Kaveri seuraksi reissulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 13-vuotiaiden kaksosten äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

13-vuotiaiden kaksosten äiti

Vieras
Kuinka yleistä noin yleisesti on se, että lapselle pyydetään kaveria reissuseuraksi mukaan mökille/muille lomareissuille? Omassa perheessä tarvetta sellaiselle ei ole ollut, mutta nyt kysyi poika, että voiko lähteä kaverin perheen kanssa viikonlopuksi taas mökille (ollut siellä 3 kertaa tänä kesänä, lisäksi oli toisen kaverin perheen kanssa viikon Vuokatissa heinäkuussa) ja toinen poika on ollut tänä kesänä Powerparkissa kaverin perheen kanssa ja mummolareissulla kerran. Mukavaahan se on, että pääsee reissaamaan, mutta jotenkin itsellä on sellainen olo että taasko, vastavuoroisuutta kun on aika vaikea järjestää (jos toinen saa ottaa kaverin mukaan reissulle, niin toinen jää "yksin" ja kummallekin ei kaveria autoon mahdu ja jotenkin tuntuu hölmöltä pyytää kavereita mukaan, kun ei ole "tarve". Onko ok vaan laskea mukaan, poika kun olisi itse innoissaan taas lähdössä, viihtyy hyvin siellä.

Jos haluat olla vastavuoroinen, vuorottelette poikien kavereita. Ensin toisen kaveri, sitten toisen. Tai jos et tätä halua, niin ota asia ainakin puheeksi kavereiden vanhempien kanssa jos siltä tuntuu ja tarjoa vastineeksi vaikka yökyläilyä teillä tai jotain.

Minä olin nuorempana kavereiden mökeillä ja mummoloissa, ja kavereita meidän mökillä, huvipuistossa ja mummoloissa. Kivaa oli :)

Jos haluat olla vastavuoroinen, vuorottelette poikien kavereita. Ensin toisen kaveri, sitten toisen. Tai jos et tätä halua, niin ota asia ainakin puheeksi kavereiden vanhempien kanssa jos siltä tuntuu ja tarjoa vastineeksi vaikka yökyläilyä teillä tai jotain.

Minä olin nuorempana kavereiden mökeillä ja mummoloissa, ja kavereita meidän mökillä, huvipuistossa ja mummoloissa. Kivaa oli :)

No yökylässä meillä on kavereita jatkuvasti! Mutta tuolla kavereitten vuorottelemisella mukana reissuilla hankaloitettaisiin omaa reissua (joutuisi viihdyttämään yksin jäänyttä) ja oma mukavuudenhalu sotii sitä vastaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28890511:
anna mennä vaan, jos se on sille toiselle perheelle ok. ja kuitenkin itse kustannat lapsesi reissun kaikin puolin

No ei ole kukaan ottanut ikinä mitään maksua meidän lasten matkoista tai majoituksista, aina on vain sanoneet että hyvin mahtuu mukaan ja siinä samassa menee. Ruokarahaa olen laittanut aina mukaan + tietty omat käyttörahat pääsylippuihin jne. Mummolareissulta ruokarahatkin palautui takasin...

No yökylässä meillä on kavereita jatkuvasti! Mutta tuolla kavereitten vuorottelemisella mukana reissuilla hankaloitettaisiin omaa reissua (joutuisi viihdyttämään yksin jäänyttä) ja oma mukavuudenhalu sotii sitä vastaan :)

Miksi yksinjäänyttä pitää viihdyttää, eikö tuon ikäinen jo osaa keksiä itselleen tekemistä? Eikö kaksosilla ole yhteisiä kavereita ollenkaan?

Päästäisin mutta varmaan keskustelisin niiden kavereiden vanhempien kanssa siitä että itsellä ei mahdollisuutta vastavuoroisuuteen samassa mittakaavassa. Luulen että jos jatkuvasti pyydetään mukaan niin sen kaveriperheen loma vaan sujuu paremmin kun lapsella kaveri mukana eikä tarvi erikseen sitä ohjelmaa keksiä.

Miksi yksinjäänyttä pitää viihdyttää, eikö tuon ikäinen jo osaa keksiä itselleen tekemistä? Eikö kaksosilla ole yhteisiä kavereita ollenkaan?

No on joitakin yhteisiäkin kavereita, mutta nimenomaan nämä reissuille pyytelevät kaverit ovat aina jommankumman omia (pojat ovat eri luokilla ja eri harrastuksissa ja aika paljon kavereita tullut sieltä kautta), joiden luona ei toinen ole ikinä käynyt jne. Mutta onhan se selvä, että jos ollaan jossain reissun päällä , on sillä yksin jäävällä tylsää, jos ei ole kaveria jonka kanssa jutella ja kierrellä ja käydä pelaamassa jotain tai mitä vain. Tämän takia ne kavereiden vanhemmatkin varmasti sitä kaveria mukaansa sille omalleen pyytävät. Ja tuntuu hassulta oman lapsen viihtymisen kustannuksella pyytää mukaan kolmatta osapuolta omalle reissulle, kun pojat mainiosti viihtyvät reissuilla keskenään ja onhan se kiva olla ihan omankin perheen kesken välillä.

[QUOTE="vieras";28890550]Päästäisin mutta varmaan keskustelisin niiden kavereiden vanhempien kanssa siitä että itsellä ei mahdollisuutta vastavuoroisuuteen samassa mittakaavassa. Luulen että jos jatkuvasti pyydetään mukaan niin sen kaveriperheen loma vaan sujuu paremmin kun lapsella kaveri mukana eikä tarvi erikseen sitä ohjelmaa keksiä.[/QUOTE]

Täytyy varmaan jutella joo.

Meillä on aika monesti pyydetty kaveria mukaan reissuun tuolle isommalle (10 vuotias) juurikin sen takia, että viihtyy paremmin, on tekemistä ja seuraa. Enkä kyllä ikinä ole ajatellut, että mukana olevan kaverin täytyisi pyytää meidän tyttöä mukaan heidän reissuilleen, eli en usko että sellaista vastavuoroisuutta ainakaan kaikki edes odottaa, ja vielä vähemmän kun tietää että teillä on sitä matkaseuraa omasta takaa! Eli laske vaan poikasi mukaan, jos haluaa mennä, luultavasti siitä on vain hyötyä isäntäperheelle.

Ei kai kukaan OIKEASTI ottaisi tuollaisessa tilanteessa toiselle kaveria mukaan, ellei sitten olisi kyseessä yhteinen kaveri ja tekemiset sujuisivat kolmisteen. Mutta ap:n tapauksessa nämä mukaankutsujat varmaan pääsevät helpommalla, jos kaveri on mukana eikä silloin minusta tarvitse mitään vastapalvelusta tehdä.

Meillä on myös kaksoset ja lisäksi kolmas lapsi. Toista kaksosista on pyydetty jonkun kerran mökille tai kylpylälomalle mukaan perheen oman lapsen seuraksi. Itse en ole ajatellut, että pitäisi olla jotenkin vastavuoroinen reissujen suhteen, koska tiukkaa tekee, että omallakaan porukalla mahdutaan autoon. Voin hyvin kuvitella, että joku kylpylä- tai mökkireissu voi olla aika tylsä, jos ei ole kaveria mukana vaan joutuu olemaan kolmistaan vanhempien kanssa.

Yhteistyössä