Opettajalla/terveydenhoitajalla/keittäjällä/päiväkodin johtajalla/lastentarhanopettajalla EI OLE OIKEUTTA PAKOTTAA LASTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lakimies"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lakimies"

Vieras
SYÖMÄÄN!

Nykypäivänä ei kouluilla ja päiväkodeilla ole oikeutta pakottaa lasta syömään, oksentamaan ja syömään oksennuksensa.
Tästä on ennakkotapauksia eri oikeusasteista asti.

Lyökää kylmät faktat pöytään ja rikosilmoitus poliisille jos henkilökunta ei usko, että pakkosyöttämisellä lastanne ei saa ahdistaa.

Niin? Onko sitten olemassa (nykypäivänä) paikkoja, joissa tuollaista tehtäisiin?

juu: Lapsen pakottaminen/painostaminen ylipäänsä on aika hankala eettinen kysymys. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä vaikeampi on määritellä milloin kyse on vääränlaisesta pakottamisesta, ja milloin siitä, että aikuinen ajattelee lapsen parasta. Pitäisikö 14-vuotiaan saada olla koko koulupäivä syömättä, jos ruoka ei ole hänen herkkuaan? Entä 5-vuotiaan tai 3-vuotiaan, jonka päiväkotipäivä voi kestää kymmenenkin tuntia? Samaa voi miettiä myös esim. pukeutumisen (onko pakko käyttää pipoa tai toppavaatteita pakkasella/ kuravaatteita kurakelillä, jos ei halua), päiväunien (onko pakko mennä päiväunille jos ei halua), ulkoilun jne. suhteen. Periaatteessa lapsillakin on itsemääräämisoikeus, mutta käytännössä on vastuutonta antaa lasten toimia kuten lystäävät. No, tämä nyt meni vähän ohi aiheen. Väkivaltainen pakottaminen tai nöyryyttäminen, jollaiseen aloittaja viittasi, ovat tietenkin selkeästi väärin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="juu";28853850]Entäs sanallisesti painostaa? Sehän voi riittää pakottamiseen lapselle...[/QUOTE]

Kaikki mikä äidin näkemyksen mukaan potentiaalisesti voi aiheuttaa Mirkku-Petterille trauman, on lain mukaan pahoinpitely.

Ei edes sanallisesti painostaa. Laki turvaa lapsen koskemattomuuden.
Sadistiset pakottajat saataisiin kuriin, jos jokainen vanhempi luopuisi oman lapsuutensa aikaisesta auktoriteettisuhteesta koulun ja päiväkodin henkilökuntaan ja tekisi selväksi heille, että enää koulun henkilökunnalla ei ole oikeutta lyödä, koskea, pakottaa tai painostaa syömään.

[QUOTE="rrrr";28853897]Ei edes sanallisesti painostaa. Laki turvaa lapsen koskemattomuuden.
Sadistiset pakottajat saataisiin kuriin, jos jokainen vanhempi luopuisi oman lapsuutensa aikaisesta auktoriteettisuhteesta koulun ja päiväkodin henkilökuntaan ja tekisi selväksi heille, että enää koulun henkilökunnalla ei ole oikeutta lyödä, koskea, pakottaa tai painostaa syömään.[/QUOTE]

Meidän Jannicaa oli kerran päiväkodin hoitaja pidellyt pakolla sylissä. No, me tehtiin rikosilmoitus laittomasta vapaudenriistosta ja nyt se on entinen hoitaja.

Sinäkö teet joka päivä eväät vai? Minusta kouluruokailu on ihan äärettömän hyvä etu meillä suomessa. Eipä taida olla montaa valtiota koko maailmassa, jossa vielä ilmaisen opiskelun ohessa saa valtion maksaman lämpimän lounaan.

Ihme valitusta mun mielestä.

enää koulun henkilökunnalla ei ole oikeutta lyödä, koskea, pakottaa tai painostaa syömään

Täytyy sanoa, että melkoisen mahdotonta olisi päiväkodin henkilökunnan työ, jos lapsiin ei saisi koskea lainkaan :D
Pakottamisesta/painostamisesta kirjoittelinkin jo tuossa yllä..

Itse olet ihme tyyppi, kolmen äiti.
Se että me vanhemmat itse verorahoillamme kustannamme lastemme kouluruoat, ei oikeuta koulun tai päiväkodin henkilökuntaa henkiseen tai ruumiilliseen väkivaltaan lasta kohtaan.

Kolmen äiti, esität asian niin, että ratkaisu olisi että verot alas, opettajat ulos ja kaikki yksityiseksi. Yksityiskoulut ja omat eväät.
Sosiaalismi voi toimia, mutta vain jos siihen ei sotketa kommunisista alistavaa epäinhimillistä vallankäyttöä.

[QUOTE="kolmen äiti";28853920]Sinäkö teet joka päivä eväät vai? Minusta kouluruokailu on ihan äärettömän hyvä etu meillä suomessa. Eipä taida olla montaa valtiota koko maailmassa, jossa vielä ilmaisen opiskelun ohessa saa valtion maksaman lämpimän lounaan.

Ihme valitusta mun mielestä.[/QUOTE]

Eipä taideta monessakaan koulussa pakottaa syömään, mutta maistamaan kyllä. Eli vaikka sitten lusikallisen sitä keittoa. Ruokalassa on silti pakko istua ja opetella ruokailukulttuuria. Välipalaa ei voi myöskään syödä muuta kuin siihen varatulla ajalla, jolloin muutkin myös lounaan syöneet oppilaat sen syövät. Ainoa poikkeus on diabeetikot. Ruokailussa on myös syötävä sitten kaikkea mitä lounaaseen kuuluu, jos kerran syömään alkaa. Pelkkiä lihapullia ei syödä, vaan siihen kuuluu perunat oheen. Jos lapset saisivat napsia herkut päältä, niin eihän ne muuta kuin pelkkiä lihapullia söisikään.

[QUOTE="Tia";28853940]Itse olet ihme tyyppi, kolmen äiti.
Se että me vanhemmat itse verorahoillamme kustannamme lastemme kouluruoat, ei oikeuta koulun tai päiväkodin henkilökuntaa henkiseen tai ruumiilliseen väkivaltaan lasta kohtaan.

Kolmen äiti, esität asian niin, että ratkaisu olisi että verot alas, opettajat ulos ja kaikki yksityiseksi. Yksityiskoulut ja omat eväät.
Sosiaalismi voi toimia, mutta vain jos siihen ei sotketa kommunisista alistavaa epäinhimillistä vallankäyttöä.[/QUOTE]

Mistäs sinä nyt jutteletkaan? Verorahoista? Siis minä kysyin että sinäkö teet eväät vai? Ja valtio maksaa ruoan, niin pidän sitä suurena etuna. Näin ei ole suomessakaan aina ollut. Itsellenikin maistuisi oikein hyvin ilmaiset lounaat, mutta sanonnan mukaanhan sellaisia ei ole :)

samaa mieltä. itse istun ala-asteella välitunnin ruokalassa, kun en saanut alas kanaviilokkia & mautonta, kittimäistä muussia.
lopulta siihen tuli toinen opettaja, joka tarttui totesi että "ei tässä puhe auta", otti NISKASTA ja tunki sitä helvetin mössöä suuhun. no, minähän oksensin kaiken välittömästi ulos ja jouduin sitten jälki-istuntoon :O isäni kävi koululla huutamassa, mutta muistaakseni tästä ei tullut kys. opettajalle mitään. 90-luvun alussa tapahtui . muutenkin oli ihme sadismia, joutui puutteluun jo otti enemmän kuin yhden näkkileivän ja maitoa piti juoda, vaikka olisi pitänyt enemmän vedestä..

JA OMA LAPSENI EI IKINÄ KOE SAMAA; HAASTAN OIKEUTEEN KAIKKI JOTKA YRITTÄÄ!! :mad:

Kyllä saa pakottaa jos on kyse salaatista, vihanneksia ja kasviksista. ÄRSYTTÄÄ niin saameristi lapset keidän idiootti-vanhemmat eivät ole opettaneet syömään terveellisesti ja monipuolisesti. Pitää pakottaa jos ei muu auta että oppii tai siis OHJATA, ei se ole pakotusta. Lapsen paras = terveelliset elämäntavat.

No ei ole ilmaisia lounaita, joten turha kiristää että sen vuoksi että muka olisi ilmaisia lounaita olis muka oikeus ahdistaa ja pakottaa lastsa pilata elämä.

Mä maksan verot, mutta en ota siihen kaupanpäälle sitä, että kun ne rahat pyörähtää sieltä kolhoosivaltion kautta niin pitäisi myös se vallankäyttö tulla siltä kautta. Ei tule. Niiden on uskottava että meidän allergikko ei voi syödä moniakaan ruokia. Tai linnareissu repstahtaa.

Voin tehdä lapselle eväät. Mutta hänellä on lain mukaan oikeus saada hänelle sopivaa ruokaa. Mutta ei ole pakkoa syödä sitä jos ei pysty. Revi siitä.
hyväksy erilaisuus.Kasva!

[QUOTE="kolmen äiti";28853960]Mistäs sinä nyt jutteletkaan? Verorahoista? Siis minä kysyin että sinäkö teet eväät vai? Ja valtio maksaa ruoan, niin pidän sitä suurena etuna. Näin ei ole suomessakaan aina ollut. Itsellenikin maistuisi oikein hyvin ilmaiset lounaat, mutta sanonnan mukaanhan sellaisia ei ole :)[/QUOTE]

Olen niin samaa mieltä kassasi.
Työpaikallani joka toinen aikuinen ei pysty syömään jotain ruokaa. Traumojen vuoksi. Siis esim. siksi, että on joskus lapsuudessa myöhästynyt ruokailusta ja saanut kylmää ruokaa joka on pakotettu syömään. Eikä voi vielä tänäkään päivänä enää syödä sitä ruokaa.
Tarinoita on loputtomasti ja ne ovat täysin kohtuuttomia.
Sadistisesta vallasta siinä on kyse. Ei mistään lapsen edun ajattelemista.
Sadistisesta sairaasta vallankäytöstä.

[QUOTE="Iris";28853978]samaa mieltä. itse istun ala-asteella välitunnin ruokalassa, kun en saanut alas kanaviilokkia & mautonta, kittimäistä muussia.
lopulta siihen tuli toinen opettaja, joka tarttui totesi että "ei tässä puhe auta", otti NISKASTA ja tunki sitä helvetin mössöä suuhun. no, minähän oksensin kaiken välittömästi ulos ja jouduin sitten jälki-istuntoon :O isäni kävi koululla huutamassa, mutta muistaakseni tästä ei tullut kys. opettajalle mitään. 90-luvun alussa tapahtui . muutenkin oli ihme sadismia, joutui puutteluun jo otti enemmän kuin yhden näkkileivän ja maitoa piti juoda, vaikka olisi pitänyt enemmän vedestä..

JA OMA LAPSENI EI IKINÄ KOE SAMAA; HAASTAN OIKEUTEEN KAIKKI JOTKA YRITTÄÄ!! :mad:[/QUOTE]

Just. olet nimimerkkisi veroinen (ka)kka.
Sun astenteella tarvitaan niitä terapeutteja tonne kouluun paapomaan niitä asennevammaisia opettajia ja keittäjiä. Keittäjiä joiden itsetunto ei kestä sitä että joku ei pysty syömään sitä mitä he on pikkukätösillään laittaneet.

Ja sitten lisää terapeutteja niille syömään pakotetuille lapsille ja niiden vanhemille. Ja puhelimet käy ja asiantuntijaryhmät istuu ja yrittää mitettiä miten korjata siitä pakkosyötyöstä aiheutuneita traumoja ja seurauksia.

Eipä taideta monessakaan koulussa pakottaa syömään, mutta maistamaan kyllä. Eli vaikka sitten lusikallisen sitä keittoa. Ruokalassa on silti pakko istua ja opetella ruokailukulttuuria. Välipalaa ei voi myöskään syödä muuta kuin siihen varatulla ajalla, jolloin muutkin myös lounaan syöneet oppilaat sen syövät. Ainoa poikkeus on diabeetikot. Ruokailussa on myös syötävä sitten kaikkea mitä lounaaseen kuuluu, jos kerran syömään alkaa. Pelkkiä lihapullia ei syödä, vaan siihen kuuluu perunat oheen. Jos lapset saisivat napsia herkut päältä, niin eihän ne muuta kuin pelkkiä lihapullia söisikään.

Taas yksi sadisti siellä ilmoittautuu.
Ei todellakaan saa pakottaa. Itse sain lapsena anafylatisen reaktion omenasta, kun koulussa pakotettiin sitä syömään. Olin allerginen, mutta selviydyin sillä, että osasin itse valita sen mitä söin. Siis joitakin omenoita pystyin syömään (keltaisia) ja niistä ei tullut oireita. Mutta joidenkin omenien haju oli sellainen etten pystynyt syömään. Ja kerran pakotettiin ja seurauksena rajut reaktiot ja adrenaliinilla elvyttäminen josta kova kuume ja viikon sairausloma.
Kiitos paska ope. Mustan sut vieläkin! Sadisti.

Kyllä saa pakottaa jos on kyse salaatista, vihanneksia ja kasviksista. ÄRSYTTÄÄ niin saameristi lapset keidän idiootti-vanhemmat eivät ole opettaneet syömään terveellisesti ja monipuolisesti. Pitää pakottaa jos ei muu auta että oppii tai siis OHJATA, ei se ole pakotusta. Lapsen paras = terveelliset elämäntavat.

[QUOTE="höh";28854043]No ei ole ilmaisia lounaita, joten turha kiristää että sen vuoksi että muka olisi ilmaisia lounaita olis muka oikeus ahdistaa ja pakottaa lastsa pilata elämä.

Mä maksan verot, mutta en ota siihen kaupanpäälle sitä, että kun ne rahat pyörähtää sieltä kolhoosivaltion kautta niin pitäisi myös se vallankäyttö tulla siltä kautta. Ei tule. Niiden on uskottava että meidän allergikko ei voi syödä moniakaan ruokia. Tai linnareissu repstahtaa.

Voin tehdä lapselle eväät. Mutta hänellä on lain mukaan oikeus saada hänelle sopivaa ruokaa. Mutta ei ole pakkoa syödä sitä jos ei pysty. Revi siitä.
hyväksy erilaisuus.Kasva![/QUOTE]

Ilman muuta teet omat eväät allergikolle. Tuskin tästä nyt kukaan mitään sanoo. Harmi ettei lapsesi voi nauttia sinunkin verorahoillasi maksamaa lounasta. Joudut raukka nyt maksamaan vähän niinkuin tuplasti. Syömättä jättämisestä kun ei valtio ole tiettävästi veronpalautuksia kenellekään antanut :)

Yhteistyössä