Kuinka iso vääryys on teidän mielestänne, jos "huijaa" lapsen iän lipun hinnassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieraana"

Vieras
Meillä on yks lapsista hyvin lyhyt, usein luullaan kolmekin vuotta nuoremmaks kuin mitä on.

Monesti bussilla kun ollaan menty, kuski on ollut että ei maksua tästä lapsesta, vaikka on sen ikäinen että maksu menis. Ollaan kuitenkin maksettu, lapsella on oma bussikorttikin ja hälle itselleen on tärkeää, että on jo "iso". Varsinkin kun saa niin monelta kuulla kuittia pituudestaan, siis varsinkin tutuilta.

No, joku vuosi sitten mentiin porukalla Puuhamaahan. Myyjä siinä kassalla oletti, että laps on alle 3, oikeasti oli siinä vaiheessa 5. Mentiin sillä kuitenkin, kun kerran tiedossakin oli että lapsi on moniin härpäkkeisiin liian pieni. Kuinka iso petos tässä nyt tehtiin?

[QUOTE="Ope";28816535]Enemmän mä miettisin sitä, että mitä tuollainen toiminta opettaa teidän lapsellenne... On ok valehdella/olla kertomatta totuutta jos siitä hyötyy itse..?[/QUOTE]

Näin minäkin olen asian ajatellut.

Olen ollut joskus myymässä lippuja ja muutaman kerran on käynyt niin, että vanhempi väittää lastaan vaikkapa alle 7-vuotiaaksi, jolloin lapsi toteaa olevansa kahdeksan. Nolona siinä sitten vanhempi naureskelee, että kun ei muista oman lapsensa ikää.

[QUOTE="Ope";28816535]Enemmän mä miettisin sitä, että mitä tuollainen toiminta opettaa teidän lapsellenne... On ok valehdella/olla kertomatta totuutta jos siitä hyötyy itse..?[/QUOTE]

Olen minäkin kerran sanonut jonkun peuhumaan lipunmyyjälle että "joo on se 3" vaikka lapsi oli päivää aiemmin täyttänyt 4. Tuskin moraalin rappio tästä alkoi. Tuskin lapsi edes ymmärsi, mistä on kyse.

Jos lyhyt 5vee ei kuitenkaan pääse "isompien" laitteisiin, miksi maksaa niistä? Ei teostasi nyt kannata kovin isoa syntiä tehdä.

Itse vältän tekemästä tuota vilppiä ihan jo senkin takia, että jos lapsen ikää kysytään ja vanhempi sanoo 3v. ja lapsi siiten että ei, mä oon jo 5v. niin se on vähän nolo tilanne. Eikä se tosiaankaan ole hyvää mallia lapselle, periaatteessa sallit sitten sen että myös lapsi voi valehdella sulle.

No meillä on kyllä käynyt aina toisinpäin, ei olla tahdottu uskoa, miten vanha lapsi on. 5 vuotiaana hänelle olisi pitänyt ostaa bussilippu, vaikka maksu menee vasta 7 vuotiaasta.

Olen minäkin kerran sanonut jonkun peuhumaan lipunmyyjälle että "joo on se 3" vaikka lapsi oli päivää aiemmin täyttänyt 4. Tuskin moraalin rappio tästä alkoi. Tuskin lapsi edes ymmärsi, mistä on kyse.

No miksi ei vaan voi maksaa sitä hintaa mitä palveluntarjoaja pyytää? Miksi alkaa valehtelemaan? Jos ei ole varaa niin sitten pysytään kotona. Sama asia kuin varastaisi kaupasta tavaraa.

[QUOTE="vieras";28816561]No miksi ei vaan voi maksaa sitä hintaa mitä palveluntarjoaja pyytää? Miksi alkaa valehtelemaan? Jos ei ole varaa niin sitten pysytään kotona. Sama asia kuin varastaisi kaupasta tavaraa.[/QUOTE]

Ap kysyi, onko hän tehnyt suuren vääryyden. Minusta ei, jos lapsi ei kuitenkaan pääsisi niihin vehkeisiin pituutensa puolesta, joihin ikänsä puolesta pääsi. Jos on kerran näin huijannut, ei siitä nyt hirveää morkkista kannata tuntea.

Kuinka monelle teistä on vahingossa jäänyt kaupassa esim. hiivapaketti kärryyn ja maksamatta? Kuinka moni on palannut maksamaan? Kuinka moni on saanut rahasta liikaa takaisin? Kuinka moni on korjannut myyjän erehdyksen?

Se, joka ei ole koskaan yhtään missään mitään vääryyttä tehnyt, heittäköön ensimmäisen kiven.

Ei toi nimenomainen kerta varmaan opettanut yhtään mitään, koska lapsi ei ensinnäkään tilannetta nähnyt. Ei menty sinne ajatuksella valehdella, mutta tilaisuus teki varkaan, kun kopissa myyjä oletti että lapsi oli alle 3. Olis voitu korjata tietty, mutta kuten sanoin, sillä kertaa teki tilaisuus varkaan. Normaalisti on maksettu lapsesta iänmukainen maksu. Paitsi välissä kuskit saattaa bussissa sanoa vastaukses, että "eipäs ole" ja vinkata silmää, kun sanon että lapsi on jo päälle 7.

Toisen lapsen kanssa taas on mennyt ihan toisinpäin, on niin pitkä että sitä ei meinattu uskoa 3-vuotiaaksi silloinkaan kun oli 2...

Se on muuten kurja, näin lyhyellä lapsella, että kun ikä ja uskallus on eri tasoa kuin pituus. Sitten esim. Särkässä on ihan turha haikailla niihin isompien laitteisiin, kun on niin lyhyt, vaikka niiden lausunto tossa kesällä oli se, että pituusrajat on erityisesti siksi, että katotaan että lyhyempi on niin pieni vielä ettei pärjää.

Mun vanhemmat teki tota ja se oli todella ikävää. Olisin ylpeänä halunnut sanoa oikean ikäni. Itse en tule moista harrastamaan vaan olemme ylpeitä aina omasta iästä.

Samoin ja vielä hyvin usein, mut laitettiin huijaamaan monesti ikäni ja arvaa nolottiko?
Arvatenkaan en todellakaan tee sitä omien lasteni kohdalla ja jos tekisi vähääkään tiukkaa niin jäisi käymättä kokonaan.

Mutta jos se tilanne nyt kerran teki varkaan niin joo ei ole maailmanloppu, ei tässä nyt itseään hirteen täydy vetää. Varmaan jokainen joskus jotain tehnyt kuitenkin. En ottaisi tavaksi kuitenkaan.

Ap kysyi, onko hän tehnyt suuren vääryyden. Minusta ei, jos lapsi ei kuitenkaan pääsisi niihin vehkeisiin pituutensa puolesta, joihin ikänsä puolesta pääsi. Jos on kerran näin huijannut, ei siitä nyt hirveää morkkista kannata tuntea.

Kuinka monelle teistä on vahingossa jäänyt kaupassa esim. hiivapaketti kärryyn ja maksamatta? Kuinka moni on palannut maksamaan? Kuinka moni on saanut rahasta liikaa takaisin? Kuinka moni on korjannut myyjän erehdyksen?

Se, joka ei ole koskaan yhtään missään mitään vääryyttä tehnyt, heittäköön ensimmäisen kiven.

Minä menen aina maksamaan jos jotain unohtuu. Kerran Ikeassa myyjä ei ottanut hintaa 100e patjasta epähuomiossa, huomasin asian matkalla autoon ja palasin takaisin sen maksamaan. Minä en varasta vaikka sellainen tilaisuus minulle annetaisiinkin.

hyvä kun olette kaikki niin lainkuuliaisia,että ihan kateeksi käy..itse olen monet kerrat esim.junassa tai bussissa valehdellut lapsen nuoremmaksi että pääsee puolella hinnalla,samoin ravintolan seisovassa pöydässä. olenko sitten jotenkin outo,kun en tunne suuria tunnontuskia tästä,tiedä häntä..mulla on lisäksi vahvat kristilliset arvot. elän kuitenkin niin pienillä tuloilla,että kaikki sentit on tarpeen. ja kuka vastaa,että pysy kotonas sitten..onko pienituloisen todella oltava neljän seinän sisällä,ei matkustaa bussilla tai junalla tms.?

Minä huijaan myös. Ihan sama. Meillä on nelivuotiaat alle metrisiä ja 8-v nyt 118cm pitkä. Menee hyvinkin vaikka 4-5-vuotiaasta. Kompensoi sitäkin, että nuo ei pääse pitkiin aikoihin laitteisiin, johon muut ikäiset pääsee. Ja sieltä se säästä otetaan, mistä sen saa.

Täällä alle 6-vuotiaat kypäräpäiset vanhempiensa kanssa laskevat lapset laskee ilmaiseksi rinteessä. Nuo meni ilmaiseksi koko orkesteri. 4-8 vuotiaita 5kpl.

Eläinpuistoon ollaan menty perhelipulla meidän perhe ja tuttavaperheen 3 lasta. "Täti" tuli sitetn perässä ja osti yhden lipun. Mitä väliä.

hyvä kun olette kaikki niin lainkuuliaisia,että ihan kateeksi käy..itse olen monet kerrat esim.junassa tai bussissa valehdellut lapsen nuoremmaksi että pääsee puolella hinnalla,samoin ravintolan seisovassa pöydässä. olenko sitten jotenkin outo,kun en tunne suuria tunnontuskia tästä,tiedä häntä..mulla on lisäksi vahvat kristilliset arvot. elän kuitenkin niin pienillä tuloilla,että kaikki sentit on tarpeen. ja kuka vastaa,että pysy kotonas sitten..onko pienituloisen todella oltava neljän seinän sisällä,ei matkustaa bussilla tai junalla tms.?

Hah! Vahvat kristilliset arvot ja "Älä varasta" käskystä huolimatta varastat sen kuin kerkeät.

Ei kerta ole suuri vääryys. Mutta tavaksi ottaminen on.

Jos lyhyt 5vee ei kuitenkaan pääse "isompien" laitteisiin, miksi maksaa niistä? Ei teostasi nyt kannata kovin isoa syntiä tehdä.

Tuskin on mitään vaikutusta, sisäänpääsymaksu on 23€ yli 3v.
Ja vaikka jäisikin kiinni, mitään saktiota ei voi antaa.
Esim. puuhamaassa käy vuodessa 100k asiakasta.
Jos vaikka 4 prosenttia oletetaan olevan 3-5 vuotiaita ja vanhemmat huijaavat, ei paljon firman tuloksessa tunnu!
0,04* 100000*23€=92000€
Puuhamaan 2012 tilikauden tulos oli sentään 99000€ !
Ei tunnu missään.

[QUOTE="vieras";28817091]Hah! Vahvat kristilliset arvot ja "Älä varasta" käskystä huolimatta varastat sen kuin kerkeät.[/QUOTE]

mun arvot on varmasti vahvemmat kun monella sellaisella joka ei sitä hiivapakettiakaan varasta. aina ei vaan voi niin 100% lainkuuliainen ja se on varmasti ihan anteeksiannettavaa. jos täällä joku väittää, ettei ole koskaan mitään vääryyttä tehnyt niin puppua puhuu,se on satavarma! sitäpaitsi,minun lapseni syö esim.seisovassa pöydässä niin vähän että puolesta hinnastakin menee osa hukkaan. sä saat nauraa mulle vaik maha kippurassa,itse tiedän mitkä mun arvot on!

mun arvot on varmasti vahvemmat kun monella sellaisella joka ei sitä hiivapakettiakaan varasta. aina ei vaan voi niin 100% lainkuuliainen ja se on varmasti ihan anteeksiannettavaa. jos täällä joku väittää, ettei ole koskaan mitään vääryyttä tehnyt niin puppua puhuu,se on satavarma! sitäpaitsi,minun lapseni syö esim.seisovassa pöydässä niin vähän että puolesta hinnastakin menee osa hukkaan. sä saat nauraa mulle vaik maha kippurassa,itse tiedän mitkä mun arvot on!
Kuulostat todella älykkäältä. Oikein todellinen yhteiskunnan tukipilari.

Yhteistyössä