Eilen näkemäni perusteella tekis mieli tehdä ls-ilmo siskon lapsista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkyttynyt

Vieras
mutta en "voi", kun sisko itkee ja pelkää ls-sossuja kuin ruttoa, että vievät lapset pois ja ehkä vanhimman veisivätkin jos tietäisivät..

Ei nähdä usein ja tiedän että sisko on "ihan poikki", siks meninkin eilen auttamaan vaikka välimatkaa on..
Siskon esikoinen adhd/asperger, ns haastava 10v poikalapsi jota sisko omien sanojensa mukaan suorastaan inhoaa nykyään , isänsä ei osallistu lasten kasvatukseen kun on AINA töissä. Perheessä 4 pienempää lasta joista yks paha uhmis ja yks koliikkivauva.

Se tilanne oli oikeesti IHAN hirveä. Sisko huusi ja haukkui vanhintaan, tukisti ja töni, kun tämä härnäsi pikkusisaruksia, ei pysynyt pöydässä hiljaa, ei tehnyt läksyjä kun käskettiin.. Poika sai kuulla olevansa hirveä kakara jonka pitäsi muuttaa pois kun ei sitä kukaan normaali ihminen kestä (ja siis, eniten pelkäävät että poika viedään todella pois!)

Koliikkivauva huusi huusi, sai huutaa, sisko ei ehtinyt paikalle, meni vessaan itkemään kun 2 keskimmäistä uhmista tappeli ruokapöydässä ja sotki kaiken.

Hain vauvan sitten syliini ja hyssytin, ratkoin keskimmäisten riidan ja pistin ne leikkimään, jututin esikoista ettei äiti tarkoittanut, on vaan väsy, autoun läksyissä.

Itkua pidätellen minäkin, en ikinä voinu kuvitella että tilanne on tuo. Sisko vollottaa että tekee itsarin kohta ja ei ois ikinä pitäny tehdä lapsia mutta mitään apua ei voi ottaa, ei halua, EI; HÄN SELVIÄÄ ITSE. Olen neuvoton, todella.

TÄSSÄ tapauksessa se ilmoitus on paikallaan. Jos sun sisko saisi apua nyt niin homma on vielä saatavissa hanskaan. Onko lapset aina kotona vai menevätkö hoitoon/kouluun? onko siskolla kavereita tai muita tukihenkilöitä kuin sinä? tuntuu että siskosi kaipaa jo kovasti apua lastenhoitoon!

Onko esikoisella mitään tukisysteemejä? Joku tukihenkilö tai tukiperhe olisi hyvä, jos sellaisen saa. Kunnan vammaispalvelusta voisi kysyä. Kelan sopeutumisvalmennuskursseista voisi olla myös apua. Sieltä saisi ainakin vertaistukea ja tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt;28940522:
mutta en "voi", kun sisko itkee ja pelkää ls-sossuja kuin ruttoa, että vievät lapset pois ja ehkä vanhimman veisivätkin jos tietäisivät..

Ei nähdä usein ja tiedän että sisko on "ihan poikki", siks meninkin eilen auttamaan vaikka välimatkaa on..
Siskon esikoinen adhd/asperger, ns haastava 10v poikalapsi jota sisko omien sanojensa mukaan suorastaan inhoaa nykyään , isänsä ei osallistu lasten kasvatukseen kun on AINA töissä. Perheessä 4 pienempää lasta joista yks paha uhmis ja yks koliikkivauva.

Se tilanne oli oikeesti IHAN hirveä. Sisko huusi ja haukkui vanhintaan, tukisti ja töni, kun tämä härnäsi pikkusisaruksia, ei pysynyt pöydässä hiljaa, ei tehnyt läksyjä kun käskettiin.. Poika sai kuulla olevansa hirveä kakara jonka pitäsi muuttaa pois kun ei sitä kukaan normaali ihminen kestä (ja siis, eniten pelkäävät että poika viedään todella pois!)

Koliikkivauva huusi huusi, sai huutaa, sisko ei ehtinyt paikalle, meni vessaan itkemään kun 2 keskimmäistä uhmista tappeli ruokapöydässä ja sotki kaiken.

Hain vauvan sitten syliini ja hyssytin, ratkoin keskimmäisten riidan ja pistin ne leikkimään, jututin esikoista ettei äiti tarkoittanut, on vaan väsy, autoun läksyissä.

Itkua pidätellen minäkin, en ikinä voinu kuvitella että tilanne on tuo. Sisko vollottaa että tekee itsarin kohta ja ei ois ikinä pitäny tehdä lapsia mutta mitään apua ei voi ottaa, ei halua, EI; HÄN SELVIÄÄ ITSE. Olen neuvoton, todella.

Kai siinä mies aina töissä onkin, kun kuutta ihmistä itsensä lisäksi joutuu elättämään...

Lasten takia nimenomaan kannattaisi apua jostain saada.

Onko tuolla pojalla tuo ongelma hoidossa,lääkitys jne? En tekisi ilmoa vaan ottaisin siskon kanssa yhtetyyä sossuun ja kysyisin mahdollisuutta saada mm tukiperhettä jne..

Nää on taas näitä tapauksia kun väkisinkin tulee miettineeksi että MIKSI sitä tekee niin monta lasta jos alunperinkin on jo hankalaa.. huoh.

Toivon kuitenkin että siskosi saa apua, koska sitä hän tuntuu todella tarvitsevan.

Ota se vanhin poika muutamaksi viikoksi hoiviisi, niin äiti saa levätä ja keskittyä nuorempiin lapsiin. Itselleni tuo adhd lapsi +neljä pienempää olisi aivan mahdoton pala, sen myönnän, enkä ala viisastelemaan äidille neuvoja.

jossa häntä kiusataan/syrjitään, erityisen tuen tarve kohdallaan on vahvistettu mut kyseessä pieni maalaiskoulu, ei riitä ymmärrystä eikä resursseja auttaa lasta. Poika vihaa koulua. Keskimmäiset tytöt voisi laittaa osa-aikahoitoon tai kunnan kerhoon, mut äiti ei laita koska "ei ne sinne halua" - eivät halua, kun ovat mustiksia uudesta vauvasta.
Sisko on niin "ylpeä" ettei halua näyttää heikkouttaan, mieluummin on marttyyri joka selviää kaikesta yksin.. Mutta entä jos ei selviä?
Välit menee poikki jos mä sen ilmoituksen teen :( Ja sitä en halua. Ahdistava tilanne! Välimatkaa meillä niin paljon ja mulla omatkin lapset, joten en voi käytännössä olla avuksi juurikaan.

aiheuttaa "jumeja", itsetuhoisia ajatuksia , painajaisia jne. Useempaa lääkettä eri pitoisuuksilla kokeiltu.
Joskus sanoin siskolle nätisti, että oisko kannattanut tuota lapsilukua hiukan miettiä, kun ilmoitti neljännestä.. Suuttui vaan ettei mulle kuulu ja vahinko oli kuulemma (kuten aiempikin, en enää oikein usko)... Jotenkin ajattelen sen niin, että esikoisen oltua äidilleen niin kamala pettymys , on tehnyt näitä "äitin tyttöjä" jotenkin korvaamaan sitä. Ja vaikeudet on vaan triplaantuneet :( Surullista todella.

Aika kamala tilanne. Eipä siis auta muu kuin jäädä odottelemaan, koska siskosi tekee sen itsarin. Sääliksi käy lapsi-parkoja. Vanhempien olisi pitänyt tajuta olla tekemättä lisää lapsia, mutta turha sitä tässä vaiheessa on enää jossitella.

Tuossa tilanteessa mä varmaankin soittaisin siihen neuvolaan, jossa tämä äiti käy lastensa kanssa ja kertoisin huoleni. Sanoisin, että olen huolissani, mutta välien säilymisen takia en uskalla tehdä lastensuojeluilmoa. Ehkä voisivat sitä kautta jotenkin auttaa tai ainakin kuulostella äidin jaksamista ja lasten hyvinvontia seuraavilla tapaamisilla.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
Miksi ihmiset eivät halua hankkia apua ajoissa? Ja tilanne voisi sitä kautta muuttua paremmaksi. En pysty käsittämään. Auta sinä heitä ja tee se ls-ilmo ennen kuin tapahtuu jotain pahempaa ja peruuttamatonta.

Varmaan auttaa ilmoitus, vai ehkä ei sittenkään, jos sitä juuri pelkäävät. Sinäkö et voi ottaa vanhinta lasta hoitoon edes hetkeksi, myönnä pois, että et edes pidä hänestä.

Kyllä sinun velvollisuus on nyt tehdä se ilmoitus. Enkä kyselisi enää siskolta tässä vaiheessa.

Onko sinulla millainen suhde perheen isään? Voisiko häntä saada pehmittämään ajatusta avun hakemisesta?

Voisitko ehdottaa siskolle, että olla yhteydessä perheneuvolaan kun "esikoinen on niin hankala"? Hän voisi saada tukea kasvatukseen ja kun se paine vähenisi niin helpottaisi pienempienkin tilannetta.

Tämä kuulostaa pahalta, mutta jos ei ole kyseessä masennus vaan ihan uupumus, niin sitä nopeammin tilanne voi koheta. Siskon pitäisi ymmärtää, että HÄN ei ole huono vaan tilanne on todella kuormittava. Kuka tahansa väsyisi samassa tilanteessa! Itse sitä ei uupuneena kuitenkaan huomaa.

Varmaan auttaa ilmoitus, vai ehkä ei sittenkään, jos sitä juuri pelkäävät. Sinäkö et voi ottaa vanhinta lasta hoitoon edes hetkeksi, myönnä pois, että et edes pidä hänestä.

Miten minä sen noin vaan "otan hoitoon" satojen kilometrien päähän?
Pitämisen kans tällä ei ole mitään tekemistä, toki tiedostan, että kokemukseni erityislasten kans on niin vähäisiä, etten tiedä kuinka pärjäisin pitempiä aikoja ko pojan kanssa - siis nimenomaan niin, että tämä "kyläily" häntä hyödyttäisi.

Lisäksi mulla on tosiaan omat lapset ja työ, joten sekin aika lailla rajaa näitä auttamismahdollisuuksiani.

[QUOTE="vieras";28940650]Kyllä sinun velvollisuus on nyt tehdä se ilmoitus. Enkä kyselisi enää siskolta tässä vaiheessa.

Onko sinulla millainen suhde perheen isään? Voisiko häntä saada pehmittämään ajatusta avun hakemisesta?

Voisitko ehdottaa siskolle, että olla yhteydessä perheneuvolaan kun "esikoinen on niin hankala"? Hän voisi saada tukea kasvatukseen ja kun se paine vähenisi niin helpottaisi pienempienkin tilannetta.

Tämä kuulostaa pahalta, mutta jos ei ole kyseessä masennus vaan ihan uupumus, niin sitä nopeammin tilanne voi koheta. Siskon pitäisi ymmärtää, että HÄN ei ole huono vaan tilanne on todella kuormittava. Kuka tahansa väsyisi samassa tilanteessa! Itse sitä ei uupuneena kuitenkaan huomaa.[/QUOTE]

Lasten isä (siskoni puheiden mukaan) olisikin valmis laittamaan pojan johonkin laitokseen, että kuulemma sitten ois heidän elämä normaalimpaa. Mutta siskoni ei halua poikaa mihinkään muualle. Vaikkei häntä jaksakaan.

Ilmoituksen jos teen, sisko tietää kyllä kuka sen teki, vaikka tekisin nimettömänä. Ja suuttuu, ehkä vihaakin. Kun ei jaksa ymmärtää tuossa tilanteessa missä on :(

En osaa sanoa onko tuo ls-ilmo silti hyödyllinen. Ihmisillä on rankempia jaksoja elämässä ja jos heidän perheen arki on tuota älämölöä, niin ovat tottuneet siihen. Uskon, että hakevat apua sitten, jos mitta oikeasti tulee täyteen, ihan itse. Tuskin siellä mitään pahempaa tapahtuu.

Sanot siskollesi, että soittaa itse sinne sossuun/neuvolaan ja kertoo tilanteen tai sitten sinä teet sen. Saa itse valita. Lasten kannaltahan tilanne ei voi jatkua enää näin päivääkään kauempaa. Viis siitä mitä sikosi haluaa, jos ei osaa toimia lastensa parhaaksi, niin jonkun muun on se tehtävä.

voi hyvä tavaton! Ei ne sossut ensimmäisenä ota lapsia pois. Kaikkea muuta yritetään ensin. Esim. me saatiin aluksi 2 kertaa viikossa 3 tuntia kerrallaan lasten- ja kodinhoitoapua, kun kaksoset huusi yötä päivää. Parin viikon kuluttua määrä nostettiin 4 kertaa viikossa 3 tuntia kerrallaan. Esikoista eivät antaneet ottaa pois hoidosta, suosittelivat että olisi ollut kokopäiväisesti hoidossa, mutta en pitänyt kuin sen 15 pvää/kk. Lisäksi sossu hankki meille opiskelijan joka pääsi ilta-aikoihinkin auttamaan lastenhoidossa. Ja me tehtiin itse itsestämme ls-ilmoitus. Perheneuvoloista tms. ei oo mitään apua, ne vaan keskustelee ja keskustelee, mutta mitään konkreettista apua niiltä ei saa.

Sisko on tainnut ylittää jo ns. normaalin rationaalisen ajattelun rajat ja hänellä on päällä enää hengissä pysyminen. :(

Aivan ensin ottaisin yhteyttä siskon mieheen ja kysyisin häneltä, että onko hänellä mitään hajua missä tilanteessa hänen vaimonsa ja lapsensa ovat. Mikäli hän ei havahdu toimimaan, niin sitten ls -ilmoitus. Tässä siis tarkoitan miehen toiminnalla ajatteluun kykenemättömän vaimon ohittamista ja vaikeiden asioiden toteuttamista (itse hetkeksi vapaalle hoitamaan asiat, osa lapsista hoitoon, vaimo hermolomalle ja lääkitykselle, jne. jne.)

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Älä ainakaan hylkää siskoasi.Älä petä lupaustasi!Hän tukeutui sinuun,ts,luottaa sinuun.Ehkä olet ainoa johon siskosi luottaa ja siksi pyysi sinut.Hän antoi luvan jos et tee ilmoa,ja sinä menit.Joten lupaus on pidettävä!Et voi hylätä häntä nyt kun olet ainoa luottohenkilönsä!Nyt tehtäväsi on saada keskustelemalla siskosi ymmärtämään tilanteensa ja hakea apua.Ja sinä lähdet mukaan!Hänen puoleltaan tuo oli hätähuuto,ja pahin mitä voit tehdä on pettää luottamuksen,oli se kuinka oikein tai väärin tahansa.Sinä tuet häntä nyt ja yhdessä hänen luvalla haette apua,sitten kun siskosi on siihen valmis!

[QUOTE="jenni";28941085]Älä ainakaan hylkää siskoasi.Älä petä lupaustasi!Hän tukeutui sinuun,ts,luottaa sinuun.Ehkä olet ainoa johon siskosi luottaa ja siksi pyysi sinut.Hän antoi luvan jos et tee ilmoa,ja sinä menit.Joten lupaus on pidettävä!Et voi hylätä häntä nyt kun olet ainoa luottohenkilönsä!Nyt tehtäväsi on saada keskustelemalla siskosi ymmärtämään tilanteensa ja hakea apua.Ja sinä lähdet mukaan!Hänen puoleltaan tuo oli hätähuuto,ja pahin mitä voit tehdä on pettää luottamuksen,oli se kuinka oikein tai väärin tahansa.Sinä tuet häntä nyt ja yhdessä hänen luvalla haette apua,sitten kun siskosi on siihen valmis![/QUOTE]

Olen samoilla linjoilla kanssasi.

En osaa sanoa onko tuo ls-ilmo silti hyödyllinen. Ihmisillä on rankempia jaksoja elämässä ja jos heidän perheen arki on tuota älämölöä, niin ovat tottuneet siihen. Uskon, että hakevat apua sitten, jos mitta oikeasti tulee täyteen, ihan itse. Tuskin siellä mitään pahempaa tapahtuu.

no mitä pahempaa täytyy tapahtua kun tukistaminen, töniminen ja huutohaukku? Paljonko se saa satuttaa ennenkiun sinusta tarvii puuttua? Itseasiassa esim täälä tukiperhejutut menee sossun kautta ja sen että tehään ilmo.

Yhteistyössä