Seniorikissan ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Kissani ei ole oikeastaan koskaan välittänyt tuoreesta ruoasta, mitä nyt hirvenliharoippeita on satunnaisesti suostunut syömään. Märkäruokienkin laita on ollut niin sun näin, niistä se on kelpuuttanut vain kastikkeessa olevat, jos niitäkään. Hyytelöitä ja pateita on ollut ihan turha tarjota. Kastikeruoista se on nuollut vain soosin ja jättänyt lihat kuivumaan piloille.

Kuivanappuloista se on aina pitänyt, sillä on yksi suosikkinappulamerkki, mutta se on kyllä suostunut syömään muitakin merkkejä. Vettä se on tietysti juonut reilusti ja sen lisäksi sille on kelvannut tuorekurkku.

Kissa on nyt 13v, joka päivä (tai pikemminkin yö) sen raksukuppi tyhjenee. Ainoa ero aiempaan on se, että nyt se suorastaan hotkaisee kostean ruoan. Kastikkeen lisäksi katoavat myös lihat. Tuossa se nytkin ruokailee eikä arkaile yhtään, vaikka se on yleensä ollut kovin tarkka yksityisyydestään syödessään.

Mies toi kerran vahingossa kissanpennuille tarkoitettuja kuivaraksuja, sellaisia pieniä, ja nekin katosivat että hujahti.

Mistä minä tiedän, onko kissalla vain vaihteluntarvetta, vai kenties heikentynyt hajuaisti, jonka takia märkäruoka onkin ykskaks herkumpaa kuin hajuttomampi kuivaruoka vai mahtaako sen olla vain helpompi syödä pehmeää ruokaa hampaiden takia? Laiha tämä kissa ei kuitenkaan ole.

Meillä 9-vuotias kollikissa jolle ei kelpaa naksut ollenkaan, märkäruoka kelpaa. Tykkää myös jauhelihasta, kalasta ja pekonista. Olen vain ollut huolissani kun tuntuu, että vettä se ei juurikaan juo, vaikka vaihdan veden pari kertaa päivässä.

Kissa syö minkä syö ja juo minkä juo. Vanhemmalle kissalle kaiketi kannattaa tarjoilla suht proteiinipitoista ruokaa ja tarjolla tietenkin aina tuoretta vettä. Luulisin että myös kostea ruoka olisi välillä ihan ok, ellei ihan jatkuvasti.
Katsoo vaan, että kisulla on ruokaa aina tarjolla ja antaa muuten olla rauhassa, ettei tuosta syömisestä tule nyt sitten ressiä.

Meillä 9-vuotias kollikissa jolle ei kelpaa naksut ollenkaan, märkäruoka kelpaa. Tykkää myös jauhelihasta, kalasta ja pekonista. Olen vain ollut huolissani kun tuntuu, että vettä se ei juurikaan juo, vaikka vaihdan veden pari kertaa päivässä.

Minä olen joskus kuullut väittämän, että kissa haistaa vesijohtoveteen lisätyt kemikaalit ja juo mieluummin seisonutta vettä, josta ne ovat ehtineet haihtua. En tiedä väitteen todenperäisyydestä mitään, mutta voithan kokeilla? Meillä vesi on automaatissa, joka vetää ehkä 4 desiä.

Kun meillä oli koira, kissa viittasi kintaalla omalle, puhtaalle vesikupilleen ja kävi koiran juoma-astialla. Se vesi oli aina likaista, vaikka sitä miten vaihtoi, sillä koira tietysti uitti siinä partaansa, joka ei millään pysynyt puhtaana ulkona rymytessä. Aina oli hiekkaa pohjalla ja karvoja pinnalla, vaikka vaihdoin vettä tosi tiuhaan.

Kissat juo vähän, siitä johtuu myös kissan pissan voimakas haju. Ja hassu juttu, mutta meillä myös kissa ja koira ja kissa juo mieluiten koiran juomakupista joka meillä myös aina likainen vaikka sitä vettä vaihtaisi. Kissalla on oma juomakuppi, mutta koiran kupista se vasta hyvälle maistuu :D

Anna kissalle sitä ruokaa mitä syö. :) Meillä kissat (2 kpl) yli 15-vuotiaita, ja märkäruoka on mieluisinta. Ei siinäkän kaikki merkit käy. Myös kuivaruokaa menee, mutta tarkkoja ovat siinäkin merkistä. Ovat kyllä iän myötä tulleet nirsommiksi, mutta hyvin ruoka maistuu silti, kun on sitä oikeaa merkkiä tosiaankin. Vettä juovat kun janottaa, luotan siihen.

Meidän seniori suostui syömään vain yhtä tiettyä märkäruokaa ja vähän aikaa sitten rupesi oksentamaan sen aina. Käytiin lääkärissä ja nyt syödään vain senioreille tarkoitettuja nappuloita, jotka edesauttaa munuaisten toimintaa

Yhteistyössä