Mikä siinä Älvärissä nyt on niiiin kauheaa ja laadutonta ja surkeaa?

  • Viestiketjun aloittaja kertokaa asiantuntijat
  • Ensimmäinen viesti
Tavallaan tämä ei liity älväreihin, mutta tavallaan taas liittyy. Appivanhempien mökillä tehtiin saunan lattiaremontti (rossipohja, jonka päällä muovimatto). Oletuksena oli, että saunan lattia on läpimätä 20 vuoden jälkeen, mutta maton alta löytyikin tuoreelta tuoksuva puu, joka oli hyvässä kunnossa. Joten mä kyllä uskon tuohon muovimaton vedenpitävyyteen rossipohjankin kanssa.
Tietysti muovi pitää vettä, mikäli se muovi ja etenkin saumat pysyvät ehjinä. Ja eihän se muovi rikkoudu, mikäli siihen ei kohdistu esim. kovaa iskua tms., mutta niitä saumoja pitää kyllä muistaa tarkkailla. Myös laatoitetuissa pesutiloissa pitää muistaa tsekata silikonisaumat säännöllisesti.

Kuten olen jo aiemminkin tässä ketjussa kirjoittanut, että älväri on ihan hyvä tuote sille, joka ymmärtää mitä on ostamassa. En ole koskaan ollut älvärikauppiaan kanssa puheissa, joten en tiedä millaisilla argumenteilla sitä myydään. Mikäli siellä kerrotaan rehellisesti, että kyseessä on lähinnä hinnallaan kilpaileva tuote, niin minun mielestäni se on ihan ok. Jos taas annetaan ymmärtää, että kyseessä on ihan samanlainen tuote kuin muidenkin valmistajien talot, mutta hinta nyt vaan on jostain salaisuudeksi jäävästä syystä onnistuttu painamaan merkittävästi muita alemmaksi, niin homma ei ole minun mielestäni ihan ok.

Kuulin kyllä kautta rantain, että jollekin älvärin ostoa harkinneelle ja sen ilmanvaihtotekniikkaa vanhentuneeksi arvostelleelle myyjä oli täräyttänyt, että taloissa on ilmanvaihto lähinnä sitä varten, että rakennusmääräykset moisen vaativat...
 
"Marko"
Kannattaa ottaa huomioon myös se, että rakennusvirheitä sattuu kaikille. Vaikka suunnittelisit talon itse ja palkkaisit maan parhaat timpurit asialle, niin virheiden mahdollisuus on aina olemassa. Me olemme vain ihmisiä.
Me teemme talon itse, sillä tontti on niin haastava. Mikään valmistalo, joka meitä miellytti, ei sopinut tontille.
Suhteessa talojen määrään, älvarista reklamoidaan kaikkein eniten. Tottakai jokaisesta talovamistajasta aina joku joutuu reklamoimaan. Sehän on ihan mahdotonta, jos firma on myynyt vaikkapa 100 taloa ja kaikki olisivat täydellisesti onnistuneita.
Esim. kannustaloilla, sievitaloilla, finnlamellilla jne reklamaatiot ovat luokkaa "kuistin pilarissa naarmu" "ovessa naarmu. Vaadimme uuden oven" "tapetti huonosti liisteröity" tms.. Nuo hoituu vaihtamalla oven, maalamalla seinän, naulaamalla listan takaisin kiinni.

Älvsbytalojen ongelmat ovat sitä luokkaa, että moniakaan ongelmia ei edes korjata.
 
Mikä muuten älvärin ilmanvaihdossa on huonoa? Meillä se ainakin toimii mun mielestä hyvin.
Sekin on tässä ketjussa mainittu jo useampaan kertaan...

Älvärissä ilmanvaihtona toimii pelkkä poisto ja korvausilma kiskaistaan raakana ja suodattamattomana sisään ikkunoiden yläpuolella olevista räppänöistä. Kaikissa muissa taloissa on ollut jo viimeistään 90-luvulta asti koneellinen poisto- ja tuloilma, eli myös tuloilma tulee sisään koneellisesti, esilämmitettynä ja suodatettuna.
 
Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28915948:
Sekin on tässä ketjussa mainittu jo useampaan kertaan...

Älvärissä ilmanvaihtona toimii pelkkä poisto ja korvausilma kiskaistaan raakana ja suodattamattomana sisään ikkunoiden yläpuolella olevista räppänöistä. Kaikissa muissa taloissa on ollut jo viimeistään 90-luvulta asti koneellinen poisto- ja tuloilma, eli myös tuloilma tulee sisään koneellisesti, esilämmitettynä ja suodatettuna.
Onhan noissa suodattimet... Ja ilmanpoisto on kyllä koneellinen. En oo nähnyt mitenkään ongelmana tätä systeemiä, musta se on ihan toimiva.
 
Onhan noissa suodattimet... Ja ilmanpoisto on kyllä koneellinen. En oo nähnyt mitenkään ongelmana tätä systeemiä, musta se on ihan toimiva.
Heh, suodattimena toimii sellainen räppänän sisässä oleva kangas. :)

Pakkohan sen poiston on olla koneellinen (koska rakennusmääräykset näin vaativat), mutta muissa taloissa sama kone hoitaa myös tuloilman ja sen esilämmityksen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28916019:
Heh, suodattimena toimii sellainen räppänän sisässä oleva kangas. :)

Pakkohan sen poiston on olla koneellinen (koska rakennusmääräykset näin vaativat), mutta muissa taloissa sama kone hoitaa myös tuloilman ja sen esilämmityksen.
..ottamalla poistoilmassa olevan energian talteen...
 
Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28916019:
Heh, suodattimena toimii sellainen räppänän sisässä oleva kangas. :)

Pakkohan sen poiston on olla koneellinen (koska rakennusmääräykset näin vaativat), mutta muissa taloissa sama kone hoitaa myös tuloilman ja sen esilämmityksen.
Mä katoin just eikä se oo mikään kangas vaan ihan semmonen suodatin, saman näköinen suodatin, mitä oon laittanut monessa taloyhtiöissä ilmastointilaitteisiin. Vaihtaahan noita tietty täytyy.
 
pohjois-pohjanmaa
Oikeasti älytöntä, että tietoa aletaan etsiä sen jälkeen, kun talo on jo pystyssä. Kyllä näihin pitäisi paneutua jo ennen kun mietitään mikä talopaketti otetaan. Luulin, etten tiedä rakentamisesta mitään, mutta nyt peyoten kohdalla mietin että miten kukaan talon teetättänyt on noin pihalla?!
 
Peyote
Oikeasti älytöntä, että tietoa aletaan etsiä sen jälkeen, kun talo on jo pystyssä. Kyllä näihin pitäisi paneutua jo ennen kun mietitään mikä talopaketti otetaan. Luulin, etten tiedä rakentamisesta mitään, mutta nyt peyoten kohdalla mietin että miten kukaan talon teetättänyt on noin pihalla?!
Miten mä nyt olen pihalla? En jaksa väittää, vaan kyselen. Väittäkää te muut.
 
"Vakkari harmaana"
Mun miehen kaveri on älvbytaloilla töissä (ollut jo ainakin 10v) ja he itse rakennuttavat nyt valmistaloa, mutta se ei ole älvsbytalo. Kertooko jotakin, jos edes työntekijät eivät itselleen älvaria halua?
 
Heidi.
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28915887:
Tietysti muovi pitää vettä, mikäli se muovi ja etenkin saumat pysyvät ehjinä. Ja eihän se muovi rikkoudu, mikäli siihen ei kohdistu esim. kovaa iskua tms., mutta niitä saumoja pitää kyllä muistaa tarkkailla. Myös laatoitetuissa pesutiloissa pitää muistaa tsekata silikonisaumat säännöllisesti.

Kuten olen jo aiemminkin tässä ketjussa kirjoittanut, että älväri on ihan hyvä tuote sille, joka ymmärtää mitä on ostamassa. En ole koskaan ollut älvärikauppiaan kanssa puheissa, joten en tiedä millaisilla argumenteilla sitä myydään. Mikäli siellä kerrotaan rehellisesti, että kyseessä on lähinnä hinnallaan kilpaileva tuote, niin minun mielestäni se on ihan ok. Jos taas annetaan ymmärtää, että kyseessä on ihan samanlainen tuote kuin muidenkin valmistajien talot, mutta hinta nyt vaan on jostain salaisuudeksi jäävästä syystä onnistuttu painamaan merkittävästi muita alemmaksi, niin homma ei ole minun mielestäni ihan ok.

Kuulin kyllä kautta rantain, että jollekin älvärin ostoa harkinneelle ja sen ilmanvaihtotekniikkaa vanhentuneeksi arvostelleelle myyjä oli täräyttänyt, että taloissa on ilmanvaihto lähinnä sitä varten, että rakennusmääräykset moisen vaativat...
Jep. Tiedän myös, että ostajat olivat älvarin edustajalle puntaroineet kahden talon vaihtoehtoja. Vaihtoehtona oli 103m2 tiilivuorattu -84 rakennettu talo tai uusi älvsby. Älvarin edustaja oli sanonut, ettei heidän tarkoituksenaan ole edes kilpailla tuon toisen talon kanssa ja vedonnut heidän halpaan hintaan.
Vuoden 2012 talo ei edes yritä kilpailla vuonna -84 rakennetun talon kanssa?! Huh huh...
 
"Hexa"
Vuonna -1999 kun aloimme etsiä ensimmäistä omakotitaloamme, Älvsbyn talomallit olivat samoja, mitä ovat vielä tänäkin päivänä? MIkään ei ole muuttunut. Nyt kun nuoriso on muuttanut pois kotoa ja me haluamme pienemmän talon, älvari oli yksi vaihtoehto. Kaikki oli edelleen samaa, mitä vuonna -99. Ainiin, yksi muutos! Lattialistat ovat nykyään puiset.
 
Peyote
[QUOTE="Hexa";28916154]Vuonna -1999 kun aloimme etsiä ensimmäistä omakotitaloamme, Älvsbyn talomallit olivat samoja, mitä ovat vielä tänäkin päivänä? MIkään ei ole muuttunut. Nyt kun nuoriso on muuttanut pois kotoa ja me haluamme pienemmän talon, älvari oli yksi vaihtoehto. Kaikki oli edelleen samaa, mitä vuonna -99. Ainiin, yksi muutos! Lattialistat ovat nykyään puiset.[/QUOTE]

On myös uudenlaiset portaat nykyisin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28915948:
Sekin on tässä ketjussa mainittu jo useampaan kertaan...

Älvärissä ilmanvaihtona toimii pelkkä poisto ja korvausilma kiskaistaan raakana ja suodattamattomana sisään ikkunoiden yläpuolella olevista räppänöistä. Kaikissa muissa taloissa on ollut jo viimeistään 90-luvulta asti koneellinen poisto- ja tuloilma, eli myös tuloilma tulee sisään koneellisesti, esilämmitettynä ja suodatettuna.
Paitsi kaikissa tänä vielä vuonna rakennetuissa kerrostaloissa ja vähän arvokkaimmissa kivitaloissa joissa ilmanvahto toimii kuten älvärissä. Eli ilma sisään ikkunoiden yläpuolelta ja ulos koneellisella poistolla ja lämmön talteenotolla.

Vain sentinvenyttäjän passiivihometalossa on esilämmitetty tuloilma.
 

Yhteistyössä