Lapsi vain leikkii ruoalla eikä syö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Nyt palo huumorisulake. Lapsi 1v8kk. Ei ole taas moneen päivään syönyt juuri mitään. Eilen syötiin makaronilaatikkoa niin sitä lusikoi suuhun ja sitten pudotteli suusta ruokalappuun, äsken leviti riisimurot pitkin maailmaa.
En enää tiedä mitä tuolle syöttäisi aamu - ja iltapalaksi, ei kelpaa karjalanpiirakat, ei puurot, ei riisimurot..ainut mitä syö suht hyvin on luonnonjogurtti ja joku marjamössö, mutta monena kertana siitäkin on jäänyt vaikka kuinka paljon syömättä niin ajateltiin kokeilla jotakin muuta. Ja heti kun nostaa pöydästä menee vain jääkaapin eteen kitisemään että haluaa maitoa, sitä kyllä joisi vaikka kuinka paljon.
Mitä ihmettä mä tuon kanssa teen?! 1,5v neuvolassa sanottiin että on nii hoikka tyttö että saa kyllä ihan huoletta syöttää mutta kun se ei syö!

Kyllä se syö sitten, kun on nälkä.

Sun tehtävä on opettaa terveet ruokatottumukset. Se aika on käsillä nyt. Jos et nyt opeta syömään kasviksia jne. myöhemmin on liian myöhäistä jo. Älä siis lähde sille linjalle, että kunhan syö jotain ja anna vain turhaa mössöjä: mainitsemaasi riisimuroa, makaronia jne. Ei se tule jatkossakaan syömään sen monipuolisemmin, jos nyt tolle linjalle opetat.

Jos ei syö kunnolla, poista pöydästä. Anna olla syömättä, mutta pidä kiinni ruoka-ajoista. Jos ei maitoakaan ylimäärin saa, kyllä se nälkä sieltä tulee (varsinkin, jos välissä käytte pihalla remuamassa, jotta energiaa varmasti kuluukin) seuraavaan ateriaan mennessä. Maitoa ei muuten kannata antaa ylimäärin, siitä tulee pidemmän päälle vaan ongelmia (terveyden kanssa). Tytöillä on tapana ainakin meillä ja tuttavapiirissä olla hyvin pieniruokaisia pitkät ajat putkeen. Mut sitten korjaantuu taas ja tulee syömakausiakin (ajottuu kasvuun). Sitä mukaa, kun ikää tulee, ottakaa käyttöön sama malli kuin päiväkodeissa. Syödä ei ole pakko, mutta yhtä monta lusikallista kuin on ikää, pitää ainakin maistaa. Ja muuta ei tule kuin se, jota tarjolla on, mitään ravintolaa, jossa saa tilata mieleistänsä on kotona ihan turha alkaa ylläpitää (ja sellaselle opettaa).

Muuten peesaan tuota kakkosta mutta en siinä että pakko on maistaa. Ei sitä nykyään ole edes hoidossa. Kannustetaan toki mutta kukaan ei ala istuttaa siksi ettei lapsi maista. Omanikaan ei pakolla ole maistanu eikä edistyny ennenkun tyystin jäi pois kaikki pakotus ja sai rauhan syödä annoksesta minkä syö.

Varoitus ja poistat pöydästä,jos alkaa leikkimään hetken kuluttua uusi yritys ja jos ei vieläkään onnistu niin keräät ruuat pois ilman minkäänlaista hössötystä ja huomiota ja poistut keittiöstä huomioimatta mitään kitinöitä.Parin tunnin päästä uusi yritys ja välipalat ym ylimääräiset pois.Terve lapsi ei itteänsä nälkään tapa.Toimii ainakin meillä =)

Ja tosiaan välipaloja ei ole ollut vähään aikaan koska jos syö siivunkin kurkkua niin sitten ruoka ei kelpaa. Nyt ei tosin kelpaa vaikka ei mitään ylimääräistä saakaan

Muuten peesaan tuota kakkosta mutta en siinä että pakko on maistaa. Ei sitä nykyään ole edes hoidossa. Kannustetaan toki mutta kukaan ei ala istuttaa siksi ettei lapsi maista. Omanikaan ei pakolla ole maistanu eikä edistyny ennenkun tyystin jäi pois kaikki pakotus ja sai rauhan syödä annoksesta minkä syö.

Meidän lasten hoidossa on. Ainakin tädit ovat sanoneet, että niin on. :)

Alkuperäinen kirjoittaja samainen äiti;28843601:
Meidän lasten hoidossa on. Ainakin tädit ovat sanoneet, että niin on. :)

Ok. Harvemmin kyllä enää tapaa tätä. Tai sitten on sanottu että täytyy mutta loppuviimeksi siitä ei oo väkisin pidetty kiinni. Minua karmi katella sijaisena päiväkodissa missä hoitaja istutti ja itketti lasta ruoan takia. Ei se auttanu yhtään oppimisessa. Kyseessä 2v joka oli muuten syöny kaiken mutta ei halunnu maistaa yhtä ainesta. Muut jo levolla ja yksi pöydässä. Aivan kuten omassa lapsuuudessa...se istuja oli minä.

Ok. Harvemmin kyllä enää tapaa tätä. Tai sitten on sanottu että täytyy mutta loppuviimeksi siitä ei oo väkisin pidetty kiinni. Minua karmi katella sijaisena päiväkodissa missä hoitaja istutti ja itketti lasta ruoan takia. Ei se auttanu yhtään oppimisessa. Kyseessä 2v joka oli muuten syöny kaiken mutta ei halunnu maistaa yhtä ainesta. Muut jo levolla ja yksi pöydässä. Aivan kuten omassa lapsuuudessa...se istuja oli minä.

En tiiä, miten sitten ois, jos tilanne ois tuo. En usko, että itkettäisivät..

Mun tytölle toi on auttanut. Sen syömistä toi on taas helpottanut ihan selkeästi. Tyttö on aina ollut huono syömään ja pieniruokainen, mut ton avulla on oppinut, että riittää, kun maistaa ja sen vuoksi syö helpommin/nopeammin.

Mut rajansa kaikella. Jos huomaa, että yks taktiikka ei toimi tai toimii itseään vastaan, pitää pystyä sopeutumaan itsekin ja sitten keksitään toinen taktiikka. :) En siis kyllä alkais mitään itketyspitkitysruljanssia tuossa.

Mutta ap:lle tiukkuutta ja tsemppiä. :) Kun ruokaa ei tule kuin ruoka-aikoina ja välissä kulutatte energiaa, tytölle on pakko tulla nälkä enemmin tai myöhemmin. Ja tosiaan sitä maitoa ei vaan määräänsä enempää saa.

Meillä on myös pieniruokainen tyttö 1v3kk. Syö samaa ruokaa muun perheen kanssa, jos syö. Itse olen ajatellut niin, että jos ei syö, niin ei syö. Enkä kanna asiasta yhtään huolta. On päiviä, jolloin menee vain aamupuuro ja yksi ruoka klo 17 aikaan. Joitain takuuvarmoja olisi, kuten täysjyvämakaronit ja nakit. Niitä söisi sormin vaikka kuinka paljon. Mutta niitä neiti saa vain silloin kun muukin perhe. En siis ole lähtenyt sille linjalle, että tarjoan kaikkea mahdollista, kunhan jotain syö. Siitä tulee helposti kierre, josta ei niin vaan pääsekään eroon.

Meillä myös 1,5v ruoalla leikkijä. En ole jaksanut ottaa stressiä. Jos tyttö ei syö, niin sitten on syömättä ja yritetään uudestaan seuraavalla aterialla. Eipä tuo liian laihaksikaan ole päässyt, joten huolissani en ole.

Koskaan ei ole tarjottu "kaikkea mahdollista että söisi edes jotain". Meillä saattaa olla sellaisia päiviä ettei syö koko päivänä muuta kuin muutaman lusikallisen ruokaa ja viilin iltapalaksi

Uusimmat

Yhteistyössä