Vaikuttaako Kelan työttömyyspäivärahaan puolison tulot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Vaikuttaako Kelan työttömyyspäivärahaan miehen tulot. Olen ollut 11v kotona lasten kanssa ja nyt ois ilmottauduttava työttömäksi... Mietityttää paljon se on

Et voi saada peruspäivärahaa koska työssäoloehto ei täyty. Saat työmarkkinatukea johon puolison tulot vaikuttaa. Työmarkkinatuki edellyttää myös vastikkeellisuutta eli työttömän on osallistuttava työvoimatoimiston tarjoamaan koulutukseen ja haettava työtä aktiivisesti.

mikähän siinä on määrä että alkaa vaikuttaa?
just vein työmarkkinatukihakemuksen ekaa kertaa ikinä kun jäin freelancehommista pois, eksä saa liitolta jotain 1500e/kk.
Ja on siis eksä mutta olosuhteiden pakosta kirjat on samassa osoitteessa toistaiseksi.
Vitja jos tiputtaavat määrää tuon takia, kun en saa elatusmaksuja tms vielä mitään vaikka lasten kanssa asun kolmisin.

(no, onneksi kaksi viikkoa ja saikku jatkuu niin elämäni eka työttömyys on siinä :P)

Mulla on se tilanne että en oikeasti ole työkunnossa. Epäilevät jotain ms taudin kaltaista neurologista sairautta, mutta ei ole vielä diagnoosia joka kelalle kelpaa... Olin koko viime viikon sisällä Meilahdessa tutkimuksissa ja tutkimukset jatkuvat edelleen... Aiemmin olin masennus diagnoosilla sairaslomalla/kuntoutustuella, koska jostain raha on pitänyt saada ja masennus diagnoosin saa tosi helpolla. Se kelpaa kelaan.

Nyt en tahtoisi enään hakea saikkua masennuksella, koska se tuntuu niin väärältä. Syy on selvästi fyysinen. Ja tuo masennus diagnoosoi häiritsee tutkimuksia. Lääkärit heti huomioivat sen. Ja mietinkin oisko helpompaa olla työtön siihen saakka että saan sen diagnoosin. Tuskin minua kukaan töihin haluaa. Kädet siinä kunnossa etten saa edes piltti purkkia auki, enkä jaksa kävellä kuin meidä postilaatikolle. On älytön lihas heikkous.

Sori sekava selitys

Yhteistyössä