Voiko rapuja syödä raskausaikana? Menossa rv 13.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joku joskus muistaakseni epäili ettei voisi syödä... siksipä kyselen, etten mene tekemään mitään väärää. Onhan niitä rajoituksia raskausaikana ruuan suhteen.

Ei kai ravuissa mitään kiellettyä ole, nehän kypsennetään ennen syöntiä kiehuvassa vedessä. Kesäkuumalla kannattaa toki huolehtia kylmäketjusta kylmänä tarjottavien tuotteiden kanssa ja lämpimien ruokien pitää olla kunnolla lämpimiä eikä haaleita monta tuntia huoneenlämmössä seissyttä. Ruokamyrkytys ei ole koskaan mikään miellyttävä kokemus, vähiten raskaana ollessa. Mutta hyvillä mielin voi rapuja syödä :)

En tiedä miten ravut valmistetaan... jostain luin, että ovat vakuumipakattuja (=kiellettyjä?) ja ne vain sulatetaan. Toisaalla taas lukee, että ne täytyy keittää. Todennäköisesti kyseessä kuitenkin on kaupasta ostetut ulkomaiset (pakaste)ravut.

[QUOTE="Vieras";28766912]No raskaanaollesa en syö kuumentamatta pakasteesta mitään muuta kuin otse poimittuja marjoja.[/QUOTE]

Joo, en minäkään. Mutta mistäs tiedän kysymättä, että miten ne on valmistettu tai onko kuumennettu. Ja jos tätä kysyn, niin täytyy varmaan antaa syykin kysymykselle tai sitten arvaavat jo pelkästä kysymyksestä, että olen raskaana. Ehkä viisaampaa jättää menemättä.

Vakuumissa olleita ei tietenkään pidä syödä kuumentamatta niitä ensin. En kyllä tajua miksi kukaan söisi ulkomailta raahattuja pakasterapuja nyt kun on rapukausikin menossa ja saa ihan tuoreita rapuja. Paljon paremman makuista kuin mikään pakkasesta sulatettu ties mistä ravustettu.

[QUOTE="Vieras";28767785]Äyriäiset on kiellettyjen ruoka-aineiden listalla eli niitä ei suositella. Sähän sait neuvolasta sen listan, saithan? Noudata sitä.[/QUOTE]

Meidän neuvolan listalla ei kyllä ollut sanaakaan äyriäisistä. (Synnytin tänä vuonna, kyse ei siis ole mistään aataminaikaisista ohjeista.) Sen sijaan olen muualta lukenut, ettei äyriäisiä suositella korkeahkon ruokamyrkytysriskin sekä esim. katkarapuihin helposti kertyvien epäpuhtauksien takia.

Mä olen syönyt ihan kaikkea raskausaikana ja kolme tervettä lasta olen saanut. Myös sitä vakuumipakattua kalaa. Tiesittekö muuten, että myös kaupan kalatiskillä olevat on saatettu purkaa vakuumeista ja että listeriaa on liki jokaisen tuotantolaitoksen viemäreissä?

Yhteistyössä