Kansalaisaloite - Ruotsin kielestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Freedom"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"Freedom"

Vieras
Suomi tarvitsee ruotsinkielen lisäksi toisia kansainvälisiä kieliä.
Liian usein hyvä asia käännetään tarkoituksenhakuisesti pahaksi.
Kuitenkin kaksi nuorisojäjestöä, joista toinen on hallituspuolue ja
toinen oppositiossa, ovat kansalaisaloitteen takana.

Kansalaisaloite:"Ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla"
ei ole ruotsin kieltä vastaan. Päinvastoin. Kun koululainen ja opiskelija saa
itse valita mitä kieltä haluaa oppia, niin motivaatio on korkea ja tulokset hyvät.

Kaikki kielet ovat tarpeellisia. Ruotsi, englanti, saksa, ranska, venäjä, espanja, italia...

Ruotsi vapaaehtoiseksi

Kielten valinta vapaaehtoiseksi.

En kannata. Sen sijaan kielten kokonaismäärää kouluissa voisi lisätä. Myöskin äidinkielen oppimiseen ja käyttöön pitäisi kiinnittää merkittävästi enemmän huomiota.

Vapaaehtoisuus on rikkaus
Vapaaehtoista ruotsin opiskelua voi käydä kannattamassa täällä: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131
On mukava opiskella toista kotimaista vapaaehtoisesti.

En kannata. Asun ruotsinkielisessä kunnassa suomenkielisenä. Nyt on välillä ärsyttävää, kun ei teiniangstissa nuorena halunnut kunnolla ruotsia opetella. Tänne minut maailma kuitenkin kuljetti. Suomi on kaksikielinen maa ja saa sellaisena pysyäkin.

[QUOTE="qwerty";28756599]En kannata. Asun ruotsinkielisessä kunnassa suomenkielisenä. Nyt on välillä ärsyttävää, kun ei teiniangstissa nuorena halunnut kunnolla ruotsia opetella. Tänne minut maailma kuitenkin kuljetti. Suomi on kaksikielinen maa ja saa sellaisena pysyäkin.[/QUOTE]
Tämäpä selvästi osoittaa, että systeemi ei toimi. Siis oliko sinulle pakollisesta ruotsista hyötyä? Ei ollut.

[QUOTE="qwerty";28756599]En kannata. Asun ruotsinkielisessä kunnassa suomenkielisenä. Nyt on välillä ärsyttävää, kun ei teiniangstissa nuorena halunnut kunnolla ruotsia opetella. Tänne minut maailma kuitenkin kuljetti. Suomi on kaksikielinen maa ja saa sellaisena pysyäkin.[/QUOTE]

Niin asun minäkin ja olen ruotsinkielinen. Silti kannatan pakon poistoa. On tämä niin pieni kieli että tärkeämpää on opiskella englantia,ranskaa, saksaa jne. Kyllä suomella pärjää joka paikassa suomessa. Ahvenanmaata lukuunottamatta. Siellä ei joka paikassa suomea osata.

[QUOTE="Ccc";28756657]Niin asun minäkin ja olen ruotsinkielinen. Silti kannatan pakon poistoa. On tämä niin pieni kieli että tärkeämpää on opiskella englantia,ranskaa, saksaa jne. Kyllä suomella pärjää joka paikassa suomessa. Ahvenanmaata lukuunottamatta. Siellä ei joka paikassa suomea osata.[/QUOTE]
Mitä nyt itse joskus siellä kävin, samoin kuin ruotsinkielisellä rannikolla törmäsi monesti siihen että ei rantahurrit yksinkertaisesti suostuneet puhumaan mitään muuta kuin ruotsia, vaikka selvästi ymmärsivät kun sanoi että suomea tai englantia vaan..
Semmoisiahan nuo hurrit on vähän aina olleet, ja senkään takia näille ei pidä mitään ylimääräistä etua antaa.

Allekirjoituksia tulee koko ajan kansalaisaloitteeseen ja tieto leviää Facebookin kautta ystäville - sinunkin kauttasi. Tieto leviää sosiaalisessa mediassa. Allekirjoita sinäkin kielivalinnan puolesta. Ei tiettyjen kielten opiskelua pakolla vaan vapaaehtoisesti sitä kieltä mikä motivoi opiskelemaan. Menestys on taattua!

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

Ihmettelevät jo muuallakin kuin euroopassa miksi suomessa on pakkoruotsi. Nimiä vaan alle niin päästään globaaliin maailmantalouteen kiini. Ruotsi syö voimavaroja ja rahoja ihan liikaa.

[QUOTE="jep";28759357]Vain impivaaralaiset opiskelevat noin mitätöntä kieltä.[/QUOTE]

No perkele asun turun impivaarassa. Pitää muuttaa ettei lapset joudu ruotsia lukemaan.

Ruotsalaisille kollegoille oli kiva alkaa selittämään että Suomessa suurin piirtein vihataan ruotsinkieltä (ja ruotsalaisia...). He huuli pyöreänä ihmettelivät että miksi ihmeessä sitte joka paikassa on ruotsinkieli näkyvissä? Kaikki tienviitat sun muut ovat kahdella kielellä. Sit ei kuitenkaan saa minkäänlaista palvelua ruotsinkielellä.

Siinä ei voinut oikein muuta ku olkia kohautella, en tiedä ollenkaan miksi sitä vastustetaan niin paljon, kun kuitenkin kyseessä on kaksikielisen maan toinen kieli. Kysyivät että onko syynä joku ikiaikoja sitten käyty sota vai mikä? En osannut vastata, sanoin että kai kyseessä on vain joku periaate. On päätetty että vihataan ruotsinkieltä.

Vastustajille sellainen vinkki että ei kannata haukkua ruotsinkieltä/kielisiä. Antaa todella typerän kuvan teistä ja vie halun kirjoittaa tuota sen takia. Jos allekirjoittajat ovat älykkyyden tasolla ameeban kanssa kertoo se paljon.

Ruotsalaisille kollegoille oli kiva alkaa selittämään että Suomessa suurin piirtein vihataan ruotsinkieltä (ja ruotsalaisia...). He huuli pyöreänä ihmettelivät että miksi ihmeessä sitte joka paikassa on ruotsinkieli näkyvissä? Kaikki tienviitat sun muut ovat kahdella kielellä. Sit ei kuitenkaan saa minkäänlaista palvelua ruotsinkielellä.

Siinä ei voinut oikein muuta ku olkia kohautella, en tiedä ollenkaan miksi sitä vastustetaan niin paljon, kun kuitenkin kyseessä on kaksikielisen maan toinen kieli. Kysyivät että onko syynä joku ikiaikoja sitten käyty sota vai mikä? En osannut vastata, sanoin että kai kyseessä on vain joku periaate. On päätetty että vihataan ruotsinkieltä.

Huomaatkos mitä eripuraa pakkoruotsi aiheuttaa?

PS. Suurin osa Suomen katukylteistä on pelkästään suomeksi.

Moi!

Olen kuusikymppinen DI ja minulla on vajaa nelikymppinen saman koulutuksen omaava poika. Molemmat olemme olleet töissä ruotsalaisessa firmassa, itse olen asunut pari kesää ruotsissa. Keskusteluissamme olemme päätyneet siihen, että ruotsin kieltä ei niin kauhiasti tarvita.

Ihan oma näkemykseni on, että kun meille useimmille tämä kauniisti soljuva kielemme on rakas, mutta ihan maailman vähimmin puhuttuihin kieliin kuuluva, niin pitääkö lasta vielä rankaista opettamalla väkisin toinen maailman miniatyyrikielistä hänelle.

Meillä on paljon oppimista Ruotsista, eikä minullakaan ole mitään huomautettavaa siinä että heidän kieltään halukkaille opetetaan. Nokia opetti tuhansille nuorille paljon maailman menosta ja niistä opeista hyödymme vielä runsaasti. Tapahtuiko hyötyminen ruotsiksi?

Kari Kauppinen
DI 62v

Yhteistyössä