Maksuhäiriömerkinnästä,tulevaisuudes sa asuntolainan otosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minea"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minea"

Vieras
Tiedän,on mennyt pieleen joskus raha-asiat,ja maksuhäiriömerkintä on tullut.Siitä en kaipaa kuittailua.Nyt hoidan ja korjaan vanhaa virhettäni.Edelleen siis maksan ulosotto velkaani,kun sen saan maksettua niin kauankohan kestää maksuhäiriömerkinnän poistuminen.Että voin ja voinkohan saada asuntolainaa??Tulevaisuudessa haaveilen omasta talosta ja siihen tarvitaan tietty asuntolainaa.Onko muilla velkaantuneilla tästä asiasta omaa kokemusta?
Ja minkälaisella palkalla on mahdollista saada minkä verran lainaa..tiedän että marssi pankkiin juttelemaan,niin asia selviää,mutten vielä viitsi kun asia ei velkojen kannalta ole ajankohtainen ihan vielä.Että onko mulla yleensäkään mitään mahiksia koskaan omaan kotiin vai oonko nyt sit ikuinen vuokralainen:)

mulla kun oli u merkintä lähtenyt sain siitä noin 3kk päästä omakotitalo lainan. mut oli todettu n 5 vuotta aijemmin varattomaksi eli en maksanut u velkoja.
itse sain noin 1800€ palkalla 80tonnia lainaa

Miten muka merkintä lähtee, jos ei maksa velkojaan?
Mä luulin, että odotetaan kunnes menee töihin yms. ja sitten aletaan ottamaan palkasta.

Veikkaan, että hän tarkoitti sitä, että ei maksanut velkojaan eli ei jostain syystä ollut varaa maksaa ja ulosotto totesi näin ollen varattomaksi. Ei ne velat siis mihinkään lähde viidessä vuodessa vaan odottelevat kiltisti, että voidaan periä. Jos on esimerkiksi pienipalkkainen, ei voida periä. Jos siis on alle suojaosuuden palkka. Tällöin olet kai ulostoton silmissä "varaton".

Suurinosa veloista kai vanhenee 15 vuodessa ihan itsestäänkin, jollei ole rikosoikeudellisia. Muistaakseni myös jotkut perintäfirmat saattavat osata pidentääkin tuota aikaa...en ole varma.

mutta tosiaan 5 vuotta kestää puhdistautua rekisteri, siis sen jälkeen, kun velat on maksettu ja ulosotto puhdas.

aa.5vuotta kun kaikki on maksettu.tarviiko siitä ilmoitella jonnekin tai kysellä jostakin et varmasti on kaikki maksettu? Mulla oli jotenkin kuvitelma että 3 tai 4 vuotta.Ja kun tää häiriömerkintä näkyy,myöntääkö mikään pankki lainaa.Jos siis on kuitenkin kaikki velat jo hoidettu? vai pitääkö todella tuo 5v odotella...tuleepa aika pitkäksi.no tyhmästä päästä kärsii koko ruumis:/

Njoo: en oikein käsittänyt kuinka olet siis merkitty varattomaksi ja sun ei ole tarvinnut maksaa ulosottoja? sitten ne on poistuneet siis velat? eikö tuohon mene juurikin noin 15v aikaa kuten edellinen kirjoitti..

Miten ja missä tapauksissa muuten merkitään varattomaksi? Tehdäänkö se ihan ulosotossa ilman asianomaisen tiedottamista tms.koskaan kuullutkaan? eihän mulla tollasta merkintää voi olla..

mun mieheltä poistui ainakin kahdessa vuodessa... koska tasan kaksi vuotta sitten maksoi viimeisen ulosottovelan ja nyt ei merkintää,kun itse kysyttiin.. en sitten tiedä millain menee..

Asiakastiedon sivuilta:

Luottotietomerkinnät säilyvät luottotietorekisterissä vain tietyn määräajan. Määräajan päätyttyä Asiakastieto poistaa tiedon rekisteristään. Määräajat vaihtelevat maksuhäiriömerkinnän mukaan.
- ulosotossa todettu varattomuus tai muu ulosottoeste (3 v.)
- Pitkäkestoisesta ulosotosta kertova merkintä (3 v.)
- velkomustuomio (3 v.)
- kulutusluottoon liittyvä maksuhäiriö (2 v.)
- yksityishenkilön konkurssi (5v.)

Häiriön säilymisaikaa voi lyhentää
Ulosotto- ja velkomustuomiomerkinnän kolmen vuoden säilymisaikaa voi lyhentää vuodella, mikäli rekisterissä on vain yksi merkintä, ja tosite maksun suorittamisesta toimitetaan Asiakastietoon.

Yhteistyössä