Taloudelliset vaikeudet ja niistä selviäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keinot vähissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keinot vähissä

Vieras
Onko täällä ketään, joka olisi onnistunut selviämään lähestulkoon mahdottomalta tuntuvasta taloudellisesta tilanteesta; veloista, ulosotosta, saanut luottotietonsa takaisin ja taloutensa kuntoon ja muuta sellaista, sillä nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

Velkojeni määrä ei ole varmaan monenkaan mielestä aivan ylitsepääsemätön (noin 20 000 €), mutta omassa tilanteessani se on sitä. Käyn kyllä töissä, mutta työni on osa-aikaista ja tuntien määrä vaihtelee paljon eri kuukausina. Että on se sitten todella lohduttavaa huomata maksaneensa ulosottoon kokonaista 100 €/kuussa. (Tätä menoa olen saanut velkani maksettu 20 vuoden kuluttua. Jee jee).

Kokopäivätyötä tai edes säännöllistä osa-aikatyötä yritän luonnollisesti hakea koko ajan, mutta vielä ei ole tärpännyt mistään. (Oletan, että luottohäiriömerkintäni takia minua ei palkata mihinkään).

Säännöllisiä menoja minulla on halvan vuokran lisäksi opintolainan kuukausierä, puhelinlasku ja nettilasku, jotka kaikki ovat pienimmästä päästä, sekä sitten vaihteleva määrä työmatkakuluja. Syön halvalla, vaatteita ostan alennuksesta suunnilleen siinä vaiheessa kun vanhat menee rikki, en biletä, minulla ei ole kalliita harrastuksia. Ja rehellisesti sanottuna en vaan keksi mitään, mistä voisin saada rahaa lisää, tai säästettyä jostain.

Mistä ne tietää, että sinulla on häiriömerkintä? Ei minulta ole ainakaan kysytty koskaan henkilötunnusta yms. Vai mikä ala kyseessä? Pääsisitkö ihan mihin vain tekemään lisää töitä?
Jos minulla ei olisi lapsia, niin tekisin niin pitkää päivää kuin olisi mahdollistaja ihan missä vain työpaikassa.
Voisitko esim. muuttaa työn perässä, mikä perhetilanne sinulla on?Missä nyt asut?
Voisitko tehdä esim. puhelinmyyjänä työtä tai lapsenvahtina tai mummoja vielä kauppaan yms. asioille?

[QUOTE="kjh";28813015]Mistä ne tietää, että sinulla on häiriömerkintä? Ei minulta ole ainakaan kysytty koskaan henkilötunnusta yms. Vai mikä ala kyseessä? Pääsisitkö ihan mihin vain tekemään lisää töitä?
Jos minulla ei olisi lapsia, niin tekisin niin pitkää päivää kuin olisi mahdollistaja ihan missä vain työpaikassa.
Voisitko esim. muuttaa työn perässä, mikä perhetilanne sinulla on?Missä nyt asut?
Voisitko tehdä esim. puhelinmyyjänä työtä tai lapsenvahtina tai mummoja vielä kauppaan yms. asioille?[/QUOTE]

Olen tällä hetkellä töissä kaupassa, ja koitan saada vakituisempaa työpaikkaa samalta alalta. Lisätyöt on kysymysmerkki. Joskus niitä olisi, ja joskus taas ei mitään. (Ja lisäksi pelkään, että selkäni ei kestäisi, koska jo nyt 8 tunnin istuminen kassalla saa niskat kipeiksi)

Työhön pääsemiseni riippuu siitä miten julkisilla pääsee. Omaa autoa minulla ei ole, joten se rajaa tiettyjä mahdollisuuksia pois.

Työn perässä olisin valmis muuttamaan oitis, vaan mistäs sitä luottotiedottomana saat asunnon vuokrattua, kun nykyisin taitaa kaikki vuokranantajat tarkistaa luottotiedot. Ja vaikka ei tarkistaisikaan, niin mistäs sitä saat rahat takuu vuokriin.
Etenkin pääkaupunkiseudulle muutto lisäisi takuulla työmahdollisuusksia, mutta kuten sanottua, rahaa ei muuttamiseen ole.

Onko velat miten vanhoja? Oletko käynyt kysymässä olisiko mahdollista päästä velkajärjestelyyn?

Velat on noin viiden vuoden takaa. Ja velkajärjestelyyn en usko pääseväni, koska pahoin pelkään, että velkani luokitellaan kevytmieliseksi velkaantumiseksi.

Otin töissä ollessani kulutusluoton ja joitain pikavippejä, ja sitten kun jäin työttömäksi jouduin ensin vippikierteeseen, (Tiedän, typerää mutta en keksinyt muutakaan ja ajattelin, että saan maksettua velat pois, kun saan taas töitä) ja kun työttömyysaika vain piteni, en lopulta enää selvinnyt veloistani.

Eli taitaa olla turha edes hakea koko järjestelyyn.

Kevytmielisyys menneisyydessä ei ole este. Katsovat, että jos on yrittänyt hoitaa velkojaan ja maksaa nykyiset uudet velat heti, niin on mahdollisuus päästä järjestelyyn. Kertoo aivan rehellisesti kaiken.

[QUOTE="vieras";28813210]Kevytmielisyys menneisyydessä ei ole este. Katsovat, että jos on yrittänyt hoitaa velkojaan ja maksaa nykyiset uudet velat heti, niin on mahdollisuus päästä järjestelyyn. Kertoo aivan rehellisesti kaiken.[/QUOTE]

No täytyy myöntää, että minulla on tullut jonkin verran velkoja myös tuon jälkeen. Lähinnä maksamattomia tarkastusmaksuja, kun yritin säästää väärästä päästä, ja olin ostamatta matkalippuja työmatkoille. Ja lisäksi pitäisi keksiä, että miten saisi pahasti myöhässä olevat hammaslääkärilaskut maksettua.

Kyllä mä nyt ainakin YRITTÄISIN sinuna hakea sitä velkajärjestelyä. Voit toki myös odottaa velkojen vanhentumista (15 vuotta), mutta jos sulle on tullut lisää velkaa, niin aika pitkään saat odottaa, että ne uusimmatkin töppäykset vanhentuvat.

Mitään muuta neuvoa en osaa antaa, kuin että yritä.

[QUOTE="vieras";28813297]No hoida sitten kunnolla asiat jokunen vuosi ja sitten haet. Jos olet oikein pienituloinen, niin olet todennäköisesti oikeutettu toimeentulotukeen.[/QUOTE]

Tiedän kyllä toimeentulotuesta. Tällä hetkellä saan parhaimmillaan (pahimmillaan) rahaa neljästä eri paikasta: Työnantajalta palkkaa, liitosta soviteltua päivärahaa, kelasta asumistukea, ja sitten vielä joskus sossusta toimeentulotukea. (Ja silti tulot jää toivottoman pieniksi)

[QUOTE="...";28813318]Velkaneuvojalle aika ja takuusäätiön lainantakaus, niputat kaikki velat samaan nippuun. Googleta.[/QUOTE]

Olen tuota takuusäätiön lainatakausta ja mahdollisuuksiani siihen koittanut selvitellä, mutta ilmeisesti on niin, että siellä hyväksyvät tuloksi vain ja ainoastaan palkan, ja tällä hetkellä ei palkkatuloni yksinään riitä maksuvaroihin ja muuhun sellaisiin.

Kävin pari vuotta sitten velkaneuvojan puheilla ja ainakin sen käynnin perusteella jäi se kuva, että mitään ei oikein voi tehdä ennenkuin saan jostain kokopäivätyön tai ainakin tarpeeksi hyväpalkkaisen osa-aikatyön

Vajaa 10-vuotta sitten olin luottotiedoton, varattomaksi todettu (ihan oikeudessa), asunnoton, työtön, raskaana tuleva yksinhuoltaja.. Asunnon sain nuorisotyön kautta kun menin sossuun itkemään tilannettani. En saanut kuitenkaan mitään toimeentuloa joten menin työkkärin kautta 6kk harjoitteluun raskauden ajaksi. Eihän ne siitä paljoa maksaneet mutta sainpahan jotain kokemusta ja tekemistä ettei kaikki aika mennyt laskuja murehtiessa. En lyhentäny velkaani vaan ne kasvoi vain korkoa. En tienannut suojaosuutta enempää niin ei voinut maksaa ulosottoon mitään. Lapselleni kerjäsin tarvittavan seurakunnalta ja ostelin kirppikseltä mitä pystyin.

Minut pelasti mies jonka tapsin (mikä onnen kantamoinen) ja hän maksoi velkani pois. Otti siis nimiinsä pankkilainan 11 000€ ja makseli sen erissä pois. En lyhentänyt hänelle senttiäkään velasta. Hän on mieheni edelleen.

Äitiyslomia lukuunottamatta olen tehnyt mitä vaan töitä. Ollut työkkärin harjoittelussa/työkokeilussa, kaupan kassana, lastenhoitajana, siivonnut tutuille, myynyt lehtiä puhelimessa, perustanut yrityksen josta sain pientä lisätuloa (käsityöt), marjastanut, kalastanut ja mitähän vielä.. Jonkun vuoden jaksoi hakea euronsa murusina sieltä täältä ja sitten menin opiskelemaan uuden ammatin jonka avulla toivottavasti saan työtä.

Sinun tilanteessa (ellei pelastavaa prinssiä ala kuulua piakoin) ottaisin minkä tahansa työn vastaan ja etsisin takaajat, ottaisin lainan ja maksaisin ulosottovelan pois. Nykyisin luottotiedot palaa muutamassa vuodessa kun ne saa makseltua pois. Hirveesti toivotan onnea matkallesi! Älä luovuta tai muserru tämän vuoksi!

Kyllä mä nyt ainakin YRITTÄISIN sinuna hakea sitä velkajärjestelyä. Voit toki myös odottaa velkojen vanhentumista (15 vuotta), mutta jos sulle on tullut lisää velkaa, niin aika pitkään saat odottaa, että ne uusimmatkin töppäykset vanhentuvat.

Mitään muuta neuvoa en osaa antaa, kuin että yritä.

Se pieni ongelma vaan on, että jos nyt pääsisin velkajärjestelyyn, en taitaisi enää selvitä vuokrista ja muista menoista.

Kiitos tämän hämmentävän suomalaisen systeemin, jossa suoraan palkasta viety ulosotto katsotaan sossussa hyväksyttäväksi menoksi toimeentulotukea laskiessa, mutta heti jos maksat jotain vapaaehtoisesti, niin sitten sitä ei hyväksytäkään.

Eli jos pääsisin velkajärjestelyyn, niin sitten en ennä selviäisi taloudellisesti niistä kuukausista, joiden aikana nyt joudun hakemaan toimeentulotukea, kun tulot ei muuten riitä, sillä eiköhän sinne velkajärjestelyn tarvitse maksaa yhtä paljon kuin ulosottoonkin menee nyt rahaa.

lopetettiin kokonaan velaksi ostaminen enää tule. Myös luottotiedot puhtaat. Jos oikein kovasti halaun jotakin säästän sitä varten, jos mulla on varaamaksaa osamaksuja esim 30e edestä niin saman summan voin säästääkin. JA kun ostaa käteisellä saa usien paremmat alennukset.

Yhteistyössä