Diabetes vauvalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko mitään syytä heti epäillä diabetestä kun oon muutaman kerran huomannut että reilun vuoden ikäisen vauvan hengitys haisee hennosti makealta??

Säikähdän helposti pieniäkin "oireita" joten kysyisin nyt teiltä jotka enemmän asiasta tiedätte, että onko tämä pieni tuoksahdus aihe epäillä jotain?

Muuten lapsi varsin normaali.

Voiko puhkeamassa oleva poskihammas aiheuttaa tuoksun? Tai syöty sose, joka oli makeutettu?

Diabeetikon (hoitamattoman) henki voi haista asetonille, ei mun mielestä kylläkään makealle?

Onko vauvasi todella väsynyt, laihtunut, joisi koko ajan (no tätähän ne pienet vauvat tekee), pissaa tulee toooosi paljon? Jos vielä täsmää, soita neuvolaan ja pyydä että mittaavat verensokerin, onnistuu ihan sormenpäästä, verta tarvitaan yksi tippa. Tulos kertoo onko tarvetta jatkotutkimuksiin.

muista, ettet tartuta lapseesi luulosairautta, mikä sinulla mahdollisesti on ainakin lievänä.. kauheaa, kun vanhemmat pelkää kaikenlaista, sitten kun lapsi alkaa ymmärtää puhetta, niin pelko tarttuu.. (kun sanot, että säikähdät helposti kaikkia oireita)

Diabeetikon (hoitamattoman) henki voi haista asetonille, ei mun mielestä kylläkään makealle?

Onko vauvasi todella väsynyt, laihtunut, joisi koko ajan (no tätähän ne pienet vauvat tekee), pissaa tulee toooosi paljon? Jos vielä täsmää, soita neuvolaan ja pyydä että mittaavat verensokerin, onnistuu ihan sormenpäästä, verta tarvitaan yksi tippa. Tulos kertoo onko tarvetta jatkotutkimuksiin.

Luin itsekin virallisilta sivuilta, että haisisi asetonille mutta joissain keskusteluissa oli maininta myös tosta makeudesta...

Ei ole väsynyt paitsi tietty päiväuniakaan, tykkää juoda nokkamukista mutta ei siitä mitenkään erityisen paljoa juo, pissaa tulee noin 5? vaipan verran päivässä..

siitä mahdollisesta hajusta kysyisin, että jos sellasta ilmenee niin onko se tosi selvää? Haistaa helposti jos on suht lähellä? Vai tarviiko nuuhkia ihan melkein kiinni?

Tarkennan siis vielä että mitään muita oireita ei ole. Ja tää makea tuoksu on tosi vaimea niin että joudun oikein ajatuksella haistamaan ja tulkinta on välillä epävarmaa että haiseeko vai ei..

Oma lapseni sairastui diabetekseen 1,5 vuotiaana. Selkein merkki oli jatkuva juominen ja pissaaminen. Vaippaa sai olla kokoajan vaihtamassa ja iho oli vaipan alla tahmea, siis sellainen sokerinen. Hengitys ei haissut ollenkaan eikä hän ollut väsynyt.

[QUOTE="vieras ap";28816319]Tarkennan siis vielä että mitään muita oireita ei ole. Ja tää makea tuoksu on tosi vaimea niin että joudun oikein ajatuksella haistamaan ja tulkinta on välillä epävarmaa että haiseeko vai ei..[/QUOTE]

käsittääkseni se diabeteshaju on havaittava ilman että haistelee ja tunkee nokkaa suuhun. Omallakin oli pienempänä joskus makeutta, ei sillä silti oo diabetestä.

Mun esikoinen on huono juomaan ja erityisesti helteellä hänen hengityksensä saattaa haiskattaa makeahkolle. Haju lähtee, kun lapsen saa juomaan jotain. Onko vauvasi juonut normaalisti tai onko hän mahdollisesti päässyt vähän kuivahtamaan? En nyt diabetestä epäilisi ensimmäisenä.

Mun esikoinen on huono juomaan ja erityisesti helteellä hänen hengityksensä saattaa haiskattaa makeahkolle. Haju lähtee, kun lapsen saa juomaan jotain. Onko vauvasi juonut normaalisti tai onko hän mahdollisesti päässyt vähän kuivahtamaan? En nyt diabetestä epäilisi ensimmäisenä.

No ei nyt hirveästi juo.. Muutamia huikkia vettä kun tarjoaa.. Ja tissiä sitten enemmän

Mun vauvalla tuoksuu hengitys välillä lievästi makealta, sen verran että huomaa jos oikein läheltä haistelee. Olen ajatellut sen johtuvan siitä, että äidinmaidossa on niin paljon maitosokeria... Vauva on siis vielä pelkällä rintaruokinnalla.

[QUOTE="vieras";28816625]Mun vauvalla tuoksuu hengitys välillä lievästi makealta, sen verran että huomaa jos oikein läheltä haistelee. Olen ajatellut sen johtuvan siitä, että äidinmaidossa on niin paljon maitosokeria... Vauva on siis vielä pelkällä rintaruokinnalla.[/QUOTE]

Meilläkin siis just tollee et läheltä pitää haistella. Ja tää juo vielä paljon tissimaitoa vaikka on yli 1v.

Yhteistyössä