tyttö oppi sitten tarhassa ruokarukouksen

Peyote
[QUOTE="vieras";28858086]Seuraavaksi kyseinen täti keksii kutsua jonkun lastenkoskijan pitämään rukoushetkiä. Jos et ilmianna hänet nyt syyllistyt avunantoon.[/QUOTE]

Miksi se olis just joku lastenkoskija? Miks ihmeessä joulupukki on jees (miettikää millaset lastenkoskijat joulupukiks mahdollisesti hakeutuu), mut joku uskovainen on automaattisesti ja aina joku uhka.

"sipsi"
Mä kyllä edelleen olen sitä mieltä että ihan turhaa hermota päiväkoti-ikäisen muutamasta uskontoon liittyvästi jutusta. Ja jos paiväkodissa tai koulussa opetettaisiin muita uskontoja ja pidettäis jotain muihin uskontoihin liittyviä juhlia niin lapseni saisi osallistua niihin. Miksi ei?! Mä en jaksa uskoa että mun lapset muutaman allah-tunnin/leikin jälkeen alkais kumartaan mekkaan päin ja peittämään päätään hunnulla, ihan paska puhetta. Tuon ikäiset ottaa asiat leikin kannalta, uteliaita tiedonjanoisia kun lapset nyt sattuu olemaan.

Peyote
[QUOTE="uskovainen";28858106]no just samaa pohdin peyote, että haluatko siis että lapsesi menee toiseen huoneeseen odottamaan kun muut kiittävät ruoasta?[/QUOTE]

Mä mietin lähinnä siltä kannalta, et tarhassa tosiaan voi olla monta eri uskontoa lapsilla, eikä se ole käytännössä mahdollista että kaikki posottaa siinä omat litaniat. Ja jos vaan jotkut niin tekevät, niin eihän se tosiaan reilulta tunnu.

Kaikki vanhemmat ovat siis allekirjoittaneet ja antaneet luvankristinuskon opetukseen, eihän tuo muuten ole oikein tai mahdollista.

Eli teillä ei sanota, että oikeasti mitään jumalia ei ole? Koska puolueeton ei voi ottaa kantaa.
Älä nyt väitä, että teillä sitten sanotaan, että jumalia satavarmasti on olemassa? Valehteluahan se sekin on :D

Meillä ainakin tullaan sanomaan (sitten kun lapset ovat siinä iässä, että näistä asioista tulee ajankohtaiseksi keskustella), että äiti ei usko jumalan tmv. olemassa oloon. Ajattelin siis ihan selkeästi kertoa, että kyse on uskon asiasta eikä siitä onko jotakin "oikeasti" vaiko ei ole.

Relaa. Todennäköisesti lapsesi ei sairastu uskontoon jos kotona on kaikki kunnossa. Tietty pieni riski on aina, mutta suurella todennäköisyydellä hän tajuaa miten hölmöä tuollainen pilviveikon palvonta on.

"uskovainen"
sinänsä tosi yllättävää, että ruokarukous tarhassa opetetaan, minä kun en lapsiani tarhaan vie juuri sen takia, että tahdon itse hoitaa kasvatuksen, jotta se olisi minun mieleni mukaista.
Toisaalta enpä minä sen ruokarukouksen takia sinne lähde kuskaamaan, se nyt on niin pieni juttu..

Entä jos olisikin käynyt niin, että kaveri ois lapselles opettanut tuollaisen rimssun? KAi sä nyt pystyt mitätöimään minkä tahansa opin, riippumatta siitä onko opettaja ollut aikuinen tai lapsi?

Vaikka en kannatakaan ruokarukousta tarhaan, enkä muutakaan muotokristillistä sinänsä, niin tuntuu vähän tympeältä, että tahtoisit kieltää lapseltas jotain mistä hän itse tykkää.

Ja muiden mukana olen ihan varma, ettei se rukous lapsestas uskovaista tee.

....
Relaa. Todennäköisesti lapsesi ei sairastu uskontoon jos kotona on kaikki kunnossa. Tietty pieni riski on aina, mutta suurella todennäköisyydellä hän tajuaa miten hölmöä tuollainen pilviveikon palvonta on.
Näin. Veikkaan että suuremmalla todennäköisyydellä lapsi kiinnostuu (vähän vanhempana) uskonnosta, kun huomaa miten pirun vakavasti oma äiti ottaa sen uhkana.

Samalla tavalla ku monet himouskovaisten lapset alkavat ihan kiusallaan olemaan uskomatta jumalaan ym.

Mutta, aika pienet on ap:n ongelmat, onnittelut siitä. Joillakin ei kertakaikkiaan ole aikaa tai voimavaroja vetää pultteja täysin turhista asioista.

"uskovainen"
Älä nyt väitä, että teillä sitten sanotaan, että jumalia satavarmasti on olemassa? Valehteluahan se sekin on :D

Meillä ainakin tullaan sanomaan (sitten kun lapset ovat siinä iässä, että näistä asioista tulee ajankohtaiseksi keskustella), että äiti ei usko jumalan tmv. olemassa oloon. Ajattelin siis ihan selkeästi kertoa, että kyse on uskon asiasta eikä siitä onko jotakin "oikeasti" vaiko ei ole.
No peyotesta en tiedä, mutta meillä ainakin opetetaan, että Jeesus elää. Mitähän mun tarvis oikein varoa, kun itse asian tiedän. Ymmärrän kyllä täysin, että lapsi ei ole itse saanut todistetta asiasta vielä, mutta lapsen uskolla mennään siihen asti kun ratkaisu tehdään suuntaan tai toiseen.

Ja en todellakaan välitä mistään tasapuolisuudesta näissä asioissa. Jos lastani joku vaikka somalikaveri opettaisi allahia rukoilemaan, niin tottakai sanoisin miten asia on, enkä että: "toiset uskoo ja minä en blaa blaa blaa.... "

Lady Gardenea
[QUOTE="uskovainen";28858106]no just samaa pohdin peyote, että haluatko siis että lapsesi menee toiseen huoneeseen odottamaan kun muut kiittävät ruoasta?[/QUOTE]

Ruoan tekijää tai antajaa voi kiittää. Jotain kuviteltua olentoa ei tarvi kiittää.

"uskovainen"
[QUOTE="vieras";28858147]Hoidetaan niin että uskovaisten lapset rukoilevat hiljaa itsekseen jos kokevat sen tarpeelliseksi. Yhdessä lausutut ryhmärukoukset ovat täysin tarpeettomia.[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä, mutta eihän kysymys ollut tästä, vaan siitä että ne aikuiset siellä ovat päättäneet opettaa rukouksen. Vaikeapa sitä olisi silloin yhtä lasta roudata veke siksi ajaksi ja kummallista..

"vieras"
Itse en ole mitenkään uskovainen, mutta ei mua haittais vaikka lapsi jonku ruokarukouksen oppiikin, ei siittä varsinaisesti haittaakaan ole. Jos lapsi tulis päiväkodista kiroillen ja sadatellen, niin sitten vähän miettisin mitäs tädit siellä opettaakaan.

"vieras"
Miksi se olis just joku lastenkoskija? Miks ihmeessä joulupukki on jees (miettikää millaset lastenkoskijat joulupukiks mahdollisesti hakeutuu), mut joku uskovainen on automaattisesti ja aina joku uhka.
Usko sumentaa aikuisten harkintakyvyn mikä antaa tilaa pahuudelle. Siksi omavaltaisesti toimivat pk-tädit on ilmiannettava johdolle tai toiminnasta vastaaville virkamiehille.

"uskovainen"
Ruoan tekijää tai antajaa voi kiittää. Jotain kuviteltua olentoa ei tarvi kiittää.
Lapsia opetetaan kiittämään Jeesusta, en näe sitä sinänsä pahana asiana. Mutta mielestäni, (koska asia jokatapauksessa on vanhempien vastuulla Jumalan edessä) vanhempien valtaa tulisi kunnioittaa.

Lapsi nyt haluaa kuitenkin kiittää niin kuin opetettu, ei siinä mitään pahaa ole, ei varmaan liioin syvempää merkitystäkään, koska lapsi on lapsi.

AP:n pitää nyt vaan varmistaa miten "pahasti" asiat ovat ja tehdä sitten omat ratkaisunsa.

kahvikirahvi
minulle sanottiin, ettei siellä ruokarukoilla eikä pidetä hartauksia tms. että ehkä silloin tällöin saatetaan käydä kirkossa ja annoin siihen luvan, ihan vain siksi ettei lapsi tunne olevansa ulkopuolinen
Ymmärrän että ärsyttää jos on väitetty ettei ruokarukouksia ole vaikka niitä onkin, mutta voihan se ulkopuolisuuden tunne tulla siitäkin että on ainoa joka ei pidä/saa pitää käsiä ristissä kun muut lausuu pikaisen rukouksen.

jos kyse on teini-ikäisestä tai vanhemmasta, niin toki hyväksyn jos sellainen tekee onnelliseksi
Entä jos toi ruokarukous tekee tyttösi onnelliseksi jos nyt? Onko pikkutytön onnellisuus vähemmän tärkeää kuin teini-ikäisen tai aikuisen?

"vieras"
[QUOTE="uskovainen";28858169]Ihan samaa mieltä, mutta eihän kysymys ollut tästä, vaan siitä että ne aikuiset siellä ovat päättäneet opettaa rukouksen. Vaikeapa sitä olisi silloin yhtä lasta roudata veke siksi ajaksi ja kummallista..[/QUOTE]

Eli aikuisten harkintakyky petti? Ruokarukouksen opettaminen kuuluu lapsen vanhemmille, ei päiväkotihenkilökunnalle.

Lady Gardenea
[QUOTE="uskovainen";28858192]Lapsia opetetaan kiittämään Jeesusta, en näe sitä sinänsä pahana asiana. Mutta mielestäni, (koska asia jokatapauksessa on vanhempien vastuulla Jumalan edessä) vanhempien valtaa tulisi kunnioittaa.

Lapsi nyt haluaa kuitenkin kiittää niin kuin opetettu, ei siinä mitään pahaa ole, ei varmaan liioin syvempää merkitystäkään, koska lapsi on lapsi.

AP:n pitää nyt vaan varmistaa miten "pahasti" asiat ovat ja tehdä sitten omat ratkaisunsa.[/QUOTE]
Jaa mikä jumala? Ei sellaista ole olemassa.

"sipsi"
[QUOTE="sipsi";28858110]Mä kyllä edelleen olen sitä mieltä että ihan turhaa hermota päiväkoti-ikäisen muutamasta uskontoon liittyvästi jutusta. Ja jos paiväkodissa tai koulussa opetettaisiin muita uskontoja ja pidettäis jotain muihin uskontoihin liittyviä juhlia niin lapseni saisi osallistua niihin. Miksi ei?! Mä en jaksa uskoa että mun lapset muutaman allah-tunnin/leikin jälkeen alkais kumartaan mekkaan päin ja peittämään päätään hunnulla, ihan paska puhetta. Tuon ikäiset ottaa asiat leikin kannalta, uteliaita tiedonjanoisia kun lapset nyt sattuu olemaan.[/QUOTE]

Ihan ot, mutta voisitko kirjoittaa tähän ketjuun jollain muulla nimimerkillä?

T. Se sivulla 2 ketjuun kirjoittanut "alkuperäinen" nimimerkki sipsi

"uskovainen"
[QUOTE="vieras";28858198]Eli aikuisten harkintakyky petti? Ruokarukouksen opettaminen kuuluu lapsen vanhemmille, ei päiväkotihenkilökunnalle.[/QUOTE]

No mielestäni vanhempien on voitava luottaa pk-henkilöihin. Jos vanhemmat haluavat kasvattaa lapsensa jumalanvastaisesti, niin heillä on oikeus tehdä niin.

Yhteiskunnan yleensä toivoisin tietenkin olevan mahdollisimman jumalallinen (koska se on oikeaa ja hyvää), mutta koska jumalattomilta ei voi jumalallisuutta odottaa niin sitten tietenkin mieluiten mahdollisimman agnostinen (noinko se taipuu..?). Tämä jälkimmäinen kappale on kyllä vähän pikaisempaa pohdintaa eli luulen että näin olisi paras..

Yhteistyössä