Ruuan syöminen kaupassa ennen maksamista on näpistys. Mitä mieltä te olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Birgitte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Birgitte

Aktiivinen jäsen
11.11.2012
2 353
2
38
Mums-mums ennen maksua? Saako lapselle tarjota syötävää kaupassa? | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Eivätkö ihmiset enää ymmärrä mikä on omaa ja mikä toisten?

Ei tulisi mieleenkään varastaa kaupasta ja ruuan syöminen ennen maksamista on näpistys, eikä tässä ole minkäänlaisia harmaita alueita. Se on näpistys, sillä selvä. Jos lapsi on janoinen, juoma käydään maksamassa sitten vaikka ennen muita ostoksia tai kysytään henkilökunnalta vettä. Itse olen opettanut lapset kärsivällisiksi ja jos jano on iskenyt kesken kauppareissun, on käyty pyytämässä raanavettä henkilökunnalta. Lasten on hyvä pienestä pitäen nähdä, ettei kaupan hyllyllä oleva tuote ole oma ennen kun sen on omaksi maksanut.

Hankaloittaahan se huomattavasti kaupan toimintaa, kun pitäisi myös pystyä katsomaan niiden oikeiden näpistelijöiden perään, että kuka maksaa ja kuka ei.

No asiakas aina viimekädessä maksaa myös näiden muutamien avuttomien ja itsekkäiden etukäteissyömiset.

Olen kaupassa töissä. Muutaman kerran nähnyt tuollaisia törkimyksiä (lapsiperheitä kaikki yhtä lukuunottamatta) ja olen puuttunut välittömästi asiaan! Se on näpistelyä ja yritän aina saada kauppiaan myös tekemään asiasta rikosilmoituksen, mutta meidän vanha äijä on liian helläsydäminen ja tyytyy aina siihen, että asiakas maksaa tuotteen. On pari 'asiakasta' lähtenyt vihaisena kävelemään kaupasta puuttumiseni takia mutta ei me sellaisia 'asiakkaita' tänne halutakaan jotka toisten omaisuutta tärvelevät.

Entä yhden mansikan maistelu 5 kg laatikosta, kun tarkoitus on ostaa? Mitä, jos mansikoissa on pilaantuneen maku?

On se rikollista jos kaikki ottaa ilman lupaa maistiaisen eivätkä sitten osta laatikkoa ja laatikko tyhjenee koko ajan. Sitten joku menee ja ostaa vajaan laatikon ja haastaa kauppiaan oikeuteen huijauksesta, kun laatikossa olikin 'maistelijoiden' takia viiden kilon sijaan enää neljä kiloa mansikoita.

En anna syödä ennen maksamista. Vaikka tiedän itsestäni että takuulla rehellisesti maksaisin kaiken, niin silti se ei vaan tunnu oikealta. Lehtiäkään ei lueta ennen maksamista. Ne tavarat ovat omia vasta maksun jälkeen.

Toisekseen tunnen lapseni sen verran hyvin, että tiedän mitä tästä säännöstä poikkeaminen aiheuttaisi jatkossa.

Samaa mieltä. Olin ällikällä lyöty nähtyäni ja kuultuani ensimmäisen kerran ihmisistä, jotka syövät kaupassa ruokia ennen maksamista, täysin itsestäänselväähän se on, että tuote on oma ja käytettävissä vasta maksun jälkeen o_O

Mitään ei syödä ennen maksamista.
Jos lapsella jano niin hän voi odottaa niin kauan kun kassalla on käyty.
En pyydä henkilökunnalta vettä.
Ei lapsi kuole vaikka joskus joutuu odottamaan.

• Tykkää
Reactions: Wolt
no ei se mun mielestä ihan näpistyksestä mene jos sen maksaa kuitenkin kassalla. mutta en kyllä ymmärrä miksi niitä pitäis ja ennenkaikkea kuka kehtaa alkaa syömään/syöttämään lapsille tuotteita joita ei ole maksettu viellä. :D eikö lapsille voi pakata sitten vaikka eväitä kauppaan mukaan, jos siellä on IHAN PAKKO syödä? kauppareissut meillä kestää max. 20min ja kyllä lapsi pärjää sen aikaa ruokailematta ja itseasiassa syödään yleensä ennen kauppareissua jotain. :D

Meillä pikkulapsiperhe ja IKINÄ ei ole tullut tarvetta syöttää lapselle jotain kaupassa. Ei yksivuotiaskaan nälkään näänny kauppareissun aikana ja muutenkin hoitolaukku vaippoineen kulkee mukana kaikkialla niin samalla siellä sitten kulkee pillimehu tai vastaava hätätilanteita varten. Ja jos sekin jostain syystä olisi unohtunut niin ensin marssittaisiin kauppaan ostamaan pikaisesti eväät, syötettäisiin lapsi kaupan ulkopuolella ja vasta sitten lähdettäisiin pidemmälle ostosrundille. Sitäpaitsi isoissa marketeissa on usein vielä kahvilatkin siellä jossain leipäosaston tienoilla eli ihan hyvin voisi sitten ostaa syötävää sieltä jos ehdottoman pakko on jo kauppareissun aikana syödä.

Eipä tulisi mieleenikään antaa syödä ennen maksua.

Muistan kyllä omasta lapsuudestani syöneeni kaupassa jätskiä kerran jos toisenkin, mutta en ajatellut samaa perinnettä omieni kanssa jatkaa.

Mitä, jso maksukortti ei toimikaan kassalla? Mulla sirukortti alkoi tuossa viikko sitten aukomaan napaansa ja se on useamman kertaa nytnikoitellut vastaan. Aina olen sillä onneksi saanut ostokset maksettua, mutta mitä jos en olisikaan ja lapsella olisi kädessä puoliksi syöty jätski?

Ei sinne automaatille ole kuin 200 metriä matkaa ja olen kyllä kaupassa myyjille ns. naamatuttu, mutta silti. Kyllä hävettäis koittaa sopia asiaa niin, että käyn nostamassa rahaa, kun kortti ei toimi ja lapsella jo puolet jätskistä naamassa.

Mä olen joskus "joutunut" avaamaan kärryyn jo otetun nenäliinapaketin, kun lapsi aivasti niin..että sitä räkää riitti ja valui pitkin suuta ja leukaa.. siinä tilanteessa jotenkin vain päädyin avaamaan paketin ja niistämään lapsen nenän ja pyyhkimään naaman. Kassalla selitin tilanteen ja maksoin ostoksen. Kassa näytti olevan asian kanssa ihan ok..ja naurahti vain hyväntahtoisesti. Mutta siis.. pääsääntöisesti olen sitä mieltä itsekin..että ostoksia ei kaupassa avata..ja jano ja nälkä on lastenkin vain jotenkin kestettävä.

Ihan samaa mieltä olen. Jos pitää mennä nälkäisten lasten kanssa kauppaan, niin sitten on elämänhallinta vähän pielessä. Lapsille ei kannata edes opettaa sitä, että kaupassa voi syödä heti jotain jos on nälkä tai jano, niin siitä ei tule ongelmaa.

Mä olen kerran avannut marketissa villasukkapaketin. Olin ostamassa kumisaappaita, eikä tullut villasukkaa mukaan. Kaupassakaan ei ollut tarpeeksi paksua sovitussukkaa. Kysyin myyjältä luvan, sovitin saappaita ja ostin sekä saappaat että villasukat. :)

Sukat olisin siis ostanut joka tapauksessa, vaikka saappaat eivät olisikaan sopineet.

Mutta tuota ruokakaupassa syömistä en oikein ymmärrä. Ap:n tavoin kävisin ensin maksamassa tuotteen jos lapsi olisi niiiiiin janoinen, ettei kestäisi kassalle asti. En muista näin käyneen omilla kauppareissuillani.

• Tykkää
Reactions: Camii
Harrastaa tuota muutkin kuin lapsiperheet.. useampaan otteeseen olen kaupassa törmännyt siihen että vanhemmat ihmiset, tässä tapauksessa miehet/papparaiset, availee kaupassa esimerkiksi hedelmäpussin/viinirypälelaatikon ja syövät hyvillä mielin kun pyörivät kaupassa. Mun mielestä se osoittaa jotenkin tapojen puutosta ja samalla vähättelee osapuolena kauppaa/kauppiasta/myyjää..
Eipä tuo minua haittaa mutta itse en ole tuota koskaan harrastanut enkä tule niin tekemäänkään..
Vähintään yhtä monesti olen törmännyt siihen että äiti antaa lapselle kaupassa esim. tikkarin, mehupurkin tai riisipiirakan ja lapsi mutustaa rauhallisena ja ON HILJAA. Aika ihme kasvatusmetodi jos penska pitää saada hiljaiseksi syömällä tai juomalla just siellä kaupassa. Huutakoot jos huutaa mut pienestä pitäis opettaa ettei tuo ole oikein.. Ostokset avataan ja syödään kun ne on maksettu. Toki jos jollain nyt hengenlähtö riippuu yhdestä mehutetrasta niin sallittakoon tuo purkki avata ennen kassaa :D

Musta tuntuu että nuo jatkuvat kaupassa syömiset yms. on enemmänkin totuttu tapa jolla aikuinen saa tehdä ostoksensa rauhassa kun työntää aina uutta lakua putkeen kun ahnas jälkeläinen on edellisen syönyt ja aloitaa uhkaavan metelöinnin kärryssä ;) Maailmaan mahtuu huutoa mutta ei sitä että vanhempi opettaa lapselle jo varhain huonoja epäkunnioittavia tapoja..

Viimeksi muokattu: