Elääkö ihmiset nykyään yli varojen, ollaanko ylivelkaantuneita ja onko tietty elämäntyyli vain statusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiina"

Vieras
Ajatus lähti tuon toisen ketjun innoittamana.

Pidän meitä ihan hyvätuloisina. Meillä jää nettona käteen noin 5500 euroa kuukaudessa ja lapsia meillä on kaksi. Palkasta menee osa erilaisiin vakuutusmaksuihin, asuntolainaan, talon ylläpitoon, erilaisiin laskuihin, mahdolliset lääkärikulut, harrastukset, autojen ylläpito, ruoka, vaatteet yms. Kuun lopussa sitä rahaa vain on mennyt yllättävän paljon, vaikka me olemme mielestäni säästeliäitä.
Meillä ei käytetä merkkivaatteita, vaikka mielestäni pukeudumme hyvin ja muodikkaasti. Nettikirppareilta saa pilkkahintaan hienoja vaatteita ja nyt ostin alennuksesta itselleni tyylikkäitä toimistotyöhön sopivia vaatteita ja niillä pärjään koko syksyn. Lapsilla ei ole vaatteita yli tarpeen, osa serkkujen vanhoja ja olen aina tykännyt lindexin lastenvaatteista.
Ruokaan tuhlataan ehkä eniten, sillä ruuan pitää olla tuoretta, mahd. kotimaista, luomua ja laadukasta.
Minun autoni on Bora -98 ja miehellä Vectran farkku 2006. Autolainaa ei ole ja itse koen, että autolaina on yksi typerimpiä lainoja, ellei ole joku todella pätevä syy. (esim. oma yritys ja tarvitsee välttämättä pakun, että työ onnistuu tms).
Säästössä meillä on nyt noin 50.000, eli saataisiin se statusauto ilman lainaa pihaan. Mun mielestä taas 50.000 ei ole erityisen paljon säästöön. Haluan, että voin ostaa lapsille ajokortit, auttaa opiskeluissa ja haluan, että tilillä on rahaa, jos jotakin isompaa sattuu. Kattoremontti, kumpikin auto hajoaisi yhtä aikaa tms..

On myös turva, että tilillä on rahaa. On esim. ihan kiva hoidattaa itseään hopeasti yksityisellä. Sain lääkäriajan heti seuraaalle päivälle yksityiselle ja asia selvisi parissa päivässä. Maksoi noin 1000e, mutta kunnalliselle olisin päässyt vasta elokuun lopussa.

Lasten ystävien, harrastekavereiden, luokkakavereiden yms vanhemmilla tuntuu kaikilla olevan hienompi ja uudempi auto kuin meillä. Tuliterät farkut, maasturit tai ainakin se uusi octavia tai perusaudi.
Kaikki tuntuu nykyään matkustelevan koko ajan ulkomailla ja pojan kavereilla on kaikilla "kaikki" DC:tä ja ne kamathan maksaa maltaita? Tytön kaverit tuntuu olevan yltä päältä Gantissa ja äidit hakevat poikiaan/tyttäriään meiltä Michael Korsit olalla.

Sisustukseen tuntuu panostavan nykyään kaikki ja nuorilla perheillä on toinen toistaan hulppeampia koteja.

Pelkään jotenkin ihan, että koituuko tämä kaikki pröystäily vielä meidän kaikkien kohtaloksi?

No kyllä tuo sunkin elämäs suht hulppealta kuulostaa...

"yksityiselle meni tonni päivässä, mutta ei tunnu missään kun on viiskytdonaa säästössä jnejnejne. "

t. oikeesti köyhä, jonka oli pakko autolainakin ottaa ihan vaan jotta pääsee edes töihin tuonne huitsin nevadaan. Ja ajan rellulla, en audilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasäiti;28820138:
No kyllä tuo sunkin elämäs suht hulppealta kuulostaa...

"yksityiselle meni tonni päivässä, mutta ei tunnu missään kun on viiskytdonaa säästössä jnejnejne. "

t. oikeesti köyhä, jonka oli pakko autolainakin ottaa ihan vaan jotta pääsee edes töihin tuonne huitsin nevadaan. Ja ajan rellulla, en audilla.

Ilmaisin itseäni vähän huonosti. Pointtini oli enemmän se, että jos on MAHDOLLISUUS tuloista säästää, niin enemmän säästän ne ja käyn yksityisellä lääkärissä, jonne pääsee yleensä heti, kuin että maksan lainoja sinne lainoja tänne joka ikisellä pennillä ihan vain siksi, että on hienompi talo kuin naapurissa.

Toki elämä on valintoja täynnä.

Tulee tuosta yksityisellä käymisestä mieleen, kun kaverilla "ei ollut varaa" mennä gynelle yksityiselle vaan kärvisteli vaivoineen pari viikoa ja veti kaikenmaailman buranoita useita päivässä. Silti samaan aikaan heidän takapihalle ilmestyi uusi palju ja tehtiin Ideaparkin reissu, josta tultiin auto täynnä vaatekasseja.

Hmm. Omasta lähipiiristä tiedän, että minun ikäluokkani vanhemmat ovat nykyään asunto- ja autovelattomia ja rahaa on säästössä. Tämä näkyy sitten omassa ikäluokassani ainakin siten, että omaan varallisuuten on päästy kiinni aiemmin kuin jotkut muut. Ehkä.

Mutta uskon kyllä velkaantumiseenkin sen verran, että olen törmännyt siihenkin asenteeseen että kaikkea pitäisi olla. Pitää olla sitä, ja pitää olla tätä, ja eihän sitä nyt kehtaa ajaa vanhalla autolla ja onhan se noloa jos lapsi on vain partiossa.

Mun mielestä ihmiset tahtovat elää yli omien varojen, mä en esim. ymmärrä miksi kukaan ottaa yli 300 000 € asuntolainoja. Mutta toisaalta varmaan teinä itse nostaisin asuntolainan lyhennystä jonnin verran, nimittäin se 50 000€ ei hirveesti kerrytä tuloja tilille, mutta asuntolainan lyhennyksessä se tarkoittais aika paljosti vähemmän korkoja...

[QUOTE="vieras";28820203]Mun mielestä ihmiset tahtovat elää yli omien varojen, mä en esim. ymmärrä miksi kukaan ottaa yli 300 000 € asuntolainoja. Mutta toisaalta varmaan teinä itse nostaisin asuntolainan lyhennystä jonnin verran, nimittäin se 50 000€ ei hirveesti kerrytä tuloja tilille, mutta asuntolainan lyhennyksessä se tarkoittais aika paljosti vähemmän korkoja...[/QUOTE]

Meillä on 300.000 asuntolaina ja laina-aika 45v. Olemme alle keskituloisia, siksi niin iso asuntolaina.

Mieluummin makselen velkojani kauniissa talossa, kuin asun jossakin älvarin rotiskossa.

[QUOTE="Katja";28820225]Meillä on 300.000 asuntolaina ja laina-aika 45v. Olemme alle keskituloisia, siksi niin iso asuntolaina.

Mieluummin makselen velkojani kauniissa talossa, kuin asun jossakin älvarin rotiskossa.[/QUOTE]

Mistä ja milloin saa 45 vuoden laina-ajan? :O ainakin hiljattain 25 vuotta oli ihan ehdoton maksimi, ja moni pankki myönsi vain 20 vuotta....

Mitä vähempi rahaa, niin sen näyttävämmän talon, auton ja vaatteet tahtoo. Eräs tuttu rouva asustaa 4mh omakotitaloa, joka on hänen perheelleen liian suuri ja aivan liian kallis, pihassa pitää olla uusi auto, johon ei ole varaa, lapset on opetettu tahtomaan vain tietyn merkkisiä vaatteita ja tavaroita, esim. polkupyörä pojalle 1 000€. Rouva on itse keittäjänä eli palkka taitaa olla hippasen alle 2 000€/kk, mutta onneksi löysi itselleen elättäjän joka monesti arvostelee rouvansa rahan himoa ja näyttämisen tarvetta naapureille yms, mutta kaikesta huolimatta kustantaa rouvan elintason. No talo ja auto on miehen nimissä nykyään, kun rouva ei niitä olisi voinut itselleen lunastaa...

[QUOTE="Katja";28820225]Meillä on 300.000 asuntolaina ja laina-aika 45v. Olemme alle keskituloisia, siksi niin iso asuntolaina.

Mieluummin makselen velkojani kauniissa talossa, kuin asun jossakin älvarin rotiskossa.[/QUOTE]

Onko monta lasta ja minkä ikäisinä otitte lainan?

Mä luulen että ihmiset joskus ajattelee että me eletään yli varojemme. Ei me kyllä eletä. Kerrostalokolmio on ihka uusi, mutta aso ja muihin asoihin verrattuna yllättävän halpa. Asumiskustannukset meillä tässä on hävettävän pienet. Meillä on hieno sisustus, vaikka itse sanonkin, ja usein jotain uutta. MUTTA, ei me suinkaan näillä tuloilla ostella uutta harva se kuukausi, vaan myyn tarpeettomat pois (tienaan näin muutamia satasia kuussa), ja käytän aikaa uusien metsästämiseen kirppareilta, nettihuutokaupoista, toreilta jne. Olen tehnyt useita huonekalulöytöjä ja säästänyt tuhansia euroja, mutta eihän niissä huonekaluissa päällä lue "käytetty ja halpa".

Mitä tulee lapsen vaatteisiin, niissäkin hyödynnän alet ja kirpparit. Näin säästää myös satasia.

Lisäksi meillä on takana hieman varakkaampi suku, joka silloin tällöin haluaa kustantaa meille jotain. Esim. vauvalle ostivat yli tonnin emmaljungat kaikilla herkuilla, onhan niitä kauhisteltu että miten teillä on varaa, mutta ei me niitä itse maksettukkaan. Jos oltais itse maksettu, oisin nekin ostanut käytettynä huutiksesta :D

Eli ei kukaan voi tietää toisen raha-asioista päältäpäin, takana voi olla perintöä, muita tulonlähteitä kuin se työ, rikas suku, miksipäs ei vaikka pieni lottovoittokin ;) Jokainen keskittyköön omiin raha-asioihinsa.

[QUOTE="vieras";28820203]Mun mielestä ihmiset tahtovat elää yli omien varojen, mä en esim. ymmärrä miksi kukaan ottaa yli 300 000 € asuntolainoja.[/QUOTE]Ainakin sen verran hyvätuloiset, jotka pystyvät myös maksamaan sen pois. Me tarvittiin yli 300 000 € asuntolaina jotta saatiin ostettua se asunto joka tahdottiin. Pääkaupunkiseudulla asuntojen hinnat ovat sen verran korkealla että hyvästä asunnosta joutuu maksamaan.

Hmm. Omasta lähipiiristä tiedän, että minun ikäluokkani vanhemmat ovat nykyään asunto- ja autovelattomia ja rahaa on säästössä. Tämä näkyy sitten omassa ikäluokassani ainakin siten, että omaan varallisuuten on päästy kiinni aiemmin kuin jotkut muut. Ehkä.

Mutta uskon kyllä velkaantumiseenkin sen verran, että olen törmännyt siihenkin asenteeseen että kaikkea pitäisi olla. Pitää olla sitä, ja pitää olla tätä, ja eihän sitä nyt kehtaa ajaa vanhalla autolla ja onhan se noloa jos lapsi on vain partiossa.

Etenkin tuo ensimmäinen kappale pitää täydellisesti paikkaansa. En nyt kirveelläkään löydä yhtä artikkelia mistään, jonka nimi oli jotain "Meidän vanhempamme tekevät mahdolliseksi nuorten aikuisten kulutusjuhlan" tm..
Arkittelissa oli pointtina se, että ennen osattiin säästään. Minä olen suorittanut peruskouluni vuosin 1991-2000 välillä, eli en vielä mikään vanha ole. Mun kouluaikana ei kovin paljon matkusteltu. Jotkut kävivät joskus ulkomailla ja kesällä käytiin parissa huvipuistossa. Ulkona käytiin syömässä vain, jos haluttiin juhlia ja huonekaluja uusittiin, kun tuli tarve. Oli ihan normaalia, että koulupöytä oli serkun vanha ja luistimet saatiin isosiskolta.
En muista, että ihmisillä olisi samalla mitalla ollut uusia ja hienoja autoja.
Nykyajan noin 50-65v onkin omaisuutta. He ovat niitä vanhempia, joilla on mahdollisuus ollut avustaa lapsiaan. On ollut rahaa ajokorttiin, jopa omaan opiskelijayksiöön. Ainakin on autettu vuokran maksuissa, annettu rahaa, maksettu opiskelijalle salikortti tai pianotunnit ja jouluna saatu lahjaksi kaikkea kivaa. Vanhempien säästeliäisyyden ansiosta nuoret parit ovat saaneet lahjaksi tontin, rahaa taloon ja häämatkan Havajille. Isovanhemmat ostavat lapsenlapsille kaikenlaista.
On osattu säästää ja omaisuuden kerryttäminen on koettu tärkeämmäksi kuin se, että on uusi Bemari ja Vuittoni kourassa.

Nykyajan kuusikymppisillä on myös useilla jotakin muutakin omaisuutta. Osakkeita, mökki, metsää tms. No hyvä puoli on se, että nykyajan 20-40v perivät ne joskus.

nykyään ei enää säästejä LÄHESKÄÄN samalla tapaa kuin ennen. Nykyään koetaan tärkeämmäksi saada Michael Korsin veska sitten vaikka visaa vinguttamalla, kuin laittaa rahaa sukanvarteen.

Vanhemmat eivät samalla tavalla säästä lapsilleen nykyään, mitä ennen.

Kaikessa on kaksi puolta ja jokainen tehkööt valintansa. Olen sitä mieltä, että elämästä kuuluu myös nauttia ja rahoistaan saa nauttia. Silti olen varma, että tämä kulutusjuhla saa vielä karun päätöksen.

Mä olen sitä mieltä ettei vanhempien tarkoitus ole säästää lapsilleen. Omat rahansa voi käyttää itse. Tärkeämpää olisi varautua siihen ettei eläkkeet ja sosiaaliturva tulevaisuudessa ole nykyisellä tasolla. Lapsi voi ottaa opintoihinsa opintolainaa mutta eläkeläinen ei saa lainaa elämiseensä.

Omassa tuttavapiirissä muutama elää pihisti, vaikka tulot ovat hyvät. Niitä sitten ihmetellään, että miten ei mihinkään voi käyttää rahaa.

80-luvulla juuri kellään ei ollut paljoa merkkivaatteita, varakkaat kyllä teki etelänmatkoja mutta lähinnä se heidänkin elintasonsa vastasi tämän päivän keskituloisten elintasoa.

Yhteistyössä