Mikä uskonnoissa on niin kamalaa ettei niille voi lapset altistua edes hitusen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ois kiva tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan yhtälailla löysässä hirressä voi tuntea olevansa ateistivanhempien uskova lapsi joka saa mennä konfirmaatioon vasta 15-vuotiaana omasta tahdostaan. Lapsena olo ei ole aina kiva juttu jos on eri mieltä vanhempien kanssa kun vähän pitää kasvaa ennen kuin voi ottaa vastuuta omista asioistaan. Siihen asti vanhemmat päättävät niin hyvässä kuin pahassakin.
näkemystäsi siitä että päätösvalta uskonnosta olisi vanhempien, minun puolestani lapseni saa kasteen vaikka eskarilaisena jos hän niin itse haluaa, mutta kuten sanoin, sen pitäisi toimia myös toiseen suuntaan silloin, eli jos nyt joku onkin kastettu kysymättä lupaa lapselta itseltään, niin halutessaan hän saa sen mitätöityä minkä ikäisenä haluaakin.

Tässä vaan tulee sitten se ongelma, että opetetaanko sitten alkuräjähdyksestä ja evoluutiosta vai luomisteoriaa? Luomisteoria on selkeästi uskonnollinen, mutta evoluutioteoriakaan ei ole puolueeton. Kumpikin on käytännössä uskonasia, koska esim. evoluutiossa on puuttuvia linkkejä, joita ei ole pystytty selittämään. Tuossa mielessä koulussa pitäisi ehkä tuoda kumpikin kanta esiin mutta ei selittää kumpaakaan toista enemmän totena.

En näe tässä minkäänlaista ongelmaa. Näkisin mielekkäimmäksi opettaa juuri niinkuin muissakin aineissa tehdään, eli opetetaan vallitsevan paradigman sisällä (ts. niitä sisältöjä, jotka tutkimuksen valossa ovat tällä hetkellä vallitsevia). Sen enempään meillä aistivajailla ihmisillä ei liene mahdollisuuksia?

BTW, evoluutio ei ole uskonasia.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Siis mitä sä nyt oikein selität??
että mitä väliä sillä on, kuka sitä vakaumusta pakottaa ja mihin suuntaan?
Jos kerta sillä väkisinkastamisellakaan ei ole väliä, niin ei kait sitten silläkään jos väkisin mitätöi kasteen.
Saati että jos joku tulee ja väkisin siunaa omien oppiensa mukaisesti haudattavan ihmisen, kuten tässä taannoin tapahtui malmin hautuumaalla..

Bill Maher - Atheism Not a Religion + Mitt Romney in-Law Unbaptism (Real Time New Rules 02-03-2012) - YouTube
;)

mitä merkitystä sillä on vaikka se olisi jonkun muun vauva, eihän se mihinkään sido, aivan kuten ei sen uskonnottaman lapsen vieminen kirkkoon..

Eihän vanhempien eikä edes sen lapsen mikään pakko ole uskoa, että rituaalini tosiaan on mitätöinyt kasteen.

Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi mutta se ei velvoita lasta vielä yhtään mihinkään. Ja jos sinä haluat tehdä jonkun woodoo-rituaalin tms. kumotaksesi kasteen niin ihan vapaasti, sehän riittää että itse siihen uskot. Mutta virallisestihan sitä ei pysty kukaan tekemään lapsen puolesta vaan lapsen täytyy itse aikanaan sitten erota kirkosta lopullisesti, siihen asti toki voi valita olla noudattamatta uskontoa ja se käy meidän yhteiskunnassa varsin helposti.

Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi mutta se ei velvoita lasta vielä yhtään mihinkään. Ja jos sinä haluat tehdä jonkun woodoo-rituaalin tms. kumotaksesi kasteen niin ihan vapaasti, sehän riittää että itse siihen uskot. Mutta virallisestihan sitä ei pysty kukaan tekemään lapsen puolesta vaan lapsen täytyy itse aikanaan sitten erota kirkosta lopullisesti, siihen asti toki voi valita olla noudattamatta uskontoa ja se käy meidän yhteiskunnassa varsin helposti.
lakia pitäisi sitten tasapuolisuuden nimissä muuttaa siten, että virallisesti se on pätevä jos mitätöi toisen kasteen.
Voihan se lapsi sitten itse uudelleen liittyä seurakuntaan, jos haluaa.
Mitä haittaa tällaisesta olisi muka kenellekään?

Alkuperäinen kirjoittaja Sitä;28820053:
että mitä väliä sillä on, kuka sitä vakaumusta pakottaa ja mihin suuntaan?
Jos kerta sillä väkisinkastamisellakaan ei ole väliä, niin ei kait sitten silläkään jos väkisin mitätöi kasteen.
Saati että jos joku tulee ja väkisin siunaa omien oppiensa mukaisesti haudattavan ihmisen, kuten tässä taannoin tapahtui malmin hautuumaalla..

Bill Maher - Atheism Not a Religion + Mitt Romney in-Law Unbaptism (Real Time New Rules 02-03-2012) - YouTube
;)

Siis vanhemmathan sen päättää mitä lapselle "tehdään", ei joku ramdom-seinähullu. ja jos vanhemmat ovat kasteen lisäksi (siis ketäänhän ei kasteta väkisin, vaan vanhempien pyynnöstä) halunneet jonkun muunkin rituaalin siihen liitettäväksi niin eihän sitä kukaan estä.

Ja jos joku hullu etäältä väkisin yrittää ilman vanhempien lupaa mitätöidä kasteen niin siinähän yrittää (tai tekee sen) jokaisella on oikeus myös olla uskomatta siihen siinä missä uskontoonkin. Ei se jonkun tuntemattoman "kirous" lasta vahingoita millään lailla.

[QUOTE="Ehkä";28820074]lakia pitäisi sitten tasapuolisuuden nimissä muuttaa siten, että virallisesti se on pätevä jos mitätöi toisen kasteen.
Mitä haittaa tällaisesta olisi muka kenellekään?[/QUOTE]

Edelleen VAIN vanhemmat (tai joku muu siihen valtuutettu ihminen) päättävät lapsensa asioista siihen asti kunnes lapsi on siihen valmis. Ei kukaan muu.

Toi sun juttusi menee nyt vähän jo yli...

Siis vanhemmathan sen päättää mitä lapselle "tehdään", ei joku ramdom-seinähullu. ja jos vanhemmat ovat kasteen lisäksi (siis ketäänhän ei kasteta väkisin, vaan vanhempien pyynnöstä) halunneet jonkun muunkin rituaalin siihen liitettäväksi niin eihän sitä kukaan estä.

Ja jos joku hullu etäältä väkisin yrittää ilman vanhempien lupaa mitätöidä kasteen niin siinähän yrittää (tai tekee sen) jokaisella on oikeus myös olla uskomatta siihen siinä missä uskontoonkin. Ei se jonkun tuntemattoman "kirous" lasta vahingoita millään lailla.
sillä on tehdäänkö lapselle jotain mistä häneltä itseltä mitään, hänen vanhempiensa seinähullujen juttujen mukaan, vai vaan jonkun randomin?
Sehän on vaan uskoa, henkilökohtainen asia joka ei kuitenkaan sido lasta mihinkään.. muutakuin seurakuntaan toisessa tapauksessa..

Miksi vanhemmilta pitäisi mitään kysyä, uskohan on jokaisen oma asia?
Aivan, tuntemattoman kasteen mitätöinti ei vahingoita lasta sen enempää kuin kastaminenkaan.

näkemystäsi siitä että päätösvalta uskonnosta olisi vanhempien, minun puolestani lapseni saa kasteen vaikka eskarilaisena jos hän niin itse haluaa, mutta kuten sanoin, sen pitäisi toimia myös toiseen suuntaan silloin, eli jos nyt joku onkin kastettu kysymättä lupaa lapselta itseltään, niin halutessaan hän saa sen mitätöityä minkä ikäisenä haluaakin.

Johonkin se raja vaan pitää vetää. Ja lapsi seuraa niin uskonnossa kuin ateismissa vanhempiensa vakaumusta siihen asti kunnes on tarpeeksi iso tekemään oman päätöksensä. Se nyt vaan menee niin, toki voit koittaa saada siihen muutosta aikaiseksi jos niin haluat. En minä haluaisi että mun kuusivuotiaastani tulisi muslimi koska hän on sitä mieltä että haluaa samanlaisen nätin kaavun kuin muillakin naisilla. Niin, lasten päätökset eivät ole kovin rationaalisia vielä, siksi se päätäntävallan ikäraja on laitettu noin korkeaksi.

UskonnoIssa? Altistuuko koulussa/päivähoidossa jollekin muullekin uskonnolle kuin evankelis-luterilaiselle? Varsinkin päivähoidossa kyse on yleensä pelkän ev.lut. seurakunnan työntekijän suorittamasta tunnustuksellisesta valistuksesta juhlapyhinä, joka käännytystä."Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni" - työntekijä siis toimii uskonsa mukaan, mutta kunnalliseen päivähoitoon/kouluun sellainen toiminta ei kuulu.

Ja kun ruokarukouksesta nyt alunperin puhuttiin, niin ruoanhan voi siunata eri päivinä eri uskontojen tapojen mukaisesti. Sen hyväksyisin, siinä lapset saisivat tutustua eri kulttuureihin ja erilaisiin tapoihin. Pelkkää ev.lut. uskonnon suosimista en minä ainakaan hyväksy, ja on täysin puusilmä jos ei näe yhden uskonnon suosimista lapsen aivopesuna.

[QUOTE="Ehkä";28820074]lakia pitäisi sitten tasapuolisuuden nimissä muuttaa siten, että virallisesti se on pätevä jos mitätöi toisen kasteen.
Mitä haittaa tällaisesta olisi muka kenellekään?[/QUOTE]

Silloinhan valtio tunnustaisi uskoa, jos tuollainen riitti tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä eroa;28820106:
sillä on tehdäänkö lapselle jotain mistä häneltä itseltä mitään, hänen vanhempiensa seinähullujen juttujen mukaan, vai vaan jonkun randomin?
Sehän on vaan uskoa, henkilökohtainen asia joka ei kuitenkaan sido lasta mihinkään.. muutakuin seurakuntaan toisessa tapauksessa..

Miksi vanhemmilta pitäisi mitään kysyä, uskohan on jokaisen oma asia?
Aivan, tuntemattoman kasteen mitätöinti ei vahingoita lasta sen enempää kuin kastaminenkaan.

Olet aivan oikeassa, saat luvan "mitätöidä" ihan kenen tahansa kasteen, vaikka minunkin lasteni. Mutta nyt en jatka kanssasi tätä enää koska en katso että tämä on enää kovin järkevää keskustelua.

UskonnoIssa? Altistuuko koulussa/päivähoidossa jollekin muullekin uskonnolle kuin evankelis-luterilaiselle? Varsinkin päivähoidossa kyse on yleensä pelkän ev.lut. seurakunnan työntekijän suorittamasta tunnustuksellisesta valistuksesta juhlapyhinä, joka käännytystä."Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni" - työntekijä siis toimii uskonsa mukaan, mutta kunnalliseen päivähoitoon/kouluun sellainen toiminta ei kuulu.

Ja kun ruokarukouksesta nyt alunperin puhuttiin, niin ruoanhan voi siunata eri päivinä eri uskontojen tapojen mukaisesti. Sen hyväksyisin, siinä lapset saisivat tutustua eri kulttuureihin ja erilaisiin tapoihin. Pelkkää ev.lut. uskonnon suosimista en minä ainakaan hyväksy, ja on täysin puusilmä jos ei näe yhden uskonnon suosimista lapsen aivopesuna.

Sen verran korjaan tuota, että ev. lut. ei ole erillinen uskonto vaan yksi kristinuskon läntisistä kirkkokunnista.

Edelleen VAIN vanhemmat (tai joku muu siihen valtuutettu ihminen) päättävät lapsensa asioista siihen asti kunnes lapsi on siihen valmis. Ei kukaan muu.

Toi sun juttusi menee nyt vähän jo yli...
uskohan on jokaisen oma asia, miksi vanhemmalla pitäisi olla oikeus päättää tästä lapsen puolesta, kun eihän siitä mitään haittaakaan ole lapselle vaikka hän ei kuuluisi seurakuntaan ennenkuin on valmis itse päättämään sen.

Mitä pahaa siinä on, jos lapset liitetään Keskustapuolueeseen heti syntyessään? Kyllähän opetustakin voi antaa keskustalaisesta näkökulmasta. Eikä lapsi siinä saastu, jos se viedään puoluekokouksiin pienestä pitäen.

Niinpä.

Miksi uskonto olisi yhtään erilainen asia?

Kysytkö tätä nykypäivänä tosissasi? Esim. muslimi on monessa koulussa ja päivähoidossa tapetilla siksi koska heidän tapansa ja järjestelynsä herättävät muissa lapsissa paljon kysymyksiä joista sitten yhteisesti keskustellaan jotta kaikki ymmärtävät miksi näin toimitaan.

uskohan on jokaisen oma asia, miksi vanhemmalla pitäisi olla oikeus päättää tästä lapsen puolesta, kun eihän siitä mitään haittaakaan ole lapselle vaikka hän ei kuuluisi seurakuntaan ennenkuin on valmis itse päättämään sen.

Miksi vanhemmat saavat rokottaa lapsensa ilman lapsen lupaa?! Samanlainen asia.

Haittaavan siitä lapselle voisi olla, jos kristinuskon näkemys jumaluudesta ja uskosta on totta, ja siten kastamattomuus estäisi lapsen pelastuksen ja lapsi joutuisikin helvettiin ;) esim. tuollainen vuoden ikäinen.

Huhhuh tätä ahdasmielisyyttä... free your spirit!!
Uskovana olen ollut läsnä vaikka minkälaisissa tilanteissa, baareissa, saatananpalvojien seurassa, narkkareiden ja linnanvenkuloiden, hevimusiikin pauhussa jne jne. mut ei se usko lähde minusta pois millään ulkoisella asialla.
Eikö ateisti ja Jumalapelkoinenkin voi luottaa tähän? Että ei se Jeesus sinuun väkisin tule.

Tanskassa altistuu:
Tanska: Sianliha katoaa lastentarhoista - rahmispossu.net

Sopisiko sitten jos yhtenä päivänä ei siunattaisi, tai siunattaisiin saatanalle tai baalille se ruoka? Saisivat tutustua sitten näihin elämänkatsomuksiin myös.

Kysytkö tätä nykypäivänä tosissasi? Esim. muslimi on monessa koulussa ja päivähoidossa tapetilla siksi koska heidän tapansa ja järjestelynsä herättävät muissa lapsissa paljon kysymyksiä joista sitten yhteisesti keskustellaan jotta kaikki ymmärtävät miksi näin toimitaan.

Mutta kaikkia lapsia tuskin "pakotetaan" osallistumaan muslimilasten erityistoimiin? Kun taas ruokarukous koskee kaikkia, ja jos ei halua osallistua, joutuu eristetyksi porukasta (tämän luen pakottamiseksi, sillä vaatii aika paljon kanttia vanhemmilta "erilaistaa" lapsensa, helpompi on mennä valtavirran mukana vaikka se olisikin omaa vakaumusta vastaa).

[QUOTE="vieras";28820155]Huhhuh tätä ahdasmielisyyttä... free your spirit!!
Uskovana olen ollut läsnä vaikka minkälaisissa tilanteissa, baareissa, saatananpalvojien seurassa, narkkareiden ja linnanvenkuloiden, hevimusiikin pauhussa jne jne. mut ei se usko lähde minusta pois millään ulkoisella asialla.
Eikö ateisti ja Jumalapelkoinenkin voi luottaa tähän? Että ei se Jeesus sinuun väkisin tule.[/QUOTE]

Juuri näin!

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28820145:
Miksi vanhemmat saavat rokottaa lapsensa ilman lapsen lupaa?! Samanlainen asia.

Haittaavan siitä lapselle voisi olla, jos kristinuskon näkemys jumaluudesta ja uskosta on totta, ja siten kastamattomuus estäisi lapsen pelastuksen ja lapsi joutuisikin helvettiin ;) esim. tuollainen vuoden ikäinen.
rokotteiden toimivuus on todistettu, se ei ole siis mikään uskon asia.

Mutta eihän se lapsi välttämättä noin uskoisi.

Minäpä elän maassa,jossa omaa uskontoa ei opeteta koulussa. Tulos on valitettavan yksioikoinen. Muslimilapset hallitsevat hienosti oman uskontonsa ja kulttuurinsa ja osaavat käyttää sitä tarvittaessa. Osaavat myös perustella hienosti miksi ovat muslimeita ja miten se näkyy heidän kulttuurissaan. Luterilaiset lapset ovat usein valitettavan pihalla siitä mikä kuuluu heidän kulttuuripeimäänsä ja eivät aina valitettavasti osaa edes erotella uskontoja.
Esimerkkinä olen mm. kuullut, että Buddha ja Jeesus liittyvät molemmat kristinuskoon.

Mielestäni on suunnaton etu, että Suomessa on vielä mahdollista oppia uskonnosta, uskonnoista ja maan kulttuuris-kristillisestä historiasta. myös oman kokemukeni mukaan uskonnonopettajiksi valmistuvat teologian maisterit ovat uskontoon melko vapaasti suhtautuvia eikä kaikki edes kuulu kirkkoon. Monilla on muuten toisena opetettavana aineena se ET ;).

Mutta kaikkia lapsia tuskin "pakotetaan" osallistumaan muslimilasten erityistoimiin? Kun taas ruokarukous koskee kaikkia, ja jos ei halua osallistua, joutuu eristetyksi porukasta (tämän luen pakottamiseksi, sillä vaatii aika paljon kanttia vanhemmilta "erilaistaa" lapsensa, helpompi on mennä valtavirran mukana vaikka se olisikin omaa vakaumusta vastaa).

Missä on ruokarukous vielä käytössä?

Uusimmat

Yhteistyössä