Lääkäri määräsi LEPOLOMAA vaikka mulla ei ole mitään diagnoosia?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaah

Vieras
Noniin tilanne on se että menin lääkäriin hakemaan antibioottikuuria ja olin jotenkin sinä päivänä väsyneempi ja herkillä,itkuhan siinä pääsi. Itkin ja kerroin työ ja kotihuolet kaikki. Lääkäri antoi samantien jonkun lappusen mistä ruksasin mielialaan ja elämäntilanteeseen liittyviä vaihtoehtoja. Sen mukaisesti hän päätteli mulla olevan keskivaikea masennus ja kysyi mitä mieltä olen masennuslääkkeen aloituksesta? Sanoin et voin kai harkita mut olin niin väsyny etten nähny asioita selvästi.. Kaikki stressi purkautui ja itkin vain. No, onko tämä ihan pätevä syy jäädä saikulle 2 viikoksi ja kontrolliaika on sen jälkeen jolloin voi tulla lisää "lepolomaa" niin ku lääkäri sanoi? Mitä nyt selitän pomolleni??

Yleensä lääkäriin mennään tutkituttamaan oireet eikä suoraan hakemaan antibioottikuuria. Lääkärin tehtävänä on tutkia ja määrätä hoito.

Ilmeisesti lääkäri huomasi heti ettet tarvitse mitään antibiootteja, vaan olit keksinyt syyn, jotta pääset hoitamaan mieltäsi.

Sulla on diagnoosi keskivaikea masennus. Hoida itsesi kuntoon ja hoida ne kot- ja työhuolet kuntoon niin masennuskin alkaa paranemaan ajan kanssa.

Eikös masennuksesta myönnettävä loma ole periaatteessa palkatonta, työn antajasta riippuen toki. Ja se diagnoosi tulee vastaan kun myöhemmin haet vaikka henkivakuutusta tai lainaturvavakuutusta. Itse siis suhtaudun kovinkin varovaisesti asiaan enkä mielellään tuota diagnoosia ottaisi, jos oireet ei ole kovin painavat.

Sairauslapussa lukee "masennustila", lääkäri kysyi laitetaanko joku koodimerkintä sen tilalle mut en nähny tarpeelliseksi.. Soitin nyt liittoon ja sanovat että on sairaus siinä missä muukin ja saan palkkaa normaalisti tältä ajalta. No onhan tämä helpotus että joku näkee pahan olon mikä sisällä on ollut jo vähän aikaa eikä vähättele. Oikeastaan siksi tämä tunnepurkaus tulikin:/ Onneksi kävin lääkärissä,ei ne turhaan työterveyttä ylistä! Huh miten hyvä olo voi yhden ihmisen ansiosta tulla.

Eikös masennuksesta myönnettävä loma ole periaatteessa palkatonta, työn antajasta riippuen toki. Ja se diagnoosi tulee vastaan kun myöhemmin haet vaikka henkivakuutusta tai lainaturvavakuutusta. Itse siis suhtaudun kovinkin varovaisesti asiaan enkä mielellään tuota diagnoosia ottaisi, jos oireet ei ole kovin painavat.

liitosta sanoivat, että lääkärin antama sairausloma oikeuttaa aina palkkaan saikun ajalta. Diagnoosi tai ainakin lääkärin testin mukaan olisi masennustila..

Tässä linkki tuohon palkallisuuteen/palkattomuuteen liittyen eli ei se aivan yksiselitteistä ole:

http://www.uralehti.fi/kolumnit/sairausloma-palkallinen-vai-palkaton

googlella löytyy paljon lisääkin

en nyt vaan tiedä miten ihmeessä selitän tämän esimiehelle :( riittääkö vain jos sanon että olen sairausloma ainakin 2vko ja siten ilmotan jatkosta? En haluais kertoa tätä syytä.

Otat vastaan tarjotun avun, selvästi oot sen tarpeessa. Laittoko se lääkäri sulle lähetettä mihinkään terapeutille? Jos ei niin pyydä seuraavalla kerralla. Ja ainakin mulla lääkkeistä on ollu iso apu joten suosittelen kokeilemaan.

[QUOTE="aapee";28769919]en nyt vaan tiedä miten ihmeessä selitän tämän esimiehelle :( riittääkö vain jos sanon että olen sairausloma ainakin 2vko ja siten ilmotan jatkosta? En haluais kertoa tätä syytä.[/QUOTE]

Esimiehelle ei kuulu sun sairauden syy. Eli ilmoitat et oot nyt ainakin 2 viikkoa saikulla.

[QUOTE="aapee";28769919]en nyt vaan tiedä miten ihmeessä selitän tämän esimiehelle :( riittääkö vain jos sanon että olen sairausloma ainakin 2vko ja siten ilmotan jatkosta? En haluais kertoa tätä syytä.[/QUOTE]

Viet sille sen sairaslomalapun, ei sitä sen enempiä tarvi selitellä.

Tässä linkki tuohon palkallisuuteen/palkattomuuteen liittyen eli ei se aivan yksiselitteistä ole:

Sairausloma – palkallinen vai palkaton? | Ura

googlella löytyy paljon lisääkin

No lääketieteellinen tautiluokitus koskee myös masennusta? Tämän on nyt lukenut netistä ja varmistanut liitosta! En epäile etteikö työnantaja maksa palkkaa kun se on aivan selvä asia, että maksaa , mutta ainoastaan stressaan miten muotoilen ja kerron tämän johtajalle.

Esimies näkee diagnoosin sairauslomalapusta. Itse voi sitten miettiä haluaako muuta kertoa työnantajalleen. Jos sairauslomat pitkittyy kuukausiksi niin pakkohan on alkaa asiaa käydä läpi jo nykyisten Kelan säännöstenkin takia.

Otat vastaan tarjotun avun, selvästi oot sen tarpeessa. Laittoko se lääkäri sulle lähetettä mihinkään terapeutille? Jos ei niin pyydä seuraavalla kerralla. Ja ainakin mulla lääkkeistä on ollu iso apu joten suosittelen kokeilemaan.

terapeutista ei ollut puhetta, mutta lääkityksestä kyllä. mielelläni minäkin kokeilen masennuslääkettä - eipähän se ainakaan pahaksi ole. Lääkäri sanoi ettei näe mitään syytä miksei käyttäisi lääkettä. Onneksi terveydenhuollon ammattilaiset on noin positiivisia ja ymmärtäväisiä<3

Pomollesi sairaslomasi syy ei kuulu, ja lapsenhankintaa suunnittelevan naistyöntekijän palkattuaan en usko että hän on sinua kahdesta viikosta ulos potkimassa :). Mielialalääkkeistä voi sitten olla montaa mieltä. Konsensus on nykään sen suuntainen että niitä jaetaan terveydenhuollossa ehkä liian helpolla. Varsinaista kliinistä haittaahan niistä ei ole, mutta joillakin on vaikeuksia lopettaa käyttö vaikka tarvetta ei muuten olisikaan. Sikäli tämäkin on tiedostettu, että useimpien masennuslääkkeiden "vieroitukseen" on suositeltu aikaa puolikin vuotta. Jos toisaalta tuntuu siltä että olisi tarvetta, niin kannattaa kokeilla.

Yhteistyössä