Saako vauvan kanssa nukkua pitkään? Perhetyöntekijästä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28775873]Hommaappa nyt joku kaveri sinne aina kun se tantta sinne tulee(todistamaan ja kuuntelemaan tädin uskomattomia ohjeita), kuulostaa siltä et joudut pian oikein kunnolla syyniin sultahan on hyvä viedä lapsi pois, tietävät ettet pysty laittamaan hanttiin, ja heillä on jo ässät hihassaan, lastis tausta, masennus, nuori ikä, jne...[/QUOTE]

Pitää yrittää, vaikkakin epäilen olisiko siitä mitään apua.
Järkytyin kyllä vähän kun tajusin että he voivat kirjoittaa raportteihinsa periaatteessa melkein mitä tahansa joutumatta vastuuseen.
Siihen riittää ilmeisesti vain hänen oma käsityksensä tilanteesta tai "huoli", minkä ei tarvitse olla linjassa minun tai mieheni käsitykseni kanssa.
Olen miettinyt itsekin että hänellä selvästi on ollut jonkinlaiset ennakko-odotukset minusta(negatiiviset sellaiset), on ollut todella epämiellyttävä ja kärkäs alusta asti.
Tuntuu että emme millään löydä yhteistä säveltä.
Ainoat hetket kun hän on suht mukava on silloin kun olen hänen kanssaan samaa mieltä ja kuuntelen vain hänen "ohjeitaan" ja tottelen häntä.
Näin mennään siis siihen asti että asiakkuus päättyy.
On kyllä pistänyt miettimään uskallanko lapsia enää ikinä hommata lisää.. :(

[QUOTE="aloittaja";28775892]Pitää yrittää, vaikkakin epäilen olisiko siitä mitään apua.
Järkytyin kyllä vähän kun tajusin että he voivat kirjoittaa raportteihinsa periaatteessa melkein mitä tahansa joutumatta vastuuseen.
Siihen riittää ilmeisesti vain hänen oma käsityksensä tilanteesta tai "huoli", minkä ei tarvitse olla linjassa minun tai mieheni käsitykseni kanssa.
Olen miettinyt itsekin että hänellä selvästi on ollut jonkinlaiset ennakko-odotukset minusta(negatiiviset sellaiset), on ollut todella epämiellyttävä ja kärkäs alusta asti.
Ainoat hetket kun hän on suht mukava on silloin kun olen hänen kanssaan samaa mieltä ja kuuntelen vain hänen "ohjeitaan" ja tottelen häntä.
On kyllä pistänyt miettimään uskallanko lapsia enää ikinä hommata lisää.. :([/QUOTE]

Nyt en siis tunne näitä asioita sen enempää, mutta voisitko vielä selventää, että etkö todella voi kieltäytyä koko ptt:n käynneistä, siis samaan tapaan kun eihän neuvolassakaan tarvitse käydä.? Tai voihan neuvolaterkankin vaihtaa, jos ei palvelu pelaa.

Ja eikö se ensikotiin meneminenkin ole kuitenkin vain niin, että hän voi suositella, mutta ei pakottaa, siis missä ihmeen ehdonalaisessa vanhemmuudessa sinä olet ja kuka sinut sinne on tuominnut. Ettekö sinä ja lapsen isäkin ole ihan täysivaltaisia ihmisiä..?!

Jos et kerran mitään hyötyä koko ptt:stä saakaan niin pistä se "palvelu" katkolle kokonaan.

Rohkeutta, nyt minä olen itse kovin arka ja päältäkäveltävissä, mutta lasten kanssa olen opetellut väkisin tekemään niin kuin itse parhaaksi näen.

[QUOTE="aloittaja";28773655]Vauva on hyväntuulinen ja helppohoitoinen.
Vielä ei ole tullut mitään isompia ongelmia ja nukkuu tosi hyvin. :)
Pelkäsin että vauva kitisisi paljon enemmän ja olisi rankempaa..[/QUOTE]

Miksi sitten tarvitset perhetyöntekijää tai miksi hän luonasi käy? Jos sinulla ei ole vauvasi hoidossa pulmia, et varmasti tarvitse myöskään yhteiskunnallista apua.

[QUOTE="aloittaja";28775892]Pitää yrittää, vaikkakin epäilen olisiko siitä mitään apua.
On kyllä pistänyt miettimään uskallanko lapsia enää ikinä hommata lisää.. :([/QUOTE]

Eivät voi. Mutta kyllä, virkamiehen (jollaisia periaatteessa myös ilmeisesti ilmaisiksi piioksi kuvittelemanne ptt:t ovat) "käsitys" ja erityisesti "huoli" painaa aina enemmän kuin teidän l. asiakkaan sana: ymmärtänet itsekin, että harvemmin ihmiset itse myöntävät, tai esim. sitä kaikista kauheinta (vrt. Eerika) kertovat.

Lastensuojelu on juuri sitä, mitä termi antaa ymmärtää l. lasten suojelua, ei sinun elämäsi helpottamista tai äiti-egosi buustamista. Kuinka vältyt "kyttäämiseltä"? Hoitamalla hommat niin, ettei ole epäiltävää l. asiakkuutta. Ja ei, älä todellakaan hanki lisää lapsia.

Musta kuulostaa hyvältä, että jonkinlainen rytmi on päivässä, noin niinku unien ja ruoka-aikojen suhteen! Mutta ei tarvitse ottaa stressiä jos joskus ei jaksakaan ulkoilla taui rytmi vähän heittää :) Mä ainakin välillä otin vauvan vaunuihin ja lähdin vaunulenkille, toisen kerran otettiinkin sit päikkärit vierekkäin kun väsytti. Joskus mentiin kaupungille asioille ja koko päivän rytmi oli sekaisin...

Enkä kyllä monesti ulkoillu 3kk ikäisen kanssa kahta kertaa päivässä... usein ekojen unien aikaan oltiin vaunulenkillä, seuraavien unien aikaan vauva nukku ulkona vaunuissa ja mä tein kotihommia tms.

Siispä, musta kuulostaa hyvältä että jonkinlainen rytmi on, mutta mun mielestä ei todellakaan tarvitse tuollaista noudattaa mitä perhetyöntekijä on teille laatinut... Älä kerro sille, että luistat siitä :D

Meillä myös esikoinen oli 2vuotiaana iltakukkuja, monesti valvoi klo 23 saakka ja nukkui sit aamulla pitkään. Minusta sillä ei ollut merkitystä, koska nukkui kuitenkin tarpeeksi... Nyt on jo iso, olen töissä ja lapset päiväkodissa ja ollaan koko sakki normaalissa rytmissä :)

Ei se lastensuojelu toiminpiteineen mikään vanhempien lasten/talouden hoitoapuyksikkö ole, vaan lastensuojelun perimmäinen tarkoitus on arvioida ja seurata lapsen kasvuolosuhteita ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin, joita ovat joko avohuollon tukitoimenpiteet (arviointi ja seuranta), kiireellinen sijoitus tai huostaanotto.

Lastensuojelun pääasiallinen työkalu on ns. "Huolen vyöhykkeet" (http://www.thl.fi/fi_FI/web/kasvunkumppanit-fi/tyon/menetelmat/verkostodialogiset_menetelmat/huolen_vyohykkeisto/vyohykkeet), joka lastensuojelunasiakkaalle kuuluu viranomaisten huolipuheina.

Jos "huoli on herännyt" lastensuojelun asiakas tietää, että nyt on tosi kyseessä, hänen on taukoamatta ja pitkäkestoisesti tehtävä kaikkensa huolen lepyyttämiseksi. Jos näin ei käy niin huoli kasvaa ja toimenpiteet sen mukana.

Aloittajan tapauksessa huoli on herännyt siis aloittajan taustan (masennus, aiempi lastensuojelun asiakkuus) ja nuoren iän takia ja on ryhdytty lastensuojelun tarpeen arviointiin, joka voi kestää max. 3kk ja tämän pohjalta on tehty asiakassuunnitelma, josta tekstien perusteella on ilmeisesti ainakin päädytty perhetyöntekijän kotikäynteihin. Nyt perhetyöntekijällä herännyt huoli asiakkaan epäsäännöllisestä rytmistä.

Nyt on aloittajasta itsestään kiinni miten haluaa asioiden jatkossa etenevän. Teksteistä käy ilmi, että aloittaja olisi kaivannut pienimuotoista lastenkaitsemista/siivousapua/jutteluseuraa. Tällainen ei kuulu perhetyöntekijän toimenkuvaan ja siitä on kaiketi mainittu jo asiakkuuden alussa (?). Jos tarve tämänkaltaiselle avulle on edelleen, siitä voi mainita asiakkaan sosiaalityöntekijälle, joka tahtoessaan voi joko 1) sellaista järjestää kunnan kotiavun kautta (maksut määräytyvät ruokakunnan tulojen perusteella) tai 2) päätellä, että asiakas on kykenemätön huolehtimaan lapsesta ja päätyä sijoitukseen, joka tässä tapauksessa olisi ensisijaisesti sijoitus yhdessä äidin kanssa ensikotiin.

Nyt kuitenkin päällä oleva tilanne on perhetyöntekijän huoli epäsäännöllisestä vuorokausirytmistä. Aloittajalla on kaksi vaihtoehtoa: 1) Toteuttaa rytmiä sellaisenaan ja lieventää huolta 2) Alkaa narista rytmistä ja lisätä huolta -> lisää toimenpiteitä.

Jos aloittajalla on toive päästä eroon perhetyöstä ja lastensuojelusta kehottaisin häntä vakavasti 1) toteuttamaan tuon rytmin tai antavansa ymmärtää virkailijoille sen toteutuvan 2) virkailijoiden tarkastuksella pitämään sekä koti, lapsi että itsensä puhtaana, siistinä ja huoliteltuna 3) hoitamaan tukiverkostonsa kuntoon jos ei ole jo 4) olematta koskaan kertomatta virkailijoille, neuvolalle, lääkärille tai millekkään virkansa puolesta toimivalle väsymyksestä, masennuksesta, hankalista perhe- tai sukutaustoista, riidoista puolison kanssa tai mistään ei niin kiiltokuvan kauniista aiheista. 5) koskaan näyttämättä olevansa erimieltä virkailijoiden kanssa ja käyttäytymään kohteliaasti ja muistaa hymyillä. 6) nauhoittaa kaikki keskustelut ja toteuttaa tätä ohjetta: http://rikotutperheet.oikosulku.net/ohjeita-lastensuojelun-asiakkaille/

Kehoitan myös välttämään esisikotia viimeiseen asti, siellä arvioidaan ja seurataan 24/7 eikä myöskään ensikodin tehtävä ole toimia lastenhoitoapuna. Jos kuitenkin päädyt ensikotiin asti niin siellä viimeistään toteutat tuota rytmiä kellontarkkaan etkä anna mihinkään uuteen huoleen aihetta. Älä koskaan anna ensikodin hoitaa lastasi levätäksesi tai omia juttuja puuhastellaksesi, se merkataan papereihin ja usein toistuessaan on syy huostaanottaa lapsi.

Ja, jos haluat eroon lastensuojelusta ja pääset siitä eroon, niin valitettava tosiasia on, että jos saat lisää lapsia alkaa arvointi uudelleen, ellet pysty toteuttamaan lapsen saantia julkisten terveydenhuoltopalvelujen ulkopuolella ts. käyttämällä yksityisiä terveydenhuoltopalveluja mikä vaatii rahaa.

No ei kai nyt 3kuiselle laadita mitään tollasia ohjelmia välipaloineen ja kaksi kertaa ulkoillen. Eikös 3kk ikäinen ole vielä pelkällä rinnalla tai korvikkeella, eli mistä nuo ruokailuajatkin tulee? Vauvahan syö sitten kun syö, korviketta tai rintaa? ...Että oikein ruokailuajat...
Eiköhän kannata sitten laatia se lukujärjestys kun vauva syö kunnolla kiinteitä, siis kunnolla, eikä maistele. Tulee noudatettua sitten niitä ruoka-aikoja. Oman heräilyn mukaan, heräsipä nyt seiskalta tai kympiltä.

Eivät voi. Mutta kyllä, virkamiehen (jollaisia periaatteessa myös ilmeisesti ilmaisiksi piioksi kuvittelemanne ptt:t ovat) "käsitys" ja erityisesti "huoli" painaa aina enemmän kuin teidän l. asiakkaan sana: ymmärtänet itsekin, että harvemmin ihmiset itse myöntävät, tai esim. sitä kaikista kauheinta (vrt. Eerika) kertovat.

Lastensuojelu on juuri sitä, mitä termi antaa ymmärtää l. lasten suojelua, ei sinun elämäsi helpottamista tai äiti-egosi buustamista. Kuinka vältyt "kyttäämiseltä"? Hoitamalla hommat niin, ettei ole epäiltävää l. asiakkuutta. Ja ei, älä todellakaan hanki lisää lapsia.

"Ja ei, älä todellakaan hanki lisää lapsia" Ja mikäköhän sinä luulet olevasi, sanomaan jotain tällaista? Ihanko oikeasti näet ap:n tilanteen noin kamalan vakavana ja epäedullisena lapselle, kas kun et todella vertaa ap:n elämää siihen Eerikahommaan. Sun nickkis laitettiin nyt mieleen ja tästä lähin mitä täällä palstaööa yritätkään suoltaa, niin tietääpähän suhtautua sun juttuihin SUURELLA varauksella.

"Ja ei, älä todellakaan hanki lisää lapsia" Ja mikäköhän sinä luulet olevasi, sanomaan jotain tällaista? Ihanko oikeasti näet ap:n tilanteen noin kamalan vakavana ja epäedullisena lapselle, kas kun et todella vertaa ap:n elämää siihen Eerikahommaan. Sun nickkis laitettiin nyt mieleen ja tästä lähin mitä täällä palstaööa yritätkään suoltaa, niin tietääpähän suhtautua sun juttuihin SUURELLA varauksella.

Huh sanos muuta, olin ihan äimänkäkenä kun luin tuon korpin kommentin :O Siit WTF???
Oon kyllä ennenkin huomannut että taitaa olla aika seko tyyppi, luulee olevansa jotain ja vastailee ilkeästi.

Mahtaako kolmas korppi olla joku sossu tai vastaava? Toivottavasti ei!

tuo rytmi on ihan aiheellinen kun lapsi on isompi, vaikkapa noin vuoden ikäinen. Nyt nauti vauva-ajasta, rytmittömyydestä, yhdessä nukkumisesta, läheisyydestä... Ja ala sitten noudatella säännöllisempää rytmiä kun vauva alkaa syödä kiinteitä ja nauttia ulkoilusta ja nukkua paremmin yönsä.

Ei kannata alkaa pokkuroida ja "vaikeaksi" noin virkaintoiselle tädille, se vain vaikeutttaa asioita. Suomessa lastensuojelu on kaukana "suojelusta"... Muutamia tapauksia seuranneena. Anna tädin olettaa, että noudatatte rytmiä ja kerro kaiken olevan hyvin, ei kannata yhtään lisätä vettä myllyyn. Mutta turhaan otat stressiä! Ei hänellä ole aikaa vahtia missään poistutko ovesta kellonaikana x. Eläkää ihanaa vauva-arkeanne vielä kun sitä kestää :) Ja nouse sillon tädin mieliksi aikaisin kun hän on tulossa...

Ihanaa vauva-arkea!! :)

"Ja ei, älä todellakaan hanki lisää lapsia" Ja mikäköhän sinä luulet olevasi, sanomaan jotain tällaista? Ihanko oikeasti näet ap:n tilanteen noin kamalan vakavana ja epäedullisena lapselle, kas kun et todella vertaa ap:n elämää siihen Eerikahommaan.Sun nickkis laitettiin nyt mieleen ja tästä lähin mitä täällä palstaööa yritätkään suoltaa, niin tietääpähän suhtautua sun juttuihin SUURELLA varauksella.

Teepä niin, varo "nickkis palstaööa", joka lienee jotakin kieltä. Toivon mukaan olen pienin huolistasi ;)

Esittelin viestissäni, kuten myös moni muu tässä ketjussa on tehnyt, perusteluja sille, että usein lastensuojelu (ptt) on lasten hyvinvoinnin kannalta tarpeen; ainakaan lastensuojelu ei voi olla riippuvainen siitä, kokevatko vanhemmat sen tarvetta vai eivät. Eerika on toki äärimmäinen esimerkki, mutta esimerkki kuitenkin. Valitettavasti näen työssäni (ja ei, en työskentele lastensuojelussa) juuri noita ikäviä esimerkkejä, jotka monesti johtuvat tekijöiden silmin täysin viattomista tapahtumista.

En väittänyt, että ap pahoinpitelee lastaan. Sanoin, kuten monet muutkin tässä ketjussa -- mukaanlukien ap itse -- että koska näyttää siltä, että tämän lapsen kanssa on ap vs. yhteiskunta (esim. vuorokausirytmi), ei liene ap:n voimille hyväksi saada lisää lapsia lähiaikoina

Minä en siis "suolla" mitään. En usko, että keskustelua kanssasi on hedelmällistä jatkaa tämän enempää; jos et ymmärtänyt kerrasta, tuskin ymmärrät toisestakaan.

[QUOTE="hohhoijaa";28775961]Huh sanos muuta, olin ihan äimänkäkenä kun luin tuon korpin kommentin :O Siit WTF???
Oon kyllä ennenkin huomannut että taitaa olla aika seko tyyppi, luulee olevansa jotain ja vastailee ilkeästi.

Mahtaako kolmas korppi olla joku sossu tai vastaava? Toivottavasti ei![/QUOTE]

Niin no, kuka mitenkin sekon määrittelee... ;)

Ei luule eikä helevetissä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja mä herrän duuniin 5.30;28774280:
Onko se nyt niin vaikeaa herätä aikaisin. Moni ihminen herää töihin reilusti ennen yhdeksää.

ja kuinka moni näistä ihmisistä herää useamman kerran yössä syöttämään vauvaa? tai saattaa valvoa tunteja vauvan kanssa yöllä? pikkunen ero siinä....

Juuri näin! Nyt sivuun omat antipatiat tätiä kohtaan, koska kyse on vauvasta ja hänen hoidostaan. Ei haittaa vaikkei ap niin tykkää koko tyypistä.

Ei se lastensuojelu toiminpiteineen mikään vanhempien lasten/talouden hoitoapuyksikkö ole, vaan lastensuojelun perimmäinen tarkoitus on arvioida ja seurata lapsen kasvuolosuhteita ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin, joita ovat joko avohuollon tukitoimenpiteet (arviointi ja seuranta), kiireellinen sijoitus tai huostaanotto.

Lastensuojelun pääasiallinen työkalu on ns. "Huolen vyöhykkeet" (Huolen vyöhykkeet - Kasvun kumppanit - THL), joka lastensuojelunasiakkaalle kuuluu viranomaisten huolipuheina.

Jos "huoli on herännyt" lastensuojelun asiakas tietää, että nyt on tosi kyseessä, hänen on taukoamatta ja pitkäkestoisesti tehtävä kaikkensa huolen lepyyttämiseksi. Jos näin ei käy niin huoli kasvaa ja toimenpiteet sen mukana.

Aloittajan tapauksessa huoli on herännyt siis aloittajan taustan (masennus, aiempi lastensuojelun asiakkuus) ja nuoren iän takia ja on ryhdytty lastensuojelun tarpeen arviointiin, joka voi kestää max. 3kk ja tämän pohjalta on tehty asiakassuunnitelma, josta tekstien perusteella on ilmeisesti ainakin päädytty perhetyöntekijän kotikäynteihin. Nyt perhetyöntekijällä herännyt huoli asiakkaan epäsäännöllisestä rytmistä.

Nyt on aloittajasta itsestään kiinni miten haluaa asioiden jatkossa etenevän. Teksteistä käy ilmi, että aloittaja olisi kaivannut pienimuotoista lastenkaitsemista/siivousapua/jutteluseuraa. Tällainen ei kuulu perhetyöntekijän toimenkuvaan ja siitä on kaiketi mainittu jo asiakkuuden alussa (?). Jos tarve tämänkaltaiselle avulle on edelleen, siitä voi mainita asiakkaan sosiaalityöntekijälle, joka tahtoessaan voi joko 1) sellaista järjestää kunnan kotiavun kautta (maksut määräytyvät ruokakunnan tulojen perusteella) tai 2) päätellä, että asiakas on kykenemätön huolehtimaan lapsesta ja päätyä sijoitukseen, joka tässä tapauksessa olisi ensisijaisesti sijoitus yhdessä äidin kanssa ensikotiin.

Nyt kuitenkin päällä oleva tilanne on perhetyöntekijän huoli epäsäännöllisestä vuorokausirytmistä. Aloittajalla on kaksi vaihtoehtoa: 1) Toteuttaa rytmiä sellaisenaan ja lieventää huolta 2) Alkaa narista rytmistä ja lisätä huolta -> lisää toimenpiteitä.

Jos aloittajalla on toive päästä eroon perhetyöstä ja lastensuojelusta kehottaisin häntä vakavasti 1) toteuttamaan tuon rytmin tai antavansa ymmärtää virkailijoille sen toteutuvan 2) virkailijoiden tarkastuksella pitämään sekä koti, lapsi että itsensä puhtaana, siistinä ja huoliteltuna 3) hoitamaan tukiverkostonsa kuntoon jos ei ole jo 4) olematta koskaan kertomatta virkailijoille, neuvolalle, lääkärille tai millekkään virkansa puolesta toimivalle väsymyksestä, masennuksesta, hankalista perhe- tai sukutaustoista, riidoista puolison kanssa tai mistään ei niin kiiltokuvan kauniista aiheista. 5) koskaan näyttämättä olevansa erimieltä virkailijoiden kanssa ja käyttäytymään kohteliaasti ja muistaa hymyillä. 6) nauhoittaa kaikki keskustelut ja toteuttaa tätä ohjetta: Ohjeita lastensuojelun asiakkaille | HOL Huostaan Otetut Lapset - Rikotut perheet ry

Kehoitan myös välttämään esisikotia viimeiseen asti, siellä arvioidaan ja seurataan 24/7 eikä myöskään ensikodin tehtävä ole toimia lastenhoitoapuna. Jos kuitenkin päädyt ensikotiin asti niin siellä viimeistään toteutat tuota rytmiä kellontarkkaan etkä anna mihinkään uuteen huoleen aihetta. Älä koskaan anna ensikodin hoitaa lastasi levätäksesi tai omia juttuja puuhastellaksesi, se merkataan papereihin ja usein toistuessaan on syy huostaanottaa lapsi.

Ja, jos haluat eroon lastensuojelusta ja pääset siitä eroon, niin valitettava tosiasia on, että jos saat lisää lapsia alkaa arvointi uudelleen, ellet pysty toteuttamaan lapsen saantia julkisten terveydenhuoltopalvelujen ulkopuolella ts. käyttämällä yksityisiä terveydenhuoltopalveluja mikä vaatii rahaa.
Näin. Ihmiset usein sekoittavat sen mikä on "normaalielämässä" hyväksyttävää ja tavallista kuten se puolillepäivin nukkuminen ja sitten sen mikä on "normaalia", kun olet valvovan silmän alla. Ideaalielämässä lastensuojelun asiakkaaksi joutuneetkin saisivat olla ihmisiä vikoineen ja virheineen ja tapoineen, mutta todellisuudessa se ei sitä ole. Kun olet silmätikku, niin olet silmätikku. Kaikki tulkitaan sen kautta ja sinulla täytyy olla itsehillintää toteuttaaksesi roolia, jonka kanssa pärjää. Monilla se tuo ikäviä muistoja menneisyyden huonostikohteluista ja pinna palaa, mutta se kannattaa ottaa "tehtävänä" eli kylmänviileästi toteuttaa suunnitelmaa ja unohtaa omat todelliset tunteet. Ne voi jakaa sitten läheisten kanssa. Maltin menettämällä putoaa alas ja sieltä on vaikea kiivetä takaisin.

Koulutukseni ja työni puolesta tiedän lastensuojelusta ja perhetyöstä jotain. Jokaiselle perheelle tehdään erilainen suunnitelma, sellainen mikä palvelee juuri sitä perhettä. Kaikki pohjautuu aina lapsen etuun. Ap:n perhetyöntekijä on arvioinut, että selkeä päivärytmi olisi siinä tilanteessa paras vaihtoehto. Meidän ulkopuolisten ei kannata tehdä kovin laajoja johtopäätöksiä kenenkään ammatti-ihmisen toiminnasta, koska emme voi mitenkään tuntea kaikkia taustalla vaikuttavia asioita. Juuri se tekee ihmisestä ammattilaisen, että hän osaa löytää juuri sille perheelle oikeat keinot. Muutenhan kuka tahansa voisi alkaa perhetyöntekijäksi, jos joka perheen kanssa voisi käyttää samoja toimintatapoja.

Miksi perhetyöntekijä käy teillä? Ja kuinka kauan on käynyt? Jos teillä ei ole minkäänlaisia vaikeuksia vauvan kanssa, niin ei perhetyöntekijää tarvi ottaa. Kannattaa myös muistaa, että on olemassa perheitä, joissa vauva/lapsi ei saa riittävästi ruokaa, ei ole rytmejä, hoitoa laiminlyödään jne. Jos teillä ei ole tälläisiä ongelmia, niin miksi siis käy?? Vauvan kans kyllä on tapana herätä viimeistään 9ltä. Omat ovat heränneet aina 6-8 pikkuvauvoina, ottaneet ekat pienet unet n. 9 aikaan. Klo 11.30 sitten ekat pitkät päiväunet jne. Kun vauva alkaa syödä kiinteitä n. 5 kk iässä on rytmi suunnilleen tälläinen: N. 8 aamupuuro ja maito. Klo 11 ruoka ja maito. klo 11.30-12 päiväunet-n. 14 asti. Välipala ja maito. n. 16-17 ruoka ja maito. n. 20.00 iltapuuro ja maito.

Luulen, että viisainta on vaan mielistellä työntekijää. Pääset vähimmällä.
Teette kotona niinkuin parhaaksi näette, mutta työntekijälle ei tartte kaikkee kertoo.
Itsekin jouduin kerran viranomaisten painostukseen ja hampaisiin aivan liioitellusti ja lopulta tajusin, että ainut keino päästä "vapaaksi" on mielistelyn kautta.

ehkäpä tuo päivärytmi on enemmänkin vanhemmille laadittu jos heillä on ongelmia pitää arki kasassa. tälläinen tulee enemmänkin mieleen koska kuitenkin lastensuojelun kautta ptt laitettu heillä käymään. jos kaikki menee niinkuin pitää niin silloin ptt ei montaa kuukautta käy. joten eiköhän tarkkailu pian lopeteta mikäli asiat todella on niin hyvin mitä kerrot

Koulutukseni ja työni puolesta tiedän lastensuojelusta ja perhetyöstä jotain. Jokaiselle perheelle tehdään erilainen suunnitelma, sellainen mikä palvelee juuri sitä perhettä. Kaikki pohjautuu aina lapsen etuun. Ap:n perhetyöntekijä on arvioinut, että selkeä päivärytmi olisi siinä tilanteessa paras vaihtoehto. Meidän ulkopuolisten ei kannata tehdä kovin laajoja johtopäätöksiä kenenkään ammatti-ihmisen toiminnasta, koska emme voi mitenkään tuntea kaikkia taustalla vaikuttavia asioita. Juuri se tekee ihmisestä ammattilaisen, että hän osaa löytää juuri sille perheelle oikeat keinot. Muutenhan kuka tahansa voisi alkaa perhetyöntekijäksi, jos joka perheen kanssa voisi käyttää samoja toimintatapoja.
On tutkittu, että sosiaalihuollossa on jo koulutuksen perusteella sellaisia ihmisiä, jotka eivät pysty toteuttamaan tuonkaltaista ammattilaisuutta eli kuvaamasi tilanne on ideaali.

[QUOTE="vieras";28776840]On tutkittu, että sosiaalihuollossa on jo koulutuksen perusteella sellaisia ihmisiä, jotka eivät pysty toteuttamaan tuonkaltaista ammattilaisuutta eli kuvaamasi tilanne on ideaali.[/QUOTE]

Joka IKISESSÄ ammattiryhmässä on myös heitä jotka eivät ole miellyttäviä persoonia. AIVAN TURHA lähteä tähän sossujen syyttelyyn taas!!

Ap:n lasta yritetään auttaa ja taata hänelle hyvät kasvuolot ja asianmukaisen hoivan. Se on hyvä ja oikein.

Yhteistyössä