Kotihoidon tuen muutos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kahden lapsen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kahden lapsen äiti"

Vieras
Musta on käsittämätöntä, että hallitus yrittää pakkokeinoin huolehtia minun urani kehityksestä. Olen korkeasti koulutettu ja olen itse tehnyt sen päätöksen, että haluan hoitaa lapsiani kotona kunnes he täyttävät 3 vuotta. Kerkeän tämän jälkeen tehdä töitä vielä lähemmäs 40 vuotta, joten uskon, että minulla on siinä vielä ihan tarpeeksi aikaa kehittää uraani. Ystäväpiiristäni harvat ovat tehneet tämän valinnan ja he ovat laittaneet lapsensa päivähoitoon lasten ollessa vuoden ikäisiä. Se on ollut heidän vapaaehtoinen valintansa ja minä taas olen valinnut lastenhoitamisen kotona.

Onko hallitus ajatellut, mitä kaikkea säätöä tällainen muutos aiheuttaa työpaikoille. Esim. Minun 2 lastani syntyivät 2 vuoden ja 4kk:n ikäerolla. Olin ennen kuopusta kotona hoitamassa esikoistani. Jos minulla olisi ollut oikeus kodinhoidontukeen 2 vuotta, olisin mennyt töihin kun esikoiseni olisi täyttänyt 2v. Olisin kerinnyt sitten olla töissä noin 3 kuukautta ennen kuin olisin jäänyt taas äitiyslomalle. Itselläni oli kaikkia ongelmia loppuraskaudesta, joten olisin joutunut olemaan paljon sairauslomalla töistäni. Minun sijaiseni taas olisi joutunut kolmeksi kuukaudeksi pois ja todennäköisesti löytänyt jonkun uuden työn tällä välin. Työnantajani olisi sitten taas pitänyt etsiä uusi sijainen minulle uuden äitiysloman ajaksi. Veikkaan, että reilun kahden vuoden ikäero on melko yleinen, joten tällaisia tilanteita tulee olemaan paljon. Tai jos isä on sitten hoitovapaalla, niin isä on hoitovapaalla ja äiti on sitten mahdollisesti sairauslomalla täydellä palkalla. Yhteiskunta säästi minun kohdallani aika paljon, kun minä lepäsin loppuraskaudesta kotona kodinhoidon tuella enkä ollut sairauslomalla töistä..

No totean tähän vain että on se ja sama onko kyse kahdesta vai kolmesta vuodesta jos ajattelee noin kuin sinä. Kaikilla se uusi raskaus ei heti tärppää ja sinne töihin on mentävä vaikkakin sitten vain muutamaksi kuukaudeksi. Noin muutoin olen ehdottomasti sillä kannalla että lapsen on hyvä olla kotihoidossa kolme vuotiaaksi asti ja sitä pitäisi tukea paremmin.

Niin ja se unohtui sanoa, että jos olisin ollut töissä sen 3 kk, olisin laittanut esikoisen päiväkotiin enkä olisi ottanut sitä heti pois kolmen kuukauden jälkeen, kun itse jäin taas kotiin. Nyt kun olen ollut putkeen kotona, en ole laittanut esikoista päivähoitoon, vaan hoidan kahta lasta kotona. Yleensä taas ne äidit, jotka ovat välillä töissä, vievät esikoisen päivähoitoon myös äitiyslomallaan, koska lapselle on jo muodustunut siitä rutiini. Tässäkään mielessä kotihoidon tuen leikkauksella ei saavutettaisi säästöjä, vaan lisättäisiin vaan yhteiskunnan kustannuksia.

Mä taas ajattelin, että nyt kun saan vauvan ja valmistun samalla, niin jäisin kotihoidontuelle 3 -vuodeksi ja sitten lähtisin takaisin työelämään. Mutta itseasiassa taidankin sitten heti äitiys- ja vanhempainloman loputtua jäädä työttömäksi ja pariksi vuodeksi vielä kotiin. Niillähän on paljon paremmat tuetkin...

No säästä rahaa silloin kun olet töissä niin et sitten tarvitse yhteiskunnan tukia kotona ollessasi. Eihän tuo vuoden kotihoidon tuki ole kuin muutaman tonnin.

Mä taas ajattelin, että nyt kun saan vauvan ja valmistun samalla, niin jäisin kotihoidontuelle 3 -vuodeksi ja sitten lähtisin takaisin työelämään. Mutta itseasiassa taidankin sitten heti äitiys- ja vanhempainloman loputtua jäädä työttömäksi ja pariksi vuodeksi vielä kotiin. Niillähän on paljon paremmat tuetkin...

Nimenomaan, erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella, jossa töitä on vähemmän, tuen leikkaus johtaisi todennäköisesti juuri siihen, että äidit ilmoittautuisivat enemmän työttömiksi. Siinähän yhteiskunta sitten taas säästäisi..

Onnea tulevasta vauvasta, nauti vauva-ajasta, se on ainutlaatuista ja ihanaa aikaa :)!

Hienon ammatin olet hankkimassa kun voit jäädä työttömksi. Itselläni tuo ei olis mahdollista ikinä.

[QUOTE="Kahden lapsen äiti";28920425]Niin ja se unohtui sanoa, että jos olisin ollut töissä sen 3 kk, olisin laittanut esikoisen päiväkotiin enkä olisi ottanut sitä heti pois kolmen kuukauden jälkeen, kun itse jäin taas kotiin. Nyt kun olen ollut putkeen kotona, en ole laittanut esikoista päivähoitoon, vaan hoidan kahta lasta kotona. Yleensä taas ne äidit, jotka ovat välillä töissä, vievät esikoisen päivähoitoon myös äitiyslomallaan, koska lapselle on jo muodustunut siitä rutiini. Tässäkään mielessä kotihoidon tuen leikkauksella ei saavutettaisi säästöjä, vaan lisättäisiin vaan yhteiskunnan kustannuksia.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä olisit tehnyt noin? Siis jättänyt 2v:n virikehoitoon jos muuten olet halukas hoitamaan häntä kotona pidempään, mahdollisesti jopa eskariin asti? Ei ihan kaikessa sentään kannata mennä aivan aivottomana jonkun tilaisuuden mukaan.

Jos itse olisin tuossa tilanteessa ollut, siis lapsille ikäeroa tuo 2v3kk ja haluaisin hoitaa molempia kotona & raskauden loppu vaikeaa niin yrittäisin ainakin järjestää niin että saisin pitää nuo pari kuukautta palkatonta ennen seuraavan äitiysloman alkua. Voisi sopia hyvin työnantajalle ja sijaiselle.

Jos olisi pakko palata töihin mutta joutuisin olemaan paljon sairaslomilla, kuitenkin kyeten hoitamaan lasta kotona niin en ottaisi koko päivähoitopaikkaa vaan järjestäisin lapsen hoidon muuten niille harvoille päiville kun sille on tarvetta. Jos ei onnistu niin ottaisin sen päivähoitopaikan ja irtisanoisin sen taas jäädessäni kotiin.

[QUOTE="vieras";28920437]No säästä rahaa silloin kun olet töissä niin et sitten tarvitse yhteiskunnan tukia kotona ollessasi. Eihän tuo vuoden kotihoidon tuki ole kuin muutaman tonnin.[/QUOTE]

Millähän perusteella voi sitten olla vuoden pois töistä?

Pakkokeinoin? Millä pakolla? Jos kerran olet korkeasti koulutettu menestyjä, toki voit olla kotona vaikka neljä vuotta säästöjen ja ehkä lainan turvin.

Jännä että joku mieltää "pakottamiseksi" sen, ettei verovaroin kustanneta kotona oloa. Nyyh, valtio pakottaa mut töihin kun ei maksa palkkaa kotio!

[QUOTE="vieras";28920495]Millähän perusteella voi sitten olla vuoden pois töistä?[/QUOTE]

Hoitovapaa ja kotihoidontuki ovat kaksi eri asiaa. Hoitovapaasta puhutaan työehtosopimuksessa ja se sovitaan työnantajan kanssa. Hoitovapaata saa pitää yleensä kahteen otteeseen siihen asti kun lapsi täyttää 3-vuotta (useamminkin jos työntantajalle sopii).
Se, että kotihoidontukea maksettaisiin vaan 2 vuotiaaksi ei edelleenkään estä sitä, että hoitovapaata saa pitää sinne 3-vuotiaaksi asti.

Eli nou hätä, jos vaan ehtii säästää ennen kotiin jäämistä :)

[QUOTE="Siis";28920503]Pakkokeinoin? Millä pakolla? Jos kerran olet korkeasti koulutettu menestyjä, toki voit olla kotona vaikka neljä vuotta säästöjen ja ehkä lainan turvin.

Jännä että joku mieltää "pakottamiseksi" sen, ettei verovaroin kustanneta kotona oloa. Nyyh, valtio pakottaa mut töihin kun ei maksa palkkaa kotio![/QUOTE]

En valitettavasti voi olla kotona neljää vuotta, jos haluan pitää työpaikkani. Jos lainsäädäntöä ei muuteta, vaan ainoastaan tuen kestoaikaa, niin tällöin minulla olisi oikeus olla kotona siihen saakka, kun lapsi täyttää kolme, mutta saisin yhteiskunnan tukia siihen saakka, kunnes lapsi täyttäisi kaksi vuotta. Ja täytyy sanoa, että se kotihoidon tuki ei kata kulujani kotona ollessani, kyse on asiassa nyt siitä, mikä olisi yhteiskunnalle taloudellisinta :).

[QUOTE="Siis";28920503]Pakkokeinoin? Millä pakolla? Jos kerran olet korkeasti koulutettu menestyjä, toki voit olla kotona vaikka neljä vuotta säästöjen ja ehkä lainan turvin.

Jännä että joku mieltää "pakottamiseksi" sen, ettei verovaroin kustanneta kotona oloa. Nyyh, valtio pakottaa mut töihin kun ei maksa palkkaa kotio![/QUOTE]

Miten sitä neljä vuotta ollaan kotona töistä noin vaan? Niin, että työnantajan puolesta sulla olisi vielä se työ olemassa. Jos palkasta lähtee enemmän veroa pois, mitä saa kotihoidontukea (mistä lhätee myös vero), niin eiks se olis valtiolle parempi?

[QUOTE="vieras";28920437]No säästä rahaa silloin kun olet töissä niin et sitten tarvitse yhteiskunnan tukia kotona ollessasi. Eihän tuo vuoden kotihoidon tuki ole kuin muutaman tonnin.[/QUOTE]

Ei meidän perheellä ainakaan ole siitä kysymys. Jos on vakituinen työpaikka, niin sinne täytyy palata viimeistään, kun hoitovapaa loppuu. Ja sehän loppuu viimeistään silloin, kun kotihoidontukea ei enää makseta. Tällä hetkellä siis silloin, kun lapsi täyttää 3.

Osaatko sanoa, voisinko minä jäädä pidemmäksi aikaa kotiin menettämättä kuitenkaan vakituista työtäni? Itse en ainakaan keksi, millä verukkeella voisin jatkaa kotonaoloa pidempään kuin tuon 3 vuotta. Lapsilukukin jää tähän viiteen, joten uusi raskaus ei ole vastaus kysymykseen. Tämä siis ihan teoreettista pohdintaa...

Ei meidän perheellä ainakaan ole siitä kysymys. Jos on vakituinen työpaikka, niin sinne täytyy palata viimeistään, kun hoitovapaa loppuu. Ja sehän loppuu viimeistään silloin, kun kotihoidontukea ei enää makseta. Tällä hetkellä siis silloin, kun lapsi täyttää 3.

Osaatko sanoa, voisinko minä jäädä pidemmäksi aikaa kotiin menettämättä kuitenkaan vakituista työtäni? Itse en ainakaan keksi, millä verukkeella voisin jatkaa kotonaoloa pidempään kuin tuon 3 vuotta. Lapsilukukin jää tähän viiteen, joten uusi raskaus ei ole vastaus kysymykseen. Tämä siis ihan teoreettista pohdintaa...

Vaikka kotihoidontuen maksuaika muutettaisiin vuotta lyhyemmäksi, eli siihen asti, kun lapsi täyttää 2v niin tuskin hoitovapaan kestoa lähdettäisiin muuttamaan - eli kotihoidontuki (rahallinen korvaus) ja hoitovapaa (sopimus vapaasta työnantajan kanssa) ovat kaksi eri asiaa. Työnantajaa ei kiinnosta, että oletko hakenut kotihoidontukea eli rahaa sille hoitovapaan ajalle. Riittää, että hoitovapaasta on sovittu etkä sinä ole työnantajan palkkalistalla. Samoin työnantajalle on yksi hailee se, että saatko sinä kotihoidontukea silloin, kun olet töissä. Eli ne eivät kumoa toisiaan :)

Eli ei hätää, vaikka kotihoidontukiaika lyhenisi. Lapsia saisi silti hoitaa 3-vuotiaaksi asti, - jos on varaa.
Ja se rahakysymys on sitten taas jo eri asia.
Käytännössä reilu 4000euroa. Eli jos tilannetta ennakoi ja säästää 4000euroa ennen kotiin jäämistä voi itselleen maksaa sen viimeisen vuoden kotihoidontuet sitten säästörahoista. :)

Hoitovapaa ja kotihoidontuki ovat kaksi eri asiaa. Hoitovapaasta puhutaan työehtosopimuksessa ja se sovitaan työnantajan kanssa. Hoitovapaata saa pitää yleensä kahteen otteeseen siihen asti kun lapsi täyttää 3-vuotta (useamminkin jos työntantajalle sopii).
Se, että kotihoidontukea maksettaisiin vaan 2 vuotiaaksi ei edelleenkään estä sitä, että hoitovapaata saa pitää sinne 3-vuotiaaksi asti.

Eli nou hätä, jos vaan ehtii säästää ennen kotiin jäämistä :)

Sepä se, itse haluaisin, että kaikilla olisi varallisuudesta riippumatta yhtäläiset mahdollisuudet (niin halutessaan) hoitaa alle 3-vuotiaita lapsia kotona. Kuten sanottu, kotihoidon tuki ei kata kaikkia kuluja (eikä niin pidä mielestäni ollakaan), mutta kyse on yhteiskunnallisesta signaalista ja toisaalta yhteiskunnan talouden säästöistä myös. On järjetöntä tehdä tässä talouden tilanteessa päätöksiä, jotka vain lisäisivät kustannuksia.

[QUOTE="Kahden lapsen äiti";28920589]Sepä se, itse haluaisin, että kaikilla olisi varallisuudesta riippumatta yhtäläiset mahdollisuudet (niin halutessaan) hoitaa alle 3-vuotiaita lapsia kotona. Kuten sanottu, kotihoidon tuki ei kata kaikkia kuluja (eikä niin pidä mielestäni ollakaan), mutta kyse on yhteiskunnallisesta signaalista ja toisaalta yhteiskunnan talouden säästöistä myös. On järjetöntä tehdä tässä talouden tilanteessa päätöksiä, jotka vain lisäisivät kustannuksia.[/QUOTE]

Niinpä. Minäkin haluaisin, että kaikilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet elämässä. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, ettei niin vain ole eikä koskaan tule olemaan.
Ja ehkä se on hyvä niin.

On elettävä tilanteen mukaan ja tehtävä aina parhaansa. Toisille kelpaa vähempi ja toiset vaatii enemmän. Tärkeintä kai kaikesta on se, että tekee parhaansa niillä resursseilla mitä itseltä löytyy eikä unohda rakastaa sitä lasta, puolisoa, perhettä, vaikka sitten joutuisikin vuotta aikaisemmin viemään sen lapsen hoitoon taloudellisen tilanteen vuoksi.

Muutos ei aina ole pahasta, vaikka se usein vaikealta tuntuukin niellä.

Vaikka kotihoidontuen maksuaika muutettaisiin vuotta lyhyemmäksi, eli siihen asti, kun lapsi täyttää 2v niin tuskin hoitovapaan kestoa lähdettäisiin muuttamaan - eli kotihoidontuki (rahallinen korvaus) ja hoitovapaa (sopimus vapaasta työnantajan kanssa) ovat kaksi eri asiaa. Työnantajaa ei kiinnosta, että oletko hakenut kotihoidontukea eli rahaa sille hoitovapaan ajalle. Riittää, että hoitovapaasta on sovittu etkä sinä ole työnantajan palkkalistalla. Samoin työnantajalle on yksi hailee se, että saatko sinä kotihoidontukea silloin, kun olet töissä. Eli ne eivät kumoa toisiaan :)

Eli ei hätää, vaikka kotihoidontukiaika lyhenisi. Lapsia saisi silti hoitaa 3-vuotiaaksi asti, - jos on varaa.
Ja se rahakysymys on sitten taas jo eri asia.
Käytännössä reilu 4000euroa. Eli jos tilannetta ennakoi ja säästää 4000euroa ennen kotiin jäämistä voi itselleen maksaa sen viimeisen vuoden kotihoidontuet sitten säästörahoista. :)

Ok, jos asia on noin. Onko tästä ihan virallisesti mainittu jossain. Itse pitäisin kuitenkin todennäköisempänä, että ainakin jossain vaiheessa myös hoitovapaa lyhenisi. Lakisääteiset vapaat ja tuet kun yleensä kulkevat käsikädessä.

Mun mielestä kotihoidontukea ja sossun toimeentulotukea ei tulisi maksaa yhtä aikaa. Koska tämähän on huutava vääryys. Ei kannusta yhtään työn tekoon! Työttömyystukea ja sossun toimeentulotukea sen sijaan voisi maksaa yhtä aikaa.

Nyt jotkut ihmiset ovat tarkoituksella kotihoidontuella jopa 5-10 vuotta, lapsia tehtaillaan eikä mennä takaisin vakipaikkaan eikä yritetä edes hakea töitä. Ja samaan aikaan valitetaan ettei ole rahaa ja ollaan sossun asiakkaita. Ja sitten olisi se työpaikka ja saumat palata sinne, mutta ennemmin nostellaan sossusta rahaa.

Tiedän yhden pariskunnan jossa toinen on lomautettu hänen omasta tahdostaan ja toinen irtisanonut itsensä. Ovat maksaneet säästöillään omakotitalon pois ja reissaavat siellä täällä. Samaan aikaan nostetaan kotihoidontukea, hoitolisää ja jopa ASUMISLISÄÄ. Aika vääryys sekin, että ollaan omaehtoisesti pois työelämästä ja sitten nostetaan tukia.

Ok, jos asia on noin. Onko tästä ihan virallisesti mainittu jossain. Itse pitäisin kuitenkin todennäköisempänä, että ainakin jossain vaiheessa myös hoitovapaa lyhenisi. Lakisääteiset vapaat ja tuet kun yleensä kulkevat käsikädessä.

Kotihoidontuki ja hoitovapaa ovat tänäpäivänkin kaksi eri asiaa. Eli sinun ei tarvitse kelasta hakea kotihoidontukea voidaksesi olla töistä hoitovapaalla.

Asiasta löytyy hieman lisää kelan sivuilta ja Kotihoidon tuki - kela.fi

Ja sitten täältä mol.fi

Mikäli työsopimuslakia lähdetään muuttamaan myös (tästä ei mielestäni ole ollut puhetta vaan siitä rahasta), niin sitten asia saattaa muuttua.

Kotihoidontuki ja hoitovapaa ovat tänäpäivänkin kaksi eri asiaa. Eli sinun ei tarvitse kelasta hakea kotihoidontukea voidaksesi olla töistä hoitovapaalla.

Asiasta löytyy hieman lisää kelan sivuilta ja Kotihoidon tuki - kela.fi

Ja sitten täältä mol.fi

Mikäli työsopimuslakia lähdetään muuttamaan myös (tästä ei mielestäni ole ollut puhetta vaan siitä rahasta), niin sitten asia saattaa muuttua.

Kyllä ymmärrän sen, että ovat kaksi eri asiaa. Mitään tukea ei ole pakko hakea. Mainitsin vain, että yleensä lakisääteiset vapaat ja tuet kulkevat käsi kädessä. Onkohan olemassa sitten jotain lakisääteistä vapaata, josta maksetaan vain osalta ajalta tukea?

Jos hoitovapaalla voisi jatkossakin olla pidempään ja olet siitä täysin varma, niin siitä täytyy olla jossain mustaa valkoisella. Kyllähän kaikki faktana sanotut asiat täytyy perustua johonkin muuhunkin, kuin omiin päätelmiin.

Työnantajan näkökulmasta olisi nimittäin viisasta lyhentää hoitovapaankin kestoa, kun kerran äidit halutaan nopeammin takaisin työelämään.

Kotihoidontuki on korvaus siitä, että lapsi hoidetaan kotona. Eli lapset pitäisi ilmaiseksi hoitaa kotona tästä lähin? miksi päivähoito sitten on myös puoli-ilmaista? päivähoitoon ne maksut, mitä se hoito todellisuudessa maksaakin!

Yhteistyössä