Lähtisitkö mukaan tällaiseen fb ryhmään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pohjustusta: Olen vielä kotona vuoden verran ja pari äitikaveria tältä kylältä, jossa asutaan, on palaamassa takaisin töihin kuukauden sisällä. Hiljainen syksy/talvi siis tiedossa minulle, taaperolle ja vauvalle. Asutaan 20 km:n päässä isommasta kaupungista pienessä kylässä. Perhekerho kokoontuu kerran viikossa syyskuusta alkaen. Minun ja miehen suku ja muut kaverit asuvat kauempana. Työn puolesta tulleen kaverit taas ovat eri elämän vaiheessa kuin minä.

Tänään tuli mieleeni, että jos perustaisi fb ryhmän tämän alueen äideille/vanhemmille, jotka haluaisivat tutustua toisiinsa. Ei voi olla, että olen ainut yksinäinen tällä alueella.. Ryhmään liittyminen ei siis sisällä kyläilypakkoa :D , mutta jos olen vaikka lähdössä laavulle paistamaan makkaraa lasten kanssa niin voisin laittaa ryhmään viestiä ja joku muukin halukas voisi tulla mukaan ja lapset saisivat kavereita leikkiin ja äidit jutteluseuraa. Täällä kun sellaista leikkipuistoa ei ole. ..ja samaa kautta voisi viestitellä hyviä vinkkejä ympäristön tapahtumista, kirppareista.

Miltä kuulostaa?? Voisin syksyn perhekerhossa kysellä kiinnostuneita äitejä mukaan ryhmään. Kaikki eivät välttämättä ole fb:ssa, mutta jos edes jotkut..

• Tykkää
Reactions: Porho
Olen liittynyt itseasiassa pariinkiin "äitirinkiin" meidän alueella. Meillä on paikkakunnan ryhmä ja paikkakunnan kirppis ryhmä facebookissa ja muistaakseni sitten molempiin laitettiin ilmoitus perustetusta vertaistukiryhmästä. Itse kävin paljon perhekerhossa, kun olin hoitovapaalla ja asuttiin alueella, missä oli paljon lapsiperheitä. Nyt kun oon töissä ja asutaan syrjemmässä, tuli sellanen fiilis, että haloo, löytyskö seuraa. Uskon, että kun on ite avoin ja positiivinen, seuraa löytyy. Tsemppiä!

Tosi hienoa oma-aloitteisuutta ja fiksu. Perusta yhteisö jo nyt ja voit sitten samoin tein jakaa osoitteita pienissä lapuissa suoraan käteen. Ne, joita kiinnostaa, ihan varmasti liittyvät. Laittele ilmoituksia päiväkotien ja kauppojen seinille jne.

Onnea vain jatkoon. Tulen iloiseksi lukiessani tällaisia ideoita.

Alkuperäinen kirjoittaja kyläläinen minäkin;28782331:
Tosi hienoa oma-aloitteisuutta ja fiksu. Perusta yhteisö jo nyt ja voit sitten samoin tein jakaa osoitteita pienissä lapuissa suoraan käteen. Ne, joita kiinnostaa, ihan varmasti liittyvät. Laittele ilmoituksia päiväkotien ja kauppojen seinille jne.

Onnea vain jatkoon. Tulen iloiseksi lukiessani tällaisia ideoita.

Riittää varmaan sekin että fb.ssä muutama suosittelee ryhmää muille. tai linkkaa itsensä niin että kaverit näkevät että sellainen ryhmä on olemassa.

Juuri mietin tuota, että voisi ilmoittaa ryhmästä parin kyläkaupan seinällä sen perhekerhon lisäksi ja sitten varmaan ryhmä laajenisi itsestään ajan kanssa. Kiva kuulla, että vastaavia ryhmiä on jo olemassa. Tässä kaupungissa on parikin ihan kirppistelyyn liittyvää ryhmää ja niissä olen mukana, mutta monesti tunnen olevani ulkopuolinen jo pelkästään kirppismyynnissä kun emme asu keskustassa. Tässä kaupungissa ja lähialueella asuu reilut 100 000 asukasta, joten koko kaupunkia koskevaksi en ajatellut ryhmää laittaa.. Pitäisi osata nimetä fiksusti.. Etelä-Xxkaupunginnimi äidit tai jotain.... :D

Tää on vähän tätä kun kukaan ei tule hakemaan ovelta äitipiireihin... :D itse on pistettävä itsensä likoon ja tehtävä itsensä tutuksi. Fb ryhmää ajattelin sillä, että joku ujompikin ehkä uskaltaa lähteä mukaan jos treffejä sovitaan neutraalimmille paikoille aluksi esim. laavulle tai pulkkamäkeen.. Eikä tarvitse heti jonkun kotiin tuppautua (ihanaa tämä suomalainen luonne) :D

Nostelen..

Te ketkä olette vastaavanlaisessa ryhmässä niin mitkä ovat sellaisia juttuja, jotka toimivat ja mitkä taas ei toimi? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Muitakin ajatuksia kuulen mielelläni.

Ei ainakaan löydy fb haulla millään kaupunkiin tai kylään liittyvällä nimellä. Myös toinen noista minun äitikavereista täältä on kyläaktiivi ja monessa mukana. Ei hänkään ole kuullut sellaisesta ryhmästä.. Ja noissa perhekerhoissa ollaan käyty, joten oletan, että asia olisi tullut puheeksi muiden kanssa jutellessa.

Nostelen..

Te ketkä olette vastaavanlaisessa ryhmässä niin mitkä ovat sellaisia juttuja, jotka toimivat ja mitkä taas ei toimi? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Muitakin ajatuksia kuulen mielelläni.

Jos jaksat, niin perusta vaikka vakitapaaminen jonnekin leikkipuistoon. LAitat ilmoituksen sivuillesi, että joka tiistai klo 9.30 - 11.00 olet leikkipuistossa ja tervetuloa tutustumaan sekä ideoimaan yhteisiä retkiä lasten kanssa tai mitä nyt keksitkin. Yleensä ihmiset eivät keksi oikein mitään, mutta kun näet millaisia ihmiset ovat esim. se laavureissukin olisi kiva jo vähän tutummassa porukassa. Tai kimppapiknikki kaupungin puistossa, jossa on teemana vaikkapa lapsia leikittävät laulut. Tai jos olet hyvä jossakin tietyssä asiassa, niin voisiko sen soveltaa ryhmälle?

Varmaa on, että jos perustat yhteisön vastuu jää sinulle. Mutta jos se myös antaasinulle jotakin kannattaa nähdä sekin vaiva. Ja ota joka tapaamisista valokuvia ja sivuille, niin niistä näkee millaista teillä on.

Mutta alkuun pysyttele yksinkertaisuudessa. Ihmiset haluavat tutustua ja haistella, joten riittää jos jaksat olla alkuun "emäntänä" ja tutustuttaa ihmisiä toisiinsa sekä viime kädessä vastata, että on puhumista.

[QUOTE="vieras";28782415]Riittää varmaan sekin että fb.ssä muutama suosittelee ryhmää muille. tai linkkaa itsensä niin että kaverit näkevät että sellainen ryhmä on olemassa.[/QUOTE]

Jos Facessa homma toimisi pelkästään linkityksillä en olisi suositellut lappujen jakamista. Harva tajuaa, että yhteisön keräämiseen Facessa tarvitaan paljon jalkatyötä. KUkaan ei tee linkityksillä yhtään mitään, jos ne linkitykset menevät muualle Suomeen. Ymmärsin, että ap haluaa kontaktia kaupunginosansa ihmisiin ja silloin huomion kerääminen on haastavampaa. Joten linkityksien lisäksi ihmisiä on tökättävä myös oikeassakin elämässä.

Sepä tässä juuri onkin mitä tuo nimimerkki kyläläinen minäkin toi julki. Minun fb ystävät asuvat aika pitkälti muissa kaupungeissa ja lähimmät oman kaupunkimme keskustassa (suurin osa lapsettomia). Tällä kylällä ei ole olemassa erillistä leikkipaikkaa eli asutaan kaupungin läheisyydestä huolimatta "maaseudulla".. täällä siis tuo laavupaikka on lähinnä sitä mitä voisi pitää kokoontumispaikkana tällä kylällä. jos sellainen leikkipaikka olisi niin siellähän minä päivystäisin tietenkin. :D

Tietysti tiedän, että jos lähden ryhmän perustamaan niin vastuun siitä kannan ja sen pyörittämisestä ennen kuin muutkin touhuun lämpiävät. Vuoden päästä joutuisin jättämään vetovastuun muille kun palaan työelämään... no, sinne on vielä aikaa (aivan liian vähän). Täällä pitää siis henkilökohtaisesti käydä "tökkäämässä" muita äitejä ihan oikeassa elämässä ja tuon perhekerhon ajattelin olevan hyvä paikka aloittaa.

Minä olen hyvä asuntorahoitusasiassa, joten kovin suurta lastenleikittäjää tai laulattajaa minusta ei ole minnekään tapaamisiin.. :D mutta aikuista seuraa kaipaan tähän vauva-taapero arkeen.

Kiva idea, mä mainostaisin ryhmää vaikka ihan neuvolankin ilmoitustaululla, niin tuoreetkin vanhemmat löytäisivät sen. Ja kaikki ei aktiivisesti käytä fb:tä niin ei välttämättä huomaa vaikka siellä leviteltäisiin linkkiä.

Mä perustajana kehottaisin ryhmän jäseniä laittamaan tosilleen viestiä ja sopimaan vaikka leikkitreffejä omiin pihoihin ym. ettei kaikki odota, että sinä aina järjestät jotain tapahtumaa kaikille. Että se olisi enemmänkin sellainen kanava löytää muita ihmisiä jotka kaipaa seuraa, eikä ryhmä jossa käydään katsomassa, onko kukaan keksinyt mitään ohjelmaa. Ihmiset voisivat ilmoitella seinälle jotain tyyliin "pienen vauvan äiti kaipaa kyläilykaveria" tai "3- ja 5-vuotiaat lapset kaipaavat leikkikaveria aamupäivisin" jne. Tietysti yhteisjuttujakin voi järjestää, mutta ettei se olisi pelkästään sellaista varten :)

[QUOTE="vieras";28785266]Kiva idea, mä mainostaisin ryhmää vaikka ihan neuvolankin ilmoitustaululla, niin tuoreetkin vanhemmat löytäisivät sen. Ja kaikki ei aktiivisesti käytä fb:tä niin ei välttämättä huomaa vaikka siellä leviteltäisiin linkkiä.

Mä perustajana kehottaisin ryhmän jäseniä laittamaan tosilleen viestiä ja sopimaan vaikka leikkitreffejä omiin pihoihin ym. ettei kaikki odota, että sinä aina järjestät jotain tapahtumaa kaikille. Että se olisi enemmänkin sellainen kanava löytää muita ihmisiä jotka kaipaa seuraa, eikä ryhmä jossa käydään katsomassa, onko kukaan keksinyt mitään ohjelmaa. Ihmiset voisivat ilmoitella seinälle jotain tyyliin "pienen vauvan äiti kaipaa kyläilykaveria" tai "3- ja 5-vuotiaat lapset kaipaavat leikkikaveria aamupäivisin" jne. Tietysti yhteisjuttujakin voi järjestää, mutta ettei se olisi pelkästään sellaista varten :)[/QUOTE]

Juuri tätä ajattelin, että kunhan homma lähtee käyntiin niin muutkin uskaltautuvat ilmoittelemaan kaverin puutteesta tai menostaan esim. mäen laskuun jonnekin, jolloin joku muukin seuraa kaipaava voisi liittyä mukaan. Neuvolaan ilmoitustaululle ilmoituksen laittaminen on hyvä vinkki.. Tuo neuvola on kaupungin keskustan tuntumassa, mutta siellä käy tämän ilmansuunnan maaseudun asukkaat neuvolassa. Tämä maaseutu on laajalle levittäytynyt ja kylän koulussa on lähes 200 oppilasta kun lasten "keräilyalue" on iso. :D Neuvolasta tosiaan tavottaisi äitejä isommalta alueelta (jos vain lukevat ilmoitustaulua).

Yhteistyössä