Miten saan maidon nousemaan takaisin rintoihin? :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TosiSurullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TosiSurullinen

Vieras
Sain esikoiseni 11vrk sitten, toiveena oli että imetän häntä jos suinkin mahdollista. Maidon tulo oli aluksi vähäistä, kunnes kotiin päästiin niin lypsin kerralla 40-60ml maitoa... Kunnes sain ihan järjettömän oksennustaudin joka kesti reilu 4vrk ja enpä siinä oksellessani ja nukkuessani älynnyt lypsää millään lailla...

Nyt maitoa ei tule kuin tipottain, olen yrittänyt imettää ja imettää... lypsää käsin ja pumpulla pari päivää mutta ei se vaan lisäänny... :'(

tunnen itseni huonoksi äidiksi...

Mitä voin tehdä??? :(

Nyt vaan juot paljon, pidät lasta ihokontaktissa, ja imettää ja lypsää. Toivottavasti imetys vielä onnistuu!
Ja jos ei onnistu, niin ei maailma kaadu siihenkään. Ihan samalla tavalla lapsesi kasvaa korvikkeellakin.
Tsemppiä :)

Onnea vauvasta! Sinua joisin suuret määrät vettä ja jalkaisin sitkeästi imetystä ja pumppausta. Itsellä kans väheni maidon määrä sen maidon nousun jälkeen ja jouduinkin antaan vauvalle lisämaitoa. Lähes koko ajan vauva roikkui rinnalla ja imi ja sit sitä maitoa alkoi tulemaan. Sitkeästi vaan!

Se maito mitä lypsäessä ja pumpatessa ulos tulee, ei kerro mitään todellisuudesta.
Esim. itse täysimetän 2,5kk ikäistä vauvaa, pumpulle en saa edes 20 milliä :D Käsin en tipan tippaa. Silti vauva maitonsa saa.

Imetä, imetä, imetä. Se maito ei imettämällä lopu. Vauvan imu on parempi stimulaatio rinnalle kuin pumppu tai käsin lypsy.
Esikoinen kun on kyseessä, niin on vielä helppo ottaa vauva sänkyyn kainaloon pariksi päivää. Ei muutakun vanhoja tallenteita digiboxista seuraamaan ja vauva kainaloon, annat vauvan vaikka imeä sen koko kaks päivää rintaa. Kuitenkin niin, että aina kun vauva vaan haluaa, niin nosta rinnalle.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
kiitos teille.. toivottavasti alkaisi onnistumaan, ihmeen koville ottaa, tai jotankin tunnen itseni huonoksi.. mutta kai se on normaalia.

Stop tykkänään. Nyt nuo huonous mietteet syrjään!!! Huono äiti olisit jos et antaisi vauvalle maitoa ollenkaan. Se, että tuleeko se tissistä vai pullosta, ei ole väliä. Voit kokeilla imettää jne. mutta itseä ei saa lypsämisten kanssa ajaa loppuun. Nyt yritätte nauttia vauvasta ja olet vain tyytyväinen jos jostakin maitonsa huolii. Vuoden kuluttua jo naurat tälle asialle, vaikka nyt se kovasti harmittaakin, eikös joo!!! Tuoreen äidin mieli on aina herkkä eikä asiat aina mene niin kuin suunnittelee... Sitten jos maito ei enää nouse riittävästi, annat pulloa ja yhtä hyvä äiti olet. Ei äitiyden mitta ole imetys!

[QUOTE="vieras";28723418]Stop tykkänään. Nyt nuo huonous mietteet syrjään!!! Huono äiti olisit jos et antaisi vauvalle maitoa ollenkaan. Se, että tuleeko se tissistä vai pullosta, ei ole väliä. Voit kokeilla imettää jne. mutta itseä ei saa lypsämisten kanssa ajaa loppuun. Nyt yritätte nauttia vauvasta ja olet vain tyytyväinen jos jostakin maitonsa huolii. Vuoden kuluttua jo naurat tälle asialle, vaikka nyt se kovasti harmittaakin, eikös joo!!! Tuoreen äidin mieli on aina herkkä eikä asiat aina mene niin kuin suunnittelee... Sitten jos maito ei enää nouse riittävästi, annat pulloa ja yhtä hyvä äiti olet. Ei äitiyden mitta ole imetys![/QUOTE]

Kiiitos! :')

Niinpä, olet saanut hyviä neuvoja. Juo paljon, ja yritä rentoutua. Imetä ja imetä. Unohda tuo surullisuus ja itsesi kokeminen huonoksi äidiksi. Mä olen isokokoinen nainen, mutta ekallekaan lapselle ei maitoa tullut kuin kuukauden. Ja sinä aikana lapsen paino vain putosi. Muille lapsille ei tullut senkään vertaa. Sen sijaan pikkuinen laiha siskoni täysimetti omat lapsensa. Se maidon tulo tai sen puuttuminen ei ole tahdon asia, ei ole myöskään häpeän asia. Silloin aikanaan mä annoin sitten maitoa pullosta. Silloin aluksi sitä kutsuttiin äidinmaidon vastikkeeksi, sittemmin alettiin käyttää sanaa ""korvike". Ja ihan hyviä lapsia heistä kasvoi, ovat nyt ikähaarukassa 14-32 v. Tsemppiä ;)

Samoja neuvoja kuin edellisillä, eli syö ja juo hyvin, lepää ja pidä vauvaa lähellä vaippasiltaan. Itse tein niin, että annoin vauvan aina ensin imeä ja lopuksi vielä pumppasin jonkin aikaa, vaikka pumppuun ei olisi mitään tullutkaan. Rinta sai kuitenkin ärsytystä, vaikka se ei yhtä hyvä ärsyke olekaan.

Itse kyllä uskon että onnistut vielä! Vauva on niin pieni vielä, että toivoa on. Itse taistelin vastaavan asian kanssa viisi viikkoa, kunnes maidon määrä lisääntyi niin, ettei lisämaitoa enää tarvittu. Ja muista tosiaan välttää sitä pumppaamalla saadun maidon määrän kauhistelua, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten paljon vauva saa rinnasta irti.

Juo ja syö hyvin, koita saada levättyä. Imetä ja pumppaa. Todennäköisesti maitomäärä lähtee kyllä nousuun!

Mä olen täysimettänyt nyt 5kk ja aina en saa pumpulla mitään. Joskus 20ml. Pumppaaminen silti lisää maidontuotantoa, koska se stimuloi rintaa.

Älä stressaa maidon riittävyydestä, luota siihen että vauva tekee tehtävänsä ja "tilaa" maitoa sen verran kuin tarvitsee. Mullakiin teki oksennustaudin aikana/jälkeen tiukkaa maidontulon kanssa, mutta tilanne korjaantui.

Itsellä tulee jopa enemmän maitoa kun lepään.. eli muista syödä, juoda ja levätä niin paljon kuin voit. Jos ravintoasiat ei ole kunnossa niin loppuu maidon tulo, sillä rinnat mielummin lopettaa maidontulon kuin tuottaa huonoa maitoa. Jos lypsät käsin tai pumpulla niin vaihtele rintaa eli vaikka muutama minuutti per rinta vaihdellen. Jos toisesta loppuu niin toiseen. Ja tieysti usein, parin tunnin välein päivällä. Yritä saada aina rinta tyhjäksi ja sen jälkeenkin vielä stimuloida lisää, näin rinta ikäänkuin ajattelee että lisää tuotantoa tarvitaan. Eli jos rintaan jää maitoa niin se ajattelee että nykyinen maitomäärä riittää. Usein pumppu ei saa otettua viimeisiä tippoja mutta käsinlypsy saa vielä, joten kannattaa lopuksi kokeilla. Ja jos käsin ei saa mitään niin katso netistä ohjeet että teetkö oikein, pelkkää nänniähän ei tule lypsää vaan peukalo yläpuolella, loput sormet alapuolella ja sitten puristus kohti nänniä (tai sivuttain). Voit myös hieroa käsin koko rintaa ennen imetystä.
Ja sinulla on varmaan juuri nestevajausta tuon oksennustaudin takia joten juo tavallista enemmän, vaikka iso lasi aina ennen imetystä niin säilyy juomisessa rytmi.

Alku hankalaa, mutta se taas helpottuu kun maito lähtee tulemaan. tsemppiä.

[QUOTE="jep";28723398]Juo paljon, olen kuullut, että kotikalja tai sima lisäisi maidoneritystä, eli sitäkin kannattaa kokeilla.[/QUOTE]

Peesi. Kotikaljassa on mallasta ja se todellakin saa maidonerityksen määrän lisääntymään. Minulle kätilö kotikäynneillä synnytyksen jälkeen sitä suositteli ja kylläpä maidon määrä nousi. Lisäksi kannattaa juoda fenkoliteetä tai jos löydät yhdistelmänä fenkoli-kumina-anis (ehkä LIDL:stä?) niin vielä parempi. Kumpaakin teetä voi juoda ihan pääjuomana. Minä keitän usein itselleni kannullisen ja juon siitä sitten koko päivän.

Ja ne huonommuuden tunteet voit heittää romukoppaan. Meillä imetys onnistui vasta, kun lapsi oli 2 viikkoa vanha. Sitä ennen hän ei ollut valmis rinnalle ja minun rinnat eivät olleet valmiit imetykselle.

Mulla ei oo koskaan noussut pumppaamalla, imettämällä kylläkin. Ja aina on maito ollut tiukassa. Imetät imetät imetät.. Olut kuulemma auttaa maitoa nousemaan (en huomannut tehoa itse tosin). Mulla auttoi sauna, ja kun otin vauvan syliin leppeisiin lämpötiloihin ihokontaktiin ja imetin niin maito nous ihan kohisten.

Onnea vauvasta! :) Yhdyn kaikkiin edellisiin että relaa äläkä stressaa asiasta, se jos mikä on myrkkyä maidonnousullekin. Yrität nyt vielä kerran, jos ei lähde käyntiin niin parhaasi olet tehnyt ja vauva kasvaa korvikkeellakin.

Mutta vinkkejä. Ensinnäkin, kun vauva tahtoo ruokaa, niin imetä aina ensiksi. Pulloa sitten lisäksi jos vauvalle ei rintamaito riitä, mutta aina imetä ensin se mitä tulee. Vaikka rinnat tuntuisi aivan tyhjiltä niin vauvan imu tekee sen, että maito lähtee herumaan. Mitä tiheämpään tilausta tulee sitä parempi, itse huomasin imettäessäni että vaikka olin puoli tuntia aiemmin lypsänyt rinnat tyhjiksi ja vauva alkoi sitten huutaa maitoa, niin kyllä rintoihin nousi taas maitoa kun vaan yritti imettää.

Toiseksi, alkoholiton olut nosti mulla maitoa tosi hyvin. Voin suositella Nikolaita, sekä vaaleaa että tummaa, hyvää on. :p

Älä ota paineita lisämaidosta, jos täysimetys ei onnistu niin osittaisimetyskin on vauvalle hyväksi, ja lisämaidosta voi sitten vähitellen päästä eroon.

Nyt juot muutoinkin runsaasti, sulla on varmaan mahataudin jäljiltä nestevajausta ja se kyllä vaikuttaa maidonnousuun.

Lämmin suihku/sauna sai itselläni aina maidon nousemaan ja kaveri sai saman efektin aikaan hiustenkuivaimella. :D

Tsemppiä, mutta älä ota paineita. :)

No kyllä itsellä ainakin on edelleen paha mieli siitä, että imetys loppui vauvan ollessa 5 kk. Jouduin sairaalaan, eikä vauva huolinut enää rintaa, kun pääsin kotiin. Olisimpa vain jostain saanut silloin apua. Mutta kaikki tuputti lapselle vaan korviketta.

No pumppasin maitoa sitten seuraavat kuukaudet ja n. 2 kk sain pumppaamalla sen verran maitoa, että vauvalle ei paljon korviketta tarvinnut lisäksi antaa. Sen jälkeen ei enää tullut maitoa. Paha mieli jäi koko hommasta :/ kadehdin muita samanikäisten äitejä, jotka pystyi imettämään vauvojaan. Ja sain toki itse todella paheksuvia katseita ja kommentteja kun en imettänyt...

Peesaan edellisiä vinkkejö ja lisäksi apteekista saa ostaa mammateetä. (muistaakseni se on ihan sen nimistäkin) Auttoi mua ja useampaa kaveriakin lisäämään maidontuloa.

Yhteistyössä