Lapset leirillä nälissään! Mitä tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja Kiukkuinen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Kiukkuinen äiti
Lapseni meni ensikertaa leirille.
Ensimmäisenä päivänä ei saanut soitella ja toisena jo sai ja soitinhan minä.
Poikani itki heti, että hänellä on kova nälkä ja parilla muullakin pojalla on. Kysyin haluaako poikani, että soitan ohjaajalle ja kerron, että hänelle jää aterioiden jälkeen kova nälkä vielä.
Poikani toivoi minun soittavan ja otin johtajaan yhteyttä.
Hän vaan naureskellen kuittasi jutut kunhan on höpinäksi ja suureleiseen tyyliin puhuen kertoi poikani syöneen viimeksikin keittoa kolme lautasellista ja pyytäen lisää.
Siinäpä hän kiinni jäikin.
Poikani on pieniruokainen eikä koskaan hae mitään ruokaa niin paljon, vaikka suklaata sulatettuna olisi tarjolla.

Johtaja siis myönsi, että leiriläisistä osa oli valittanut nälkää, mutta kyllä he syö 5 kertaa päivässä ja näin poikani leimattiin huijariksi ja ohjaaja ihan selvästi luuli minun uskoneet häntä ei omaa lastani.
Poikani mukaan ruokailuja oli 5 mutta määrät pieniä. Lounaan yhteydessä ei ollut jälkiruokaa vaan sen sai vasta välipalalla omana eväänään ja se oli yksi pulla, aterioiden väli 2 tuntia ja leiri sisälsi paljon liikuntaa.

Leirille sai ottaa mukaan 2 x 5€ kioskirahaa, jolla poikani osti ensimmäisellä kerralla sipsiä, säästi loput leirin yhteistä retkeä varten.
Sipsipussista oli yksi sipsi murentunut poikani makuupussin luo joten ohjaaja väitti siellä käyneen oravan ja oli vienyt lähes täyden sipsipussin roskiin.

Toiselta leiriläiseltä oli ohjaaja polkenut pyörällä jonkun taulun rikki, minkä tämä poika oli ostanut viemisikseen kotiin retkeltä.

Muutakin poika kertoili ja on käärmeenpurema nilkassa (hoidettu asia nyt kun saapui kotiin), että ei ihan olla huolehdittu.

Tuollainen ei saa jatkua!
Mitä minun tulisi tehdä kun kerran leirin johtaja ei asialle päätään vaivaa?
Sosiaalityöntekijään? Jolloin saavat laittaa kaiken poikani piikkiin.
Pari muutakin poikaa oli kotiinsa itkenyt nälkäänsä ja varmasti näiden jutut on hiljennetty aivan samoin kun minunkin poikani eikä vanhemmat siksi puutu.
Mulla ei ole heidän yhteystietojaan, jotta voisin ennen yhteydenottoa minnekään, kysyä miten heidän lasten leiri meni.
Laitatko Aamulehteen ja Hesariin ilmoituksen asiasta?
Ihan periaatteesta tahtoisin tavoittaa vanhempia enkä jättää asiaa näin.
Leiri maksoi yhteensä 195€ ja kesti 6päivää, kyllä sillä pitäisi pöperöä saada. Nukkuivat teltassa ja omissa makuupusseissaan , edes sähköä vieneet.

Ehdotuksia?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuinen äiti;28719025:
Lapseni meni ensikertaa leirille.
Ensimmäisenä päivänä ei saanut soitella ja toisena jo sai ja soitinhan minä.
Poikani itki heti, että hänellä on kova nälkä ja parilla muullakin pojalla on. Kysyin haluaako poikani, että soitan ohjaajalle ja kerron, että hänelle jää aterioiden jälkeen kova nälkä vielä.
Poikani toivoi minun soittavan ja otin johtajaan yhteyttä.
Hän vaan naureskellen kuittasi jutut kunhan on höpinäksi ja suureleiseen tyyliin puhuen kertoi poikani syöneen viimeksikin keittoa kolme lautasellista ja pyytäen lisää.
Siinäpä hän kiinni jäikin.
Poikani on pieniruokainen eikä koskaan hae mitään ruokaa niin paljon, vaikka suklaata sulatettuna olisi tarjolla.

Johtaja siis myönsi, että leiriläisistä osa oli valittanut nälkää, mutta kyllä he syö 5 kertaa päivässä ja näin poikani leimattiin huijariksi ja ohjaaja ihan selvästi luuli minun uskoneet häntä ei omaa lastani.
Poikani mukaan ruokailuja oli 5 mutta määrät pieniä. Lounaan yhteydessä ei ollut jälkiruokaa vaan sen sai vasta välipalalla omana eväänään ja se oli yksi pulla, aterioiden väli 2 tuntia ja leiri sisälsi paljon liikuntaa.

Leirille sai ottaa mukaan 2 x 5€ kioskirahaa, jolla poikani osti ensimmäisellä kerralla sipsiä, säästi loput leirin yhteistä retkeä varten.
Sipsipussista oli yksi sipsi murentunut poikani makuupussin luo joten ohjaaja väitti siellä käyneen oravan ja oli vienyt lähes täyden sipsipussin roskiin.

Toiselta leiriläiseltä oli ohjaaja polkenut pyörällä jonkun taulun rikki, minkä tämä poika oli ostanut viemisikseen kotiin retkeltä.

Muutakin poika kertoili ja on käärmeenpurema nilkassa (hoidettu asia nyt kun saapui kotiin), että ei ihan olla huolehdittu.

Tuollainen ei saa jatkua!
Mitä minun tulisi tehdä kun kerran leirin johtaja ei asialle päätään vaivaa?
Sosiaalityöntekijään? Jolloin saavat laittaa kaiken poikani piikkiin.
Pari muutakin poikaa oli kotiinsa itkenyt nälkäänsä ja varmasti näiden jutut on hiljennetty aivan samoin kun minunkin poikani eikä vanhemmat siksi puutu.
Mulla ei ole heidän yhteystietojaan, jotta voisin ennen yhteydenottoa minnekään, kysyä miten heidän lasten leiri meni.
Laitatko Aamulehteen ja Hesariin ilmoituksen asiasta?
Ihan periaatteesta tahtoisin tavoittaa vanhempia enkä jättää asiaa näin.
Leiri maksoi yhteensä 195€ ja kesti 6päivää, kyllä sillä pitäisi pöperöä saada. Nukkuivat teltassa ja omissa makuupusseissaan , edes sähköä vieneet.

Ehdotuksia?
Voikohan leiristä reklamoida? Leiri on ollut maksullinen ja jos ei leiri olekaan ollut 195 euron arvoinen niin itse laittaisin reklamaation perään ja soittaisin kuluttaja-asiamiehelle. Ja ilman muuta isona asiana pitäisin sitä, ettei käärmeenpuremaa ole hoidatettu (olettaen että lapsesi on siitä kertonut ohjaajille).
 
Kiukkuinen äiti
Vaan on kaikkiruokainen poika, mutta syö pieniä aterioita. Miksi sitten ohjaajan olisi ollut syytä valehdella noin räikeästi lapseni syömisestä? Että kolme lautasellista (mainitsi vielä, että isoa ja täyttä).

Nyt en ole miettimässä puhuuko poikani totta vai ei. Uskon häntä ja unohdin mainita, että parin muunkin pojan kanssa vaihdoin asiasta sanasen kun poikani antoi puhelimensa heille ja he vahvisti mulle, että heilläkin on nälkä.
Tämä tapahtui leirin keskivaiheilla. Tuolloin poikani toivoi, että otan yhteyttä sinne vasta kun leiri on ohi, koska he livat itsekin sanoneet nälästään johtajalle, tuloksetta.
 
"vieras"
No ulkoilu tosiaan tuo nälkää ja jos ruoka on hyvin hiilaripitoista, ei se pidä nälkää, joten seuraavalla kerralla kannattaa kysyä ruokalista tms. etukäteen ja jos kaikki on tyyliin kinkkukiusausta ja keittoa, jättää leiri väliin tai antaa niitä sipsiä varten enemmän rahaa.
 
Kiukkuinen äiti
[QUOTE="vieras";28719042]Voi pieni kullanmuru. Poikasi, etkä myöskään sinä ole vielä kypsiä leireilyyn.[/QUOTE]



Et tiedä mitä höpiset. Sinä et ole vielä ihan valmis tänne palstalle kun et osaa keskustella ja perustella, etkä kommentoida mitään mistä saisin kysymykseeni vastauksen.

Minulla on 5 lasta ja jokainen olleet leirillä, nyt tämä nuorin poikani ensimmäistä kertaa.
Uusissa tilanteissa ollut paljon. Isänsä metsästää ja kalastaa pitkin Suomea ja ollut siellä mukana, ei ole mikään ressukka.
Olemme asuneet ulkomailla ja siellä tuo reipas poikani opiskeli paikallisessa koulussa, oppi kielen ja sai paljon kavereita. Suoritti samalla koulun kiitettävästi ja opiskeli uudella kielellä toista kieltä.

Väitän, että moneen asiaan on poikani valmis, mutta nälkään ei tarvitse ollakaan.
 
Me oltiin
joskus veljeni kanssa yhdellä leirillä joka kesti viikon, joka päivä piti saunoa ja juosta alasti taloa ympäri, ja mitään muuta ruokaa ei ollut kuin purkkihernekeittoa.

Jälkeenpäin leirin järjestäjä jäi kiinni jonkun pikkulapsen raiskaamisesta.
 
Mikä taho leirin on järjestänyt? Ohjaajan toiminta ihmetyttää. Onkohan siellä joku luonnevammainen taas päässyt näyttämään johtajan kykyjään. Ota yhteyttä leirin järjestäneeseen tahoon ja ehdottomasti kannattaa laittaa ilmoitusta johonkin suuntaan, että saisit yhteyttä muiden leirille osallistuneiden vanhempiin. Oma kokemukseni on, että leireillä on ruokailut kahden tunnin välein ja ruokaa on tarjolla ylenmäärin. En ole koskaan törmännyt tuollaiseen tilanteeseen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuinen äiti;28719064:
Et tiedä mitä höpiset. Sinä et ole vielä ihan valmis tänne palstalle kun et osaa keskustella ja perustella, etkä kommentoida mitään mistä saisin kysymykseeni vastauksen.

Minulla on 5 lasta ja jokainen olleet leirillä, nyt tämä nuorin poikani ensimmäistä kertaa.
Uusissa tilanteissa ollut paljon. Isänsä metsästää ja kalastaa pitkin Suomea ja ollut siellä mukana, ei ole mikään ressukka.
Olemme asuneet ulkomailla ja siellä tuo reipas poikani opiskeli paikallisessa koulussa, oppi kielen ja sai paljon kavereita. Suoritti samalla koulun kiitettävästi ja opiskeli uudella kielellä toista kieltä.

Väitän, että moneen asiaan on poikani valmis, mutta nälkään ei tarvitse ollakaan.
Nyt kyllä hymyilyttää.
 
Kiukkuinen äiti
[QUOTE="Vieras";28719063]Poikasi pitää opetella syömään kerralla isompia annoksia, niin että pärjää viidellä ruokailukerralla, joka on ihan normaalimäärä.[/QUOTE]

Mikä muuten oli unohtunut!
Hyvä kun tuli puheeksi. Hänhän puhui itsensä ristiin sillä hän sanoi ja pahoitteli minulle, että ikävästi on ollut niin, että ruoka on laskettu kovin tarkasti eikä aina jää mahdollisuutta ottaa lisää.

Tokavikana päivänä poikani halusi kotiin, mutta reipastui puhelumme myötä kun sanoin, että ei ole enään kuin yksi yö niin pääsee muutenkin.
Minun olisi ollut hankala lähteä häntä hakemaan kun en omista autoa, olin lasten kanssa yksin ja kipeänä.
Olisi jäänyt vain taksi vaihtoehdoksi ja minusta tilanne ei sitä vaatinut. Jos poikani olisi ollut hysteerinen tmv. vaara olisi ollut realistinen niin toki olisin hakenut, mutta olen opettanut niin, että jos jonnekin mennään niin ei sieltä pienen riidan tai muun vastaavan syyn takia lähetä hakemaan, vaan asiat autetaan selvittämään itse paikanpäällä.
Ei siis tarvitse kaikkien pikku oikkujen toteutua, jotta muualla olisi kivaa vaan elämä on elämää muuallakin.
 
"ookoo"
Ehkä ennen sanomalehtiin kirjoittamista kannattaa selvittää kunnolla miten ruokailut oikeasti oli järjestetty. Jos kerran aterioita on viisi päivässä ja lisää saa ottaa, kyllä sen pitäisi riittää. Se on normaali tunne, että aterioiden välissä tulee nälkä. Niin sen pitääkin olla. Lapsi voi myös ikävässään ja kuullessaan äidin huolestuneen ääneen vähän "liioitella" ikävää.
 
Kiukkuinen äiti
[QUOTE="vieras";28719079]Nyt kyllä hymyilyttää.[/QUOTE]


Niin minuakin sillä olen ylpeä pojastani. :)
Kiva, että se ilahduttaa sinuakin.
Oliko sinulla muuta sydämelläsi? Asiaan liittyvää?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28719089]Kannattais varmaan antaa pojalle mukaan jotain syötävää niin sais syödä omia eväitään välillä, jos ei 5 ruokailua riitä. :LOL:[/QUOTE]

Ei kuule se määrä vaan laatu, jos ruoat ovat kunnollisia ja sopassa on muutakin herne joka kaveria etsii, muttei löydä. 5 ruokaa päivässä ei kerro mitään, varsinkin jos välipala on yksi pulla ja sitten taas illalla vaikka kiusausta jossa on rasvaton ruokakerma ja perunasipulisekoitusta.
 
vierass
Aterioiden väli 2 tuntia, syötiin 5 kertaa päivässä ja mukulasi on ollut nälässä?

Miten usein teillä kotona syödään???? Miten lapsesi pärjää koulussa? Ei sielläkään syödä kahden tunnin välein...
 
"Vieras"
Kuka leirin järjesti??
Itse olen ollut monella leirillä kokkina.
Ruokaa on ollut paljon ja se on hyvää.
Aamupalat monipuolisia. Puurot, murot, kiisselit.

Mutta yhden huomion olen tehnyt. Lapset ovat hirveitä kronklaajia.
En syö jauhelihakeittoa, en syö broileririisivuokaa, en syö mureketta, en syö nakkeja.
Jos ei ruualla syö vatsaansa täyteen niin kyllä tulee nälkä.

Toisilla on niin KIIRE etteivät ehdi istuu ruokalassa.
Oman ryhmän ohjaajan kuuluu huolehtia et lapsi syö riittävästi ja juo riittävästi.
 

Yhteistyössä