Opettaako ketään lastaan kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kiinnostunut"

Vieras
Tuo kotikoulu vaikuttaa aika kiinnostavalta vaihtoehdolta, mutta itse en tunne yhtäkään kenellä olisi mitään kokemusta asiasta kun näitä on vielä niin vähän Suomessa..

Niin, onko rankkaa? Eroaako opetukseltaan paljon tavallisesta koulusta?

Yhden perheen tiedän, käytäntöihin tuli vähän tutustuttua yhdellä koululla työskennellessä, heillä oli kontakti useampaan perheeseen jotka kotiopettivat lapset. Itsellä pitää olla erittäin hyvä motivaatio ja ymmärrys siitä, miten paljon se vaatii plus miten iso siirtymä se lapselle on jos siirtyykin yleisopetukseen kesken peruskoulun. Yläasteella viimeistään tulee kyllä ongelmia jos vanhempien oma taso menee siellä ensimämisten luokkien korvilla..

Sama opetussuunnitelma koskee niin koti- kuin kouluopetettuja. Käsittääkseni on yleinen käytäntö, että lähikouluun ollaan jossain määrin yhteydessä ja jollainhan se osaaminen täytyy todistaa, että on oppivelvollisuus suoritettu. En ole tarkemmin perehtynyt, mutta kieltämättä miettinyt samaa, monestakin syystä..

Yhden perheen tiedän, käytäntöihin tuli vähän tutustuttua yhdellä koululla työskennellessä, heillä oli kontakti useampaan perheeseen jotka kotiopettivat lapset. Itsellä pitää olla erittäin hyvä motivaatio ja ymmärrys siitä, miten paljon se vaatii plus miten iso siirtymä se lapselle on jos siirtyykin yleisopetukseen kesken peruskoulun. Yläasteella viimeistään tulee kyllä ongelmia jos vanhempien oma taso menee siellä ensimämisten luokkien korvilla..

Sama opetussuunnitelma koskee niin koti- kuin kouluopetettuja. Käsittääkseni on yleinen käytäntö, että lähikouluun ollaan jossain määrin yhteydessä ja jollainhan se osaaminen täytyy todistaa, että on oppivelvollisuus suoritettu. En ole tarkemmin perehtynyt, mutta kieltämättä miettinyt samaa, monestakin syystä..
Tuo erityisesti mietitty, että käytetäänkö siinä sitten samaa oppimateriaalia kuin lähikoulussa, vai voiko valita jotkut muut opukset.

Jos nyt oikein käsitin, niin niiden näyttöjen kanssa on melkoisesti pelivaraa, että aina ei välttämättä mitään perinteistä paperikoettakaan tehdä, kaikesta pystyy sopimaan.

Ei tuo omasta mielestäni yhtään huonolta idealta vaikuta..

[QUOTE="Vieras";28726022]http://www.subsyndrome.com/index.php?pid=20[/QUOTE]
Etkö saanut selvää otsikosta?

Tuo kielioppi venkoilu on hyvin samantyyppistä ulinaa kuin slangi- ja vieraskielisten sanojen käytöstä vinkuminen, kieli kehittyy jatkuvasti.

Alkuperäinen kirjoittaja No höh;28726060:
Etkö saanut selvää otsikosta?

Tuo kielioppi venkoilu on hyvin samantyyppistä ulinaa kuin slangi- ja vieraskielisten sanojen käytöstä vinkuminen, kieli kehittyy jatkuvasti.

Sain kyllä mutta jos ihminen pohtii opettavansa muita, olisi syytä edes peruskielioppi hallita. Ja lisäksi, tuo kuulostaa idiottimaiselta.

Miksi olet miettinyt? Itse olen myös, tuntuu että poika oppisi paremmin. Koulussa aika menee muiden luokan poikien kanssa selviämiseen. Vaikka siis pelkästään hyvää palautetta saanut.

[QUOTE="Vieras";28726068]Sain kyllä mutta jos ihminen pohtii opettavansa muita, olisi syytä edes peruskielioppi hallita. Ja lisäksi, tuo kuulostaa idiottimaiselta.[/QUOTE]
eli mikä siinä oli sitten vikana, kun kuitenkin selvää sait?
Kysyn uudestaan, ketä/kuka määrittelee sen, mikä on oikeaoppista suomenkieltä, sinäkö?
Mutta juurihan sanoit saaneesi selvää!

Niin, toki se kuulostaa idioottimaiselta jos ei ole koskaan tullut edes ajatelleeksi asiaa, mutta niin se vain on, jokaisen sukupolven puhe eroaa toisestaan, eli kieli on dynaaminen, ei staattinen. ;)

No se olisikin hauskaa jos vaikka joka koulussa opetettais just sen kylän paikallismurretta (jota tuo otsikko mitä ilmeisimmin on) äidinkielen tunneilla, lopulta kukaan ei osais esim. sanonalehtiä lukea tai millä suomella ne oppikirjat kirjotettais jne. Siis oikeasti, vaikka olis kuinka dynaaminen kieli, niin jos ei sun lapsi opi suomen kielen kieliopin mukaan kirjottamaan, niin esim. työhakemuksille jne. nauretaan sen sijaan, että arvostetaan, eli kyllä sillä on väliä. Ja kyllä Suomessa on kielitoimisto, joka määrittelee, mitä se ihan oikeaoppinen suomen kieli on. Ks. esim. kotus.fi.

eli mikä siinä oli sitten vikana, kun kuitenkin selvää sait?
Kysyn uudestaan, ketä/kuka määrittelee sen, mikä on oikeaoppista suomenkieltä, sinäkö?
Mutta juurihan sanoit saaneesi selvää!

Niin, toki se kuulostaa idioottimaiselta jos ei ole koskaan tullut edes ajatelleeksi asiaa, mutta niin se vain on, jokaisen sukupolven puhe eroaa toisestaan, eli kieli on dynaaminen, ei staattinen. ;)

no, hieno juttu. opetussuunnitelmahan sen aika pitkälti määrittelee, ainakin sen osalta, mitä lapselle sitten pitää opettaa. Ehkä asiaan tutustumisen voisi aloittaa kaksplussan sijaan vaikka juurikin tuolta opetussuunnitelmasta. lukuisia kotiopetusta käsitteleviä blogejakin on. niistä löytynee linkkejä eteenpäin.

[QUOTE="vieras";28726170]No se olisikin hauskaa jos vaikka joka koulussa opetettais just sen kylän paikallismurretta (jota tuo otsikko mitä ilmeisimmin on) äidinkielen tunneilla, lopulta kukaan ei osais esim. sanonalehtiä lukea tai millä suomella ne oppikirjat kirjotettais jne. Siis oikeasti, vaikka olis kuinka dynaaminen kieli, niin jos ei sun lapsi opi suomen kielen kieliopin mukaan kirjottamaan, niin esim. työhakemuksille jne. nauretaan sen sijaan, että arvostetaan, eli kyllä sillä on väliä. Ja kyllä Suomessa on kielitoimisto, joka määrittelee, mitä se ihan oikeaoppinen suomen kieli on. Ks. esim. kotus.fi.[/QUOTE]
Eihän noilla seikoilla ole mitään tekemistä tekstin ymmärtämisen kanssa, saati miten suhtaudut kieleen.

Kyllähän sinä nytkin sait selvää tekstistäni, eroaisiko se tekstinymmärrys jos se olisi vaikka sanomalehdessä?

Sillä on väliä vain, jos sinä itse ajattelet että sillä on suuresti väliä.. ja siltikään se ei muuta sitä seikkaa että saat myös minun suomenkielestäni selvää.. :D

[QUOTE="Ömh";28726200]Eihän noilla seikoilla ole mitään tekemistä tekstin ymmärtämisen kanssa, saati miten suhtaudut kieleen.

Kyllähän sinä nytkin sait selvää tekstistäni, eroaisiko se tekstinymmärrys jos se olisi vaikka sanomalehdessä?

Sillä on väliä vain, jos sinä itse ajattelet että sillä on suuresti väliä.. ja siltikään se ei muuta sitä seikkaa että saat myös minun suomenkielestäni selvää.. :D[/QUOTE]

Eikä se muuta sitä seikkaa, että jos nykypäivänä ei osata kirjoittaa, häntä pidetään idioottina, oikeesti ihmisestä saa vähän yksinkertaisen kuvan jos ei nykypäivänä osaa kirjoittaa.
Ymmärrätköesimtämänlauseenturhaanvaivautuatästälähtienvälilyöntejäkäyttämäänkunkaikkiymmärtääkuitenkijamilläänmuullaeiooväliänäinkunlehtiälukeaniinvoikylläollaettäymmärryskinkärsiisamoinkuinventovierastaslangialukiessamuttamilläänmuullahaneioleväliäkuinettäjokainenymmärtäätoistaanjaihanturhaanpelkästäänperuskoulussaopetetaanyhdeksänvuottaäidinkieltäkunjokainenvoiihanomallakeksimällääntavallakirjottaa.

[QUOTE="vieras";28726235]Eikä se muuta sitä seikkaa, että jos nykypäivänä ei osata kirjoittaa, häntä pidetään idioottina, oikeesti ihmisestä saa vähän yksinkertaisen kuvan jos ei nykypäivänä osaa kirjoittaa.
Ymmärrätköesimtämänlauseenturhaanvaivautuatästälähtienvälilyöntejäkäyttämäänkunkaikkiymmärtääkuitenkijamilläänmuullaeiooväliänäinkunlehtiälukeaniinvoikylläollaettäymmärryskinkärsiisamoinkuinventovierastaslangialukiessamuttamilläänmuullahaneioleväliäkuinettäjokainenymmärtäätoistaanjaihanturhaanpelkästäänperuskoulussaopetetaanyhdeksänvuottaäidinkieltäkunjokainenvoiihanomallakeksimällääntavallakirjottaa.[/QUOTE]
Ai, minä olen kyllä aina keskittynyt tekstien sisältöön, en kielioppiin.
Toki tuollainen yhteenkirjoittaminen on rasittavaa lukea, mutta enpä ole nähnyt koskaan kirjoittavankaan niin.
Miten tuo on edes vertailtavissa minun kielioppiini?

Tuli blankko..
Ai, minä olen kyllä aina keskittynyt tekstien sisältöön, en kielioppiin.
Toki tuollainen yhteenkirjoittaminen on rasittavaa lukea, mutta enpä ole nähnyt koskaan kenenkään kirjoittavankaan niin muutakuin tahallaan.
Miten tuo on edes vertailtavissa minun kielioppini "virheisiin"?

[QUOTE="Kifa";28726274]Ajattelitko opettaa muitakin aineita samalla mentaliteetilla eli ei se niin tarkkaa ole, kunhan nyt vähän sinnepäinkin niin kyllä se riittää?[/QUOTE]
on verrattavissa kielioppiin?

[QUOTE="Ömh";28726200]Eihän noilla seikoilla ole mitään tekemistä tekstin ymmärtämisen kanssa, saati miten suhtaudut kieleen.

Sillä on väliä vain, jos sinä itse ajattelet että sillä on suuresti väliä.. ja siltikään se ei muuta sitä seikkaa että saat myös minun suomenkielestäni selvää.. :D[/QUOTE]

No ketään ei kannata tosiaan ketään opettaa tuolla Suomenkielellä. Tai no, samapa se meille, jos haluaa lapsen joutuvan sitten näytöissä tappelemaan oikeudestaan kirjoittaa päin persettä noin idioottimaisilla tavoilla.