Ajateltiin, ettei käytäis vähintään pariin viikkoon kaupassa ollenkaan :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Snadisti olen kateellinen. Meillä kun pitää miettiä miten ne ruhtinaalliset kolme pikkulaatikkoa jakaa.. Nytkin yksi on täynnä jätskiä, kuten yleensäkin koko kesän :D Kun tuo tehtyjen ruokien pakastaminenkin on niin haastavaa kun mahtuu muutama hassu purkki kerralla, sitten jos on jotain marjoja ja kakkupohjaa ja sitä jätskiä ja muuta sälää jo laatikoissa valmiiksi niin plöh..

Ei kyllä oikeesti tarttis noin paljon olla, mut mä oon vähän sellanen pakastelija, pakastelen vähän kaikkea :D on siellä litran maitopurkkikin "hätävarana" :D ja kananmunan valkuaisia oon pakastanut myös, sekä margariinia :D
Vaikka IKINÄ ei ole käynyt niin, että margariini ois ollu loppu ja ei pääse kauppaan hakemaan lisää ja pitäis pakastimesta ottaa, minkä takia ne on sinne siis alunperin laitettu :D

Aina joskus otan niitä sieltä sit käyttöön, etteivät pilaannu ja sit kaapissa onkin kaks margariinia tms :D

Mä harrastan sitä, että käyn kerralla aina viikon ruoat. Hyödynnän pakastinta toki aina, jos löydän hyvin tarjouslihoja tmv. Muuten meillä toimii hbienosti tuo viikkosysteemi, ei tule paljoakaan heräte-ostoksia ja ruokaan varattu budjetti pitää.

Mä oon tehnyt niin että olen tarkoituksella tehnyt pakastimen täyteen erilaisia ruokia ja sieltä vaan ottaa ja lämmittää. On muuten mistä valita. En ole laiska mutta olen ajatellut ainakin näin kesällä ettei tartte joka päivä alkaa uutta ruokaa paistelemaan..
Säästää selvää rahaakin kun ei tartte mennä kauppaan joka päivä ja ruoat on valmiiksi tehtynä. Ei tule niin niitä kuuluisia heräteostoksia joita mullekin aina mukaan tarttuu..

Varmaan onnistuu ihan hyvin sullakin.

Btw. onko musta tullu pakastushullu :D

No ensin sanot ei käy ollenkaan kaupassa, ja sitten kuitenkin käyt.
Mutta minä olen tekemässä juuri sitä, ettei todellakaan käy kaupassa edes maitoa(en käytä). Tytär lähti reissuun, niin myö tyhjennettään koiran kanssa pakastin ja kaapit. Enkä käy mitään kaupasta. Moneen moneen päivään. Ainakin puoltoista viikkoa tulee väliin kauppakäynneille.

[QUOTE="Sirkkeli";28717399]No ensin sanot ei käy ollenkaan kaupassa, ja sitten kuitenkin käyt.
Mutta minä olen tekemässä juuri sitä, ettei todellakaan käy kaupassa edes maitoa(en käytä). Tytär lähti reissuun, niin myö tyhjennettään koiran kanssa pakastin ja kaapit. Enkä käy mitään kaupasta. Moneen moneen päivään. Ainakin puoltoista viikkoa tulee väliin kauppakäynneille.[/QUOTE]

Mäkin voisin tehdä noin etten kävis ollenkaan. Mut kissat tarttee ruokaa ja lapsetkin kasviksia. Pakkasessa kyllä olis pakastekasviksia, mutta pakko kyllä saada tuoretta myös. Niin ja kahvia on pakko ostaa

Ei kyllä oikeesti tarttis noin paljon olla, mut mä oon vähän sellanen pakastelija, pakastelen vähän kaikkea :D on siellä litran maitopurkkikin "hätävarana" :D ja kananmunan valkuaisia oon pakastanut myös, sekä margariinia :D
Vaikka IKINÄ ei ole käynyt niin, että margariini ois ollu loppu ja ei pääse kauppaan hakemaan lisää ja pitäis pakastimesta ottaa, minkä takia ne on sinne siis alunperin laitettu :D

Aina joskus otan niitä sieltä sit käyttöön, etteivät pilaannu ja sit kaapissa onkin kaks margariinia tms :D

Siis mitä?!! :laugh: Okei, toi menee jo yli jonkinlaisesta "normaalin" rajasta :D

Mäkin voisin tehdä noin etten kävis ollenkaan. Mut kissat tarttee ruokaa ja lapsetkin kasviksia. Pakkasessa kyllä olis pakastekasviksia, mutta pakko kyllä saada tuoretta myös. Niin ja kahvia on pakko ostaa

Mä oon aivan samaa mieltä. Ei ole kaupassa käymättömyyttä, jos lähikaupassa kuitenkin hakee maitoa ja kasviksia. Mietin juuri miten tämän meinaat toteuttaa, mutta et näemmä mitenkään.

Näköjään pienestä pakastimestakin voi olla hyötyä, meillä on vain jenkkikaappi, eli ruokaa pakastimeen ostaessa saa todella harkita mahtuuko sinne vielä. Meillä silti löytyy useamman päivän kanat ja lihat pakkasesta.

Käyn n. kerran viikossa kaupassa ja se kauppakin on yleensä lähikauppa. Kun ostaa kerralla tottuneesti reilusti sitä mitä tarvitsee, kasvikset ja maidotkin riittävät viikoksi.

Ja en todellakaan Prismassa ja Cittarissa kuin muutaman kerran vuodessa - siellä tulee tehtyä niin paljon heräteostoksia, että säästöt uppoavat siihen, plus jääkaapissa pilaantuviin ruokiin, jotka jäävät syömättä.

Minä sanoisin, että teidän olisi isosti syytä muuttaa kauppatottumuksianne, plus selvittää tuotteiden hintataso - aina kun edes ne tarjoukset eivät ole edullisia. Vaikkapa alkuviikon citymarketin tarjoukset eivät mielestäni olleet tarjouksia lainkaan, muualta sai samat tuotteet edullisemmin.

Kun luen noita sun juttuja, ap, niin väkisellä tulee mieleen, että sulla on joku pakkomielle hamstrata ruokaa pakastimeen. Mietipä oikeesti, miksi sä sitä sinne jemmaat niin kauheesti? Nyt todellakin syötte entiset pois, etkä osta enää mitään vaan siksi kun se on tarjouksessa, vaan ostat sen mitä tartteee. Kyllähän pakkasessa on järkevää pitää ruokia valmiina, mutta kohtuus siinäkin!!

Btw, mitkä ruoat kestää hyvin pakastamista? Ite oon todennut, että pinaattikeitto ja kinkkukiusaus on vielä pakastamisenkin jälkeen hyvää, samoin jauhelihakastike, mutta muut menee jotenkin rakeisiksi ja pahanmakuisiksi. Mitkä ruoat ois pakastuksen kestäviä? Mielellään jotain itekin tekisin kiirepäivien varalle.

[QUOTE="Huh";28717630]Kun luen noita sun juttuja, ap, niin väkisellä tulee mieleen, että sulla on joku pakkomielle hamstrata ruokaa pakastimeen. Mietipä oikeesti, miksi sä sitä sinne jemmaat niin kauheesti? Nyt todellakin syötte entiset pois, etkä osta enää mitään vaan siksi kun se on tarjouksessa, vaan ostat sen mitä tartteee. Kyllähän pakkasessa on järkevää pitää ruokia valmiina, mutta kohtuus siinäkin!!

Btw, mitkä ruoat kestää hyvin pakastamista? Ite oon todennut, että pinaattikeitto ja kinkkukiusaus on vielä pakastamisenkin jälkeen hyvää, samoin jauhelihakastike, mutta muut menee jotenkin rakeisiksi ja pahanmakuisiksi. Mitkä ruoat ois pakastuksen kestäviä? Mielellään jotain itekin tekisin kiirepäivien varalle.[/QUOTE]

Mä olen pakastanut keittoja kun olen tehnyt ison kattilallisen, ne on kestäneet hyvin sulatusta, samoin sellainen riisi-kana-vuokaruoka missä kermaa ja smetanaa jne.

Sori :D Hyvähän se on hei varautua :hug:

No juu :D ja saa sieltä helposti sulatettua valmiita ruoka-annoksia. Ei tarvii montaa minuuttia olla mikrossa :D Vielä kun tietäis et mitä missäkin annosrasiassa on. On meinaa vähän joka laatua tullut laitettua sinne :D

Ja maito on siellä ihan vaan sen takia, jos joku on mennyt juomaan mun kahvimaidon enkä sit saakkaan aamulla kaffetta :D Valkuaiset on siellä sen takia kun oli sellaiset 15kpl valkuaistonikat tarjouksessa, muuten ne on sikahintaisia, ostin aika monta :D

Mä en oo kyllä huomannut et mikään ruoka menis rakeiseksi. Sulatan nuo valmiit annosrasiat mikrossa ja isommat satsit jääkaapissa. En ala edes tekemään mitään uunivuoka ruokaa, ellen tee sitä myös pakkaseen seuraavaa kertaa varten :)

Vielä jokunen viikko sitten meillä söi mies ja lapset eri ruokaa kuin minä, eli vähän piti oikeesti miettiä et miten hommat tekee ettei tartte kokoajan olla kokkaamassa. Itelleni tein isot satsit kerrallaan sapuskaa ja laitoin valmiisiin annosrasioihin pakkaseen. Muille tein ruokaa ja söivät kerrallaan, uunisapuskoja tein sit kerrallaan enemmän ja pakastin.

Keittoja ja uuniruokia olen siis enimmäkseen pakastanut :)

Kyllähän kissanruokaa ja kahvia voi ostaa parin viikon satsit kerralla. Ja jos ei viiti tunkea maitoa pakastimeen niin voi ostaa hätävaraksi hylamaitoa, säilyy lämpimässäkin pitkään. Vaikka maistuukin erilaiselta kuin tavallinen maito niin kyllä se mulle ainakin kahvissa menee.

Kyllähän kissanruokaa ja kahvia voi ostaa parin viikon satsit kerralla. Ja jos ei viiti tunkea maitoa pakastimeen niin voi ostaa hätävaraksi hylamaitoa, säilyy lämpimässäkin pitkään. Vaikka maistuukin erilaiselta kuin tavallinen maito niin kyllä se mulle ainakin kahvissa menee.

Mut ne kasvikset on aika pakolliset kyllä. Ja siis maitoa, kasviksia jne ei tartte sit kyllä joka päivä hakea, haen sitten kun ne loppuu :)

Menee kuyllä vähän omituisuuden puolelle tuo aloittajan pakastusvimma. Liittyykö tää sun laihikseen vai ootko aina ollu pakastaja? Mulla kun oli syömishäiriö niin tein jostain syystä hirveästi ruokaa, ja pakastin kun eihän niitä kukaan syöny.

Meillä pakastimessa on tällä hetkellä vaan pari leipäpakettia, jätskiä ja mansikoita. Mustikoita pitäis vielä laittaa.

[QUOTE="...";28717749]Menee kuyllä vähän omituisuuden puolelle tuo aloittajan pakastusvimma. Liittyykö tää sun laihikseen vai ootko aina ollu pakastaja? Mulla kun oli syömishäiriö niin tein jostain syystä hirveästi ruokaa, ja pakastin kun eihän niitä kukaan syöny.

Meillä pakastimessa on tällä hetkellä vaan pari leipäpakettia, jätskiä ja mansikoita. Mustikoita pitäis vielä laittaa.[/QUOTE]

Varmaan joo alkanut laihduttamisesta, tai lähinnä siitä kun piti itselleen tehdä eri ruokia, eikä sit aina jaksanut tehdä joka päivä kahtaa eri ruokaa.
Olen mä aiemminkin pakastellut ruokia, silloin kun olin yksin lasten kanssa. Lähinnä sen takia kun sitä jäi aina yli niin paljon eikä viitsinyt aina syödä kahtaa päivää samaa ruokaa.

Meillä ei koskaan pakasteta oikeastaan mitään ruokia. Se, että kokkailee ruokaa pakastimeen ja unohtaa ne sitten sinne, ei ole mitään säästämistä. Meillä käydään ruokaostoksilla ostoslistan kanssa ja ostetaan vain tarvittavat. Etukäteen teen aina seuraavien päivien ruokasuunnitelmat. Meillä ei juuri koskaan heitetä ruokaa pois, vaan kaikki tulee syötyä aika tarkkaaan. Pakastamisen sijaan suosin ruokien jatkojalostamista, eli esim. perunamuusin jämistä tulee herkullisia perunarieskoja. Kauppaan mennään oikeastaan vasta sitten kun kaapit on syötyä lähestulkoon tyhjiksi, eikä jäljelläolevista aineksista saa kyhättyä järkevää ateriaa. Monesti näyttää ensivilkaisulla siltä, että eihän tuolla jääkaapissa ole oikein mitään, mutta luovuutta käyttäen ollaan kaikenlaista loihdittu "tyhjästä". Jotain yhtä yksittäistä juttua ei kaupasta lähdetä hakemaan. Esim. jos jonkun suosikkijugurtti on päässyt loppumaan, niin sen takia ei kauppaan lähdetä, vaan ilman jugurttia selviää kyllä päivän pari hengissä...

Yhteistyössä