Mikä on nyt in? Mikä on muotia sisustuksessa?

• Viestiketjun aloittaja muoti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Sisutusohjelmassa oli muuten mielenkiintoinen kommentti tuosta talovalmistajien trendiseuraamisesta, olisikohan ollut sen Marko Paanasen ohjelma.

Siinä väitettiin että talovalmistajat tulevat auttamatta myöhässä sisustustrendeissä, siellä ei nuuskita ja päivitetä tarpeeksi usein muotia ja sen vuoksi suomesta löytyy paljon uudehkoja taloja,jotka sisutukseltaan näyttävät huomattavasti vanhemmilta mitä rakennusvuosi on.

Tuli muuten mieleen, että mikään väri itsessään ei ehkä ole koskaan in tai out, vaan enemmänkin tietty tyyli, jossa eri vuosina käytetään eniten tiettyä väriä.
Harmaa on aina ollut paljon käytetty väri, tyylikäs ja ajaton. Isäni lapsuudenkodissa (rakennettu vuonna 1960) on käytetty paljon harmaata. Mummolassa oli harmaata tapettia ja harmaat lattiat.
Mun vanhempieni kodissa (rakennusvuosi -85) on myös käytetty harmaata esim. tapetissa.

En nyt oikein osaa ehkä kirjoittaa, mitä ajan takaa. Mutta väri ei itsessään ole out, vaan joku tyyli on out tai in ja siinä tyylissä nyt satutaan käyttämään helposti paljon väriä X.

Esim. ei voi sanoa, että valkoiset sohvat ovat out, jos ikean ektorptyyliset maalaisromanttiset hörhelösohvat ovat valkoisena out. Valkoisia sohviahan on miljoona eri mallia.
Moni myös sanoo, että beiget seinät ovat out. Ehkä ne maalaisromanttiset tapetit beigepohjaisena alkaa olla muodista out, mutta kyllähän niitä trendikkäitäkin tapetteja on beigenä.

Tärkeintä on sisustaa oman maun mukaan. Kävn hiljattain ystävän tuliterässä omakotitalosa, jossa oli keittiön kaappien rungot kirsikkaa ja ovet valkoiset. Ei muodikasta, mutta ystäväni on aina haaveillut sellaisesta keittiöstä ja hänestä se oli kaunis ja kodikas.

• Tykkää
Reactions: Sami77 ja DaLin
[QUOTE="vieras";28751448]Sisutusohjelmassa oli muuten mielenkiintoinen kommentti tuosta talovalmistajien trendiseuraamisesta, olisikohan ollut sen Marko Paanasen ohjelma.

Siinä väitettiin että talovalmistajat tulevat auttamatta myöhässä sisustustrendeissä, siellä ei nuuskita ja päivitetä tarpeeksi usein muotia ja sen vuoksi suomesta löytyy paljon uudehkoja taloja,jotka sisutukseltaan näyttävät huomattavasti vanhemmilta mitä rakennusvuosi on.[/QUOTE]

Nojoo. Toisaalta talovalmistajat muuttavat usein mallistoaan sen mukaan, mitä ihmiset haluavat. Kaikki eivät halua sitä harmaata, vaan joku edelleenkin HALUAA ITSE ne kirsikkalaminaatit ja sinisen kylppärin.

Meillä ainakin talovalmistajan vakiomallistoon kuului ihan älyttömästi vaihtoehtoja. Laatoista kuului jokaista kokoa monessa eri värissä ihan vakiohintaan. Laaminaatteja oli muistaakseni 40 eri sävyä.
Tapettikirjoissa oli moni tapetti vähän out, mutta tapeteista meilä onkin moni vakiomalliston ulkopuolelta otettuja.

Tuli muuten mieleen, että mikään väri itsessään ei ehkä ole koskaan in tai out, vaan enemmänkin tietty tyyli, jossa eri vuosina käytetään eniten tiettyä väriä.
Harmaa on aina ollut paljon käytetty väri, tyylikäs ja ajaton. Isäni lapsuudenkodissa (rakennettu vuonna 1960) on käytetty paljon harmaata. Mummolassa oli harmaata tapettia ja harmaat lattiat.
Mun vanhempieni kodissa (rakennusvuosi -85) on myös käytetty harmaata esim. tapetissa.

En nyt oikein osaa ehkä kirjoittaa, mitä ajan takaa. Mutta väri ei itsessään ole out, vaan joku tyyli on out tai in ja siinä tyylissä nyt satutaan käyttämään helposti paljon väriä X.

Esim. ei voi sanoa, että valkoiset sohvat ovat out, jos ikean ektorptyyliset maalaisromanttiset hörhelösohvat ovat valkoisena out. Valkoisia sohviahan on miljoona eri mallia.
Moni myös sanoo, että beiget seinät ovat out. Ehkä ne maalaisromanttiset tapetit beigepohjaisena alkaa olla muodista out, mutta kyllähän niitä trendikkäitäkin tapetteja on beigenä.

Tärkeintä on sisustaa oman maun mukaan. Kävn hiljattain ystävän tuliterässä omakotitalosa, jossa oli keittiön kaappien rungot kirsikkaa ja ovet valkoiset. Ei muodikasta, mutta ystäväni on aina haaveillut sellaisesta keittiöstä ja hänestä se oli kaunis ja kodikas.
Juuri näin. Hyvä kirjoitus. Itseasiassa minunkin vanhempien kodissa on ollut harmaata ja beigeä jo ihan alusta saakka. Talo on rakennettu 10-vuotta ennen minun syntymääni.

"vieras"

Olen kyllä erimieltä tästä.

Tietyt värit voivat kyllä olla out ja in.

Yhdessä vaiheessa siniset sohvat olivat erittäin in, jokaisella oli niitä ja tyyli oli kirjava. Oli muhkeaa sinistä, pehmeillä linjoilla, oli laatikkomaista.
Useinhan sininen yhdistetään merelliseen tyyliin, mutta tässä trendissä ei ollut siitä kyse, vain se pohjautui ainoastaan siihen sinisen sävyyn.

Sitten tuli kausi, jolloin kaikki sininen oli "mustalla listalla".

Väri-ilotulitus on nyt in. Koskee mielestäni erittäin monenlaista tyylilajia, ei mitään tiettyä tyyliä.
Nyt voi käyttää niitä pitkään bannissa olleita värejä, vihreää, keltaista,oranssia jne.

dfsd
[QUOTE="vieras";28751486]Olen kyllä erimieltä tästä.

Yhdessä vaiheessa siniset sohvat olivat erittäin in, jokaisella oli niitä ja tyyli oli kirjava. Oli muhkeaa sinistä, pehmeillä linjoilla, oli laatikkomaista.
Useinhan sininen yhdistetään merelliseen tyyliin, mutta tässä trendissä ei ollut siitä kyse, vain se pohjautui ainoastaan siihen sinisen sävyyn.

Väri-ilotulitus on nyt in. Koskee mielestäni erittäin monenlaista tyylilajia, ei mitään tiettyä tyyliä.
Nyt voi käyttää niitä pitkään bannissa olleita värejä, vihreää, keltaista,oranssia jne.[/QUOTE]

Mä olen sun kanssa taas erimieltä. Oletko siis sitä mieltä, että sinistä sohvaa ei voi löytää tyylikkäänä ihan vain siksi, koska se on sininen?
Kyllä värit ovat muodissa ja ymmärtääkseni myös lau1234 ymmärsi tämän.

Huomaa muuten kyllä, että harmaasävyinen laminaatti alkaa olla niin hot! Harmaattai harmaasävyiset lattiat ovat muita lattioita vähän kalliimpia.
Ihmeteltiin suuresti, miksi sama laminaatti oli harmahtavana hieman hintavampaa.

"vieras"
Mä olen sun kanssa taas erimieltä. Oletko siis sitä mieltä, että sinistä sohvaa ei voi löytää tyylikkäänä ihan vain siksi, koska se on sininen?
Kyllä värit ovat muodissa ja ymmärtääkseni myös lau1234 ymmärsi tämän.
Hyvä, kiva ettei kaikki ole aina samaa mieltä. :)

Kyllä väitän että muutama vuosi sitten oli kausi, jolloin sininen oli täysin out. kaikessa.

Mielestäni en mitenkään kommentoinut toisen kommentoijan ymmärrystä tai sen puutetta, totesin vain että nyt on tietyt "kielletyt" sävyt sallittuja pitkästä aikaa. :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";28751486]Olen kyllä erimieltä tästä.

Nyt voi käyttää niitä pitkään bannissa olleita värejä, vihreää, keltaista,oranssia jne.[/QUOTE]

Näinpä, kyse on väreistä, ei tyylisuunnista.

Sinistä sohvaa ei tällä hetkellä halua kukaan, oli se minkämuotoinen hyvänsä.

Ja kellertävän ruskeat ja sinapit jne. keittiönkaapit nyt eivät vain ole muodissa, vaikka se kaapin muoto nykyaikaan sopiva ja vaikkapa kiiltävä ilman vetimiä olikin.

"vieras"
Minä(kin) olen tästä eri mieltä. Silloin kun joku väri on totaalisen poissa muodista, sitä ei välttämättä kauppojen perusvalikoimissa edes ole saatavilla, sen sijaan niitä muotivärejä on hyllymetreittäin.

Harva kuitenkaan jatkuvasti uusii sisustustaan trendien mukaan, joten monissa taloissa on niitä vaalensinisiä kylppäreitä boordilaatoilla ja saa ollakin siihen asti, että kulumisen takia on aika vaihtaa tilalle uutta.

"myyjätär"
[QUOTE="mona";28751629]Kommentoin vielä tuosta harmaasta että harmaa laattalttiahan on ollut trendikäs jo pitkään, harmaat laminaatti/parkettilattiat uudempi juttu.[/QUOTE]

Joo. Harmaata laattaa on mennyt jo ehkä noin 2-3 vuotta. Harmaa laatta on kyllä edelleen se halutuin. Jossain vaiheessa alkoi mennä paljon ns. hiekkabeigeä, mutta nyt hiekkabeigeiä ei kysele juuri kukaan. Harmaata laattaa menee eniten, jonkun verran valkoista, vähän mustaa ja sitten myös tummanruskeaa laattaa menee mm. eteisen lattioihin.

Laminaateissa ja parketeissa on uudempi juttu. Parketeissa ja laminaateissa kovin piikki ei ole edes tullut, vaan meillä on liikkeessä varauduttu siihen, että se tulee ensi talvena.

Janskup
Tänään kävin asuntomessuilla! Harmaata on paljon käytössä. Valkoiset kodinkoneet näyttää syrjäyttäneen rosteriset. Tehosteseinillä on tapettia, ei maalia. Sitten yksi mitä pisti messuilla silmään, niin vaatehuoneet oli maalattu jollakin värillä, eivät olleet valkoisia.

Korotetut sisäkatot ovat muotia ja korkeampi huonekorkeus.

Epämuodikas
Me rakennetaan nyt taloa. En ole ikinä ollut sisustusihminen ja en ole seurannut sen kummemmin mitään lehtiä, rampannut asuntomessuilla tms. Nyt kun olemme sisustusmateriaaleja valinnut, niin olen huomannut, että olen auttamatta out :D

Epämuodikas
Selvisi siis, että rosteri on ihan totaalisen out ja kodinkoneiden pitää ehdottomasti olla valkoiset! Myöskin korkeakiiltoisuus on out ja ovissa pitää ehdottomasti olla vetimet! Keittiössä eri väriset yläkaapit ovat ihan so yesterday, vaan nyt kaikkien kaapin ovien pitää olla samaa väriä! Rungot valkoiset tai harmaat.

Keittiön tasot "pitää" olla harmaat, mustat, valkoiset tai kiveä/kivijäljitelmää.

Ainiin..lattia pitää olla lankkua, sellainen peruslaminaatti on niiq hirvee!

janna_
Kolme vuotta sitten kun rakennettiin rosteria oli joka paikassa tyrkyllä. Kaikki kaveritkin sanoivat että ei ikinä laittaisi valkoisia kodinkoneita :D Onneksi luotin omaan makuun enkä ole koskaan kaivannut rosterisia kodinkoneita!

"heidi"
Elektroniikka on nykyään "ihan hirveen junttia ja amista". Vielä 3-vuotta sitten piti olla iso telkkari, kajarit, kotiteatteri, poppivehkeet yms. Nykyään ei mitään ylimääräistä elektroniikkaa. Vain nätti taulu tv.

"Sini"
Jos katsoo tämän vuoden asuntomessusisustuksia, niin harmaa, valkoinen, beige ja hiekka ovat edelleen vallassa. Tapeteissa edelleen isoja kuvioita. Helmiäishohtoa ja metallisävyjä. Saunoissa musta buumi alkaa olla pikkuhiljaa ohi. Toki niitäkin vielä näkyy. Pääosin sisustukset ovat modernia ja pelkistettyä tyyliä.

"Nippe"
Minkälaista taloa/asuntoa AP remontoi? On ihan eri asia, jos kyseessä on rintamamiestalo, uusi kerrostalokolmio tai vaikkapa moderni 2000-luvun kivitalo.
Ota remontoinnissa huomioon asunnon tyyli. Sellainen, joka lähtee rintamamiestaloa katsomaan, ei varmaankaan halua, että talo on raiskattu jollakin korkeakiiltoisella keittiöllä.

Vetimettömät keittiön kaapit alkavat olla muutenkin jo out. Rosteriset kodinkoneet ovat out. Lattioissa harmaan sävyt, kuultovalkoinen tai tammilankku ovat varmasti monen mieleen.

Älä tee mitään radikaalia, vaan pysyttele suht. neutraaleissa sävyissä. Seinissä voi olla leikittelyä, mutta älä laita punaisia kodinhoitohuoneen kaapin ovia.

Yhteistyössä