ystävääni ei kiinnosta asuntokuulumisemme :[

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kilotar

Vieras
Hyvän ystävän käytös harmitttaa. Tai ihmetyttää. On itse sinkki, työ tosi tärkeää. Asuu pienessä mutta tosi kivassa vuokrakodissaan. Olen silloin tällöin kertonut että ollaan katseltu taloa ja noin. Nyt olen pariin kertaan maininnut että ollaan harkittu yhden talon ostamista. Ei kommentoi mitään! Tuntuu hassulta kun meille tämä on iso asia. Ollaan laitettu oma asuntokin myyntiin mutten osaa enää sanoa siitäkään mitään. En haluis ajatella että rakas ystävä on kateellinen tms mutta tuntuu oudolta ja kurjalta. Yleensä jutellaan kaikesta ja jaetaan ilot ja surut avoimesti vaikka elämäntilanteet on erilaiset

Jospa hän itse inhoaa ajatusta omakotitalossa asumisesta ja siksi ei halua sanoa mitään, jottein pahoita mieltäsi. Jos olisin sinkku, niin en todellakaan haluaisi omakotitaloon.

Näin rehellisesti, eipä ystävien/kavereiden talokuulumiset minuakaan juuri kiinnosta. Ehkä siksi ettei itsellä ole moiseen edes kiinnostusta omalla kohdalla. (Yksi kaveripariskunta osti ison kerrostaloasunnon tästä kulmilta ja remppasi sen tyylikkäästi, se kyllä kiinnosti ihan oikeasti. :) )

Kohteluaisuudesta toki yritän jotain kysellä kun huomaan että asia on kertojalleen tärkeä. Ehkä ystäväsi ei vaan ole omakotitalo-ihmisiä eikä halua sanoa sitä sinulle? Tai ehkä hänellä on omia asioita nyt mielessä niin ettei oikein jaksa keskittyä toisten juttuihin.

Tai voiko tuo omakotitalon hankkiminen tarkoittaa sitä että muutatte kauemmaksi ja lähitulevaisuudessa hän arvelee sinun olevan niin kiinni talon ja pihan laitossa ettette juuri kerkeä näkemään? Pelkää siis että yhteydenpito kuintuu tuon talon myötä.

Tietty voi olla niinkin että talo (& perhe?) on jotain mistä hän on haaveillut ja nyt sen näkeminen että ystävä nuo saa tuntuu kipeältä. Parempi tietty silloin olla hiljaa kuin ruveta ilkeilemään, mitä sitäkin jotkut tekevät.

Jokatapauksessa näkisin epäkohteliaana olla kiinnittämättä mitään huomioa asiaan mikä kuitenkin on läheiselle selkeästi tärkeä.

Mulla on parikin ystävää, jotka tällä hetkellä hakevat ok-taloa, mutta ei se kyllä hetkauta minua pätkääkään. En ole yhtään sisustajaihminen, saati sitten viherpeukalo, joten aihe on hyvinkin epäkiinnostava. Okei, kivat heille, mutta siinäpä se. Asuvat missä asuvat, asunto ei ole minulle elämää suurempi asia. Kuuntelen / luen fb:ssa asiasta kyllä sujuvasti, mutta siirryn nopeasti yhteisiin mielenkiinnonkohteisiimme.

Jos ajattelee, että harkitte=haaveilette=ei tapahdu. Asuu vuokrakodissa, ei välttämättä tajua, mitä ok-talo tarkoittaa. Ei ajattele, että on iso juttu. En mä nyt tosta niin loukkaantuisi.

Ilmoita ystävällesi, kun olette muuttamassa. Tuollainen asia on sinun ja perheesi asia, ystävällesi se kuuluu vasta siinä vaiheessa, kun muutto on käsillä.

Lisäksi täytyy sanoa, ettei kyse ole välttämättä minkään asteen kateudesta. Kyse voi olla siitäkin, että ystävääsi pelottaa sinun menettämisesi. Te elätte eri elämänvaihetta ja tuossa tilanteessa tuollainen piste vakiintumisellenne voi tarkoittaa sitä, että sinun ja ystäväsi välille syntyy kuilu, jossa mielenkiinnon aiheet muuttuvat liian erilaisiksi. Pelko ystävän menetyksestä voi saada hänet sulkeutumaan. Kannattaisi ottaa asia avoimesti puheeksi - tai sitten antaa tämän vierastamisvaiheen mennä pikkuhiljaa ohi. Älä ainakaan katkaise ystävyyttänne sen takia. Pitäkää yhteyksiä, tavatkaa, jutelkaa. Kyllä se siitä sutjaantuu.

Ilmoita ystävällesi, kun olette muuttamassa. Tuollainen asia on sinun ja perheesi asia, ystävällesi se kuuluu vasta siinä vaiheessa, kun muutto on käsillä.

Lisäksi täytyy sanoa, ettei kyse ole välttämättä minkään asteen kateudesta. Kyse voi olla siitäkin, että ystävääsi pelottaa sinun menettämisesi. Te elätte eri elämänvaihetta ja tuossa tilanteessa tuollainen piste vakiintumisellenne voi tarkoittaa sitä, että sinun ja ystäväsi välille syntyy kuilu, jossa mielenkiinnon aiheet muuttuvat liian erilaisiksi. Pelko ystävän menetyksestä voi saada hänet sulkeutumaan. Kannattaisi ottaa asia avoimesti puheeksi - tai sitten antaa tämän vierastamisvaiheen mennä pikkuhiljaa ohi. Älä ainakaan katkaise ystävyyttänne sen takia. Pitäkää yhteyksiä, tavatkaa, jutelkaa. Kyllä se siitä sutjaantuu.

Niin, siis olen ollut mieheni kanssa 12 v naimisissa ja on kolme lasta, että ei ole mikään vakiintumisen merkki. Mulle itselle ei ok-talo ole mikään "olen aina ajatellut että ok-talo on ainut oikea koti!!!" -tyyppinen statusjuttu, mutta tietty iso miettiminen rahan yms takia. Ei olla muuttamassa kauemmas tms. En tiedä. Voi toki olla, ettei vain kiinnosta, oli tätäkin asuntoa kohtaan aika sellainen, ettei sanonut mitään, siis silloin kun muutettiin. En tiiä. Mutta kiitos monista kivoista kommenteista! Tää on mulle niin rakas ystävä, etten missään nimessä halua että mikään tällanen asia tulee meidän välille. Onhan hänenkin elämässään paljon asioita, joita mun ei ole mahdollista oman elämäntilanteeni vuoksi saada, en todella ajattele että hänen pitäisikään kadehtia, päinvastoin välillä :)

Mun mielestä ei kommentoiminen saattaisi olla merkki kateudesta. Ei osaa reagoida, koska menee hämilleen, koska on kateellinen? Muutenhan voisi olla iloinen toisen puolesta tai ainakin esittää olevansa kiinnostunut...

Minua ei taas kiinnosta kaverini kissan kuulumiset... Olenko huono ja ikävä ihminen?

Kaverini rakas lemmikki on jo vanha ja hän postaa katista joka päivä kuvan tai videon facebookiin ja muistaa aina nähdessämme kertoa mitä uskomatonta kissa on taas tehnyt (syönyt, oksentanut, maukunut yöllä...). Kissa on säikky ja katoaa aina jonnekin sängyn tai sohvaan taakse kun siellä käy, joten hädin tuskin olen koskaan edes nähnyt sitä.

Ei ystävyyteen kuulu myöskään teeskentely, sitäkö odotat jos ystävääsi ei oikeasti vaan yhtään kiinnosta mikään talo-piha-sisustamis-kuvio?

Ihmiset on erilaisia ja ihmisiä kiinnostaa erilaiset asiat. Ystävien, aitojen ystävien kanssa pitäisi pystyä olemaan ihan oma itsensä, ei feikata mitään, ei mielistellä toista, mutta puhua myös suoraan (tietenkin toista tahallaan loukkaamatta). Kysy ystävältäsi jos sua mietityttää hänen käytöksensä tai suhtautumisensa. Tai sitten annat vaan asian olla. Ei tämä varmaan mikään ystävyyden kynnyskysymys kuitenkaan ole :)

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Me kun aikoinaan ostettiin omakotitalo, enkä asiaa mitenkään mainostanut, mutta jostain kauttarantain oli asia tietysti kantautunut työkavereillekin, niin itseäni ihmetytti muiden suuri kiinnostus talokauppoja kohtaan.
Mielestäni jokainen saa asua siellä missä haluaa, eikä iteseäni kiinnosta muiden asuntovalinnat.

Olen itse sairaalloisen kilpailuhenkinen ja teen vastaavia kommentoimattomuus- ymv. tempauksia henkilöille, jotka koen,että haluavat kilpailla kanssani. Niiden ystävien, joiden toimintaa pidän vilpittömänä ja täysin kilpailuttomana, asioista iloitsen täysin avoimesti ja runsain mitoin.

Yksi tärkeimmistä asioista naiselle talon hankinnassahan on tunnetusti se että sillä pitää saada huomiota ystäviltä ja tuttavilta. Mitä enemmän tulee kehuja ja ooh, aah - äännähdyksiä ja fb-tykkäyksiä niin sitä onnellisempi nainen on hankinnastaan.

Naiset elää siitä että toiset naiset ovat kateellisia. Se on huvittavaa mutta surullista.

Yksi tärkeimmistä asioista naiselle talon hankinnassahan on tunnetusti se että sillä pitää saada huomiota ystäviltä ja tuttavilta. Mitä enemmän tulee kehuja ja ooh, aah - äännähdyksiä ja fb-tykkäyksiä niin sitä onnellisempi nainen on hankinnastaan.

Naiset elää siitä että toiset naiset ovat kateellisia. Se on huvittavaa mutta surullista.

Tää menee varmaan samaan kategoriaan kuin yleismaailmalliset totuudet: jokainen nainen rakastaa sisustamista, jokainen nainen tuhlaa järjettömät määrät rahaa ulkonäköön ja siihen sisustukseen, jokainen nainen haluaisi olla "ylläpidetty" miehen toimesta vailla ikävää vastuuta työstä jne. ?

Mitä/miten ne kaikki miehet hyvinkin homogeenisenä joukkona ajattelevat/toimivat? :)

Yhteistyössä