Kenkien reklamaatiosta tietävät.. Tai ylipäänsä reklamoinnista

  • Viestiketjun aloittaja rekliiii
  • Ensimmäinen viesti
rekliiii
Ostin kuukausi sitten kiilakorolliset nahkasandaalit. Maksoivat alennuksessakin 100€, ja se on omasta mielestäni ainakin jo aika paljon ja myös odotan kengiltä tällöin jotain laatua. Ostin kengät ns. hyvästä liikkeestä ja ne on laadukasta merkkiä.

Käytin kenkiä noin viisi kertaa, kunnes viime viikonloppuna toisen kengät jalkapöydän päällä oleva nahka osuus irtosi kokonaan, niin että toinen puoli kengästä oli täysin avoin. Se oli siis pohjan ja koron väliin kiinnitetty. Ei mikään ihan pikkurepeämä, vaan kenkä levisi ihan totaalisesti käsiin.

Soittelin kengistä jo liikkeeseen, ja sanoivat että lähettävät ensisijaisesti suutarille tai sitten antavat lahjakortin. Molemmat vaihtoehdot harmittaa. Tarvisin niitä kenkiä NYT enkä noin kahden viikon suutarireissun jälkeen. Olen lähdössä reissuun, mihin minun piti ottaa ne mukaan. Lahjakorttia liikkeeseen en halua, koska en ole kuin tämän kerran löytänyt sieltä mitään.

Onko ylipäänsä laillista antaa vastaavassa tilanteessa lahjakortti? Kyseessä on kuitenkin reklamaatio, joista olen aina ennen saanut kaikkialta rahat takaisin.
 
"vieras"
Kyllä liikkeet toimii juuri noin. Rahat takaisin, muodossa tai toisessa, jos ei korjaus miellytä. Reklamaatio tehdään kirjallisena valmistajalle.

Harmittaa tietysti, jos olet suunnitellut ottaa kengät mukaan, mutta tuskin sieltä valmistajalta ainakaan nopeammin mitään saat. Koska olet ostanut kengät alesta, ovat varmaan vanhempaa sarjaa, joita ei enää varmaan saa. Voithan toki soittaa kuluttaja-asiamiehelle, oisko oikeutta vaatia rahoja takaisin. Muistaakseni vaan liikkeen tulee pyrkiä korjaamaan virhe, mihin riittäisi jo se korjauttaminen.
 
Liikkeellä on oikeus korjata virhe eli käyttää kengät suutarissa, ei ole mikään pakko antaa uusia tilalle. Lisäksi täytyyhän heillä olla mahdollisuus tarkistaa, että kyseessä on tosiaan valmistusvirhe eikä käytössä tullut repeämä. Kysy nyt ensin kauanko siihen suutarikeikkaan menee

Sinun ei ole pakko hyväksyä lahjakorttia, voit vaatia myös rahat takaisin
 
"piipi"
Meillä liimattiin kengänpohjat uudestaan kiinni valmistajalla. Ja jälki oli aika kauheaa, en silti enää jaksanut kinata asiasta vaan päätin vaan olla enää ostamatta kyseisiä kenkiä...
 
Ilmeisesti tosiaan on noin, että jos tuote rikkoutuu, liikkeellä on velvollisuus se korjata, mutta ei palauttaa rahoja.

(Itse tappelin taannoin erään lastentarvikeliikkeen kanssa ensimmäisellä käyttökerralla hajonneista matkarattaista. En halunnut korjausta tai vastaavaa tuotetta tilalle, koska en olisi pystynyt luottamaan, etteivät hajoa uudelleen ja jos tuotetta on tarkoitus käyttää matkalla sen hajoaminen on varsin harmillinen juttu. Lopulta päädyin hyväksymään lahjakortin liikkeeseen.)
 
Viimeksi muokattu:
Khimaira
onko muuten liikkeen pakko tehdä mitään?
Citymarketista ei suostuttu tekemään mitään rikkinäisen tuotteen kohdalla, vaan sanottiin että pitää selvittää asia maahantuojan kanssa..
 
"vieras"
onko muuten liikkeen pakko tehdä mitään?
Citymarketista ei suostuttu tekemään mitään rikkinäisen tuotteen kohdalla, vaan sanottiin että pitää selvittää asia maahantuojan kanssa..
Kuluttajansuojalain mukaan rekalmaation voi tehdä myyjälle, välittäjälle, maahantuojalle tai valmistajalle. Useimmiten reklamaation teko myyjälle on helpointa, koska silloin tuote useimmissa tapauksissa voidaan alustavasti tarkastaa joustavasti ja lähellä. Päätös takuukorjauksesta ja menettelystä riippuu myös takuuehdoista ja takuun myöntäjällä on aina oikeus tarkastaa tuote, niin halutessaan.
 
"kkk"
Liikkeellä on oikeus korjata virhe eli käyttää kengät suutarissa, ei ole mikään pakko antaa uusia tilalle. Lisäksi täytyyhän heillä olla mahdollisuus tarkistaa, että kyseessä on tosiaan valmistusvirhe eikä käytössä tullut repeämä. Kysy nyt ensin kauanko siihen suutarikeikkaan menee

Sinun ei ole pakko hyväksyä lahjakorttia, voit vaatia myös rahat takaisin
Ihan sama onko valmistusvirhe vai normaalissa (!) käytössä tullut repeämä, mutta kyllä liikkeen tai pikemminkin valmistajan tulee kengät ap:lle korvata tai korjata. Tuote ei ole ollut kestävä ja joko materiaalissa tai valmistuksessa on jokin virhe. Silloin se on yksi ja sama, vaikka repeämä olisi ollut kuvailemasi "käytössä tullut repeämä", koska kaikille kuluttajatuotteille (vaatteet, kengät) on tietty takuu. Ja se takuu koskee takuulla kenkiä, jotka ovat olleet viisi kertaa jalassa!

Ja aivan sama vaikka olisi ostettu 99% alennuksella, niin takuu koskee myös silti.
 

Yhteistyössä