Onko muita joille vero-, palkka-ja talousasiat eivät meinaa mennä jakeluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 919
19 189
113
Ollaan miehen töiden takia tilitoimiston asiakkaita, ja käväisin siellä tänään. Se on meille kuin puoliksi verotoimisto, ja pähkäilin siellä lapsen hoitopaikan takia ilmoitettavia tulotietoja. Just ja just pysyin taaskin kärryillä kun se nainen selitti ties mitä, ja koko ajan oli pelko että paljastanko tietämättömyyteni perusasioista joita mulle on selvitetty iät ja ajat.

En tiedä mikä tällä alueella mulla mättää, mutta hädin tuskin muistan mitä on verotustodistus, lähdevero, miten palkka määräytyy ja milloin postiluukusta pitäisi tulla mitäkin verotoimiston postia ja mitä ihmettä sille pitäisi tehdä.

Olen jonkin verran kouluttautunut ihminen, normaalilla ÄO:lla varustettu. Mutta mikähän palikka multa puuttuu aivoista? Miks monet ymmärtävät tämmöisiä juttuja mutta mä en sitten millään?

[QUOTE="vieras";28711688]Mitäs jos tekisit itsellesi ihan listan noista asioista, mitä tarkoittavat.

Samoin palkasta tekisit laskelman, niin vähitellen ne jäävät mieleen.[/QUOTE]

Jep, pitäis tehdä. Mutta kun se on tervanjuontia. Siis mua kiinnostaa mun varsinainen työ todella paljon, mutta en ole koskaan tarkistanut palkkakuitista menikö palkanlaskijan laskelmat oikein...erilaisista lisistä palkassa olen kyllä tietoinen.
Samoin pitäisi joskus tarkistaa että menikö veroehdotuksen/verotustodistuksen/aargh-jonkun-veroläpykän tiedot oikein. Mutta kun osais laskea ne. :ashamed:

Lasketteko te nuo em. jutut?

Ja pankin eläkevakuutusasiat...voi tuska! |O
Mä jotenkin tiedostan että mulla on joku delta siellä ja rahasto täällä. Mutta luotan virkailijaan että hän ne tajuaa...mutta mua olisi kyllä helppo huijata raha-asioissa.

Kyllä sun on aika opetella nuo, vaikka väkisin.

Joku vielä vetää sua höplästä. Esim. pankkiin ei nykyään voi luottaa, nehän vaan haluaa sun rahat, joten kaikkiin sieltä tuleviin ehdotuksiin tulee suhtautua varauksella, mutta tietenkin täytyy hieman olla hajulla mistä puhutaan.

Mene jonnekin peruskurssille jossa asiat käsitellään, avoimeen yliopistoon, kansalaisopistoon, paikalliseen aikuiskoulutuskeskuksen kurssille jne.

Hei kuule, me ollaan siellä tilitoimistossa teitä asiakkaita varten, joten reippaasti vaan pyydät vääntämään rautalangasta. En ainakaan itse oleta asiakkaan tietävän noita asioita, vaan siksi he ostavat palvelun meiltä jotta saavat keskittyä omaan tuottavaan työhön.

Hei kuule, me ollaan siellä tilitoimistossa teitä asiakkaita varten, joten reippaasti vaan pyydät vääntämään rautalangasta. En ainakaan itse oleta asiakkaan tietävän noita asioita, vaan siksi he ostavat palvelun meiltä jotta saavat keskittyä omaan tuottavaan työhön.

Kiitos...:D Mutta ei oikein ilkeäisi pitkälti yli kolmikymppisenä enää kysyä samoja asioita jotka mulle selitettiin ekan kerran joskus kun olin 20-v...johan ne ihmettelee että miten tuollainen voi olla edes työelämässä.
No, yksi hämäyskeino mulla on: koska mun miehen työ ja yrityksen tulot sekoittaa tätä pakkaa eikä mulla ole velvollisuutta niitä opetella, niin voin niiden asioiden varjolla kysyä jotain itseäni koskevaa, päivänselvää asiaa.
"Kun nyt miehellä on sitä sun tätä veroa ja maksua niin...kerrotko milloin tulee mun verokortti?" :xmas:

Jos sulla on pankin vapaaehtoinen eläkevakuutus niin sanoisin että se on pahin huijaus ikinä. Kannattaa lopettaa se heti. Säästä rahaa mielummin itse. Muutenkin kannattaa olla erittäin skeptinen pankin tarjoamille rahastoille ja vakuutuksille.

Jos sulla on pankin vapaaehtoinen eläkevakuutus niin sanoisin että se on pahin huijaus ikinä. Kannattaa lopettaa se heti. Säästä rahaa mielummin itse. Muutenkin kannattaa olla erittäin skeptinen pankin tarjoamille rahastoille ja vakuutuksille.

Jos mä yritän säästää rahaa niin se menee sen siliän tien perheen menoihin. Mä tykkään siitä että joku pankki ottaa sen säästöön joka kuukausi, eli mun on pakko säästää.
Mutta jollain lailla tuntuu, että kun eläkeikään on semmoinen 25-30 vuotta aikaa niin että mahtaako niitä rahoja koskaan nähdä, eli onko mun pankkini edes pystyssä ja mikä on maailman meno silloin...

Yhteistyössä