tyttö oppi sitten tarhassa ruokarukouksen

ynwa
[QUOTE="vieras";28858315]En nyt kyllä ymmärrä mitä säälittävää on olla suurin uskontokunta.
Minusta tuo luku on todella suuri.[/QUOTE]

Onhan tuo nyt säälittävä lukema, jos kerran kristinuskon Jumala on se ainoa ja oikea. Ei ole kaikkivaltiudestaan huolimatta saanut edes puolta ihmiskunnasta taakseen. Ei noin heikkoon kaveriin kannata kaikkea satsata, vaan kannattaa pelata varman päälle ja rukoilla vähän noita muitakin.

[QUOTE="vieras";28858147]Hoidetaan niin että uskovaisten lapset rukoilevat hiljaa itsekseen jos kokevat sen tarpeelliseksi. Yhdessä lausutut ryhmärukoukset ovat täysin tarpeettomia.[/QUOTE]

Minä olen tästä samaa mieltä. Ja kieltämättä ärsyttäisi jos päiväkodissa omilleni opetettaisiin rukouksia. On eri asia kertoa eri uskontojen tavoista ja juhlista, kuin opettaa yhden uskonnon tapoja oikeina. Emännälle kiitos on parempi, ja paljon totuudenmukaisempi.

Oikeutta ateisteillekin.

• Tykkää
Reactions: kepsis
Puudeli harmaana
Ap voisi vastata muutamaan kysymykseen.
Oletko keskustellut lapsesi kanssa ja sanonut että teidän perheessä ei uskota Jumalaan ja toiset ihmiset taas uskovat?
Oletko keskustellut päiväkodin kanssa sen jälkeen kun tämä asia alkoi sinua vaivaamaan? Mitä sanoivat? Varmaan eivät ainakaan voi väittää ettei rukouksia olisi, koska lapsesi on ne oppinut.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mietin tässä;28858346:
Asian vierestä vähän, mutta miten te ateistit suhtaudutte jouluun? Jos vietätte sitä niin minkälaisena juhlana esitätte sen lapsillenne?
Keskitalven juhlana johon kuuluu pakanallinen joulupukki ja perinteisiä jouluruokia. Joulu on vanhempi kuin kristinusko.

ateisti
Mut se mitä mä nyt tässä ihmettelen, on, et miten toi ruokarukous pystytään hoitaan jos ne jotka ei rukoile, on paikalla?
Sitä ei pidä olla, missään. Uskontunnustukset kuuluu vain koteihin ja kirkkoihin, ei julkisiin laitoksiin. Kirkko ja valtio olisi erotettava kokonaan. Ja turha väittää, etteikö uskonnonopetus kouluissa olisi tunnustuksellista, koska se ihan selvästi sitä on. Uskonnot pitäisi opettaa historian ja elämänkatsomustiedon tuneilla, uskonnonopetuksesta muuten olisi luovuttava.

• Tykkää
Reactions: kepsis ja Phoebsi
Sitä ei pidä olla, missään. Uskontunnustukset kuuluu vain koteihin ja kirkkoihin, ei julkisiin laitoksiin. Kirkko ja valtio olisi erotettava kokonaan. Ja turha väittää, etteikö uskonnonopetus kouluissa olisi tunnustuksellista, koska se ihan selvästi sitä on. Uskonnot pitäisi opettaa historian ja elämänkatsomustiedon tuneilla, uskonnonopetuksesta muuten olisi luovuttava.
Hyvin tiivistetty.

ateisti
[QUOTE="uskovainen";28858235]Kyllä on. Minä tunnen Hänet. Se on suuri etu myös lapsilleni, että voin opettaa heille Jeesuksesta, jonka tunnen.

Mutta opeta sinä lapsillesi se mitä itse tiedät, mitäpä se minulle kuuluu?[/QUOTE]

Mutta jos minä opetan sinun lapsillesi, että jumalia ei ole olemassa, ne pitää kieltää ääneen joka päivä koulussa, älähdätkö?

ynwa
[QUOTE="vieras";28858380]No teeppä se.[/QUOTE]

En ole neljäkymmentä vuotta kestäneen elämäni aikana vielä tuntenut tarvetta jumaliin tai uskontoon, joten en viitsi aikaani tuhlata moiseen turhuuteen. Kiitän mielummin ruoan valmistajaa.

Peyote
Miks sä nyt noin vastaat, kun mä just nimenomaan mietin, että miten toi on tossa nimenomaisessa tarhassa tehty. Voi et mua välillä ärsyttää ku pitää paahtaa niin sokeesti.

Peyote
Laiha toivo, että ymmärtäisivät asian yhteneväisyyden.
Siis tässähän ei oo muusta nyt kyse, ku et ap on allekirjottanut lapun jossa antaa luvan uskonnon opettamiseen.

Siinä mielessä vähän ihmetyttää toi ruokarukous, et jos on nimenomaan sovittu, ettei sellaista ole, niin onhan se nyt ihmeellistä ja valehtelemista, jos se kumminkin on. Toisekseen se on varmasti vaikea järjestää niin, ettei siinä joudu olla paikalla nekin lapset, joiden kotoa mitään lupia ei ole annettu, joten ehkä siitä kannattaa kysellä tarhan johtajalta.

Semmosia ihmisiä on, jotka tekee työpaikoillaan hiukan oman päänsä mukaan ja sehän ei oo ok kun on toisin sovittu.

ateisti
Miks sä nyt noin vastaat, kun mä just nimenomaan mietin, että miten toi on tossa nimenomaisessa tarhassa tehty. Voi et mua välillä ärsyttää ku pitää paahtaa niin sokeesti.
Sori jos en huomannut jotain kommenttiasi, vastasin yleisesti. Näitä kommentteja tulee aikamoista tahtia myös välillä. Tosin tuo kommenttini koskee ihan kaikkia kouluja ja päiväkoteja, riippumatta mistään. Eli ainoa ratkaisu päästä näistä konflikteista on tehdä näin kui kirjoitin. En paahda sokeana, vaan kommentoin yleisesti koko asiaan. Yksittäisillä tapauksilla ei ole merkitystä, jos kokonaisuus on väärin.

"vieras"
USKONNOT KUULUU ELÄMÄÄN!!
Miksi ne pitäisi saada pois, kun ei kysymys ole mistään pahan tekemisestä?!
Kyllä uskovilla on oikeus rukoilla samallalailla kuin ateistilla olla rukoilematta.
Mua ei ainakaan haittaa erilaiset tavat, se on vaan rikkautta.

ateisti
[QUOTE="uskovainen";28858430]No täysin olematon toivo, koska minä viis piittaan teidän tasapuolisuuksistanne, kuten sanoin jo. Millään muulla ei ole väliä kuin totuudella, sillä mikä on oikein ja mikä väärin.[/QUOTE]

Sinullahan on siis oikea uskovaisen asenne siellä. :) Selevä, tämä tästä.

Peyote
[QUOTE="uskovainen";28858430]No täysin olematon toivo, koska minä viis piittaan teidän tasapuolisuuksistanne, kuten sanoin jo. Millään muulla ei ole väliä kuin totuudella, sillä mikä on oikein ja mikä väärin.[/QUOTE]

Toisaalta, vaikka me uskotaan ja tiedetään, että on Jumala ja pidetään tota rukousta hyvänä juttuna ja vaikka ap on antanut luvan uskonnon opetukseen, niin silti, se ei oo mitenkään totuudellista, että ensin sanotaan, ettei rukousta ole, ja kumminkin se on. Se on valehtelemista ja sillätavalla myös väärin.

No eihän siinä, sittenhän sinä selkeästi kannatat opetusta jossa ei ole sijaa uskonnon harjoittamiselle.

"vieraana"
[QUOTE="uskovainen";28858192]Lapsia opetetaan kiittämään Jeesusta, en näe sitä sinänsä pahana asiana. Mutta mielestäni, (koska asia jokatapauksessa on vanhempien vastuulla Jumalan edessä) vanhempien valtaa tulisi kunnioittaa.

Lapsi nyt haluaa kuitenkin kiittää niin kuin opetettu, ei siinä mitään pahaa ole, ei varmaan liioin syvempää merkitystäkään, koska lapsi on lapsi.

AP:n pitää nyt vaan varmistaa miten "pahasti" asiat ovat ja tehdä sitten omat ratkaisunsa.[/QUOTE]

En minäkään haluaisi että lapset rupeaa kiittilemään mielikuvitusolentoja ruuasta, vaan ihan ruuan laittajaa/antajaa, oletuksena kuitenkin on ettei tarhan tädit/keittäjä ole nimeltään Jeesus.

En minäkään olisi tyytyväinen jos lapsille moisia päiväkodissa opetettaisiin. ymmärrän Ap:ta hyvin. minusta jokainen voi uskoa tai olla uskomatta ihan mihin lystää niin kauan kun ei tuputa sitä muille. ruokarukouksen nään jo tuputtamisena.

"uskovainen"

No lisättäköön selvyyden vuoksi, että ap:n älähtäminen olisi tietysti oikein, jos kerran sopimusta on rikottu, mutta ei siis sen takia, että ruokarukous olisi oikeasti mikään paha asia, jos jollakin nyt vielä oli epäselvää, että mitä aattelen..

"vieraana"
[QUOTE="vieras";28858433]USKONNOT KUULUU ELÄMÄÄN!!
Miksi ne pitäisi saada pois, kun ei kysymys ole mistään pahan tekemisestä?!
Kyllä uskovilla on oikeus rukoilla samallalailla kuin ateistilla olla rukoilematta.
Mua ei ainakaan haittaa erilaiset tavat, se on vaan rikkautta.[/QUOTE]

Mä oon ihan samaa mieltä ja tässä tapauksessa ateistia pitäisi laittaa rukoilemaan.

Yhteistyössä