuotiaasta asti lapsi on opetellut puoliensa pitämistä milloin minkäkin asian suhteen. Kun lapsi on kasvanut, on tilanteetkin mutkistuneet.

Kehottaisin ensin istumaan lapsen kanssa alas ja kartottamaan tilanteen kokonaan läpi. Onko kiusaaminen vain tuota huutelua ja valittamista vai onko vielä muutakin. Ja sitten mietitään ratkaisut.

Polkupyörää haukutaan rumaksi: Ratkaisu: Miksi kummassa minun pitäisi siitä välittää, mitä mieltä sinä minun pyörästäni olet? En minäkään hauku sinun pipoasi/takkiasi jne.

Liian hitaasti edessä liikkuminen: Ratkaisu: Mene nyt ihmeessä ohi, jos noin paljon ahdistaa! Tyhmähän siinä pitää olla, jos ei ohi tajua mennä.

Ei maaleja jalkapallossa tarpeeksi: Ratkaisu: Parhaani yritin, jos huutelija teki enempi maaleja, niin onnitella niistä ja jos ei, niin huomauttaa että "et se sinäkään kovin montaa maalia tehnyt".

Ja viiminen keino on kommentoida: "Mahtaa äitiäsi hävettää, kun on kasvattanut tuollaisen lapsen, joka huutelee tuollaista!"

Olen itse vasta aikuisiällä opetellut olemaan välittämättä liiaksi samantekevistä muiden mielipiteistä. Pojalleni olen opettanut tämän taidon tietoisesti jo pienestä asti.[/QUOTE]

Näin olen lapselle asiasta puhunut, mutta kun ei auta. Tulkuttavat vain vastaan takaisin, siis kiusaajat. Ja tuota "ole välittämättä" olen myös puhunut, mutta miten lapsi voi olla välittämättä, kun kiusaaminen oikeasti sattuu? Ja varsinkin kun sitä on jatkunut jo vuosia, on saanut nyrkistä, on läski (todella hoikka), ruma, jätetään porukasta ulos jne.
 
hmph
[QUOTE="Jenis";28948637]Koulunvaihto kenelle? Eikös se ois reilua että kiusaaja olisi tässä se, jolle niitä seuraamuksia tulisi?[/QUOTE]

Yleensä se on koko muu luokka, mikä vainoaa yhtä onnetonta.
 
"Jenis"
Yleensä se on koko muu luokka, mikä vainoaa yhtä onnetonta.
Ja yksi onneton siirretään vaikkapa kotikouluun piiloon -> luokka ottaa silmätikukseen seuraavan uhrin. Sanoisin ennemmin, että pääjehuille kurinpalautus ja jos se ei auta, vaikkapa määräaikainen koulusta erottaminen/kotikoulu heille. Saattaisi alkaa muun luokan mieli muuttua.

AP:lle voimia, on varmasti kamala tilanne.
 
-äiti-
[QUOTE="vieras";28948766]Olisin jo ajat sitten lampsinut kiusaajien vanhempien puheille, ja jos kiusaaminen jatkusi, tekisin ls ilmon kiusaajien perheistä.[/QUOTE]

Kun en tiedä kiusaajien vanhempia, saati lasten sukunimiä. Eikö opettaja ole antanut tietoja. On toiminut itse viestin välittäjänä aina..

Nyt lähti viesti rehtorille ja nykyiselle opettajalle. Toivottavasti nyt lähtis isoratas pyörimään ja asia saataisiin viimeinkin hoidettua.
 
Muistan itse kouluaikoina kun minua kiusattiin yläluokkalaisen taholta, niin äiteen kyllästyttyä otti ensin kouluun yhteyttä ja pyysi tämän kiusaajan vanhempien tiedot ja oli yhteydessä suoraan häneen. Kiusaaminen loppui kun seinään kun käytiin juttelemassa, miksi kiusaa. Ja nyt ei ollut kyse mistään nimittelystä vaan tämä tyttö repi minua tukasta, pökki ja härnäsi kaiken aikaa.

Suosittelen. Usein ei nämä kiusaajien vanhemmat tiedä että heidän lapsensa kiusaa.
 
"a p"
Sen verran että se on vanhempien vastuulla tehdäänkö asialle jotain. Meillä tuli kans lapsi tänään koulusta ja huokas isoon ääneen että taas se sama alko mikä viime vuonnakin. Eli haukutaan, ei oteta porukkaan jne. Jos maanantaina vielä sama tilanne otan koululle yhteyttä.
Tärkeintä on kysyä lapselta joka päivä miten menny. Ja puuttua joka kerta jos jotain sattunut.
 
-äiti-
[QUOTE="a p";28948835]Sen verran että se on vanhempien vastuulla tehdäänkö asialle jotain. Meillä tuli kans lapsi tänään koulusta ja huokas isoon ääneen että taas se sama alko mikä viime vuonnakin. Eli haukutaan, ei oteta porukkaan jne. Jos maanantaina vielä sama tilanne otan koululle yhteyttä.
Tärkeintä on kysyä lapselta joka päivä miten menny. Ja puuttua joka kerta jos jotain sattunut.[/QUOTE]

Näin teen. siis kysyn ja laitan opettajalle aina viestiä, jos tilanne jatkunut viikkoja. Mutta mitään ei tapahdu koulussa. Opettajat lakaisee asian maton alle .
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja -äiti-;28948862:
Näin teen. siis kysyn ja laitan opettajalle aina viestiä, jos tilanne jatkunut viikkoja. Mutta mitään ei tapahdu koulussa. Opettajat lakaisee asian maton alle .
Sitte se olet sinä joka vaadit että asioille tehdään jotain. Otat yhteyttä rehtoriin, jos lapsen opettaja ei toimi. Jos rehtori ei tee asialle mitään niin sitten yhteys koulutoimen johtajaan (itse jouduttu kerran näin tekemään kun opettajan käytös lasta kohtaan oli todella törkeää) .
Meillä on todella pätevä kuraattori joka hoitaa asiat kunnolla kun häneen ottaa yhteyden. Minusta voisit huomen aamulla soittaa koulun kuraattorille ja kertoa tilanteen tai kirjoita tänään Wilman kautta viestiä ja pyydä ottamaan yhteyttä.

Se on itsestä kiinni jättääkö ne asiat sinne maton alle vai vaatiiko muita toimimaan niinkuin pitäisi?
Kuuluuko teidän koulu KIVA kouluun? Jos kuuluu voit vaatia sen periaatteen mukaisia toimenpiteitä.
 
-äiti-
[QUOTE="vieras";28948885]Sitte se olet sinä joka vaadit että asioille tehdään jotain. Otat yhteyttä rehtoriin, jos lapsen opettaja ei toimi. Jos rehtori ei tee asialle mitään niin sitten yhteys koulutoimen johtajaan (itse jouduttu kerran näin tekemään kun opettajan käytös lasta kohtaan oli todella törkeää) .
Meillä on todella pätevä kuraattori joka hoitaa asiat kunnolla kun häneen ottaa yhteyden. Minusta voisit huomen aamulla soittaa koulun kuraattorille ja kertoa tilanteen tai kirjoita tänään Wilman kautta viestiä ja pyydä ottamaan yhteyttä.

Se on itsestä kiinni jättääkö ne asiat sinne maton alle vai vaatiiko muita toimimaan niinkuin pitäisi?
Kuuluuko teidän koulu KIVA kouluun? Jos kuuluu voit vaatia sen periaatteen mukaisia toimenpiteitä.[/QUOTE]

Laitoin jo viestiä menemään rehtorille. Sama meni luokanopettajalle. Kuraattoria ei ole meidän koulussa, joten en hänelle voinut viestiä laittaa menemään wilman kautta.
 
"justde"
Olin itse useamman kertaa yhteydessä viestein jne. koululle pojan kiusaamisesta. Ei mitään tapahtunut ja asiaa hyssyteltiin.

Sitten soitin rehtorille, sanoin et nauhotan puhelun: "Sano minulle, otatko vastuun jos jotakin tapahtuu kiusaamisen takia, nauhoitan puhelun et jää todisteet jos ei mitään ala tapahtumaan asialle, on aika lähellä että soitan poliisit ja alkaa tutkinta virkavelvollisuuden rikkomisesta" Sit selitin vielä jostakin lehtisestä, kuinka vastuu opiskelurauhasta ja turvallisesta koulunkäynnistä on viimekädessä rehtorilla jne..

Meni pari päivää, kun oli "erikoisvanhempainilta" koululla ja kiusaamisjuttua käsiteltiin tehokkaasti.
 
Monen vuoden kiusaamishelvetistä kärsineenä jos koskaan olen enää siinä tilanteessa, että lastani koko ajan nimitellään, tönitään, uhkaillaan yms yms... enkä saa apua koulun puolelta asiaan ... seuraavalla kerralla otan lapseni pois koulusta. Meillä kiusaaminen aiheutti lapselle traumoja joita hoidettiin vuosia psykiatrin ja psykologin avulla. Tietenkin sen pitäisi mennä niin, että kiusaajat joutuisivat pois koulusta, kiusaamiseen pitäisi puuttua... mutta aina me ei vaan eletä siinä ihanne yhteiskunnassa jossa näin tapahtuu. Että edes joku sieltä koulusta puolustaisi sun lastasi. Eli enää en pakottaiis lastani käymään koulussa jossa joutuu koko ajan pilkan ja kiusan kohteeksi.
 
riips
[QUOTE="Jenis";28948749]Ja yksi onneton siirretään vaikkapa kotikouluun piiloon -> luokka ottaa silmätikukseen seuraavan uhrin. Sanoisin ennemmin, että pääjehuille kurinpalautus ja jos se ei auta, vaikkapa määräaikainen koulusta erottaminen/kotikoulu heille. Saattaisi alkaa muun luokan mieli muuttua.

AP:lle voimia, on varmasti kamala tilanne.[/QUOTE]

Peesi. Mikäs sen parempi signaali kiusaajalle homman tehokkuudesta kuin se, että sillä tavoin saa silmätikun savustettua kokonaan pois omalta reviiriltä.

Ryhmädynamiikkaa muuttaa kummasti sekin, että se pelkkä pääjehu vaihtaa luokkaa. Kiusaajaporukassa on kuitenkin usein paljon niitä, jotka eivät itse aloita kiusaamista, mutta eivät "pomon" aikana uskalla olla osallistumatta nälvimiseen.

Sääli tätä hyysäämistä, kun kiusaajilla ja muillakin on vain oikeuksia. Kuukausi reksin boksissa opiskelemassa vaikuttaisi tilanteeseen varmasti.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja -äiti-;28948894:
Laitoin jo viestiä menemään rehtorille. Sama meni luokanopettajalle. Kuraattoria ei ole meidän koulussa, joten en hänelle voinut viestiä laittaa menemään wilman kautta.
Kun olet heidän kanssa seuraavan kerran yhteydessä, niin pyydät oppilashuoltoryhmän kokousta, missä selvitetään kiusaamista.
 
Peesi. Mikäs sen parempi signaali kiusaajalle homman tehokkuudesta kuin se, että sillä tavoin saa silmätikun savustettua kokonaan pois omalta reviiriltä.

Ryhmädynamiikkaa muuttaa kummasti sekin, että se pelkkä pääjehu vaihtaa luokkaa. Kiusaajaporukassa on kuitenkin usein paljon niitä, jotka eivät itse aloita kiusaamista, mutta eivät "pomon" aikana uskalla olla osallistumatta nälvimiseen.

Sääli tätä hyysäämistä, kun kiusaajilla ja muillakin on vain oikeuksia. Kuukausi reksin boksissa opiskelemassa vaikuttaisi tilanteeseen varmasti.
Tiedätkö, olen täysin samaa mieltä. Mutta oikeassa elämässä asiat eivät vain mene aina näin. Opettaja saattaa olla täysin kykenemätön hoitamaan tilannetta. ja tosiaan pojan kanssa taistelimme vuosia kiusaamista vastaan, yrittäen saada apua. Koulu oli yhtä helvettiä. Tästä samasta luokasta on meidän jälkeen lähtenyt yksi toinenkin oppilas.
 
"Jenis"
Peesi. Mikäs sen parempi signaali kiusaajalle homman tehokkuudesta kuin se, että sillä tavoin saa silmätikun savustettua kokonaan pois omalta reviiriltä.

Ryhmädynamiikkaa muuttaa kummasti sekin, että se pelkkä pääjehu vaihtaa luokkaa. Kiusaajaporukassa on kuitenkin usein paljon niitä, jotka eivät itse aloita kiusaamista, mutta eivät "pomon" aikana uskalla olla osallistumatta nälvimiseen.

Sääli tätä hyysäämistä, kun kiusaajilla ja muillakin on vain oikeuksia. Kuukausi reksin boksissa opiskelemassa vaikuttaisi tilanteeseen varmasti.
Näin. Itse olen aika pitkän tien käynyt näiden asioiden kanssa, ja periksi ei prkl anneta.
 

Yhteistyössä