Tyttö siirtyi 1 v 10 kk ikäisenä, kun oppi kiipeämään pois pinnasängystä. Se on varmaan yleensä se viimeinen hetki, turvallisempi silloin tavallinen sänky. Olen tosin kuullut, että jotkut ovat oppineet jo 10 kuisina kiipeämään laidan yli.
Pinniksen laita otettiin pois reilun vuoden ikäisenä esikoisen kohdalla, kakkonen on nyt 1v2kk ja viihtyy niin hyvin pinniksessä että saa nukkua siinä vielä pitkään.
Pois pinniksestä sänkyyn siirtyi esikoinen melkein 4-vuotiaana .
2 vuotiaana esikoinen siirtyi pinniksestä pois. Ja toisaalta olis voinut siellä vielä pitempäänkin nukkua, ei meinaan ikinä koittanut kiivetä sieltä pois.
N. 3kk siihen asti oli pinnasänky meidän sängyn sivussa kiinni kun söi usein öisin, sit siirrettiin omaan huoneeseen ns. lattisänkyyn eli patja kehikossa lattialla ja pehmustetta vieressä jos olisi sattunut kierähtämään pois. Juniorisänkyyn (vähän korkeammalle sänky ja harjoituslaita) siirryttiin kun oppi kävelemään (ja kiipeämään itse sänkyyn ja sängystä pois kun ei enää ollut maantasossa)
Reilu vuoden ikäisenä otettiin 3 pinnaa pois niin, että tyttö pääsi liikkumaan siitä kolosta sänkyyn ja pois. Muutaman kuukauden kuluttua siirtyi "isojen tyttöjen sänkyyn" nukkumaan, sänky oli huoneessa jo valmiiksi ja narautettiin tyttö muutama kerta nukkumasta sieltä
Itse sain kuulla ystävältäni miten se on hysteeristen äitien ylireagointia kun siirretään lapsi niin aikaisin pois pinnasängystä (kun asiaa hänelle ehdotin). Ko ystävän lapsi on yli 2v ja nukkuu edelleen pinnasängyssä, on kuukausia saanut kiipeillä sänkyyn ja pois ihan oman halunsa mukaan.. Kukin tyylillään..
Sitten kun lapsi oppii kiipeämään pinninsestä pois on juniorisänky parempi. Esikoinen siirrettiin 1v5kk ja armoton ralli sänkyynpalauttamisen kanssa kunnes oli 2v. Kuopus oli 1v10kk kun oppi kiipeämään pinniksestä pois ja sen jälkeen nukahtaminen vaikeutu hetkeksi mutta melko hyvin kuitenki pärjättiin.
Vajaa 2-vuotiaana meillä. Ostettiin juniorisänky ja sanottiin tytölle, että saa itse päättää koska alkaa nukkumaan siellä (tarkoitti myös siirtymää omaa huoneeseen). Pari viikkoa taisi mennä, kun tyttö tokaisi että nyt menee kyllä "oikeaan sänkyyn" nukkumaan Sen jälkeen ei enää pinnis kelvannut. Meille oli tulossa myös vauva, ja pinnis oli kuulemma vauvoja varten