En ymmärrä tuttavaperheen rahatilannetta.

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
ei ymmärrä
Ovat molemmat töissä, molemmilla amk-tutkinto. Heillä 4 lasta iso uusi talo, 2 autoa,uusia ulkorakennuksia,hevonen yms. Silti ei raht riitä esim.juoksukilapiluihin joka maksaa yhteensä 30€. Miten voi olla tuollainen tilanne?
 
ei ymmärrä
Nyt ei ole kyse pelkästä juoksukilpailuista esim. synttärit lapselle olivat tosi vaatimattomat ja vain kirja hänelle lahjana sitten heidän 14v tyttö tarvitsisi kännykän niin eivät osta koska kuulemma ei ole rahaa ja monta muuta esimerkkiä löytyy.
 
"niin"
Tai sitten ovat mitoittaneet raha-asinasa niin pieleen, ettei varaa tosiaan ole. Eli elävät koko ajan vähän varojensa yli tai ihan siinä hilkulla, niin ei jää rahaa mihinkään ylimääräiseen. Meillä olisi sellaien tilanne, jos mies saisi yksin päättää ;)
 
"..."
Tuossahan jo luettelit syyt, miksi rahaa ei ole...Taitaa olla aika paljon velkaa ja menoja jos kaikea tuota perheellä on. Ovat tainneet elellä yli varojensa ja joutuvat laskemaan nyt mihin rahat riittävät ja juoksukilpailut eivät nouse listassa kovin korkealle. Ei ne autot, hevoset ja uudet talot yms ilmaiseksi tule vaikka töissä kävisikin...
 
"vieras"
Kyse on siitä, että he eivät halua maksaa juoksukilpailusta 30e ja vetoavat siihen, ettei rahaa muka ole.
On eri asia onko johonkin asiaan varaa vai haluaako siitä maksaa niin paljon. Esim. minä voisin ostaa vaikka uuden auton säästöilläni mutta en silti koe että mulla olisi varaa tehdä niin, koska sen jälkeen mulla ei olisi enää niin paljon säästöjä.

Joskus ihmiset käyttävät tekosyynä siihen etteivät halua johonkin laittaa rahaa ettei "ole varaa" vaikka kyse on siitä ettei halua käyttää rahaa johonkin asiaan.

Olla rahaa ja olla varaa on kaksi eri asiaa.
 
hmmmm
Kaikissa perheissä ei toimita samalla tavalla. Mä en saanut koskaan mitää erikoista synttärilahjaksi vanhemmiltani. Kirjepaperia tms. Rahaa olisi ollut ja sen tiedän. Meidät kasvatettiin ns. vaatimattoiksi ja siihen, että raha ei kasva puussa. Kaikki perustarpeet meillä oli ja kaikki tarpeellinen saatiin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;28848056:
Nyt ei ole kyse pelkästä juoksukilpailuista esim. synttärit lapselle olivat tosi vaatimattomat ja vain kirja hänelle lahjana sitten heidän 14v tyttö tarvitsisi kännykän niin eivät osta koska kuulemma ei ole rahaa ja monta muuta esimerkkiä löytyy.
Toi "tarvitsisi kännykän" on myös suhteellinen käsite. Onko 14v:llä tällä hetkellä toimiva kännykkä? Haluaisiko ostaa uuden iphonen vai onko entinen mennyt kokonaan rikki?

Moni ei käsitä esim. mun rahankäyttöäni kun meillä on hyvin vanha telkkari. Käytän rahaa muihin asioihin. Meillä on myös vanha auto. Käymme useamman kerran vuodessa ulkomaanreissulla koko perheellä. Jokainen kun voi valita mitkä ovat itselle tärkeitä asioita ja mitkä eivät.

Mun mielestä sun ystäväperheelläsi on itsellä mahdollisuus päättää mihin haluavat rahansa käyttää.
 
ei ymmärrä
[QUOTE="vieras";28848087]Toi "tarvitsisi kännykän" on myös suhteellinen käsite. Onko 14v:llä tällä hetkellä toimiva kännykkä? Haluaisiko ostaa uuden iphonen vai onko entinen mennyt kokonaan rikki?

Moni ei käsitä esim. mun rahankäyttöäni kun meillä on hyvin vanha telkkari. Käytän rahaa muihin asioihin. Meillä on myös vanha auto. Käymme useamman kerran vuodessa ulkomaanreissulla koko perheellä. Jokainen kun voi valita mitkä ovat itselle tärkeitä asioita ja mitkä eivät.

Mun mielestä sun ystäväperheelläsi on itsellä mahdollisuus päättää mihin haluavat rahansa käyttää.[/QUOTE]

Edellinen mennyt rikki.
 
"vieras"
Eli jos joku käyttää rahaa eri tavalla kuin sinä, hän ei välttämättä ole sössinyt raha-asioitaan.

Tuttavapiirissä yhtä perhettä pidetään tosi piheinä, ja niin he ovatkin. Toisaalta tuo pariskunta oli varmasti ensimmäisenä maksanut asuntonsa lainan, ja heillä on nyt hyvin rahaa moneen sellaiseen asiaan joita muut eivät tee. Perheenäiti ei silti vieläkään käytä rahaa huvipuistoihin tai ravintolassa syömiseen, miksi edes pitäisi?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;28848093:
Edellinen mennyt rikki.
Miten se meni rikki? Milloin on puhelimen saanut?

Lähinnä se että mun teini saattais myös olla jonkun aikaa ilman puhelinta jos olis toistuvasti hukannut/rikkonut puhelimensa. Saattaisin jopa sanoa ettei mulla ole varaa ostaa niin usein puhelimia, mikä tarkoittaisi että en haluaisi ostaa uutta puhelinta kun pelkäisin sen taas katoavan tai menevän rikki.
 
"..."
Niillä menee kaikki rahat autoihin ja auntoon. Mitä ihmettelemistä tuossa on. meilläki kaks autoa, hienoiso talo jne mut ei meil ylimmäräistä kaikkeen turhuuksiin oo koska talon ja autoje yläpitäminen maksaa!
 
ei kai toisen perheen rahatilannetta tarviikaan ymmärtää. mutta ihme, jos vetoaavat rahattomuutenn, jos eivät halua maksaa, niin miksi eivät sano suoraan, että eivät halua maksaa noin paljon juoksukilpailusta. voihan se olla tekosyy tai sitten se voi olla totta. kaikki ei ole sitä miltä päälle näyttää
 
"vieras"
Teknisesti kyse voi olla yksinkertaisimmillaan siitä, että kiinteät kustannukset on hilattu niin korkeiksi, että muuttuvia kustannuksia joudutaan katsomaan tarkasti. Tässä ei ole mitään pahaa. Ihmiset arvostavat erilaisia asioita. Itse olen oppinut minimoimaan kiinteitä kustannuksia ja nauttimaan muuttuvien menojen kohtuullisista määristä murehtimatta. Eli juuri tuommoinen tapahtumamaksu olisi ihan ok. Aiemmin ei välttämättä näin ollut vaan hirvee stressi muutamista kympeistä ja pienistäkin hankinnoista.
 
marrsa
[QUOTE="vieras";28848065]On eri asia onko johonkin asiaan varaa vai haluaako siitä maksaa niin paljon. Esim. minä voisin ostaa vaikka uuden auton säästöilläni mutta en silti koe että mulla olisi varaa tehdä niin, koska sen jälkeen mulla ei olisi enää niin paljon säästöjä.

Joskus ihmiset käyttävät tekosyynä siihen etteivät halua johonkin laittaa rahaa ettei "ole varaa" vaikka kyse on siitä ettei halua käyttää rahaa johonkin asiaan.

Olla rahaa ja olla varaa on kaksi eri asiaa.[/QUOTE]

peesi tälle.
 

Yhteistyössä