Saako vauvan kanssa nukkua pitkään? Perhetyöntekijästä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
oikeassahan se perhetyöntekijä on. Kyllä nyt jo klo 10.00-11.00 mennessä pitäisi olla jo ulkoilemassa kuin puettu päällekin.
Sinun ja lapsen parhaaksi se järjestys on.
Vaarana tässä jos et noudata masennut entistä enemmän joten aihettahan huoleen on.

Minä kyllä sanoisin, että pikkuvauvan kanssa hoidetaan omaa jaksamista nukkumalla silloin kun vauvakin nukkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Vauvan ja taaperon äiti;28773796:
Minä kyllä sanoisin, että pikkuvauvan kanssa hoidetaan omaa jaksamista nukkumalla silloin kun vauvakin nukkuu.

Samaa mieltä. Se on vauvan etu ja tietenkään tätä ei aleta herättämään kesken unien ysiltä joka aamu! Vauva kun heräilee niin siitä sitten ylös pikku hiljaa ja puuhastelemaan.

[QUOTE="vieras";28773802]Vauvasi on vielä tosi pieni. Hyvä perushoito on tärkein asia, huolehdi hänen tarpeistaan ja toimi niin kuin perhetyöntekijä neuvoo. Tsemiä nuori äitsykkä:)[/QUOTE]

Aamulla kesken unien ylös repiminen ja pakollinen ulkoilu kaksi kertaa päivässä ovat kolmikuisen hyvää perushoitoa?

Olen tainnut mokata jo kahden vauvan kanssa :D

pienen vauvanhan kanssa tuommoinen rytmi vielä menee jos on alle kuusikuinen.Mutta pitemmällä tähäimellä vauva"oppii"vuorokausirytmin päivällä kukutaan ja yöllä nukutaan.

en itse edes ymmärrä, että miksi 3kk kanssa pitäisi ulkoilla kaksi kertaa päivässä. Hyvähän toki on sinulle, jos saat raikasta ilmaa, mutta tuonikäiselle lapselle on ihan yksi lysti, että "ulkoillaanko sen kanssa vai ei, kunhan saa muuten läheisyyttä vanhempiensa kanssa.

Ihan vinkiksi, että minullakin on käynyt perhetyöntekijä. Samalla tavoin urputti päivärytmistä yms. Lääkärit, neuvola, ja psykoterapeutti olivat ihan tyytyväisi rytmiini. Nämä kaikki sanoivat, että kannattaa nukkua aina, kun nukuttaa.
Psykoterapeutti myös varoitti minua siitä, että osa perhetyöntekijöistä ja sosiaalityöntekijöistä eivät välttämättä tajua sitä, että perheissä ja perheissä on eroja. Koska hän oli aikaisemmin vuosikaudet tehnyt yhteistyötä myös tuon sosiaalitoimen kanssa, niin hän sanoi, että osa siellä luulee tekevänsä hyvää, mutta oikeastaan käyttää vain valtaansa. Antoi sitten ohjeeksi, että otan sieltä kaiken sen tuen mitä voin saada, mutta jos on jotakin täysin käsittämötätöntä, niin eipä kannata kaikkia yksityiskohtia yms. kertoa. Tämä toki kuulosti todella oudolta, ettei voisi viranomaisiin luottaa, mutta käytönnössä toimi hyvin. En kertonut, jos jonakin päivänä oli nukuttu pidempään, nautin vain siitä, että nukuttiin. Jos perhetyöntekijä tuli ja yllätti sen kerran viikossa, jonka tuli, niin että nukuttiin, niin sitten jopa valehtelin kerran, että oli kärsitty mahataudista, mutta nyut ollaan voiton puolella ja lääkäri neuvoi nukkumaan...

Käykö teillä perhetyöntekijä kuinka usein? Noudata sinä päivänä tuota hänen ohjelmaasi ja muuten elät niin kuin voit parhaiten...

Sitten toki ymmärrän tuon teidän perhetyöntekijän määreet, jos teillä on päihdeongelmaa tms joka aiheuttaa suurta ongelmaa. silloin työ säännöllinen rytmi on ensisijaista...

Se aikataulu on tehty varmasti myös SINUN hyvinvointiasi ajatellen. Siis ettei koko päivä mene kotona neljän seinän sisällä yöpuku päällä, tulee ulkoiltua ja kenties tavattua muita ihmisiä (ei onnistu jos nukutaan koko päivä ja ollaan sisällä), vauvalle löytyy hyvä rytmi myös päikkäreihin, jolloin sinä saat levätä tai tehdä omia juttujasi, illalla vauva saadaan ajoissa nukkumaan=sinulle vapaata omaa aikaa. Mä suosisttelisin kyllä ottamaan vaarin niistä neuvoista ja pyrkimään siihen aikatauluun edes suurin piirtein. Helpompaa sitten myös isomman lapsen kanssa kun on hyvä rytmi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vauvan ja taaperon äiti;28773820:
Aamulla kesken unien ylös repiminen ja pakollinen ulkoilu kaksi kertaa päivässä ovat kolmikuisen hyvää perushoitoa?

Olen tainnut mokata jo kahden vauvan kanssa :D

No ei todellakaan ole, vaikka jonkinlainen päiväohjelma onkin hyvä olla.

Olisikohan paras soittaa tämän työntekijän esimiehelle?

Jospa tässä ei ole koko stooria. Perhetyöntekijä ilmeisesti epäilee että ap on kykenemätön järjestämään arkea kunnolla, ja on ehkä masentunutkin. Mistä tällaista on saanut päähänsä, ehkä muustakin kuin siitä että välillä nukutaan puoleen päivään.

Meille työntekijä valitti, että lapset eivät saa nukkua ilman vaatteita :D
Lattioita ei saa pestä rätin kanssa, vaan ne pitää luututa :D

että näin.. Ja meillä nukutaan alasti sanoivatpa he mitä lystää, kerran lapset tykkäävät nukkua ilman vaatteita.
3v ja 5v

[QUOTE="susu";28773826]pienen vauvanhan kanssa tuommoinen rytmi vielä menee jos on alle kuusikuinen.Mutta pitemmällä tähäimellä vauva"oppii"vuorokausirytmin päivällä kukutaan ja yöllä nukutaan.[/QUOTE]

Unentarve ja unirytmi ovat pitkälti geneettisesti määräytyviä asioita. Toiset ovat pöllöihmisiä ja toiset kukkoihmisiä. Lisäksi pikkuvauva-aika on vaihetta vaiheen perään. Huomisen ongelmia ei tiedä vielä kukaan.

Siksi näen, että viisainta on toimia siten, miten perhe parhaiten lepoa saa.

Jospa tässä ei ole koko stooria. Perhetyöntekijä ilmeisesti epäilee että ap on kykenemätön järjestämään arkea kunnolla, ja on ehkä masentunutkin. Mistä tällaista on saanut päähänsä, ehkä muustakin kuin siitä että välillä nukutaan puoleen päivään.

Masennus ja kokemattomuus on enemmän kuin luonnolisia asioita ja viranomaisen tehtävä ei ole vaikeuttaa heidän arkeaan ja asioitaan. Nuori äiti tarvitsee tukea ja ohjausta, mutta ei vääränlaisia ja kohtuuttomia ohjeita/vaatimuksia!

[QUOTE="vieras";28773835]Se aikataulu on tehty varmasti myös SINUN hyvinvointiasi ajatellen. Siis ettei koko päivä mene kotona neljän seinän sisällä yöpuku päällä, tulee ulkoiltua ja kenties tavattua muita ihmisiä (ei onnistu jos nukutaan koko päivä ja ollaan sisällä), vauvalle löytyy hyvä rytmi myös päikkäreihin, jolloin sinä saat levätä tai tehdä omia juttujasi, illalla vauva saadaan ajoissa nukkumaan=sinulle vapaata omaa aikaa. Mä suosisttelisin kyllä ottamaan vaarin niistä neuvoista ja pyrkimään siihen aikatauluun edes suurin piirtein. Helpompaa sitten myös isomman lapsen kanssa kun on hyvä rytmi.[/QUOTE]

Tulikohan sulla nyt luettua edes koko aloitusta?
Me kyllä ulkoilemme päivittäin, teen ruuan, siivoilen jne. emmekä hengaile yökkärit päällä sisällä koko päivää.
Silloin tilanne olisi täysin eri.

Olisikohan siitä, minkä kerroin ihan aloitusviestissäkin että minulla on masennustaustaa ja olen nuori(20 v.)?
En koe olevani masentunut, stressaantunut tästä perh.työntekijästä kylläkin.
Kemiamme eivät kohtaa oikein muutenkaan enkä ole saanut mitään apua häneltä.
Enemmänkin se on nyt välttämätön paha, jota tulee vain kestää taustani vuoksi jonkin aikaa.
Päihdeongelmia tms. ei ole.

Niin ja olen siis aloittaja, vaikka vastasin "vieras"-nimimerkillä.
Me nyt pyrimme tuota perh.työntekijän "suunnitelmaa" noudattamaan mutta halusin kuulla onko se muiden mielestä ihan ok.
Järkytyin myös kovasti tästä "uhkailusta" jollakin perhekodilla, jonne joutuisimme lähtemään kahdestaan vauvan kanssa.
Isä ei saisi tulla mukaan ollenkaan.
Minua se ärsyttää ja stressaa, mutta minkäs teet.. :(

Minä jatkaisin menemistä vauvan ehdoilla. Luulisi että se on ihan sama nukutaanko tunti tai kaks pidempään jos vauvalla ei ole mitään hätää. En minä itse tuota noudattaisi, jatkaisin samaa linjaa minkä itse näen lapselle parhaimpana.

Kehottaisin sinua juttelemaan tälle työntekijälle ja kertomaan ihan rehellisesti miltä hänen odotuksensa sinusta tuntuvat. Hän on teidän perhettä varten. Jos yhteistyö on vaikeaa ja hänen käytös ahdistaa, ota yhteys hänen esimieheen. Esimiehen velvollisuus on puuttua siihen ja lopettaa perhetyöntekijän epäammatillinen suhtautuminen ja toiminen teitä kohtaan.

[QUOTE="aloittaja";28773880]Tulikohan sulla nyt luettua edes koko aloitusta?
Me kyllä ulkoilemme päivittäin, teen ruuan, siivoilen jne. emmekä hengaile yökkärit päällä sisällä koko päivää.
Silloin tilanne olisi täysin eri.[/QUOTE]

Kyllä luin aloituksen. Sille on syynsä, että teillä käy perhetyöntekijä, eikö vain? Eli jossain vaiheessa on ollut ongelmaa, kenties päivärytmissä, sosiaalisissa suhteissa, kotitöiden teossa, univaikeuksia tms??? Se kuuluu tämän työntekijän työhön ohjata ja tukea teitä, ja eikös hän tällä suunnitelmallaan juuri sitä yritä. Kenties on taustalla huolta siitä, että saatat luisua jossain vaiheessa taas masennukseen ja rytmittömyyteen.

Kun lapselle tulee ikää vähän enemmän, on entistä tärkeämpää olla selkeä rytmi. Elämä lapsen kanssa OIKEASTI on helpompaa. Tulee kenties menoa perhekahvilaan, kerhoon, päivähoitoon, puistoiluun tms. ja jos nukkuu puoleen päivään asti, niin kyllä osa menoista jää menemättä. Ja isomman lapsen kanssa voi tulla ongelmia siinäkin, että herätään puolilta päivin, päikkärit pitäisi saada johonkin väliin ja sitten muksua ei saakaan yöunille ennen puolta yötä. jolloin taas rytmi on päin honkia seuraavana päivänä. Usko pois, kolmen lapsen kokemuksella...

Vauva on vielä pieni,eikä tuon ikäisellä ole vielä mitään rytmiä.
Itse olen aina saanut ohjeistuksena neuvolassa,että pitää nukkua kun vauva nukkuu,varsinkin jos yöt ovat hajanaisia.Ei ole ikinä edes kyselty mitään rytmistä,kuin vastaq joskus kun lapsi on ollut jo pitkälle yli vuoden ikäinen.
Olisiko sinulla ap mahdollista vaihtaa tuota työntekijää,tai puhua neuvolassa asiasta jam kysellä heidän mielipidettään asiaan?

Ainakin puoli vuotta on hyvä mennä ihan täysin vauvan rytmin mukaan, nukkua, kun vauva nukkuu, syöttää, kun sillä on nälkä, ulkoilla sään ja jaksamisen eikä kellon mukaan. Näin minä olen omien lasteni kanssa tehnyt.

[QUOTE="vieras";28773835]Se aikataulu on tehty varmasti myös SINUN hyvinvointiasi ajatellen. Siis ettei koko päivä mene kotona neljän seinän sisällä yöpuku päällä, tulee ulkoiltua ja kenties tavattua muita ihmisiä (ei onnistu jos nukutaan koko päivä ja ollaan sisällä), vauvalle löytyy hyvä rytmi myös päikkäreihin, jolloin sinä saat levätä tai tehdä omia juttujasi, illalla vauva saadaan ajoissa nukkumaan=sinulle vapaata omaa aikaa. Mä suosisttelisin kyllä ottamaan vaarin niistä neuvoista ja pyrkimään siihen aikatauluun edes suurin piirtein. Helpompaa sitten myös isomman lapsen kanssa kun on hyvä rytmi.[/QUOTE]

Nyt puhuitaan 3kk ikäisestä vauvasta,ei lähempänä vuioden ikää olevasta,jolle rytmiä voi jo ruveta pitämään.
Vauva on vauva ja tuon ikäinen ei vielä elä minkään rytmin mukaan,vaan nukkuu,syö ja on hereillä omaan tahtiinsa.
Miksi vauvan oma rytmi yritetään jo mahdollisiman aikaisin sekoittaa,josta voi pahimmassa tapuksessa tulla paljonkin ongelmia.

perhetyöntekijä on ihan ammattitaitoisesti ohjannut sinua, noudata vaan neuvoja.

Voi kumpa se olisikin vain "ohjausta" ja neuvomista.
Kyttäykseltä ja kiristykseltä tämä tuntuu.
Ja sekin on oikein, että jos emme näitä "neuvoja" noudata, joudumme lähtemään kahdestaan Ensi- ja Turvakotiin asumaan?
Minun mielestäni ei todellakaan ole ja jos tuollaisella kiristetään, pitäisi oikeasti olla jotain todettavissa olevaa pahan luokan ongelmaa.
Vauva on terve,neuvolassa ei olla huolestuneita, ei myöskään lähipiirissä.
Karuimmalta tuntuu se että vauva joutuisi eroon isästään moneksi kuukaudeksi..
Ei mene minun oikeustajuuni.
Koitetaan nyt miellyttää tätä veemäistä tätiä kun pakko on..

Yhteistyössä