Voiko velkajärjestelyssä oleva luottotiedoton perustaa toiminimiyrityksen? Miten palkan maksun kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miiru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miiru"

Vieras
Paras ystäväni on perustamassa yritystä toiminimellä, koska ei halua mennä toiselle töihin. Itse olen kuitenkin ihmetellyt sitä, että voiko hän perustaa toiminimiyrityksen, kun tiedän hänen olevan velkajärjestelyssä ja luottotiedoton. Onnistuuko yrityksen perustaminen? Miten velkajärjestely vaikuttaa tähän?

Ystäväni sanoo, että hän ei aio maksaa itselleen palkkaa lainkaan, ei ota kirjanpitäjää tai tilitoimistoa, vaan hoitaa itse raha-asiat. Hän aikoo välttyä maksamasta velkojille mitään ylimääräistä, koska ei saa palkkaa (kun ei nosta sitä).

Minä kun en ymmärrä tästä yritysmaailmasta, sen perustamisesta ja palkoista mitään, niin miten tuo menee? Tuntuu, ettei ystäväni ymmärrä mihin hän on ryhtymässä.

Toiminimiyrityksestä ei nosteta palkkaa. Yrityksen tulo on suoraan yrittäjän tuloa, nostaa hän sitä tililtä tai ei. Yritystulosta eli yrityksen tililtä voidaan ulosmitata määrätty osuus ilman yrittäjän suostumusta. Jos yrittää tällä tavoin kiertää velkajärjestelyä, se raukeaa ja kaikki velat menevät uudestaan ulosottoon.

Takaisin velkajärjestelyyn ei pääse, vaikka haluaisi. Lisäksi yrityksen pyörittäminen on erittäin hankalaa, jos on sekä velkajärjestelymerkintä, että maksuhäiriöt. Kaiken maksamiseen pitää periaatteessa olla käteistä rahaa ja maksaa kaikki ennakkoon. Uuden puhellin tms. liittymän saaminen taitaa olla mahdotonta.

Taitaa olla vain kaverisi kuvitelma selvitä veloistaan käden käänteessä.

ystäväni ei kannata perustaa yritystä, koska jos hän perustaa niin velkajärjestely raukeaa?

Tämä yritys minkä hän aikoo perustaa on vaatekauppa, jossa ystäväni toimii ompelijana ja myyjänä. Ilmeisesti netin kautta toimiva juttu.

Mitenköhän saisin järkeä hänen päähänsä?

[QUOTE="miiru";28825219]ystäväni ei kannata perustaa yritystä, koska jos hän perustaa niin velkajärjestely raukeaa?

Tämä yritys minkä hän aikoo perustaa on vaatekauppa, jossa ystäväni toimii ompelijana ja myyjänä. Ilmeisesti netin kautta toimiva juttu.

Mitenköhän saisin järkeä hänen päähänsä?[/QUOTE]

Ei kai sitä noin tyhmälle, joka on jo joutunut velkajärjestelyyn ja miettii tuollaisia, kovin helposti päähän saa taottua. Anna olla. Itsehän vastaa tyhmyydestään.

Velkajärjestely ei automaattisesti lakkaa, jos hän maksaa edelleen suunnitelman mukaisesti velkojille ja jos järjestelyn pääätyessä hänellä on ollut enemmän tuloja kuin velkajärjestelypäätöksessä on ennakkoon laskettu, niiin hän joutuu maksamaan lisää. Mutta tätähän hän ei ilmeisesti halua, vaan aikoo yrittää temppuilla pois veloistaan maksamatta niitä.

[QUOTE="vieras";28825229]Ei kai sitä noin tyhmälle, joka on jo joutunut velkajärjestelyyn ja miettii tuollaisia, kovin helposti päähän saa taottua. Anna olla. Itsehän vastaa tyhmyydestään.[/QUOTE]

En halua antaa olla, koska kyse on parhaasta ystävästäni. Hänellä vaan tuntuu olevan vähän liian isot kuvitelmat ja ehkä on masentunutkin edellisen yrityksensä mentyä nurin. Tästä syystä ja osittain muustakin hän joutui velkajärjestelyyn. Olen jo jutellut aikaisemmin hänen kanssaan ja sanonut, ettei enää kannata yrittäjäksi alkaa kun entinenkin meni nurin... mutta ei tainnut auttaa silloin. Ehkä vielä puhun, ja jos ei auta niin sitten annan olla.

Voiko velkajärjestelyssä oleva olla lainkaan yrittäjä? Siis meneekö se tosiaan niin, että jos perustaa yrityksen niin velkajärjestely perutaan? Kun minä en näistä ymmärrä.

[QUOTE="vieras";28825235]Velkajärjestely ei automaattisesti lakkaa, jos hän maksaa edelleen suunnitelman mukaisesti velkojille ja jos järjestelyn pääätyessä hänellä on ollut enemmän tuloja kuin velkajärjestelypäätöksessä on ennakkoon laskettu, niiin hän joutuu maksamaan lisää. Mutta tätähän hän ei ilmeisesti halua, vaan aikoo yrittää temppuilla pois veloistaan maksamatta niitä.[/QUOTE]

Ok. Eli pelkän yrityksen perustaminen ei aiheuta tuhoja... mutta niin hän tosiaan aikoo, että ei maksa palkkaa joten ei tarvitse maksaa velkojille ylimääräistä... voi hitto, miten tässä nyt auttaa toista, joka ei tajua... kun ei itsekään tajua mutta silti haluan auttaa... :(

[QUOTE="miiru";28825252]Ok. Eli pelkän yrityksen perustaminen ei aiheuta tuhoja... mutta niin hän tosiaan aikoo, että ei maksa palkkaa joten ei tarvitse maksaa velkojille ylimääräistä... voi hitto, miten tässä nyt auttaa toista, joka ei tajua... kun ei itsekään tajua mutta silti haluan auttaa... :([/QUOTE]

No peruskysymys on siinä, että miksi sitten aloitaa yritystä, koska siitä on kuitenkin kuluja. Vaikka hänen yrityksensä tuottaisi vain euron voittoa vuodessa, niin se on hänen "palkkaansa". Ei sitä tarvitse mitenkään "maksaa" itselleen. Jos yritys taas ei tuota mitään ja hän ei pysty maksamaan velkajärjestelyssä määrättyä summaa velkojille, niin velkajärjestely raukeaa ja ulosotto on taas perässä toisella tavalla. Samalla tuottamaton yritys, josta ei pysty nostamaan "palkkaa", tuo vain lisää velkaa hänelle, pahimmassa tapauksessa kysymykseen voi tulla vielä velallisen epärehellisyys ja petos, kirjanpitorikoksia ym.

En ymmärrä, miten hän kuvittelee asian oikein järjestyvän. Edelleen hän taitaa elää josain kuvitelmissa. Kuten totesit, jos edellinen yritys on mennyt nurin ja aiheuttanut velat, niin miten hän kuvittelee ilman alkupääomaa ja muutenkin heikommilla eväillä pystyvänsä uutta yritystä pyörittämään.

Voihan hän sen yrityksen perustaa, mutta todennäköisesti on melkoisen tiiviissä seurannassa verottajalla jo valmiiksi noiden vanhojen velkajärjestelyjen vuoksi. Kovin montaa vuotta ei verottaja katsele läpi sormien tappiota tuottavaa yritystä vaan alkaa tutkia miksi joku pitäisi yllä kannattamatonta toimintaa, eli jos aikoo huijata niin kiinni jää melkoisen äkkiä.

Miksei ystäväsi "perusta yritystä" ilman rekisteröimistä eli tekee ja myy vaatteita ilman yritystä? Tosin en tiedä onko tuo sitten niin kannattavaa. Tässä tilanteessa ei ainakaan vouti tai kukaan muukaan saa tietää hänen tuloistaan, jos pimeänä myy.

Nyt on unohdettu perusongelma...Mistä saa töitä koska jos ei saa palkkatyötä niin ainoa mahdollisuus on yrittäjyys...toiminimellä toimiessa yrityksen ja omat rahat samat.nästä rahoista täytyy luoonnollisesti maksaa lain mukaiset verot ja sitten maksaa velkoja ...

Ky:ssähän voi olla äänettömänä osakkaana eikä nostaa tuloja, mutta jsotainhan on rahaa saatava velkajärjestelyyn ja elämiseen , joten onhan sitä palkkaa silloin nostettava...

Mulla vähän sama ongelma. Olen velkajärjestelyssä vielä vuoden. Tuloni on eläke. Haluaisin perustaa yrityksen mutta käyttää mahdollisesti yrityksen tienaamat rahat investointeihin ja muuhun yritystoiminnan kehittämiseen. En siis nostaa palkkaa. Jos toiminimi ei ole vaihtoehto onko esim osakeyhtiö? Sellainen mulla on. Se ei vaan ole ollut vuosiin toiminnassa. Osakeyhtiön rahathan ei ole mun rahoja varsinaisesti. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Yhteistyössä