G: Ilmiantaisitko oman lapsesi jos hän syyllistyisi rikokseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maresa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ois kyllä varmasti todella kova paikka. Mutta kyllä varmaan ilmiantaisin jos ei keskustelujen myötä itse antautuisi. Kyllä mun mielestä aikuisen ihmisen (tai myös lapsen jos kyseessä vakava rikos) täytyy kantaa vastuu tekemisistään ja ottaa vastaan se mikä siitä seuraa.

Myös uhrien omaisia ajatellen parasta antautua ja myös sen vuoksi et tollaisen asian kanssa on melko vaikea jatkaa normaalia elämää, helpoiten voi aloittaa puhtaalta pöydältä kun kärsii rangaistuksen teoistaan.

En jos lupaisi mennä mielenterveystutkimuksiin ja hoitoon..tarkemmin mietittyäni en varmaan pystyisi missään tapauksessa..Mutta jos vielä käännetään tätä juttua pahemmaksi niin entä jos se uhrikin olisi perheestä?

Kyllä se riippuu hyvin paljon siitä teosta. Lapsi nyt on kuitenkin viimeinen, jonka ilmiantaisin mistään, aivan sama mitä se laki sanoo. Jos uskon, että ilmianto olisi se paras vaihtoehto lapselle ja/tai sivullisille, niin sitten ilmiantaisin, muuten en. Eli siis lapsen täytyisi olla edelleen vaaraksi itselleen tai muille. Ja silloinkaan en voi mennä vannomaan mitä sitten kuitenkin tekisin tai tekemättä jättäisin.

Jostain pikkurötöksistä en ilmiantaisi ketään, esim. huumeiden hallussapito/käyttö, näpistys tms. Ei ole minun asiani.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Jos kyse olisi henkirikoksesta, seksuaalirikoksesta tai muusta tosi vakavasta niin ehdottomasti. Ei ole reilua eikä oikein, että noin pahan rikoksen tekijä saa juoksennella vapaana.

Aika sairas pitää äidin olla, jos ei ilmiantaisi lastaan esim. raiskauksesta tai lapsen hyväksikäytöstä. Silloin olisi itsekin syyllinen siihen, jos lapsi toistaisi rikoksen.

Aika sairas pitää äidin olla, jos ei ilmiantaisi lastaan esim. raiskauksesta tai lapsen hyväksikäytöstä. Silloin olisi itsekin syyllinen siihen, jos lapsi toistaisi rikoksen.

Vaikka yleensä vastustan tätä "et voi ymmärtää kun sinulla ei ole lapsia"-vänkäämistä, niin tähän se jotenkin sopii. Minullakaan ei lapsia vielä ole, enkä oikein osaa tähän vastata. Moraali kyllä kertoo selvät sävelet, mutta se tilanne on varmasti sitten niin eri todellisuudessa. Ihmisiä on erilaisia.

Tämä ilmiö selittäisi ne monet selvittämättömät (henki)rikokset Suomessakin. Äiti saattaa usein tietää tai sitten "tietää". Oma äitini kuulee jo tavastani avata ovi kylään tullessani, millä tuulella olen, joten arvaisi varmasti ajan mittaan minun tehneen jotakin järkyttävän peruuttamatonta, vaikken mitään sanoisikaan.

Näen tämän tilanteen enemmän niin, että ei lapsi aina suoraan kerro tekemisiään, harvoin varmasti ja ilmiantoratkaisunkin joutuisi todellisuudessa tekemään pelkän aavistuksen perusteella.

Vaikka yleensä vastustan tätä "et voi ymmärtää kun sinulla ei ole lapsia"-vänkäämistä, niin tähän se jotenkin sopii. Minullakaan ei lapsia vielä ole, enkä oikein osaa tähän vastata. Moraali kyllä kertoo selvät sävelet, mutta se tilanne on varmasti sitten niin eri todellisuudessa. Ihmisiä on erilaisia.

Tämä ilmiö selittäisi ne monet selvittämättömät (henki)rikokset Suomessakin. Äiti saattaa usein tietää tai sitten "tietää". Oma äitini kuulee jo tavastani avata ovi kylään tullessani, millä tuulella olen, joten arvaisi varmasti ajan mittaan minun tehneen jotakin järkyttävän peruuttamatonta, vaikken mitään sanoisikaan.

Näen tämän tilanteen enemmän niin, että ei lapsi aina suoraan kerro tekemisiään, harvoin varmasti ja ilmiantoratkaisunkin joutuisi todellisuudessa tekemään pelkän aavistuksen perusteella.

Haloo, nyt puhutaan _hyväksikäytöstä/raiskauksesta_. Ei mistä tahansa rikoksesta. Aika hirviö saa olla, jos antaa aikuisen jälkikasvunsa hyväksikäyttää lapsia. Osa äideistähän jopa hylkää lapsensa, jos tämä syyllistyy hyväksikäyttöön. En siis usko, että kovin moni vähänkään järjissään oleva äiti jättäisi ilmiantamatta tällaista rikosta. Onneksi vastauksissakin lähes poikkeuksetta näkyy, että suurin osa ilmiantaisi vakavimmista rikoksista. Sitäpaitsi mun äidinrakkauteni kyllä laittaisi toivomaan lastani hoitoon tuossa tilanteessa. Mä en pystyisi edes elämään, jos en ilmiantaisi seksuaalirikollista. Järkyttäviä esim. nämä lestadiolaistapaukset, joissa suljetaan silmiä hyväksikäytöltä.

Viimeksi muokattu:
En tiedä. Rikos ja oma tunne ratkaisivat.
Useimmilla äideillä kuitenkin parasta mitä heille on tapahtunut on omien lasten syntymä ja heitä varmaan yritää itse kukin suojella tarpeen mukaan. Vaikeaa olisi ilmoittaa poliisille, että se oli minun poikani, joka surmasi sen joukkoraiskaajan :/

Yhteistyössä