Kenellä mies on jäänyt hoitovapaalle (äidin) vanhempainloma päätyttyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras
Olen ollut esikoisen kanssa kotona nyt kaksi vuotta. Kakkosen laskettuun aikaan on reilu kuukausi, eli vuoden 2010 marraskuun alussa päättyisi minun vanhempainloma. Haluan kuopukselle samat lähtökohdat elämään mitä esikoiselle, eli hänen tulisi myös saada olla kotona ainakin kaksi ensimmäistä vuottaan. Toisaalta taas tunnen kuinka pääni alkaa vähitellen hajota täällä kotona oloon. Ahdostaa pelkkä ajatuskin olla kotona vielä seuraavat 2 - 3 vuotta!

Olen nyt alkanut ehdotella miehelleni, että mitä hän tuumisi hoitovapaalle jäämisestä, kun kuopus olisi vuoden ikäinen. Hän ei ole suoraan tyrmännyt ajatusta, vaan on luvannut miettiä sitä. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta järjestelystä?

Ei ihan vielä kokemusta, mutta meillä mies jää tammikuussa kolmeksi kuukaudeksi hoitovapaalle kun minä menen töihin. Minä jään uudelleen äitiyslomalle tuon kolmen kuukauden jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja meiju:
Ei ihan vielä kokemusta, mutta meillä mies jää tammikuussa kolmeksi kuukaudeksi hoitovapaalle kun minä menen töihin. Minä jään uudelleen äitiyslomalle tuon kolmen kuukauden jälkeen.

Millä mielellä mies on kotiin jäämisestä? Ja saako kysyä, että miksi niin lyhyt aika?

Meillä mies piti suurinpiirtein puolet vanhempainvapaasta. Ihan oma-alotteisesti oli jäämässä kotiin ja tykkäsi olla lapsen kanssa kotona. Hoitovapaastakin puhuttiin, mutta oli muista syistä kotona siihen saakka kun lapsi oli vuoden. Eikä ratkaisu tunnu kaduttavan häntä millään lailla.

Meillä mies jäi kotiin pojan kanssa, kun poika oli 9kk ja minun vanhempainvapaani päättyi. Ratkaisu oli meille sinällään helppo, koska miehen työ oli silloin pääasiassa keikkaluontoista ja minulla sen sijaan vakituinen työ. Mies oli pojan kanssa 7kk, sitten meillä meni koko paletti uusiksi eli hän opiskeli opintonsa loppuun viime kevään aikana ja minä olin töissä, sumplimme pojan hoidon niin, ettei tarvinnut hoitoon viedä kuin vähän pidempiä jaksoja välillä mummolassa. Mies valmistui ja sai vakityön, joten minä vuorostani jäin kotiin oltuani vuoden töissä. Tämä siis ihan siksi, että halusin olla vähän pidempään kotona, mieskin viihtyi kyllä hyvin pojan kanssa.

Eikai siinä sen kummempaa ole kuin siinä että mies on vanhempainvapaalla. Taloudellinen puoli usein vain tulee vastaan. usein mies tienaa enemmän kuin vaimo tai mies ei halua tulla niin pienellä rahalla toimeen ja olla vaimon elätettävänä. Meillä mies oli vanhempainvapaalla useamman kuukauden ja aikoo jäädä toisenkin lapsen kanssa kotiin pitämään vanhempainvapaata. Mutta meille tuo miehen kotihoidontuella oleminen ei onnistuisi taloudellisen tilanteen takia. miehellä kuitenkin isommat tulot kuin minulla.

Meidän tulot on niin eri maailmasta, ettei ole varaa miehen jäädä hoitovapaille.

Koska vanhempainraha on ansiosidonnainen, on mies pitänyt tokan kanssa sen vanhempainvapaan osuuden, samoin toimitaan nyt neljännen kanssa.

Eli tokan jälkeen lähdin itse töihin vauvan ollessa n.3kk, samoin tulen tekemään kun neljäs syntyy.

Ihan hyvin mies on pärjännyt. Tokikaan mä en myöskään ole noina aikoina puuttunut siihen, että lapsilla on sukkahousut sekä väärin-, että nurinpäin, ja päivän ruuankin saattaa silloin tällöin hoitaa pizzataksi. Niillä on kuitenkin ollut lämmin ja vatsat pullollaan :D

Onnistuu se kun antaa onnistua ja antaa tilaisuuden, meillä ainakin.

Yhteistyössä