Kuuluuko lapsenvahtivastuu myös lapsettomalle?

• Viestiketjun aloittaja M32
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No mun mielestä kyllä ystävyyteen kuuluu erinäisten palvelusten teko. Meillä tehdään ystäville paljonkin, talkootyönä esim. remonttia, auton korjausta, juhlien järkkäystä ja sen sellaista. Samoihin palveluksiin lasken lapsen tai lemmikin hoidon tarvittaessa. En ymmärrä, miksi lapsettomuus estäisi ystävien lapsien hoidon, eihän lemmikittömyyskään estä ystävien lemmikin hoitoa tarpeen niin vaatiessa.

Ja muakaan ei vois vähempää kiinnostaa siivous, INHOAN siivoamista, mutta olen siltikin usein ollut siivoamassa ystävieni asuntoja muuton yhteydessä. Taidan omistaa aika ihanan ystäväpiirin :)

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"vieras"
Ai, käyttäytyykö esim. 2, 3, 4, 5 vuotias lapsi ihan kuin aikuinen? Syökö se samaa ruokaa, puhuu samoista aiheista, osaa itse käydä vessassa/syödä/huolehtia hygieniastaan?

Jopa minä lapsettomana tiedän että vastaus on "ei". Siksi lapsen hoitaminen on ihan eri asia kuin aikuisten ihmisten kanssa ajan viettäminen. En siis usko että teemme asian turhan vaikeaksi, vaan että teidän vanhempien / lasten kanssa tekemisissä olleiden on hyvin vaikea samaistua siihen tilanteeseen ettei ihmisellä ole minkäänlaista kokemusta lasten kanssa toimimisesta. Siksi pidätte sitä todella helppona - mitä se ei ole, kun ei ole sitä kokemusta.
Ap:n kysymykseen: ei tietenkään tarvitse, täysin vapaaehtoista.

Tähän lainaamaani tekstiin: mielestäni tämä kertoo enemmän ASENTEESTASI lapsiin kuin kyvästäsi hoitaa lapsia. Jos asenne ei ole kohdallaan, mikään ei onnistu. 2-5 vuotias ei ole aikuinen, mutta tekeekö se kyseisen ihmisenalun hoidosta jotain mikä on normaalilla järjellä varustetun aikuisen ulottumattomissa? Oletan siis, että vanhemmat käyvät perusasiat hoitajan kanssa läpi. No ei tee, jos on halua yrittää. Itse olen teininä ollut hoitamassa useissa perheissä 2-10 vuotiaita lapsia. Ei aikaisempaa kokemusta, mutta siinä se kokemus pikkuhiljaa tarttui. Välillä sitä tuli kommunikoitua 2-vuotiaiden kaksosten kanssa, joiden kanssa minulla ei ollut yhteistä kieltä. Vaihdon vaipat, leikin, syötin ja lohdutin, vaikka kielimuurin takia en saanut täydellisiä ohjeita hoitoon. Minä olin tuona aikana 15-vuotias, täällä ilmeisesti kuitenkin pääasiassa kirjottelee ihan aikuisia ihmisiä.

Ikinä ei ole pakko suostua lastenhoitoavuksi jos ei halua, tietenkään! Ymmärrän jos ko ystäviä harmittaa (jos olitte vaikka heidän viimeinen toivo päästä ko juhlaan tmv), mutta en jos tästä teille loukkaantuivat.

Lisäisin keskusteluun kuitenkin sellaisen pointin, että itse nimenomaan kyselen ensin lapsettomilta ystäviltä/sukulaisilta hoitoapua, koska lapsellisilla on ne omatkin mukulat hoidettavana enkä ensisijaisesti halua kuormittaa heitä lisää. Meidän lähipiirissä tosin suurin osa lapsettomista on sellaisia jotka jonakin päivänä haluavat omiakin lapsia ja ovat muutenkin kiinnostuneita lapsista edes jollain tasolla.. :) yksi vela on, mutta häb on kyllä tehnyt selväksi ettei lasten kanssa touhuaminen muutenkaan inspaa enkä ole edes harkinnut häntä lapsenvahdiksi mm juuri tästä syystä.

Ei kenelläkään ole VASTUUTA vahtia muiden lapsia, mutta itse koen jonkinlaista vastuuta oman lapseni lisäksi myös lähipiirin lapsista.
Tarkoittaa siis sitä, että puutun asiaan, jos jollakin läheisellä lapsella on jokin huonosti, voin ottaa lapsen tarvittaessa kontolleni jne.
Jossain kriisitilanteessa voisin ottaa kontolleni pidemmäksikin aikaa.

Ymmärrän kyllä sen, jos joitain ei varsinaisesti kiinnosta hoitaa muiden lapsia, mutta en oikeastaan sitä, ettei jeesaa kaveria mäessä, jos mahdollisuus on.
Itselläni lähes kaikki kaverit on lapsettomia ja pari heistä sellaisia, jotka eivät itse halua jälkeläisiä tai edes lapsista "tykkää", mutta eivät he ajattele mun lasta "lapsena", vaan "fortunaten tyttönä" ja ovat lapsestani sen vuoksi kiinnostuneita, sillä hän on heille tärkeän ihmisen jälkeläinen.

Lapset ei tosiaan syö erilaista ruokaa kuin aikuisetkaan, ellei nyt jotain alkoholia jätetä pois laskuista.
Jos lapsettoman kaapista ei löydy MITÄÄN, mitä voisi lapselle tarjota, niin pidän ennemminkin sitä lapsetonta erikoisena, sillä ei mun tietääkseni valtaosa lapsettomista(kaan) aikuisista elä jollain kahvilla, viinillä ja tupakalla.

Enkä myöskään vertaisi lapsen kaitsemista jonkin eläimen kaitsemiseen, sillä lapset on kuitenkin samaa lajia kanssamme ja tulee kieltämättä vähän sellainen fiilis, ettei yksilö käy ihan "täysillä", jos ei pienemmistä lajitovereista tosiaan MITENKÄÄN kykene huolehtimaan.

Tässä ketjussa on joillakin mennyt niin saivarteluksi, että on varmasti ihan hyvä päätös olla hoitamatta lapsia, saati itse lisääntyä.
Lasten kanssa oleminen kun vaatii kuitenkin jossain määrin rentoa elämänasennetta, tai tekee siitä ainakin helpompaa. :)

[QUOTE="yks vaan";28689687]En jaksanut lukea koko ketjua..
Vasta-ajatus lapsettomille.

Oletatko että ne nykyiset lapset, tulevat aikuiset, hoitavat sinut sitten kun olet vanha ja tarvitset apua?

Niin, tietenkin oletat.

MUTTA ajatteletko, että joku (äiti ja isä) on nähnyt senkin seitsämän vaivaa, että siitä pienestä ihmisen alusta on kasvanut hoitaja myös SINULLE.[/QUOTE]

Kyllä oletan. Itsekin hoidan työssäni vanhainkodilla tasapuolisesti kaikki mummot ja papat. Meinaatko oikeesti että lapsettomat vanhukset sais vaikka vähemmän ruokaa tai harvemmin vaipanvaihtoja :xmas:

[QUOTE="vieras";28690862]Tottakai hoidat, se on työtäsi. Mutta oletatko saavasi apua jos et sitä itse ikinä toisille anna?[/QUOTE]

Se ettei halua hoitaa toisten lapsia on hieman eri asia kuin se, ettei ikinä auta ketään missään.

Tyttö tuollainen
Minä liputan vastavuoroisuuden puolesta, mutta kun kyse on lastenhoidosta, ajattelen vastavuoroisuuden tarkoittavan että minä hoidan sinun lastasi joskus, sinä joskus minun.

Lapsettomien ei minusta tarvitse ryhtyä lapsenvahdeiksi, se on jotenkin eri asia kuin remontti tai siivoaminen tai kukkien kastelu. Jos joku nyt harmittelee, ettei lapseton ystävä vahdi lasta niin se on minusta jotenkin hassua.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28690910]No jos ei auta ystäviään, niin mun mielestä se kyllä kertoo aika paljon siitä ihmisestä. Lapseton tai ei.[/QUOTE]

Niinpä. Turha korostaa kokoajan tuota kun ihminen on tässä tapauksessa lapseton. So? Olen minäkin periaatteessa lapseton tällä hetkellä (21v.) mutta tulevaisuudesta ei ikinä tiedä, vaikka olisin jo ens vuonna äiti. Silti jos ystäväni pyytää lastenhoitoa apua niin vaikka jos en pitäisi lapsista, niin voisin astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle ihan siksi, että on aika tylyä kieltäytyä ja ystävänä haluan auttaa häntä.

"vieras"
Koska sinä lakkasit lyömästä vaimoasi?
Mulla on mies eikä vaimo eikä ole tarvetta häntä lyödä, kiitos vaan kysymästä. Mutta tolla asenteella ihmettelen että sulla edes kavereita on, viestien perusteella vaikutat kaikkea muuta kuin ihmisläheiseltä.

Kerro kavereillesi että inhoat lapsia niin tietävät olla kysymättä sinulta hoitoapua jatkossa.

Enkä edelleenkään ymmärrä miten lapsia vihaava mies eksyy mammapalstalle.

[QUOTE="vieras";28690910]No jos ei auta ystäviään, niin mun mielestä se kyllä kertoo aika paljon siitä ihmisestä. Lapseton tai ei.[/QUOTE]

No entä jos ei ole ystäviä joilla on lapsia eikä siten voi auttaa lapsenvahtimisessa?

[QUOTE="vieras";28691311]No mikä kysymys tämä nyt on? Eihän siinä ole mitään järkeä ja tiedät sen itsekin. Vai selvennätkö minulle, että mitä ajat tuolla takaa?[/QUOTE]

Liittyi siihen viestiini jota tuohon lainaamani viesti kommentoi. Selvennykseksi sanotaan näin: Eikö riitä jos on avulias muissa asioissa? Lastenhoito ei ole mielestäni verrattavissa esim. muuttoapuun, ihmiselle tulee herkästi epävarma olo kun toisten lapset on vastuulla.

"vieras"
Liittyi siihen viestiini jota tuohon lainaamani viesti kommentoi. Selvennykseksi sanotaan näin: Eikö riitä jos on avulias muissa asioissa? Lastenhoito ei ole mielestäni verrattavissa esim. muuttoapuun, ihmiselle tulee herkästi epävarma olo kun toisten lapset on vastuulla.
No ei siltikään tuossa sun viestissä ollut järkeä. Jos ei ole ystävillä lapsia, niin sitten niitä on aika hankala hoitaa.

Ja mun mielestä lastenhoito (kun kyse on isommista kuin vauvaikäinen) on verrattavissa muuttoapuun tai koiran hoitoon, jos on aikuisista ystävistä kyse. Aikuiset ystävät ei myöskään pyydä täysin tumpeloa ystävää lastenvahdiksi jos ei tule äärimmäinen hätä, mutta jos sellainen tulee niin ainakin minä oletan että ystäväni (jopa se lapseton) joustaa siinä tapauksessa ja rientää apuuni, kuten auttaisin minäkin häntä.

Jbbh
Kyllä tykkään kavereita auttaa ja lapsiakin vahtia. En vain ymmärrä, että soitetaan "toisin lapsen sulle nyt just hoitoon, sopiiko?". Ja sitten loukkaannutaan, kun mulla on ennalta sovittu meno tai en ole siloin kotosalla vaan töissä/kaupassa/harrastuksessa. Ottaisin mielelläni kysymyksen hieman aikasemmin ja ymmärrystä myös sille ettei sillä kertaa pysty auttamaan.

[QUOTE="vieras";28691349]No ei siltikään tuossa sun viestissä ollut järkeä. Jos ei ole ystävillä lapsia, niin sitten niitä on aika hankala hoitaa.

Ja mun mielestä lastenhoito (kun kyse on isommista kuin vauvaikäinen) on verrattavissa muuttoapuun tai koiran hoitoon, jos on aikuisista ystävistä kyse. Aikuiset ystävät ei myöskään pyydä täysin tumpeloa ystävää lastenvahdiksi jos ei tule äärimmäinen hätä, mutta jos sellainen tulee niin ainakin minä oletan että ystäväni (jopa se lapseton) joustaa siinä tapauksessa ja rientää apuuni, kuten auttaisin minäkin häntä.[/QUOTE]

Tässä olemme sitten eri mieltä :)

Muoks. Ja aapeen ystävällähän ei ollut äärimmäinen hätä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28691387]Ollaan eri mieltä ja meillä kuulostaa olevan aika erilaiset ystäväpiirit, kun minä pidän tuollaisia palveluksia ihan normaaleina ystävyyteen kuuluvina juttuina. :)[/QUOTE]

Etkö siis ymmärrä että lapseton ihminen jolla on vähän kokemusta lapsista voi kokea lapsenhoidon epämieluisana/hieman pelottavana? Vaikka olisi muuten kuinka avulias ihminen?

pakkoeiookukuolla
No pakko ei ole.
Minun maailmassani se nyt vaan kuuluu ystävyyteen tehdä pyydettäessä asioita oman mukavuusalueensa ulkopuoleltakin. Se vaatii se pyytäminen jo paljon ja osoittaa suurta luottamusta, joten pyynnön torjunta asenteella "koskaan en oo kokeillu niin en osaa enkä aio edes yrittää" on vähän loukkaavaa. Ihan missä asiassa tahansa, ystävien kesken.

"vieras"
Mun mielestä kaveria autetaan jos vaan mahdollista oli sitten kyseessä lapsenhoito, muuttoapu, remonttiapu tai kissanhoito.
Jos ei halua auttaa niin sen vois ihan rehdisti kertoa eikä selitellä erinäisillä tekosyillä (kuten tuo ruokajuttu).

Yhteistyössä