Missä ne kaikki bloggaajat oikein on, jotka haluavat yhteistyötä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja markkinointiassari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

markkinointiassari

Vieras
Huh.. olen tässä koko viikonlopun tehnyt kotona töitä ja yrittänyt hankkia yrityksellemme blogiyhteistyöhön bloggaajia, mutta yhdeltäkään en ole saanut vastausta! Sanoin vielä perjantaina pomolle, että hankin bloggaajat viikonlopun aikana kun kuvittelin sen olevan aivan pikkujuttu, monesti olen nähnyt bloggaajien kyselevän toisiltaan, että miten saa niitä ilmaisia tuotteita testattavaksi tai mistä saa mainoksia, mutta nyt kun niitä tarvitsisi niin kaikki ovat kadonneet.. Eikö netistä löydäkään kaikkea??

Millaisesta jutusta on kyse? Siis suurinpiirtein. Ei minua bloggaajana kiinnosta 90 % niistä jutuista mitä tarjotaan. Vastaan kyllä suurimpaan osaan yhteyenotoista, mutta joskus ne ovat niin röyhkeitä, etten tosiaankaan reagoi niihin mitenkään. Minä en ole mikään markkinointikoneen pikku hiiri, jolle valjastetaan hommia jotain pähkinäpussia vastaan.

Mä olen saanut ehkä noin viitisen pyyntöä yhteistyöstä tms., mutta yksikään niistä ei ole ollut sellainen, johon olisin halunnut tarttua.

Sulla on siis joko huono tuote, tai ehdot, joilla bloggaajan ei kannata alkaa sulle "mainosmieheksi". Itse olen törmännyt molempiin.

Mä olen saanut ehkä noin viitisen pyyntöä yhteistyöstä tms., mutta yksikään niistä ei ole ollut sellainen, johon olisin halunnut tarttua.

Sulla on siis joko huono tuote, tai ehdot, joilla bloggaajan ei kannata alkaa sulle "mainosmieheksi". Itse olen törmännyt molempiin.

Millaisia yhteistyötarjouksia sinulle on tullut ja millaisista tuotteista? Olen joskus käynyt katsomassaa blogiasi, sinulla oli kokkausaiheinen blogi, jos oikein muistan?

Jos joku etsii yhteistyöblogia, miten niitä valikoidaan? Blogilistalta suosituimmat alan blogit esiin ja tarjousta menemään(kö)?

Kuinka suosittu ja näkyvä blogin pitää olla, että sille ylipäätään tarjotaan mitään mainoksia?

[QUOTE="vieras";28842388]Käsitteleekö ne blogit, joiden pitäjiin olet ottanut yhteyttä, urheilua?[/QUOTE]

Kyllä olen yrittänyt valita nimenomaan sellaisia blogeja, jotka oikeasti käsittelevät aihetta.. Vielä on tietysti toivoa, että kaikki ovat jossain viikonlopun vietossa eivätkä ole ehtineet vielä vastaamaan :P

Jos joku etsii yhteistyöblogia, miten niitä valikoidaan? Blogilistalta suosituimmat alan blogit esiin ja tarjousta menemään(kö)?

Kuinka suosittu ja näkyvä blogin pitää olla, että sille ylipäätään tarjotaan mitään mainoksia?

No minä olen etsinyt erilaisilla hakusanoilla googlen kautta, erityisesti sellaisia blogeja, joissa pyydetään yhteistyöstä kiinnostuneita ottamaan yhteyttä. Ei tarvitse olla suosituimpia blogeja, mutta kuitenkin sellaisia, joissa lukijoita useita kymmeniä, mieluiten satoja päivässä.

[QUOTE="hmmm";28842457]Viikonloppuna olet laittanut viestiä ja oletat että samana viikonloppuna ihmiset jo vastaavat...?[/QUOTE]

Eivätkö kaikki sitten tarkistakaan sähköpostejaan montaa kertaa päivässä...? :D Voi siis oikeasti olla, että olen vain kärsimätön..

[QUOTE="aapee";28842481]Eivätkö kaikki sitten tarkistakaan sähköpostejaan montaa kertaa päivässä...? :D Voi siis oikeasti olla, että olen vain kärsimätön..[/QUOTE]

No ei tarkista, tai ei ainakaan vastaa heti :) En pidä blogia, mutta itse tarkistelen sähköpostia joskus useita kertoja päivässä, mutta ne on vaan sellasia pikaisia vilkaisuja että onko tullut mitään tärkeää, ja vastailen sitten kun on aikaa paneutua. Jos mulla olisi blogi, niin ainakin haluaisin tutustua verkkokauppaan ennen mihinkään lupautumista ja saattaisin esimerkiksi etsiä googlella löytyykö netistä palautetta kyseisestä puljusta, ettei tulisi ihan sokkona omalla nimellä ja naamalla mainostettua jotain huijarifirmaa.

Ja tuli mieleen vielä, että jos diilissä ei ole bloggaajalle muuta kuin alekoodi ja osa tuotosta, niin sitä voi olla vähän hankala lähteä mainostamaan. Tai siis kun yleensä blogimainonta perustuu siihen että jaetaan omakohtaisia kokemuksia tuotteista ja palvelusta, niin miten blogaajan pitäisi tuollaisessa tilanteessa mainostaa? "Ostakaa hei täältä nettikaupasta, en kyllä itse ole tilannut sieltä koskaan mitään niin en osaa sanoa tuotteiden toimituksesta, asiakaspelvelusta ym. mitään kokemuksia..?"

Minulla on yli tuhat lukijaa blogilla, enkä ota vastaan alekoodeja vaan reippaasti olen sanonut tarjoajille, että tuote/tuotteet täytyy olla ilmaisia ja minimisumma on x. Tarjontaa tulee, joten en usko kovin monen olevan kiinnostuvan pelkästä 10 prossan alesta. Toki pienemmällä kapasiteetilla olevat bloggaajat saattavat tarttua :)

Minulla on yli tuhat lukijaa blogilla, enkä ota vastaan alekoodeja vaan reippaasti olen sanonut tarjoajille, että tuote/tuotteet täytyy olla ilmaisia ja minimisumma on x. Tarjontaa tulee, joten en usko kovin monen olevan kiinnostuvan pelkästä 10 prossan alesta. Toki pienemmällä kapasiteetilla olevat bloggaajat saattavat tarttua :)

Eli siis alekoodi oli lukijoille ja bloggaaja itse saisi tuon 10% lukijoidensa tilauksista ihan rahana.

[QUOTE="aapee";28842818]Eli siis alekoodi oli lukijoille ja bloggaaja itse saisi tuon 10% lukijoidensa tilauksista ihan rahana.[/QUOTE]

No kun sille bloggaajalle pitää ensin lähettää niitä teidän tuotteita testattavaksi, yksi kalliimpi ja jotain pienempää vaikka pari kappaletta, joista yhden testaa itse ja loput arpoo lukijoiden kesken. Teiltä siis ikään kuin hyväntahdon eleenä (valitse esim. 10 lupaavinta ehdokasta). Mukaan saatekirje, jossa ehdotatte yhteistyötä nyt mainitsemillasi ehdoilla, jos bloggaaja tuotteista tykkää.
Joku tosi kallis sitten seuraavaksi kokeiluun, silloin voi jo pyytää palauttamaan tuotteen testin jälkeen ja/tai tarjota mahdollisuutta lunastaa omaksi.

Eka yhteydenotto pitäisi aina olla pyyntö bloggaajalle lähettää osoite, jonne voi lähettää tuotelahjan testattavaksi. Ei mitään yhteistyötä heti kylmiltään, ilman, että bloggaaja edes tietää miten toimitte ja mitä edustatte.

Jos myynnissä on tunnettuja merkkejä, bloggaaja lähtee helpommin mukaan, kun kokemusta tuotteesta on jo valmiiksi. Silti joku näytelahja mukaan.

Nyt sitäpaitsi blogimainonnan suhteen kuohuu, uusia sääntöjä ja ohjeita väsätään jopa lakitasolla asti. Ei ne nyt lähde mihin tahansa mukaan.

Aika vaikea bloggarin on yhtäkkiä keksiä postaus tyhjästä tuotteesta ja sanoa, että tässä teille alekuponki, mä saan kymmenen prossaa sit teidän ostoksista. Piilomainonta on kielletty, ja usea bloggari sanookin jos saa tuottoa jostain. Mutta nyt bloggarilla itselläänkään ei oo teiltä mitään tuotetta mitä voisi hehkuttaa. Joten huonon yhteistyöehdotuksen takia varmasti yjteydenottoja ei tuöe. Yhteustyö ei vain toimi noin. Pitää olla jotain tuotteita, miksi bloggarilla olisi edes syy linkittää linkii teidän nettisivuille. Vai miten nyt ajattelit, että lukijoita eksyisi teidän verkkokauppaan? Vain niin, että bloggaaja postaa teidän linkin kirjoitukseensa?

[QUOTE="aapee";28842818]Eli siis alekoodi oli lukijoille ja bloggaaja itse saisi tuon 10% lukijoidensa tilauksista ihan rahana.[/QUOTE]

no mietitäänpäs jos blogilla on vaikka 50 lukijaa päivässä ja arvellaan, että viikon sisässä lukijat ostavat nettikaupasta jotain. Niistä 350 lukijasta 6% tekee 50 €:n ostoksen niin bloggaaja saa siitä 105€. Miinus verot tietysti. Voi miettiä onko kannattavaa mainostaa jotain linkkiä, et "ostakaa täältä". Moni firma aliarvioi bloggaajat ja yliarvioi itsensä.

Yhteistyössä