Asuntotilanteesta, mitä itse tekisitte? APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milru

Vieras
Olen koittanut pohtia järkevää ratkaisua vaikka kuinka, mutta en yksinkertaisesti tiedä kumpi olisi kannattavampaa. Siksi päätinkin kysyä teiltä neuvoja ja mielipiteitä, miten tekisitte. Perustelut olisi kiva lisä :)

Ongelma: Olemme asuneet muutaman vuoden vuokralla Helsingissä asunnossa, joka on erittäin hyvällä sijainnilla, edullinen ja siistikuntoinen. Helsingissä tällainen asunto on todellinen löytö, sillä asuntotilanne on mitä on ja vuokrataso korkea. Tämä asunto on kuitenkin opiskelija-asuntosäätiön, ja meidän asumisaika loppuu vuoden vaihteessa. Saatamme saada (melko todennäköistä, mutta ei varmaa) asuntoon lisäaikaa, jolloin asunnonhaku olisi ajankohtaista vasta ensi kesänä. Nyt meille tarjottiin kuitenkin uutta asuntoa.

Emme voi ostaa omaa asuntoa, eli vuokralla pysytään vielä muutamia vuosia ainakin. Meillä ei todellakaan ole paljoa rahaa, mutta koti ja siellä viihtyminen on meille hurjan tärkeä ja olenkin sen suhteen aika vaativa. Myös asunnon sijainnilla on itselleni todella paljon merkitystä ja olemme tottuneet maksamaan hieman korkeampaa vuokraa sen vuoksi. Koska olen melko vaativa tulevan kotimme suhteen, niin tuleva muuttouhka stressaa minua aika paljon. Ensisijaisesti haluaisimme asua ison vuokranantajan (kuten vvo, sato, kaupunki) asunnossa muutamastakin eri syystä, ja Helsingissähän on myös kova kilpailu hyvistä asunnoista.

Miten te toimisitte?

a) Asuisitte nykyisessä asunnossanne vielä ensi kesään (olettaen että jatkoaika saadaan) ja sitten vasta alkaisitte etsimään uutta asuntoa? Plussat: HALPA vuokra, kiva sijainti, asunto on hyvä. Miinukset: Tieto lähestyvästä muuttouhasta ja sen murehtiminen.

b) Muuttaisitte jo nyt teille tarjottuun asuntoon, joka on todella upealla sijainnilla, siisti ja kaikinpuolin kiva asunto. Kuitenkin kallis, vuokra on yksityisen tasoa ja hintaero nykyiseen asuntoon on 400€ vaikka koko on sama. Plussat: Asunto on hieno ja sen voisi laittaa kodiksi, sijainti on todella hyvä, olisi ns. varma ja halutessamme tosi pitkäaikainen asunto, ei ole määräaikaista sitoutumista, stressaus asunnosta loppuisi. Miinukset: Hinta. Asumiskustannuksemme nousisivat ihan hurjasti jo nyt (tulee väistämättä tapahtumaan), vaikka voisimme asua vanhassa halvalla vielä vuoden.

c) Jatkaisitte asunnonhakua ja muuttaisitte vuoden aikana jossain vaiheessa kun hiomaton timatti tulisi vastaan, mutta sen vastaantuleminen olisi epätodennäköistä.

Meidänhän päätös tämä on, mutta mielipiteet olisivat silti tervetulleita. Olen tehnyt tästä aivan liian ison ongelman mielessäni ja apu olisi todella tarpeen.

En muuttAis vaan koittaisin säästää sen 400e kuussa omaa asuntoa varten. Tosin, jos te ette kantakaupungista suostu lähtemään niin saatte asua lopun elämäänne vuokralla.

[QUOTE="Vieras";28734278]En muuttAis vaan koittaisin säästää sen 400e kuussa omaa asuntoa varten. Tosin, jos te ette kantakaupungista suostu lähtemään niin saatte asua lopun elämäänne vuokralla.[/QUOTE]

Juu kantakaupungissa halutaan pysyä ja oman ostaminen ei muutenkaan ole ajankohtaista.

No tuohan riippuu ihan siitä mikä rahatilanteenne on. Jos tuo 400e ei tunnu missään niin muuttaisin ehdottomasti. Jos taas tarkoittaa sitä, että saa kituuttaa jollain tonnikalalla ja makaroonilla muuton jälkeen, jatkaisin etsimistä.

No tuohan riippuu ihan siitä mikä rahatilanteenne on. Jos tuo 400e ei tunnu missään niin muuttaisin ehdottomasti. Jos taas tarkoittaa sitä, että saa kituuttaa jollain tonnikalalla ja makaroonilla muuton jälkeen, jatkaisin etsimistä.

Mitäs kun tämä älytön hinnannousu tulee joka tapauksessa tapahtumaan sitten vuoden päästä, eli tuon hintaiseen asuntoon olisimme joka tapauksessa muuttamassa enemmin tai myöhemmin.

Kysymyksen olisi kai voinut tiivistää näinkin: Maksaisitteko mielummin 400€ halvempaa vuokraa vuoden ja murehtisitte tulevaa asuntoa, vai alkaisitte heti maksaan isompaa vuokraa jolloin asuntohuolia ei olisi?

Mitäs kun tämä älytön hinnannousu tulee joka tapauksessa tapahtumaan sitten vuoden päästä, eli tuon hintaiseen asuntoon olisimme joka tapauksessa muuttamassa enemmin tai myöhemmin.

Kysymyksen olisi kai voinut tiivistää näinkin: Maksaisitteko mielummin 400€ halvempaa vuokraa vuoden ja murehtisitte tulevaa asuntoa, vai alkaisitte heti maksaan isompaa vuokraa jolloin asuntohuolia ei olisi?

Kyllä mä varmaan noista valitsisin sen heti muuton. Sitä kun ei tiedä löytyykö yhtä hyvää kämppää mutta toisaalta taas muutonkin jälkeen voi tutkailla jos löytyisi halvempi asunto.

No en murehtisi, eikä sinunkaan kannata murehtia asioita etukäteen ja koko ajan:)

[QUOTE="joo";28734371]säästäisin vuoden, älyätkö?[/QUOTE]

No mitäs tuon älyämisessä vaikeaa olisi? Sä säästäisit siis vuoden. En kyllä aina ymmärrä tätä kaksplussan vihamielistä meininkiä. Aivan sama mitä kysyt, niin joku tulee v*ttuilemaan tavalla tai toisella.

Muuttaisin heti, jos tuohon isompaan vuokraan on kuitenkin varaa ilman, että joudutte vararikkoon. Ilmeisesti olette kuitenkin valmistuneet, koska asumisoikeus opiskelija-asunnoissa loppuu, joten kuvittelisin että tulotkin on nousseet. Ymmärrän hyvin huoltasi, en itsekään jaksaisi stressata asumisasioissa paria kuukautta kauempaa, etenkään kun takeita asumisoikeuden jatkosta ei ole.

[QUOTE="vieras";28734375]No en murehtisi, eikä sinunkaan kannata murehtia asioita etukäteen ja koko ajan:)[/QUOTE]

Siis tiedän todellakin, että olen ottanut tästä asunnon hankkimisesta aivan hirveän ongelman! Aivan liian suuren! Ja en pääse enää tästä pakkoajattelusta eroon :D Pelkään vaan ihan kauheasti sitä, että joudutaan muuttamaan johonkin missä ei haluta asua. Helsingin asuntotilanne on niin huono ja täällä hyvät asunnot tuntuu olevan niin kiven alla. Oma kriteeritaso on niin korkea, ettei sellaisia asuntoja näytä juurikaan olevan ja aaaarggh.

Siis tiedän todellakin, että olen ottanut tästä asunnon hankkimisesta aivan hirveän ongelman! Aivan liian suuren! Ja en pääse enää tästä pakkoajattelusta eroon :D Pelkään vaan ihan kauheasti sitä, että joudutaan muuttamaan johonkin missä ei haluta asua. Helsingin asuntotilanne on niin huono ja täällä hyvät asunnot tuntuu olevan niin kiven alla. Oma kriteeritaso on niin korkea, ettei sellaisia asuntoja näytä juurikaan olevan ja aaaarggh.

Minua pikkuisen hymyilyttikin tuo tunnelma, mikä avausviestistäsi tuli, sillälailla hyvällä tapaa, tuli oma siskontyttöni mieleen. Hänelle kaiken pitää olla niin täydellistä ja sitten muistuu mieleen, että ai niin, ei meillä olekaan vielä kauhean isot tulot, joilla näitä haaveita toteutettaisiin ja vaatimuksia täytettäisiin. Hänkin vähän murehtii ja tekee isoja numeroita minun mielestä(vanhasta eukosta) pikkuasioista :) ei hänelle auta sanoa, että hei ota rennommin, ei sen väliä, vaikka sieltä ikkunasta nyt näkyiskin se bussin kääntöpaikka ja roskikset... Varmaan olin itse ihan samanlainen nuorena.

[QUOTE="vieras";28734407]Minua pikkuisen hymyilyttikin tuo tunnelma, mikä avausviestistäsi tuli, sillälailla hyvällä tapaa, tuli oma siskontyttöni mieleen. Hänelle kaiken pitää olla niin täydellistä ja sitten muistuu mieleen, että ai niin, ei meillä olekaan vielä kauhean isot tulot, joilla näitä haaveita toteutettaisiin ja vaatimuksia täytettäisiin. Hänkin vähän murehtii ja tekee isoja numeroita minun mielestä(vanhasta eukosta) pikkuasioista :) ei hänelle auta sanoa, että hei ota rennommin, ei sen väliä, vaikka sieltä ikkunasta nyt näkyiskin se bussin kääntöpaikka ja roskikset... Varmaan olin itse ihan samanlainen nuorena.[/QUOTE]

Naurettavinta tässä on se, että en muuten ole tippakaan murehtija ja stressaaja, tämä asuntoasia on heikko kohtani. Ja hitto soikoon, en mä halua nähdä ikkunasta bussin kääntöpaikkaa tai roskiksia :D Kotona vietän kuitenkin niin paljon aikaa, että sen viihtyisyys on itselleni niin tärkeetä.

Onko yhtään todennäköistä, että teidän tulot nousee lähiaikoina? Lähivuosina? Vai tuleeko pysymään samana? Jos nykyisillä tuloilla pystytte maksamaan sen 400 euroa enemmän eikä tulojen laskeminen ole kovin todennäköistä, niin sitten muuttaisin heti.

Yhteistyössä